Material sustinut de Asociatia Nationala a Industriei Textilelor din Romania

​INTERVIU Daniela Tudor, director resurse umane - Francesca Industries: Guvernantii trebuie sa inteleaga faptul ca masurile fiscale afecteaza stabilitatea macroeconomica, avand efecte grave in piata

de Narcis Anton     Smile Media
Luni, 27 noiembrie 2017, 10:12 Economie | Companii

Fabrica Francesca din Topoloveni
Foto: Smile Media
Compania Francesca Industries opereaza in industria textila si are capacitatea de a angaja pana la 1.000 de oameni. Problema este, asa cum spune Daniela Tudor, director resurse umane in cadrul Francesca, ca oamenii nu se inghesuie sa se angajeze, preferand in schimb sa traiasca din ajutoarele sociale: "Aproximativ 4 milioane de romani cu varsta cuprinsa intre 15 si 64 de ani nu au, nu cauta un loc de munca si nici nu desfasoara o activitate pe cont propriu. Probabil ajutoarele sociale ii retin acasa, de ce sa muncim daca tot primim bani de la Guvern". 

Incepand cu 1 ianuarie 2018 salariul minim brut pe economie ar urma sa creasca de la 1.450 de lei la 1.900 de lei, conform unui Poiect de hotarare a Guvernului. Cum va fi afectata industria textila in anul urmator, asta in cazul in care proiectul de hotarare de Guvern va fi adoptat de Executiv? 

Daniela Tudor: Cresterea salariului minim pe economie va genera concedieri masive si munca la negru. Unitatea noastra realizeaza o marja de profit de aproximativ 4-5%, prin urmare in conditiile unei noi cresteri salariale de la 1450 la 1900 de lei, vor creste si cheltuielile cu salariile, astfel incat, unitatea nu va mai fi profitabila; vom munci doar pentru a sustine salariile oamenilor, pentru a ne pastra munca si traditia de peste 25 de ani. Unitatile mici de productie nu vor rezista acestui nou val de majorari. Cu cat unitatile sunt mai mici, cu atat productivitatea este mai scazuta, prin urmare daca au rezistat cu mari eforturi ultimei majorari din februarie 2017, acum se vor inchide.  

Guvernantii trebuie sa inteleaga faptul ca masurile fiscale afecteaza stabilitatea macroeconomica, cu efecte grave in piata, care se vor resimti inclusive la rafturile magazinelor, la pompe, dezechilibru valutar, cresterea somajului, etc.. Nu putem distruge tara doar pentru o ambitie a Partidului Social Democrat, de a-si bifa o masura din planul de guvernare.



Asadar, fata de anul 2015, salariul minim brut aproape s-a dublat. Cu toate acestea, industria textila are o mare problema in a atrage forta de munca. Chiar compania pe care o reprezentati, Francesca Industries, are disponibile aproximativ 1.000 de locuri de munca. Care este motivul pentru aceasta lipsa a fortei de munca? 

DT: Principalul motiv pentru lipsa fortei de munca il reprezinta migrarea fortei de munca calificate spre tarile din vest. Acest fenomen a aparut din cauza instabilitatii politice si a lipsei masurilor luate de guvernanti in creea unui mediu propice, pentru a-i determina sa ramana in Romania. 

Pe langa acest aspect, sa nu omitem faptul ca aproximativ 4 milioane de romani cu varsta cuprinsa intre 15 si 64 de ani nu au, nu cauta un loc de munca si nici nu desfasoara o activitate pe cont propriu, asa cum rezulta din raportul BNR asupra inflatiei prezentat de guvernatorul Mugur Isarescu in decursul saptamanii precedente. De ce nu vor sa munceasca? Nu putem sa va raspundem, probabil ajutoarele sociale ii retin acasa, de ce sa muncim daca tot primim bani de la Guvern. Ceea ce putem spune noi este ca desi detinem spatiul si utilajele necesare in vederea angajarii unui numar de 1000 de salariati, rar se mai prezinta cate un om din cei 4 mil care nu muncesc.



In Romania, se spune ca patronii doar exploateaza forta de munca ieftina si isi construiesc averi pe munca prost platita. Aceasta eticheta este mai des intalnita in industriile in care majoritatea salariatiilor primesc salarii minime pe economie. Cum sta treaba cu adevarat in industria textila, sunt patronii niste personaje negative care urmaresc doar propriul castig, fara a tine cont si de nevoile angajatilor?

DT: Dupa cum spuneam anterior marja de profit in industrie este foarte mica, cresterea costurilor cu salariile in acest moment va duce la inchiderea acestor afaceri "de pe urma carora patronii s-au imobagtit in detrimental salariilor mici pe care le acorda". In bransa pe care o reprezentam nu cunoastem patroni bogati; insa in Romania patronii bogati sunt doar cei care lucreaza cu statul. Averiile patronilor din industria textila nu se ridica nici "la degetul mic" al celor mai reprezentativi politicieni din teritoriu. 

In industria confectiilor textile, costurile cu salariile depasesc 80% din incasari, prin urmare nu se poate retine reaua-credinta si lacomia patronilor in vederea imbogatirii rapide, cel putin nu in aceasta industrie. De exemplu, in unitatea noastra venitul unui salariat este compus din salariu, tichete de masa, transport, prime de productie, precum si alte bonificatii, deci, departe de minimul pe economie. 

In toate aceste conditii, va mai fi rentabil sa va desfasurati activitatea in Romania? Aveti in plan mutarea fabricilor in afara granitelor tarii? 

DT: Suntem nevoiti sa luam aceasta varianta in calcul, dat fiind faptul ca in urma modificarilor legislative, a cresterii cheltuielilor cu angajatatii, Romania nu mai este o tara competitiva in acest domeniu de activitate. Firmele nu pot transfera cresterea minimului pe economie in preturi. Ne confruntam din ce in ce mai des cu reticenta clientilor de a mai plasa comenzi in Romania, pe motiv ca aceleasi produse pot fi asamblate in alte tari precum Maroc, Bangladesh, Turcia, pentru preturi mult mai mici. 

Daca pana acum eram preferati pentru promtitudinea livrararilor si calitatea produselor, acest lucru a trecut pe plan secundar in detrimental sumelor de bani platite. Romania inca este folosita pentru moda rapida "fast-fashion", pentru comenzile cu livrari in doua, trei saptamani, comenzi pe care tarile enumerate mai sus nu le pot realiza prin prisma infrastructurii, insa volumul acestora a scazut considerabil. Daca guvernantii vor proceda in continuare la modificarea Codului fiscal, fara a efectua studii de impact la nivel national, cel putin aceasta industrie va disparea. Prin adaptarea acestor masuri fiscale, ne simtim izgoniti din propria tara, si suntem nevoiti sa ne orientam catre tari care ofera facilitati fiscale.



Ce se va intampla, in situatia ipotetica evident, in cazul in care Francesca isi va inchide fabricile din Romania? 

DT: Sute de oameni vor ramane fara loc de munca, majoritatea trecuti de 50 de ani, dat fiind faptul ca 80% din salariatii nostri sunt angajati inca de la infiintarea societaii. Oameni care isi vor gasi cu greu un alt loc de munca, deoarece asta au invatat sa faca, iar la aceasta varsta este foarte greu sa te recalifici, ca sa nu mai vorbim de reticenta angajatorilor in a angaja salariati care se afla in prag de pensionare.

Industria confectiilor textile este raspandita pe intreg teritoriul Romaniei, in special in zonele rurale, prin urmare femeile ramase fara loc de munca nu pot fi recalificate in meserii pe care le cere piata, in domenii precum auto, energie, IT. Meseria de confectioner este specifica sexului feminin din zonele rurale.



Ca urmare, in cazul inchiderii societatii, are de pierdut si statul roman care o sa se lipseasca de cateva milioane de euro reprezentand taxe si contributii generate de fabricile noastre.

Ceea ce trebuie sa retinem este faptul ca politicienii spun povesti frumoase, care incep cu a fost odata..., asa cum s-a intamplat cu toate industriile care au murit de-a lungul timpului. Niciuna nu a renascut. Agricultura, zootehnia, metalurgia, mineritul, prelucrarea lemnului, toate au avut un final tragic asa cum o sa avem si noi daca vom continua sa credem in actiunile benefice ale guvernului.

Citeste si: 



Citeste mai multe despre   












Intreb BT: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor. Intalnirea online s-a incheiat

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania au raspuns vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Citeste raspunsurile invitatilor pe StartupCafe.ro

2982 vizualizari

  • +6 (16 voturi)    
    draga Francesca (Luni, 27 noiembrie 2017, 10:18)

    moka [utilizator]

    nu intelegeti ca guvernul nu vrea astfel de afaceri, unde angajatii sunt platiti cu salarii mici, pe teritoriul romaniei?
    Onor guvernul prefera ca astfel de afaceri sa se inchida si sa plateasca ajutorul de somaj si apoi venitul minim garantat.
    de unde o sa ia bani guvernul??? nu stim
    • 0 (8 voturi)    
      manipulare grosolana (Luni, 27 noiembrie 2017, 19:26)

      facebook.com/rodica.crihan [utilizator] i-a raspuns lui moka

      1) cheltuiala cu salariul minim brut este de 100 de lei
      2) din 2012 de cand mareste psd salariul minim brut tot auzim ca scade somajul
      3)propaganda nu mai tine!
      • +4 (4 voturi)    
        manipulare zici? (Marţi, 28 noiembrie 2017, 10:26)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui facebook.com/rodica.crihan

        1. chletuiala in plus sau ce? Nu scrie pe copiuta? Cheltuiala totala cu salariul minim e de 781 la un net de 1162. Ceea ce pentru diverse activitati gen tesatorie inseamna inchiderea fabricii in Romania si deschiderea ei in Moldova sau Ucraina.
        2. somajul reprezinta procentul de cetateni care-si cauta de lucru, nu procentul de cetateni care muncesc. Da o cautare dupa rata de ocupare sau numarul total de salariati
        3. aici ai dreptate. propaganda PSD incepe sa se destrame chiar in fata propriului electorat. Iar la anul cind euro va ajunge la 5 lei si inflatia la 4-5%, va vedea tot asistatul si bugetarul cum cresterea de salariu a fost de fapt o mare pacaleala.
  • +7 (13 voturi)    
    cum adica?! (Luni, 27 noiembrie 2017, 12:06)

    liviu_ [utilizator]

    nu au auzit ca doar bancinle sunt de vina pentru cursul valutar?! si ca doar multinationalele sunt de vina pentrulipsa cresterii economice?!
    daca asa spune psd si a3... inseamna ca asa e!

    si daca masurile se dovedesc dezastroase si cumulate cu cele de justitie o sa faca roHotia cea mai corupta tara din lume... de vina tot multinationalele si bancile sunt, da?!
  • -4 (12 voturi)    
    Mai plangea cineva ca nu gaseste ciobani! (Luni, 27 noiembrie 2017, 12:35)

    Amad [utilizator]

    La EU FM, se plangea un romand venit din Italia ca nu gaseste ciobani, chiar daca le ofera salariu, carte de munca, telefon, internet. Urma sa caute in Rep. Moldova sau asia centrala.
    Dar de ce nu se duce in vest ca de acolo-i venit si el? El cand a plecat "afara" de ce nu s-a dus in Rep. Moldova?
    • +4 (12 voturi)    
      HA!!! (Luni, 27 noiembrie 2017, 12:58)

      GIGI_CIOCAN [utilizator] i-a raspuns lui Amad

      ma indoiesc ca o sa realizezi cat de penibil e ce zici tu acolo ( evident pt ca atat te duce capul) dar totusi...

      ESTI PENIBIL PRIETENE>>>>!!!!!!!!
      • -1 (3 voturi)    
        PRIETEN? Nici vorba. (Marţi, 28 noiembrie 2017, 9:16)

        Amad [utilizator] i-a raspuns lui GIGI_CIOCAN

        Sorry, dar ai un nume de scena predestinat.
        Asta stie tot romanul, el e desteptul, pe restul nu-i duce capul. Nu-si pune nimeni intrebarea de ce o tara cu asa oameni minunati, destepti, cu IQ peste USSR, RPC, HU, DE, UK, etc. este ultima la toate lucrurule normale? Repet pe intelesul tau, NORMALE.

        Nimeni nu mai incerca sa convinga cu argumente sau experienta ci te catalogheaza direct PSD-ist sau Soroshist. Toti isi dau cu parerea. Nație de habarniști.
        Mai scuteste-ma de gargara ta.
        Toti plang ca nu gasesc angajati. Da, nu gasesc angajati dispusi sa munceasca pe 200 euro fara sa puna intrebari. Carte de munca inseamna minim pe economie oficial. Ce pensie vor avea? 400 lei? 500 lei?
        Nici nu-i de mirare ca pleaca toti din tara.
        Vasileasca tipa tare ca nu se mai gasesc soferi nici pe 3000 euro? Oare tara asta, chiar nu poate mai mult?
    • +2 (2 voturi)    
      pai o sa se duca (Marţi, 28 noiembrie 2017, 10:33)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Amad

      Cind a venit aici era un anumit climat economic, acum e altul.Si nu o sa se duca in Moldova, ci in Bulgaria.Salariul minim in 2012 era 700 de lei, in 2014 900, in 2016 1050-10250 in 2017 1450 si in 2018 1900. Si daca in 2012 era profitabil de deschis tesatorie in romania, pina in 2014 era inca bine, in2017 a ajuns la limita profitabilitatii, iar in 2018 probabil fa fi pe minus. Si cind jumatate din salariati sunt muncitori necalificati care nu stiu sa faca nimic cu valoare adaugata mare, salariul minim crescut ii condamna la statutul de asistati sociali. Adica exact ce vrea PSD. Si sunt multe zone sarace in tara unde multi ar munci pentru 1000 de lei pe luna...
  • +1 (7 voturi)    
    Ce sa inteleaga bugetarii astia,poate doar spaga ! (Luni, 27 noiembrie 2017, 14:24)

    Plagarus [utilizator]

    N-ai cu cine bre, astia-s necalificati in economia de piata libera !!!
  • +5 (7 voturi)    
    cat?! (Luni, 27 noiembrie 2017, 15:10)

    Watcherss [utilizator]

    4 milioane de oameni nu au sau nu cauta loc de munca.

    daca mai punem la socoteala (rotunjit) 3 milioane de copii 0 - 14 ani si 2 mil 65+ ani (care majoritatea sunt pensionari) insemna ca ~9 mil de oameni nu lucreaza. 9 milioane in conditiile in care in tara nu cred ca mai sunt 16 milioane. deci mai mult de jumate din populatia tarii nu lucreaza ...

    that's f*cking awesome ...
  • +4 (6 voturi)    
    200 euro pe lună (Luni, 27 noiembrie 2017, 21:00)

    Iulianu [utilizator]

    Nu e prima oară cînd persoana asta face vorbire aici. Treaba stă așa: la 50 de ani vino dumneata, Daniela Tudor și lucrează pe 200 euro lunar! Sau poate in Bangladesh au mare nevoie de manager resurse umane de certă valoare.
    • 0 (2 voturi)    
      gresesti (Marţi, 28 noiembrie 2017, 8:44)

      Watcherss [utilizator] i-a raspuns lui Iulianu

      dar de ce toata lumea trebuie sa fie manager? chiar nu e nevoie si de muncitori necalificati? nu e nevoie de electricieni / sudori / tamplari ... (ma rog, la cum merge economia, nu prea).

      tinerii nu pot lucra la o ferma sau intr-o cafenea? da, chiar si pe 200 E / luna. care-i problema? nu trebuie sa-si cumpere Porsche 911 Turbo S din primul salariu ...

      chiar e atat de greu de inteles ca 20% din populatia unei tari NU munceste? (lenea fiind principala cauza)
      • -1 (3 voturi)    
        Omu' lui Dumnezeu! (Marţi, 28 noiembrie 2017, 10:20)

        Amad [utilizator] i-a raspuns lui Watcherss

        Nu-i vorba de Porsche. Este vorba de supravietuire.
        Cum draku poti sa supravietuiesti cu 200 euro?
        Si eu as taia toate ajutoarele sociale, dar facem pariu ca tot nu ar munci nimeni pe 200 euro? Nu ma refer la somaj, cum multi dobitoci il considera.
        Voi chiar ati luat-o razna?
        • 0 (2 voturi)    
          Omu' lu' D-zeu (Marţi, 28 noiembrie 2017, 11:35)

          Watcherss [utilizator] i-a raspuns lui Amad

          1) din cate stiu salariul minim pe economie nu e 200E, iar de la 1 ianuarie va fi majorat la 1900 - adica vreo 450E.

          2) daca tu stai degeaba pe 200E economia asta nu creste indiferent cum ai da-o. dar daca lucrezi si produci ceva de 200E sa vezi cum in timp lucrurile se schimba. ai vazut cate gunoaie sunt pe strazi? de ce nu se angajeaza nimeni pe 200E sa le stranga? sa vezi un omulet care din ora in ora trece printr-o zona a orasului si strange gunoaiele. la fel, mai angajeaza unul care sa spele vitrinele magazinelor - nu zilnic, odata la 2 zile. ia angajeaza un adolescent de 15 - 16 ani la o cafenea pe 200E - aia sa fie banii lui extra.

          da, poate parea putin, dar pentru oamenii care stau degeaba - care oricum nu stiu sa faca nimic dpdv profesional, sa vezi ca ar fi bani suficienti.
          • -2 (2 voturi)    
            Vaya con Dios (Marţi, 28 noiembrie 2017, 17:19)

            Amad [utilizator] i-a raspuns lui Watcherss

            Ai dreptate nu este 200 Euro , este 226 euro.
            Dupa 10 ianuarie vei avea vreo 450 euro. Tu gandesti? Ai citit ceva sau doar iti dai cu parerea?

            SIncer, nu are rost ...
        • +1 (3 voturi)    
          Cum draku (Marţi, 28 noiembrie 2017, 13:03)

          alexpro [utilizator] i-a raspuns lui Amad

          Sa supravietuesti cu 0? A stai ca luati 150 euro de la aia faieri care muncesc ai dați la aia care nu vor 200 euro dar cu munca

          Minunat!
    • +1 (3 voturi)    
      Pai asta-i job-ul lor. (Marţi, 28 noiembrie 2017, 9:39)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui Iulianu

      Sa prosteasca lumea sa lucreze cat mai mult, pe cat mai putin. Este avocatul angajatorului.
      Sa-i vezi cu ce seninatate iti spune: "800 lei net si bonuri de masa de 9.57 lei vi se pare ok? La experienta dvs. nu se pune problema sa nu va descurcati."
      Pentru asta sunt platiti, sa gaseasca fraieri.
  • 0 (2 voturi)    
    Reconfigurare traseu (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 7:01)

    feisbuk [utilizator]

    1. Amancio Ortega, +70 mld usd avere, realizata din fast fashion. Deci bani sunt gramada in industrie.
    Aici e o problema de distributie / echitate si fiscalizare.

    2. O firma romaneasca sau din alta tara UE nu va putea NICIODATA sa concureze cu o firma din Bangla, Pakistan, India sau Vietnam, unde fetele alea muncesc +70 h / sapt pe 1 dolar zilnic, iar conditiile de securitate muncii si mediu sunt ca si inexistente.

    3. UE nu si-a aratat interesul de a proteja industria textila si de confectii de pe teritoriul propriu, avand prin taxele vamale un instrument decisiv in reglarea pietei.

    3' Pentru cine nu si-a dat inca seama, industriile cu valoare adaugata mica si pondere manufacturiera mare sunt aproape disparute si falimentare in cadrul UE.

    4. Goana dupa contracte si incercarea de a rezista in fata #2 in conditiile #3 duc la marje de 4-5%, buget de salarii facut de legiuitor si functionarea la subzistenta.

    ----------------------------

    Legat e salariul minim, este o alta discutie. Daca e asa greu si dificil sa lucrezi pe 250eur net (si este, asta e adevarul), atunci cum este sa stai acasa pe 150eur net? Nu este SI MAI GREU?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă