Guvernul a aprobat, in sedinta de miercuri, infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea "Stimularea crearii de noi locuri de munca".

Masurile au fost stabilite printr-un proiect de lege adoptat miercuri, care modifica si completeaza Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Acest proiect stabileste ca agentiile de mediere pot fi societati infiintate in conditiile Legii nr. 31/1990 si au ca obiect de activitate "Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca" ¬cod CAEN 7810 sau societati cu personalitate juridica infiintate in state membre UE.

Actul normativ mai prevede cresterea perioadei in care zilierii pot presta activitati pentru acelasi beneficiar. Astfel, pentru zilierii care ocupa un loc de munca prin intermediul unei agentii de mediere, perioada in care poate lucra pentru acelasi beneficiar creste de la 90 de zile pana la maximum 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic.

Agentiile de mediere nu pot percepe taxe pentru demersurile pe care le fac in vederea recrutarii persoanelor fizice care doresc sa desfasoare activitati ziliere.

Noile structuri de mediere vor putea beneficia de fonduri externe nerambursabile pentru formarea profesionala a personalului propriu si pentru dezvoltarea capacitatii administrative.

Furnizorii de servicii de mediere a muncii, acreditati in conditiile prevazute de H.G. nr.277/2002, pot presta servicii de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera, fara a se supune acreditarii prevazute de noua lege, daca dreptul de a presta astfel de servicii nu a fost suspendat sau retras, conform prevederilor legale.

Avand in vedere faptul ca munca ziliera presupune desfasurarea de activitati necalificate, cu caracter ocazional, pentru un beneficiar persoana juridica, aplicarea noilor prevederi din lege va avea ca impact cresterea gradului de ocupare pe piata muncii a persoanelor din categoria de populatie care nu are o calificare profesionala sau are o educatie scolara precara.

In prezent, Romania se confrunta cu deficit de forta de munca, iar prin acest act normativ se urmareste asigurarea unui cadru normativ coerent si unitar, care sa faciliteze accesul la angajarea in piata muncii a persoanelor care desfasoara activitati sezoniere, sporadice sau accidentale.

Analiza pietei muncii si a numarului de zilieri inregistrati la Inspectoratele Teritoriale de Munca releva faptul ca actualul cadru normativ care reglementeaza munca ziliera a dus la o crestere semnificativa a numarului de persoane ocupate pe piata muncii.