Incalzita de scandalul Nokia, presa germana s-a repezit ca un uliu asupra eventualitatii deschiderii unor capacitati de productie Daimler, in Romania sau in Polonia. Chiar daca unele firme sunt „aspiratoare de bani“, Romania vrea investitii cu orice pret si ii atrage pe investitori intr-un paradis fiscal de langa Cluj, unde firmele vor fi scutite de impozitul pe imobil. Cel pe profit e, cu 16% in Romania, la fel de tentant. Va alege Daimler avantajele fiscale romanesti, in locul celor logistice, oferite de polonezi?

Zero impozit

In cazul Nokia, firma finlandeza va fi scutita de impozitul pe imobil, vreme de 30 de ani, scrie Sueddeutsche Zeitung din surse dpa (Deutsche Presse Agentur). Daca Nokia se muta inainte de termen, impozitul urmeaza a fi restituit, ar fi declarat Viorel Gavrea, directorul Societatii Parcul Industrial Tetarom.

El ar fi adaugat, ca intelegerea urmeaza sa fie pecetluita contractual in urmatoarele doua luni. Toti ceilalti investitori din zona ar urma sa beneficieze de aceleasi avantaje. Cu semnarea contractului, terenul de la Jucu ar dobandi statutul oficial de parc industrial.

Impozitul pe imobil se incaseaza la nivel local, in Jucu el s-ar rdica la 1% din valoarea imobilului, se remarca in cotidianul german.

Nokia detine momentan 90 de hectare din cele 159 ale Tetarom. Pe restul de 69 ha ar urma sa se mute o serie de furnizori ai fabricii de telefoane mobile. Tetarom vrea insa sa extinda parcul cu 170 de hectare, iar asupra acestora se opresc speculatiile presei germane, referitoare la intentiile Daimler de extindere in Europa de Est.

Societatea Industriala Tetarom apartine in proportie de 98,8% Consiliului Judetean Cluj, restul de procente apartinand catorva comune din zona. Tetarom are trei parcuri industriale, unul dintre ele fiind cel de la Jucu. Directorul Gavrea ar fi spus ca exista interes de amplasare pe inca 700 de hectare, venite din partea unor investitori. „La nevoie, mai facem inca doua parcuri industriale“ ar fi spus el.

Daca planul de investitie e de cel putin 50 de milioane euro, amplasamentele din parcul industrial se pot acorda prin negociere directa, sub aceasta suma, ele se acorda in urma unei licitatii, s-a mai precizat.

Fara foc nu iese fum

Oficial, producatorul german de automobile nu a confirmat informatiile aparute in presa, referitoare la deschiderea unor capacitati de productie in Romania. „Exista discutii la cel mai inalt nivel, intre reprezentanti ai Daimler si premierul roman, asupra crearii unei productii de automobile in Romania“ ar fi declarat un oficial clujean, citat de dpa.

Directorul Tetarom, Viorel Gavrea, si presedintele CJ Cluj, Marius Nicoara au negat faptul ca s-ar derula negocieri directe cu Daimler. Oficialii romani n-ar fi exclus faptul ca, dupa cum e obiceiul, Daimler ar fi putut apela la o firma de consultanta in materie.

Nici Agentia Romana pentru Investitii Straine de la Bucuresti, ARIS, nu a confirmat existenta negocierilor cu Daimler, insa nu a exclus faptul ca producatorul german s-ar putea interesa de locatia Cluj. „Fara foc, nu iese fum“, ar fi declarat directorul ARIS, Sorin Vasilescu.

ARIS consiliaza investitori straini interesati de Romania. „Si investitia Nokia din Jucu s-a facut la recomandarea ARIS“, ar fi spus Vasilescu, citat ieri de editia online a CIO OT Strategie fur Manager.

Relocalizari de taina

Conform publicatiei Automobilwoche, care citeaza un manager de prim rang al firmei germane, „Mercedes verifica, momentan, ambele optiuni“, prin aceasta referindu-se la crearea unei noi capacitati de productie auto in Romania sau in Polonia. Managerul a adaugat ca aceasta cautare de locatie se afla inca intr-un stadiu primar.

„Deoarece clasele A- si B- se pozitioneaza intr-un segment extrem de concurential, o capacitate de productie suplimentara in Europa de Est ne-ar ajuta sa ne atingem plafonul de costuri scontat“, a argumentat managerul. In prezent, Mercedesurile clasa A- si B- se produc in serie la Rastatt.

„Nu e vorba sa renuntam la Rastatt. Fabrica este pentru noi un importanta capacitate de productie“, a adaugat el. Probabil ca Daimler isi tine secrete intentiile, pentru a avita proteste asemanatoare celor din cazul Nokia, apreciaza Spiegel online.

Un purtator de cuvant al Daimler a declarat publicatiei germane ca ar fi vorba exclusiv de capacitati de productie suplimentare. „Daca urmeaza sa se construiasca o noua fabrica in Europa de Est, capacitatile de productie germane raman intacte“, a spus el.

Bani garla si ingineri de varf

La finele primului trimestru al anului, Daimler vrea sa prezinte conceptul tehnic pentru noua generatie de automobile Mercedes clasa A si B, care vor iesi pe piata in 2011. Se anunta cifre de vanzare ambitioase, „semnificativ mai mult, decat prezentele 270.000-280.000 de unitati“ a declarat de curand pentru Automobilwoche, Rainer Schmueckle, responsabil afaceri operative al Mercedes-Benz Cars, sectia automobile.

„Avem o extraordinara baza de pornire, pentru a ne contura viitorul cu succes. Prin asta, vreau sa spun ca avem cei mai buni ingineri, resurse financiare practic nelimitate, cea mai tare marca din industrie si o cifra de afaceri de peste 100 de miliarde de euro. Si, tintim o rendita de 10%“ a declarat intr-un recent interviu pentru Süddeutsche Zeitung, Dr. Dieter Zetsche, presedintele consiliului de administratie al Daimler AG.

Tot el a declarat, pentru revista „auto motor und sport" (ams) care a publicat joi un raport preliminar, citat de Dow Jones Newswires, ca Daimler AG va avea o crestere ceva mai redusa in 2008, fata de anul 2007. Anul trecut, Mercedes-Benz Cars a avut o crestere de 2%, ajungand la 1.286 milioane de unitati.

Facturi de forma si manageri hoti

In aceeasi zi in care la bursa se inregistreaza stirea cea buna, un fost manager Daimler este condamnat la cinci ani si jumatate inchisoare, pentru inselaciune. Tribunalul din Stuttgart l-a condamnat pe fostul controller de la Daimler, in varsta de 42 de ani, pentru emiterea de facturi de forma, care au pagubit concernul Daimler cu 41.000.000 de euro.

Acuzatul si-a marturisit fapta in fata instantei de judecata. Pe langa redactarea unor facturi electronice de forma -pentru prestatii inexistente, insa atribuite unor firme de servicii si consultanta chiar de el infiintate- acuzatul a fost gasit, in 147 de cazuri, vinovat de grava inselaciune, fals in acte si evaziune fiscala.

Intre 2000 si 2005, el a avut o pozitie de conducere si impreuna cu trei complici –condamnati anul trecut la pedepse cu suspendare- a actionat printr-un complicat mecanism organizatoric, pentru a-si musamaliza furturile.

Instanta a precizat, pentru Spiegel online, ca ex-managerul Daimler s-a angajat sa acopere pierderile firmei, cu suma de 31 de milioane de euro. Pana acum, el ar fi restituit deja 14 milioane concernului auto.