FAN Courier resimte tot mai puternic criza fortei de munca si cea mai greu situatie este in Cluj, unde compania a relocat temporar 42 de curieri din Bucuresti pentru a face fata comenzilor, au spus reprezentantii companiei, la o conferinta de presa. In 2018 o mare problema tine de schimbarile fiscale anuntate si de faptul ca aceste "idiotenii fara sens" pot pune in pericol existenta unei companii, spune Felix Patrascanu, unul dintre fondatorii companiei. FAN Courier are 5.700 de angajati si estimeaza ca cifra de afaceri va fi de 131 milioane euro in acest an.

Centru logistic al FAN CourierFoto: FAN Courier

Cei de la FAN Courier spun ca gasesc tot mai greu oameni, mai ales in vestul tarii, cea mai grea situatie cu forta de munca fiind la Cluj unde fluctuatia angajatilor este cea mai mare.

Dupa modelul service-urilor auto care vor sa aduca chinezi, dar si al companiilor din diverse domenii care au adus asiatici, si cei de la FAN Courier ar putea lua in calcul sa aduca angajati straini, dar nu exista planuri concrete in acest sens.

Diferenta este insa ca nu ar fi vizate regiuni indepartate, fiindca bariera de limba ar fi o problema si nici engleza nu este intotdeauna perfecta, insa o solutie ar fi cu basarabeni, cu ucraineni sau cu sarbi, spun actionarii companiei."Nu este o ipoteza fantezista", spun cei de la FAN Courier, insa si legislatia trebuie sa fie simplificata.

Felix Patrascanu, unul dintre cei trei fondatori ai companiei, spune ca o mare problema este invatamantul profesional de stat. "Nu este normal ca intr-o tara antreprenorii sa faca scoli, fiindca de acolo ne-am inspirat si noi, de la scolile duale profesionale facute de firmele germane din zona Brasovului". FAN Courier isi califica angajatii dupa un training de trei luni.

El adauga ca este greu sa mai gasesti meseriasi buni si este un deficit mare si la capitolul soferi, fiindca romanii pleaca in tari precum Marea Britanie si Germania pe salarii care in Romania nu le-ar putea fi oferite.

"Pe de alta parte sa uitam ideea ca Romania este o piata ieftina a muncii. Nu mai este. De exemplu Florin Talpes de la Bitdefender mi-a spus clar ca in unele domenii da programatorilor salarii mai mari decat in Germania sau Italia"

Compania estimeaza ca va incheia anul cu afaceri de 131 milioane euro, in crestere cu 13% fata de 2016, iar pentru anul 2018 estimarea este de 10%.

Pentru la anul marea problema tine de lipsa de predictibilitate fiscala, legata de modificarile legislative, mai ales trecerea contributiilor de la angajator la angajat, Atat de multe schimbari anuntate in atat de putin timp fac imposibila stabilirea unor bugete clare, fiindca mereu trebuie sa te intrebi ce se intampla daca o anumita lege se abroga.

"Cand exista riscuri strict de business sunt manuale unde sa te duci, ca sa vezi ce ai de facut. Insa acum la noi este un risc politic si imi pare rau sa spun asta, dar exista o incertitudine care sa-ti blocheze si sa-ti inchida business-ul. Noi suntem o companie mare, stam destul de bine cu cashflow-ul, dar companiile mai mici pot avea probleme", spune Felix Patrascanu.

El mai spune ca aceste schimbari legislative tin ocupate companiile si nu le lasa sa se dezvolte si sa tina cont de schimbarile uriase care se intampla in strainatate. "Business-urile clasice ar putea sa dispara, si nu in 5 sau 10 ani, dar chiar in doi", spune fondatorul FAN Courier, referindu-se la companii precum Uber, care nu detine masini sau Airbnb, care nu are hoteluri in proprietate.

"Acestea sunt lucruri la care nu te-ai fi gandit niciodata si lucruri care revolutioneaza industria. La acestea ar trebui sa ne gandim, nu cum schimbam taxele de la angajator la angajat sau split TVA .. idiotenii care nu au sens. In strainatate se intampla lucruri extraordinaare, iar noi aici batem apa-n piua cu chestii care sunt discutate si apoi uitate", spune Patrascanu.

FAN Courier este o companie cu capital integral romanesc, fondata in 1998 de Adrian Mihai, Neculai Mihai si Felix Patrascanu.

Pana la finalul anului viitor, investitiile companiei vor depasi 36,5 de milioane de euro(16,5 milioane euro in 2017 si 20 de milioane de euro in 2018), investitiile majore vizand extinderea principalului HUB al companiei, cel de la Stefanesti si inceperea lucrarilor de constructie la HUB-ul din Cluj pentru care a fost achizitionat un teren in suprafata de 24,000 mp, suprafata halei ce urmeaza a fi construita avand o suprafata de 5,000 mp.