Fermierii au ajuns la capatul rabdarii: asistatii sociali nu vor sa lucreze ca zilieri pentru ca pierd ajutoarele

de CP     HotNews.ro
Marţi, 10 octombrie 2017, 15:54 Economie | Companii

Agricultura
Foto: Euractiv
Liga Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania (LAPAR) arata printr-un comunicat de presa ca fermierii romani se confrunta cu greutati in desfasurarea activitatii din cauza unor prevederi legale care ii impiedica sa-si asigure forta de munca necesara prin angajarea de zilieri. Potrivit LAPAR, desi angajarea muncitorilor zilieri este reglemetata potrivit Legii 52/2011, acestia refuza munca cu ziua pentru ca pierd ajutoarele sociale pe care le primesc in temeiul Legii 416/2001. De aceea, LAPAR solicita modificarea Legii 416/2001 privind venitul minim garantat si Legii 52/2011 privind exercitatea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri trebuie modificate, astfel incat sa fie exceptate veniturile din munca ziliera de la calculul veniturilor in vederea stabilirii ajutoarelor sociale.

O alta solutie in opinia LAPAR ar fi ca ajutoarele sociale sa nu mai fie acordate celor apti de munca, ci doar acelora care au reala nevoie, care in mod evident nu pot munci, care sunt grav bolnavi, sau au o varsta inaintata si nu au nicio sursa de intretinere a existentei. "Este complet nefiresc ca aceia care pot munci sa traiasca din ajutoare sociale si la fel de nefiresc este ca statul, odata ce le acorda ajutoare sociale si acestora, sa nu le permita sa munceasca prin suspendarea, incetarea si rambursarea ajutoarelor", mai arata LAPAR.
            
LAPAR mai cere simplificarea modalitatii de inregistrare in registrul de evidenta a zilierilor, in sensul ca in ascesta sa fie inregistrati zilierii cand s-au prezentat pentru prima data la munca, cand li se face instructajul privind securitatea si sanatatea in munca. Inregistrarea zilnica a acestora in registru ocupa foarte mult timp in mod inutil. Odata ce acestia s-au declarat apti de munca si au fost instruiti privind securitatea si sanatatea in munca de la bun inceput, ulterior este suficient sa li se intocmeasca pontaj zilnic de cate ori se prezinta la munca si stat de plata unde semneaza de primirea banilor. Procedura actuala de intocmire a registrului de evidenta a zilierilor este anevoioasa, excesiva si inutila, ingreunand foarte mult activitatea beneficiarilor, motiv pentru care se impune a fi reformata, simplificata si eficientizata in asa fel incat sa vina in sprijinul tuturor", explica LAPAR.

Potrivit comunicatului, foarte multe activitati din domeniul agricol au caracter ocazional si pentru acestea nu pot fi angajati muncitori cu contract individual de munca permanent. Aceste activitati au nevoie de forta de munca necalificata doar ocazional in diferite perioade ale anului si ar trebui realizate prin angajarea de muncitori zilieri.

Muncitorii zilieri care lucreaza in agricultura fac parte din cea mai vulnerabila patura sociala si sunt in acelasi timp beneficiari ai ajutoare sociale platite de stat, se mai arata in comunicat.

Muncitorii zilieri trebuie inregistrati in registrul de evidenta a zilierilor care se comunica in extras catre Inspectoratele Teritoriale de Munca pana cel tarziu la data de 5 a lunii urmatoare pentru luna precedenta. Deasemenea impozitul de 16%  retinut fiecarui muncitor zilier se vireaza lunar la bugetul de stat, iar prin Declaratia 205 se transmit analitic la ANAF datele de identificare pentru fiecare persoana in parte, precum si impozitul retinut si virat, precizeaza LAPAR.

Pentru acordarea ajutoarelor sociale beneficiarii acestora trebuie sa prezinte adeverinte eliberate de ANAF privind veniturile impozabile realizate, iar periodic Agentiile pentru Prestatii Sociale verifica la ANAF veniturile realizate de beneficiarii ajutorului social aflat in plata.

Astfel, beneficiarii de ajutoare sociale care au realizat venituri impozabile din munca ocazionala desfasurata ca zilieri, pierd dreptul la ajutor social pentru perioada urmatoare si sunt obligati sa il restituie pe cel considerat incasat necuvenit.

Cum veniturile realizate din munca ocazionala desfasurata ca zilieri nu au caracter permanent beneficiarii acestora refuza sa mai munceasca ca zilieri, sau daca accepta sa munceasca cu ziua nu sunt de acord sa o faca legal, nu vor sa fie inregistrati in registrul de evidenta a zilierilor si nu accepta plata in conditiile legii, pentru ca daca sunt identificati cu venituri isi pierd ajutoarele sociale, mai explica LAPAR.

"Acest fenomen genereaza consecinte economice si sociale nocive dupa cum putem mentiona imposibilitatea desfasurarii activitatii pentru lipsa fortei de munca ziliere, sustragerea de la plata a impozitului pe venit, incurajarea muncii la negru, degradarea starii materiale a celei mai vulnerabile paturi sociale, incurajarea acesteia sa nu mai munceasca, iar pe perioda lunga imposibilitatea acesteia sa-si depaseasca conditia. Fermierii sunt astfel obligati sa-si faca lucrarile impinsi sa accepte munca la negru si, incalcand legea, sa riste sanctiunile foarte mari prevazute de Legea nr. 52/2011", se arata in comunicat.

Veniturile din ajutoare sociale sunt considerate sigure si permanente, iar veniturile din munca cu ziua sunt ocazionale si nu sunt considerate sigure de acest segment social.

In aceste conditii, LAPAR considera ca ar fi utila modificarea legii si exceptarea veniturilor din munca ziliera de la calculul veniturilor in vederea stabilirii ajutoarelor sociale.

"Faptul ca beneficiarii ajutoarelor sociale realizeaza venituri din munca ocazionala nu este de natura sa le schimbe pe loc starea de vulnerabilitate si nu se poate presupune ca nu mai au nevoie de ajutoare sociale, dar le poate ameliora nivelul de trai si le poate schmba astfel modul de abordare fata de munca.
Aceasta exceptie ar fi o masura justa si pozitiva cu efecte profitabile pe plan economic si social. Statul ar incasa in mod corect impozitele pe venit din munca ziliera, fermierii si-ar putea efectua lucrarile asigurandu-si forta de munca de care au nevoie, s-ar consolida constiinta necesitatii muncii, multi zilieri ar putea fi incadrati permanent in munca, patura vulnerabila ar putea fi redusa si in acest fel ar putea scadea presiunea asupra bugetului public. Reglementarile care au generat acest fenomen afecteaza toate domeniile de activitate din  economia nationala care au nevoie de forta de munca ziliera, iar exceptia propusa nu are nici un impact negativ asupra bugetului consolidat", se precizeaza in comunicat.

In acest sens, LAPAR propune modificarea legii in sensul exceptarii venitului din munca ziliera de la calculul veniturilor in vederea stabilirii ajutoarelor sociale, prin completarea art. 8 alin (1) din Legea nr. 416/2001 cu aceasta exceptie.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

3634 vizualizari

  • +13 (13 voturi)    
    Pai de muncitori are nevoie (Marţi, 10 octombrie 2017, 15:59)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    PSD +ALDE - CIUMA ROSIE ?

    Nuuuu .... de votaci ! Apti de vot si dat la bot !!! (vezi malacii dracului viu , eroi ai revolutiei (pe$ediste ) inca de la 3 " hanishori " )

    "Este complet nefiresc ca aceia care pot munci sa traiasca din ajutoare sociale si la fel de nefiresc este ca statul, odata ce le acorda ajutoare sociale si acestora, sa nu le permita sa munceasca prin suspendarea, incetarea si rambursarea ajutoarelor . "
  • +6 (12 voturi)    
    aici e un cerc vicios (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:04)

    Andrei3Bunescu [utilizator]

    nu muncesc ca-si pierd ajutoarele, si daca le taie ajutoarele nu mai voteaza cum trebuie. Si daca schimba legea sa nu-si piarda ajutoarele tot nu vor munci, caci banii respectivi sunt suficienti pt palinca.

    Vorbesc in deplina cunostinta de cauza, astfel de specimene puturoase intalnesti la tot pasul.
    • +8 (8 voturi)    
      la mine la tara (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:51)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Andrei3Bunescu

      ajutorul social este cam de 750 ron/luna. Nu este mult, dar ai avantajul ca il iei tot anul, inlcusiv in lunile nov-martie, cand sezonul agricol este 0. Am rugat si eu asistati sociali sa vina la vie sa imi culeaga strugurii din vie, si nu s-au bagat (exact din acelasi motiv: sa nu piarda ajutoarele sociale). Aceste ajutoare sociale au devenit asa de importante, ca si la magazin poti sa iei pe datorie (pe caiet) in contul lor.
      Asa ca eu ma cam indoiesc ca vreun guvern va avea curajul sa le taie....eventual sa se schimbe legea sa poti avea si alte venituri (sezoniere) pe langa ele. In rest nu renunta nimeni la ajutorul social, de dragul un sezon de cules la struguri (platit cu 50 ron/zi).
      • +3 (5 voturi)    
        omule (Marţi, 10 octombrie 2017, 18:37)

        nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        incetati cu ideea 'sa le dea voie sa aiba si venituri sezoniere'. E o gandire foarte periculoasa. Asa sa ne dea statul tuturor venitul ala garantat si subventiile si in rest sa ne vedem de treaba. Cine e apt de munca sa munceasca. Tot ce se da moca de la stat se da din banii mei! si chiar daca nu pot opri asta, eu tot nu sunt de acord cu incurajarea nemuncii si biciuitul celor care produc ceva(cei multi, mici si medii nicidecum cei saraci sau cei bogati). pt oamenii de care vorbesti tu bancherule nu e o problema ca din octombrie nu mai e sezon. problema lor e ca daca se angajeaza vor trebui sa mearga zi de zi in zilele lucratoare cate 8-10-12 ore sa munceasca. Aici lor da cu virgula - statul le da aproape 900 de lei/luna/persoana(nu doar banii cash ai lor si ai odraslelor lor ci si lemne sau alte subventii) fara piarda nici macar o ora de obicei. Ceva nu se leaga. Iar tu oricum le dai banii sa iti culeaga strugurii doar ca nu ii angajezi ca zilieri, o faci pe shustake. Daca nu esti ferma sau livada oficiala e relativ ok, nu ar avea de ce sa-si bage statul nasul in treaba. Dar sper ca intelegi ca 900(fie si numa 750)+3 alocatii+ 50 lei(minim)/zi de la tine si ceilalti(particulari NU entitati juridice)+ocazionalele subventii le merita cu muuult mai mult decat max 1500 de lei(plus niste beneficii) pe care i-ar putea castiga la angajator sacrificand orele respective, asumandu-si responsabilitati, etc.
      • 0 (0 voturi)    
        depinde (Marţi, 10 octombrie 2017, 18:46)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        de numarul de membri ai familiei, si daca mai castigi ceva. Oricum e o prostie, din cate stiu ai voie sa lucrezi temporar pana sa pierzi ajutorul.
        https://www.avocatnet.ro/articol_44841/Ajutoare-sociale-2017-Ce-valori-au-in-acest-an.html
        Aici zice ca se exclud veniturile zilierilor.
  • +7 (7 voturi)    
    ..... mai bine mai tarziu ..... (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:05)

    cbogdan [utilizator]

    A trebuit sa vina LAPAR sa arate o situatie evident prosteasca pentru ca politicienii joaca bambilici in Parlament si nu au habar de realitatile din Circumscriptiile electorale - poate au interes sa pastreze alegatorii saraci si dependenti de ajutoarele de stat.
  • -4 (18 voturi)    
    Pretul muncii (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:15)

    HansBrinker [utilizator]

    Oare cu cat platesc fermierii pe zilieri daca ajutorul social de maximum 141 lei pe luna suna mai tentant decat o zi de munca?
    • +7 (9 voturi)    
      nu conteaza (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:28)

      stupidu [utilizator] i-a raspuns lui HansBrinker

      pentru putorile alea nu conteaza cu cit ii plateste, oricit le-ar plati pe zi nu-i intereseaza pentru ca trebuie sa munceasca, or ei de asta fug, de munca.
      • +1 (7 voturi)    
        putori (Marţi, 10 octombrie 2017, 17:12)

        Mistrelutz [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

        ma omeni ''buni'' sunteti de tot rasul..
        or fi n-or fi putori... ?
        pai se duce omu' o zi,doua,trei-o luna zilier si pentru luna aia muncita pierde ajutorul pe restul anului..
        zilier nu poti fi tot anul,nu gasesti mereu..
        eu nu zic ca nu sunt si putori,betivi,lenesi..da' majoritatea sunt tarani,nu prea au ce munci si ala e ajutorul pe care bazeaza..
        • 0 (0 voturi)    
          Hai frate (Miercuri, 11 octombrie 2017, 14:24)

          tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Mistrelutz

          Nu le mai plange de mila ! Puii mei, importam muncitori din Vietnam pt ca nu gasesti angajati necalificati in Rromanisan, ai nostrii prefera sa nu munceasca ca ajutoarele sociale le ajung de tuica.

          Stiu, nu toti sunt asa, dar majoritatea asa sunt ! Stiu tarani din judetul Giurgiu care se trezesc la 4 dimineata sa ajunga la 7 in Bucuresti sa munceasca.

          Esti apt de munca, niciun leu din partea statului !
    • -1 (3 voturi)    
      .... (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:32)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui HansBrinker

      ce comentariu de postac prost ...
    • +2 (2 voturi)    
      aaaa (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:54)

      nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui HansBrinker

      de venitul minim garantat e vorba. ajutorul social(si alte beneficii: lemne, subventii etc) se pun peste
    • +2 (2 voturi)    
      good question (Marţi, 10 octombrie 2017, 17:00)

      ernst [utilizator] i-a raspuns lui HansBrinker

      si cat o costa beuturica la rural daca ajutorul social "le e suficient pt palinca"
  • +11 (11 voturi)    
    Da tata...dar voteaza PSD! (Marţi, 10 octombrie 2017, 16:30)

    trem [utilizator]

    Or fi refuzand ei sa munceasca, dar se mobilizeaza si se duc la vot si dau cu stampila in PSD....asa ca nu prea se intrevede curand o taiere a ajustoarelor sociale!

    Ar fi sinucidere politica sa le tai ajutoarele...'nebunie' sa ii pui sa munceasca.
  • +2 (2 voturi)    
    daca tot se... (Marţi, 10 octombrie 2017, 17:15)

    astronaut [utilizator]

    plimba Daea , cel cu oaia , printre voi , dati-i tema de casa sa propuna modificarile de lege de care este nevoie ! hai sa vedem este in stare (activistul) sau face campanie electorala si de degustari !
  • -3 (7 voturi)    
    atatia harnici pe aci (Marţi, 10 octombrie 2017, 17:59)

    ion.daniel [utilizator]

    In timpul programului toti muncesc pe hotnews si pe facebook unde isi da cu parerea fata cat de lenesi sunt aia de la tara ca nu se duc sa dea cu sapa 12 ore pe zi pentru 50 de lei in timp ce infuleca o pizza comandata online cu un pret asemanator . Niste nesimtiti domne , nu altceva
    Pana la urma toti de la tara sunt niste betivi ce isi cheltuiesc banii la magazinul din sat

    Oare ati citit articolul pana la cap unde respectivii spun ca problema principala nu sunt oamenii ci birocratia excesiva si legislatia stupida care nu incurajeaza pe oameni sa munceasca si irosesc foarte multe resurse ale angajatorilor cu reglementari stupide si inutile

    Dar hai sa ne punem cenusa in cap ca de obicei in loc sa incercam sa rezolvam problema.
    • +1 (1 vot)    
      Simplu, apt de munca? No social assistance (Marţi, 10 octombrie 2017, 20:21)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui ion.daniel

      Canci ajutoare, psd e la vale. Nu se rezolva totul peste noapte dar macar or sa se vada ceva rezultate intr-o decada. Deocamdat psd e impotent la guvernare, interesat doar de jaf public.
  • 0 (0 voturi)    
    Problema este legislativă. (Miercuri, 11 octombrie 2017, 12:36)

    starchaser [utilizator]

    Ar trebui făcută o lege care, sa permită munca ocazională. Dintr-o asemenea lege ar câștiga și statul și "asistatul social". Faci in așa fel încât, un angajator de ocazie sa cumpere bonuri de la stat, bonuri cu valoare fixa și deja impozitate, iar cu aceste bonuri plătești angajatul zilier. Zilierul, a doua zi, merge la banca/cec/posta și își ridica retribuție pentru munca prestata. E foarte simplu. Problema e sa existe voința legislativă; și nu e. Pentru ca se pierd multe voturi.
    • 0 (0 voturi)    
      Ahaha (Miercuri, 11 octombrie 2017, 16:07)

      DanielSurpateanu [utilizator] i-a raspuns lui starchaser

      Raspunsul la birocratie e - 'si mai multa birocratie'.

      Esti fascinant!

      Deci alternativa la munca la negru e muuult mai multa birocratie si nu doar atat - drumuri aiurea atat pentru angajator cat si pentru angajat. Pentru ca drumul e moka si timpul e moka. Si pentru ca vrem sa bagam statul intr-o ecuatie unde oricum nu isi avea locul, ba chiar ne rugam de el sa ne ia banii si sa nu ne dea absolut nimic.
      • 0 (0 voturi)    
        nu neaparat (Miercuri, 11 octombrie 2017, 20:22)

        starchaser [utilizator] i-a raspuns lui DanielSurpateanu

        Daca legea e facuta cu cap, si nu ca sa dea de munca la 10 functionari de fiecare data cand se achizitioneaza un bon, nu ar trebui sa fie birocratie si treaba sa mearga ca pe roate. dar, suntem in romania si treburile merg asa, incet si birocratic.
        Sunt tari care au acest sistem de bonuri (pe alocuri numite si vouchere) care functioneaza destul de bine. Bonurile pentru munca sezoniera sau ziliera nu rezolva in totalitate problema muncii la negru dar, ceva ceva tot misca. Italia are un asemenea sistem, destul de raspandit si bine pus la punct. Alte tari au implementat si ele sau, sunt in curs de a implementa un sistem asemanator. Romania nu ar trebui decat sa se inspire..... in rest, numai bine!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică