Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a amendat companiile aeriene care au avut intarzieri de curse in perioada 3 - 5 ianuarie si nu au respectat drepturile pasagerilor. Din cele 16 firme controlate, 10 au fost obligate sa plateasca amenzi in valoare totala de 288.100 de lei. Blue Air a fost cel mai drastic sanctionata: 49.200 de lei, pentru ca nu si-a informat clientii despre drepturile pe care le au.

"Cuantumul amenzilor aplicate a fost stabilit in functie de numarul de pasageri inregistrat la cursele intarziate, precum si in functie de timpul de asteptare pana la decolare. Controlul ANPC continua in prezent la doua companii Austrian Airlines si Aeroflot-Russian International", a declarat marti seful ANPC, Dan Vlaicu. El a precizat ca firmele de transport aerian au fost amendate cu cate 300 de lei pentru fiecare pasager care nu a fost informat despre drepturile lui, si cu cate 800 de lei pentru fiecare client caruia nu i s-a acordat asistenta.

Blue Air, Wizz Air si Air France au platit cele mai mari amenzi

Controlul ANPC se refera numai la perioada 3-5 ianuarie 2008, cand mai multi pasageri au suferit din cauza companiilor de transport aerian ale caror curse au avut intarzieri sau au fost anulate. Cea mai mare sanctiune a fost aplicata companiei Blue Air: 49.200 lei pentru neacordarea de informatii referitoare la drepturile pasagerilor pe aeroportul din Bacau.

Compania a mai fost amendata cu 8.100 de lei, pentru o situatie similara pe aeroportul Otopeni. Au mai platit amenzi mari: Wizz Air - 48.300 de lei, Air France - 43.300 si Alitalia - 38.400 de lei. Compania Malev a fost sanctionata cu 31.900 de lei, Carpatair cu 11.100 de lei, Tarom cu 10.800 de lei, My Air cu 9.000 de lei, British Airways cu 32.100 de lei, Lufthansa cu 300 de lei. Compania din urma a fost amendata din cauza ca informarea in scris a pasagerilor, cu privire la drepturile pe care le au, a fost prezentata numai in limba engleza.

Au mai fost controlate Air Malta, EL AL Israel Airlines, Swiss International Airlines si Romavia, care nu au incalcat regulamentul.

Drepturile pasagerilor

Dan Vlaicu sustine ca pasagerii care doresc despsagubiri din partea companiilor aeriene trebuie sa se adreseze in instanta. Potrivit regulamentului european, companiile de zbor sunt obligate sa informeze pasagerii cu privire la drepturile pe care le au si sa le acorde asistenta in cazul curselor anulate.Iata prevederile europene:

  • Informarea in scris a fiecarui pasager cu privire la drepturile pe care le are in cazul in care zborul este intarziat cu mai mult de doua ore
  • Oferirea de cazare, masa si bauturi racoritoare, in functie de timpul de asteptare; transportul dintre aeroport si locul cazarii; dreptul la doua apeluri telefonice gratuite si dreptul de atrimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail.
  • Posibilitatea de a alege rambursarea in termen de 7 zile a intregului cost al biletului, in cazul in care, din cauza intarzierii, zborul devine inutil.