Noul salariu minim pentru angajatii cu studii superioare este de 1.000 de lei 

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Joi, 17 ianuarie 2008, 17:21 Economie | Companii

 documente
(17 Ian 2008) PDF, 214KB
Noul salariu minim pe economie, valabil de la 1 ianuarie 2008, corelat cu actualii coeficienti aferenti nivelului de pregatire al angajatilor, conduce la o "grila" in care salariile de referinta se situeaza in intervalul de 500 de lei, pana la 1.080 de lei. Valorile s-ar putea modifica pe parcursul anului, in functie de negocierile dintre patronate si sindicate, deocamdata fara concluzie.

Noua "grila de salarizare" de baza, valabila de la 1 ianuarie 2008, rezulta dintr-un calcul simplu care utilizeaza prevederile din doua acte normative: Contractul colectiv de munca la nivel national 2007-2010 si Hotararea Guvernului nr. 1507/2007 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata (pentru textele integrale, vezi documentele atasate)

Astfel, in Hotararea Guvernului nr. 1507/2007 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata se prevede:

"Art. 1. — incepand cu 1 ianuarie 2008, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 500 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 ore in medie pe luna in anul 2008, reprezentand 2,941 lei/ora.

Art. 2. — incepand cu 1 iulie 2008, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 540 lei lunar, reprezentand 3,176 lei/ora, in conditiile realizarii principalilor indicatori economici pe care este construit bugetul de stat pe anul 2008, respectiv cresterea produsului intern brut, tinta de inflatie, precum si de nivelul productivitatii muncii."

Acest salariu minim trebuie corelat cu "grila" de coeficienti stabilita prin contractul colectiv de munca la nivel national, valabil pe perioada 2007-2010:

"ART.40. - (1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare, pentru urmatoarele
categorii de salariati:
a) muncitori:
1. necalificati = 1,
2. calificati = 1,2;
b) personal administrativ incadrat in functii pentru care conditia de pregatire este:
1. liceala = 1,2
2. postliceala = 1,25;
c) personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este:
1. scoala de maistri = 1,3;
2. studii superioare de scurta durata = 1,5;
d) personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii
superioare = 2.
(2) Coeficientii de salarizare de la alin. 1 se aplica la salariul minim negociat pe unitate.
(3) Salarizarea personalului incadrat conform alin. 1 se va stabili tinand cont si de
standardele ocupationale corespunzatoare ocupatiei respective."


In concluzie, tabelul salariilor minime in 2008 este urmatorul:

                                                                            1 ianuarie 2008     1 iulie 2008
a) muncitori:
1. necalificati                                                      500                          540
2. calificati                                                           600                          648    
b) personal cu pregatire:
1. liceala                                                              600                          648
2. postliceala                                                      625                          675
c) personal cu pregatire:
1. scoala de maistri                                          650                          702    
2. studii superioare de scurta durata            750                          810
d) personal cu studii superioare                  1000                       1080

Posibile modificari pe parcursul anului

Coeficientii luati in calcul sunt cei negociati si agreati in 2007. Insa, potrivit lui Mihai Pasculescu, vicepresedintele organizatiei patronal UGIR-1903, acestia (precum si intregul Art.40 mentionat, din Contractul Colectiv de munca) trebuie renegociati anual. "Pentru 2008, nu s-a ajuns inca la o forma finala, in urma negocierilor", spune Pasculescu.

Potrivit acestuia, exista chiar posibilitatea ca grila de coeficienti sa fie eliminata din Contractul colectiv, urmand sa fie negociata de la firma la firma.

"Deocamdata, contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010 este in vigoare in forma publicata", spune Florin Popescu, directorul firmei de consultanta Florital Consulting. Exista totusi posibilitatea sa intervina modificari in decursul acestui an.

In cazul in care se va ajunge la o negociere la nivel de firma a coeficientilor, aceasta nu ar trebui sa fie in dezavantajul angajatilor. "Conform legislatiei, in cazul unei derogari, trebuie se se aplice o prevedere mai favorabila angajatilor", adauga Florin Popescu.

Aplicarea coeficientilor si, prin urmare, pragurile de salarizare sunt obligatorii numai pentru unele joburi

Sorin Ionita, director executiv al Societatii Academice din Romania atrage atentia ca prevederile din Contractul Colectiv de Munca se aplica numai pentru unele joburi. "Angajatii << cu studii superioare >> nu trebuie platiti cu 1000 ron, decat daca postul pe care sunt incadrati prespune asta obligatoriu prin lege: profesor, avocat, medic, etc.

Salariul depinde de cerintele postului, nu de diploma individului care il ocupa. Daca eu am un angajat cu facultate ca manager de proiect, IT specialist, pot sa il platesc cu 500 de lei pentru ca nu e nici o lege care sa spuna ca n-ai voie sa fii manager de proiect sau director de firma in Romania fara un anumit tip de studii. Un angajat poate avea si 8 clase, sau deloc, este treaba celui care il angajeaza, si a lui.

Este o problema cat se poate de importanta, pentru ca majoritatea angajatilor cu diploma universitara (sau din celelalte) in sectorul privat sunt pe pozitii pentru care nu exista "conditia de pregatire" in mod formal, si nici nu e normal sa existe", explica Sorin Ionita.












122814 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    hotărâre de guvern 1507/2007 (Vineri, 18 ianuarie 2008, 12:53)

    Viorica [anonim]

    presupun că nici pentru anul 2008 această Hotărâre nu va fi valabil pentru noi care lucrăm ca funcţionari publici. Noi vom lucra şi de acum încolo pentru salarii mizerabile.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce vorbesti?! (Vineri, 18 ianuarie 2008, 16:04)

      florin [anonim] i-a raspuns lui Viorica

      Da-ti demisia da nu-ti convine, sau te tine pe loc spaga?!?!
      • 0 (0 voturi)    
        salarii (Miercuri, 23 ianuarie 2008, 16:42)

        bucur [anonim] i-a raspuns lui florin

        ce vorbesti mai habar nai unde se dau spagi . In nici un caz noua ,din administratia locala ,ma refer la functionarii publici care sunt la cheremul politicenilor. Ai grija ce vorbest ca lumea te crede!
      • 0 (0 voturi)    
        rusine (Joi, 31 ianuarie 2008, 15:39)

        rocsana [anonim] i-a raspuns lui florin

        sa-ti fie rusine.....spaga? asta inseamna mici atentii......ca voi le luati p-alea mari
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Marţi, 29 ianuarie 2008, 22:05)

      monica [anonim] i-a raspuns lui Viorica

      voi oricum stati caci de aceea sunteti angajati la institutii de STAT!!!!!!!!!!!!!!!
    • 0 (0 voturi)    
      salarii (Marţi, 24 martie 2009, 20:18)

      gabi [anonim] i-a raspuns lui Viorica

      nu este adevarat, salariile din sistemul bugetar sunt cele mai bune la ora actuala, toata lumea cauta sa se angajeze in acest sistem, totul numai cu pile sau pe linie politica, posturile se scot la concurs doar asa de ochii lumii
  • 0 (0 voturi)    
    Atentie (Vineri, 18 ianuarie 2008, 13:21)

    jurist [anonim]

    Salariul minim este prevazut in H.G., iar coeficientii in Contractul colectiv la nivel national.

    Executarea contractelor colective este obligatorie [pentru si numai pentru] parti, conform art. 243 din Codul Muncii !
    In mod abuziv, Ministerul Muncii l-a impus inclusiv tertilor (celor care nu sunt parti semnatare sau care nu sunt reprezentati).
    Este o incalcare flagranta a Constitutiei si a libertatilor fundamentale!
  • 0 (0 voturi)    
    2 facultati (Vineri, 18 ianuarie 2008, 19:57)

    Thheo [anonim]

    Pentru cei cu 2 facultati se dau 2000RON?
    ( eu nu am nici una.. de asta pun intrebari d-astea )
  • 0 (0 voturi)    
    somaj (Luni, 21 ianuarie 2008, 10:51)

    V [anonim]

    Legea asta nu va face decat sa creasca somajul. Daca ai facultate, acum nu te mai poti angaja decat la aia care au sa-ti dea peste 1000 ron.
  • 0 (0 voturi)    
    traducator (Luni, 21 ianuarie 2008, 14:17)

    Cristina [anonim]

    Mie mi s-a refuzat suma de 1000 brut (de fapt era 880 atunci) pentru postul de traducatoare. E drept?
  • 0 (0 voturi)    
    este aplicabila si pentru personalul contractual (Luni, 21 ianuarie 2008, 20:28)

    gabi [anonim]

    Este ca o mica bula de oxigen daca se aplica si pentru personalul contractual incadrat cu studii superioare pe functii cu studii superioare
  • 0 (0 voturi)    
    coeficienti salariu (Miercuri, 23 ianuarie 2008, 6:01)

    ivascu mihaela [anonim]

    Sunt angajata la o firma de contabilitate, in functie de economist. vreau sa stiu daca exista vreo contraventie impotriva angatorilor in legatuta cu acesti indici ai salariului dupa studii. Sefii mei sustin ca nu este obligatoriu acesta marire.Spun ca trebuie sa ai pe cartea de munca 500 roni indiferent de functia pe care o ai. Este drept ca eu am o facultate si functia de economist sa am un salariu de 575 lei nici macar cu studii de liceu. Inseamna ca degeaba faci o facultate sa-i punem pe toti in aceiasi oala.
    • 0 (0 voturi)    
      raspund (Marţi, 29 ianuarie 2008, 22:08)

      monica [anonim] i-a raspuns lui ivascu mihaela

      te-ai uitat in contractul individual de munca cu cate ore figurezi? Poate ti-au trecut numai 4 ore si atunci nu ai ce sa le faci.
    • 0 (0 voturi)    
      nu cred! (Miercuri, 6 august 2008, 21:53)

      mi [anonim] i-a raspuns lui ivascu mihaela

      Ca economist in cartea de munca trebuie sa ai 750, se considera studii superioare de scurta durata. Probabil esti in cartea de munca esti muncitor necalificat. ITM-ul nu accepta contracte de munca cu salariu corect. Este alta realitatea, verifica.
  • 0 (0 voturi)    
    ca intotdeauna, functionarii publici trebuie sa lu (Joi, 31 ianuarie 2008, 15:36)

    rocsana [anonim]

    chiar nimeni nu se gandeste si la noi...si la munca pe care o depunem lunar pentru niste amarati de 500-600 lei, cate suportam de la "concetatenii" nostri......rusine pentru cei care ne conduc .....rusine
    • 0 (0 voturi)    
      vorbe (Marţi, 24 martie 2009, 20:23)

      gabi [anonim] i-a raspuns lui rocsana

      cine crezi ca are salariu mai mare? la restul cine se gandeste?
  • 0 (0 voturi)    
    curios (Marţi, 5 februarie 2008, 23:01)

    papusica [anonim]

    Eu lucrez la o Instituie Publica am studi superioare dar degeaba salarul meu e mic referitor la ce barem se scrie mai sus. sigur sa aplicat legea de la 1 ianuarie 2008 aia cu studi superioare sa aiba 1000.sau scrieti sa va aflati in treaba .da ti un raspuns aia care stiti sigur .si o lege unde anume sa caut .astept ras.
  • 0 (0 voturi)    
    despre salariu (Vineri, 8 februarie 2008, 11:50)

    zaharia ioana [anonim]

    cine imi da si mie adresa unui site cu un tabel de calcul al salariului?inainte era unul pe net ,dar a disparut cind s-a modificat salariul
  • 0 (0 voturi)    
    salariul cadrelor didactice (Luni, 10 martie 2008, 11:30)

    angi [anonim]

    Am doua facultati si am lucrat pe salariul minim pe economie al unui muncitor necalificat, de fapt chiar mai mic, deoarece acei 500 ron sunt calculati ptr program de 8 ore pe zi, iar eu lucram 9-11 ore pe zi. Calculat la 8 pre pe zi iese 3 ron/ora. Sunt satula de cei care lucreaza in invatamant si se vaita ca nu sunt platiti cum trebuie, cand de fapt ei au salarii de directori, calculat la ora. Cunosc pe cineva care are 1000 ron net pentru 23 ore pe saptamana (ore pe care altul le face in 2 zile). Cu regula de 3 simpla rezulta un salariu de 10 ron/ora, si asta calculat la ora de 60 minute si presupunand ca face toate orele. Dar tinand cont de faptul ca de fapt o ora de curs dureaza 40 minute, tot cu regula de 3 simpla rezulta 15 ron pe ora, si daca la un sfert din ore da drumul la elevi acasa si nu face orele, pentru ca stiu ca asta face, mi-a zis, salariul pe ora iese de falt 20 ron. Calculati 20 ron pe ora la un program de 8-10 ore pe zi si va rezulta un salariu de 176 orex20 ron= 3520 ron, respectiv 220x20= 4400 ron. Asa ca profesorii nu au niciun drept sa comenteze, mai ales ca acel salariu de 1000 ron de care am pomenit la inceput este al unei persoane fara vechime si care este suplinitor, nici macar profesor. Daca un profesor ar fi platit ca noi , ceilalti pentru orele reale pe care le munceste, ar lua cam 200 ron pe luna......
    • 0 (0 voturi)    
      profesori? (Joi, 13 martie 2008, 21:29)

      radu [anonim] i-a raspuns lui angi

      Din pacate cel care a facut afirmatiile de mai sus e un novice din afara sistemului. In primul rand ar trebui sa stie ca cele 4-5 ore de predare presupun inca atatea ore de pregatire,si datorita ferestrelor sau a orelor facute la scoli diferite mai adunam ceva ore. Stresul este cu mult mai mare decat cel la care sunt supusi cei din administratia publica. Iar sporurile pe care le primesc acestia umfla retributia cu mult mai mult. Am vazut multi functionari care habar n-au sa lucreze la un calculator, folosind inca creionul si hartia, dar care stau cu mana intinsa pentru orice serviciu ar face solicitantilor, uitand ca ei sunt in slujba cetateanului si nu invers. Iar in invatamant, daca nu se vor trezi sa faca un invatamant performant, vom avea doar suplinitori ce nu vor fi in stare sa educe urmatoarele generatii.
    • 0 (0 voturi)    
      salariul cadrelor didactice-raspuns (Miercuri, 15 octombrie 2008, 12:54)

      dana [anonim] i-a raspuns lui angi

      Dumneavoastra credeti ca munca cadrelor didactice se rezuma doar la cele 4ore?Ei bine nu e asa pt ca mai au de lucru si acasa:proiecte de lectii si o sumedenie de alte proiecte.Astea cine le ia in calcul?
      Nu sunt cadru didactic dar stiu cum stau treburile , asa ca nu va mai luati de bietii dascali care ne invata copiii!
    • 0 (0 voturi)    
      pt angi (Sâmbătă, 25 octombrie 2008, 20:48)

      lizuca [anonim] i-a raspuns lui angi

      cine ti-a spus ca un cadru didactic lucreaza doar acele 23 de ore ?????? !!!!!!! Ai habar ce inseamna sa te pregatesti pentru o zi de lucru ? daca ai doua facultati de ce lucrezi ca un necalificat ?
  • 0 (0 voturi)    
    sunt de acord cu voi toti (Duminică, 18 mai 2008, 3:39)

    pushtyu [anonim]

    vreau sa va spun in primul rand respect pentru faptul ca rezistati sa fiti inca romani! in acelasi timp va invit sa petreceti 10 min singuri gandindu-va poate la o noua revolutie, de data asta din partea noastra pe bune. . .a romanilor
  • 0 (0 voturi)    
    salariul ninim pentru angajatii cu studii superioa (Sâmbătă, 31 mai 2008, 18:51)

    andrada [anonim]

    Buna ziua! Lucrez pe postul de educator la o fundatie si vreau sa stiu daca si in cazul ong-urilor salariul nimim pentru angajatii cu studii superioare trebuie sa fie de 880lei?????
  • 0 (0 voturi)    
    salariul minim pe economie cu studii superioare (Miercuri, 16 iulie 2008, 22:13)

    adriana [anonim]

    lucrez de 2 ani intr-o primarie si as vrea sa stiu dupa cat timp se iau in considerare studiile.astept raspuns.
  • 0 (0 voturi)    
    salariul minim pe economie cu studii superioare (Joi, 17 iulie 2008, 11:26)

    Akvila [anonim]

    Practic studiile se iau in considerare din momentul ce itzi avanseaza postu' pe care esti angajat din referent in inspector (aici au valoare studiile superioare). Procesu este simplu , se creeaza un nou post care cere studii superioare si u avansezi la propunerea primarului de pe postu tau curent pe ala nou.
    PS Cine presupune ca noi cei din primarii stam pt. ca e o oraganizatzie a statului am o singura vorba pt ei: Meretzi in &^@# mea si mai interesatzi-va si voi!
  • 0 (0 voturi)    
    salariul minim al profesorilor (Duminică, 20 iulie 2008, 15:00)

    bulgaru liliana [anonim]

    nu inteleg de ce un prof. nu poate avea salariul ala pe care l-a propus ministrul?! inveti 4 ani, permanent trebuie sa fii racordat la noutatile din domeniu, in fiecare an sustii lectii demonstrative la cercurile pedagogice sau comisii metodice ramase in sistem din timpul lui ceasca( ca asa vor unii pensionari care bantuie prin scoli), trebuie sa te inscrii la grade didactice si sa sustii iar lectii! efectiv traiesti sub semnul stresului, iar diferenta de salariu dintre statutul de debutant si definitiv este de 6 lei cred, dupa 4 ani la gradul 2 mai creste salariul cu vreo 50 de lei ;nu se merita sa-ti bati capul in invatamant!!!
  • 0 (0 voturi)    
    intrebare (Sâmbătă, 16 august 2008, 7:33)

    nicu [anonim]

    sunt angajat de 10 ani la o firma de constructii,in aceasta perioada am absolvit fac.de drept curs de zi fiind declarat licentiat in drept.ce salariu ar trebui sa am? va multumesc anticipat.
  • 0 (0 voturi)    
    2 intrebari (Miercuri, 20 august 2008, 17:31)

    nina [anonim]

    va rog daca puteti sa ma lamuriti si pe mine daca sunt considerate studii superioare fac de 3 ani (sistemul Bolognia), si ce salar trebuie sa aiba un asistent social cu facultate de 3 ani. Va multumesc
  • 0 (0 voturi)    
    salariu (Luni, 1 septembrie 2008, 20:15)

    preda gabriela [anonim]

    Lucrez ca muncitor calificat, am o vechime de 3 ani si 4 luni si am studii superioare ce salariu mi se cuvine?
  • 0 (0 voturi)    
    salarizare (Vineri, 26 septembrie 2008, 15:31)

    Ioana [anonim]

    Buna ziua!
    Lucrez la o societate de 12 ani de zile , avand functia de vanzator. Anul acesta, 2008, am absolvit Facultatea de Comert, din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti, in prezent avand un salariu brut de 810,00 lei. Oare am eu dreptul la un salariu mai mare tinand cont de faptul ca in cadrul firmei, personalul cu functii de conducere(unele fara studii, chiar cu scoala profesionala), are un salariu de 2000,00lei, iar salariul minim este probabil ca al meu, un om foarte competent de altfel, dar care a reusit prin propriile forte si care, probabil incomodeaza???
    Va multumesc si va doresc o zi buna!
  • 0 (0 voturi)    
    salariul minim (Luni, 29 septembrie 2008, 19:33)

    marius [anonim]

    pana la urma cine stie cat este salariul minim NET pe economie pt cel care are studii superioare de lunga durata(5 ani)si incadrat pe postul in care este licentiat. Multumesc anticipat celui care imi v-a raspunde.
    • 0 (0 voturi)    
      salarizare (Vineri, 31 octombrie 2008, 7:39)

      moraru consula [anonim] i-a raspuns lui marius

      vreau sa stiu da ca pot beneficia de 20% ptr studii superioare chiar daca nu sunt pe post
  • 0 (0 voturi)    
    salar pt studenti (Joi, 16 octombrie 2008, 13:58)

    dana [anonim]

    as vrea sa stiu daca si studentii beneficiaza de salariul minim de 1000 ca si cei cu studiile finalizate
    multumresc anticipat
  • 0 (0 voturi)    
    angajat din 2008 (Sâmbătă, 8 noiembrie 2008, 23:24)

    nelu [anonim]

    eu sunt angajat din 2008 la firma www.bucu.ro si sunt platit f bine
  • 0 (0 voturi)    
    salariul brut studii superioare (Miercuri, 4 februarie 2009, 23:57)

    maria mavrea [anonim]

    sint artist plastic profesionist, membru UAPdin 1990 si in urma unui concurs am ocupat postul de director de camin cultural intr-o comuna, fiind angajata pe baza contractuala.
    nu am vechime pe cartea muncii, iar incadrarea mea este pentru gradul III debutant cu salariul de 540 lei.
    va rog sa-mi raspundeti daca este corecta sau dac trebuie sa renegociez salariul.
  • 0 (0 voturi)    
    care sunt drepturile salariale (Sâmbătă, 2 mai 2009, 16:23)

    anonim [anonim]

    la un program de 240 ore lucrate lunar adica 8 cu 16 fara alte libere , cu un concediu anual de 22 de zile lucratoare este normal ca salariu sa fie de 550 ron si 20 bonuri de masa bani in mana ? nu scriu in numele meu. pt. alte persoane care lucreaza in alimentatie publica. Ca studii sunt absolventi de liceu.
  • 0 (0 voturi)    
    Comentariu (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:15)

    Panait Aurelian [anonim]

    Mai baieti,
    Am 20 de ani de munca in mediu privat, am facut de toate si nu imi este rusine de asta, chiar daca am studii superioare.
    Pot sa va spun un lucru celor care lucrati in mediul
    bugetar: sa va luati inima in dinti si daca sunteti buni in ceea ce pretindeti ca faceti veniti alaturi de noi. Am citit mai sus multe lucruri cu care nu sunt de acord. Pe scurt: poti face cate facultati vrei, le faci pentru tine. In mediul privat "adevarat" salariul este functie de performanta "veniturile" pe care le aduci in firma chiar daca ai sau nu studii superioare. Poti sa fii autodidact de ex.
    Ceea ce lipseste la noi este bunul simt si responsabilitatea a ceea ce faci. Vorbesc din experienta celui care fiecare leu si l-a castigat
    prin forte proprii. Si nu imi pare rau. Azi castigi mai putin maine poate mai mult. Nu te opreste nimeni. Totul depinde de tine.
  • 0 (0 voturi)    
    info (Joi, 1 iulie 2010, 12:45)

    Valea [anonim]

    Sa imi spuneti cat e salariul unui suplinitor necalificat cu studii superioare cu vechime 2 ani si 7 luni in invatamant? Multumesc


Abonare la comentarii cu RSS


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri