Corespondenta din Germania

Jucu, un Silicon Valley romanesc. Va musca Mercedes?

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Vineri, 1 februarie 2008, 12:34 Economie | Companii

Iubita mea Mercedes
Foto: HotNews.ro
Incalzita de scandalul Nokia, presa germana s-a repezit ca un uliu asupra eventualitatii deschiderii unor capacitati de productie Daimler, in Romania sau in Polonia. Chiar daca unele firme sunt „aspiratoare de bani“, Romania vrea investitii cu orice pret si ii atrage pe investitori intr-un paradis fiscal de langa Cluj, unde firmele vor fi scutite de impozitul pe imobil. Cel pe profit e, cu 16% in Romania, la fel de tentant. Va alege Daimler avantajele fiscale romanesti, in locul celor logistice, oferite de polonezi?


Zero impozit

In cazul Nokia, firma finlandeza va fi scutita de impozitul pe imobil, vreme de 30 de ani, scrie Sueddeutsche Zeitung din surse dpa (Deutsche Presse Agentur). Daca Nokia se muta inainte de termen, impozitul urmeaza a fi restituit, ar fi declarat Viorel Gavrea, directorul Societatii Parcul Industrial Tetarom.

El ar fi adaugat, ca intelegerea urmeaza sa fie pecetluita contractual in urmatoarele doua luni. Toti ceilalti investitori din zona ar urma sa beneficieze de aceleasi avantaje. Cu semnarea contractului, terenul de la Jucu ar dobandi statutul oficial de parc industrial.

Impozitul pe imobil se incaseaza la nivel local, in Jucu el s-ar rdica la 1% din valoarea imobilului, se remarca in cotidianul german.

Nokia detine momentan 90 de hectare din cele 159 ale Tetarom. Pe restul de 69 ha ar urma sa se mute o serie de furnizori ai fabricii de telefoane mobile. Tetarom vrea insa sa extinda parcul cu 170 de hectare, iar asupra acestora se opresc speculatiile presei germane, referitoare la intentiile Daimler de extindere in Europa de Est.

Societatea Industriala Tetarom apartine in proportie de 98,8% Consiliului Judetean Cluj, restul de procente apartinand catorva comune din zona. Tetarom are trei parcuri industriale, unul dintre ele fiind cel de la Jucu. Directorul Gavrea ar fi spus ca exista interes de amplasare pe inca 700 de hectare, venite din partea unor investitori. „La nevoie, mai facem inca doua parcuri industriale“ ar fi spus el.

Daca planul de investitie e de cel putin 50 de milioane euro, amplasamentele din parcul industrial se pot acorda prin negociere directa, sub aceasta suma, ele se acorda in urma unei licitatii, s-a mai precizat.


Fara foc nu iese fum

Oficial, producatorul german de automobile nu a confirmat informatiile aparute in presa, referitoare la deschiderea unor capacitati de productie in Romania. „Exista discutii la cel mai inalt nivel, intre reprezentanti ai Daimler si premierul roman, asupra crearii unei productii de automobile in Romania“ ar fi declarat un oficial clujean, citat de dpa.

Directorul Tetarom, Viorel Gavrea, si presedintele CJ Cluj, Marius Nicoara au negat faptul ca s-ar derula negocieri directe cu Daimler. Oficialii romani n-ar fi exclus faptul ca, dupa cum e obiceiul, Daimler ar fi putut apela la o firma de consultanta in materie.

Nici Agentia Romana pentru Investitii Straine de la Bucuresti, ARIS, nu a confirmat existenta negocierilor cu Daimler, insa nu a exclus faptul ca producatorul german s-ar putea interesa de locatia Cluj. „Fara foc, nu iese fum“, ar fi declarat directorul ARIS, Sorin Vasilescu.

ARIS consiliaza investitori straini interesati de Romania. „Si investitia Nokia din Jucu s-a facut la recomandarea ARIS“, ar fi spus Vasilescu, citat ieri de editia online a CIO OT Strategie fur Manager.


Relocalizari de taina


Conform publicatiei Automobilwoche, care citeaza un manager de prim rang al firmei germane, „Mercedes verifica, momentan, ambele optiuni“, prin aceasta referindu-se la crearea unei noi capacitati de productie auto in Romania sau in Polonia. Managerul a adaugat ca aceasta cautare de locatie se afla inca intr-un stadiu primar.

„Deoarece clasele A- si B- se pozitioneaza intr-un segment extrem de concurential, o capacitate de productie suplimentara in Europa de Est ne-ar ajuta sa ne atingem plafonul de costuri scontat“, a argumentat managerul. In prezent, Mercedesurile clasa A- si B-  se produc in serie la Rastatt.

„Nu e vorba sa renuntam la Rastatt. Fabrica este pentru noi un importanta capacitate de productie“, a adaugat el. Probabil ca Daimler isi tine secrete intentiile, pentru a avita proteste asemanatoare celor din cazul Nokia, apreciaza Spiegel online.

Un purtator de cuvant al Daimler a declarat publicatiei germane ca ar fi vorba exclusiv de capacitati de productie suplimentare. „Daca urmeaza sa se construiasca o noua fabrica in Europa de Est, capacitatile de productie germane raman intacte“, a spus el.


Bani garla si ingineri de varf


La finele primului trimestru al anului, Daimler vrea sa prezinte conceptul tehnic pentru noua generatie de automobile Mercedes  clasa A si B, care vor iesi pe piata in 2011. Se anunta cifre de vanzare ambitioase, „semnificativ mai mult, decat prezentele 270.000-280.000 de unitati“ a declarat de curand pentru Automobilwoche, Rainer Schmueckle, responsabil afaceri operative al Mercedes-Benz Cars, sectia automobile.

„Avem o extraordinara baza de pornire, pentru a ne contura viitorul cu succes. Prin asta, vreau sa spun ca avem cei mai buni ingineri, resurse financiare practic nelimitate, cea mai tare marca din industrie si o cifra de afaceri de peste 100 de miliarde de euro. Si, tintim o rendita de 10%“ a declarat intr-un recent interviu pentru Süddeutsche Zeitung, Dr. Dieter Zetsche, presedintele consiliului de administratie al Daimler AG.

Tot el a declarat, pentru revista „auto motor und sport" (ams) care a publicat joi un raport preliminar, citat de Dow Jones Newswires, ca Daimler AG va avea o crestere ceva mai redusa in 2008, fata de anul 2007. Anul trecut, Mercedes-Benz Cars a avut o crestere de 2%, ajungand la 1.286 milioane de unitati.


Facturi de forma si manageri hoti

In aceeasi zi in care la bursa se inregistreaza stirea cea buna, un fost manager Daimler este condamnat la cinci ani si jumatate inchisoare, pentru inselaciune. Tribunalul din Stuttgart l-a condamnat pe fostul controller de la Daimler, in varsta de 42 de ani, pentru emiterea de facturi de forma, care au pagubit concernul Daimler cu 41.000.000 de euro.

Acuzatul si-a marturisit fapta in fata instantei de judecata. Pe langa redactarea unor facturi electronice de forma -pentru prestatii inexistente, insa atribuite unor firme de servicii si consultanta chiar de el infiintate- acuzatul a fost gasit, in 147 de cazuri, vinovat de grava inselaciune, fals in acte si evaziune fiscala.

Intre 2000 si 2005, el a avut o pozitie de conducere si impreuna cu trei complici –condamnati anul trecut la pedepse cu suspendare- a actionat printr-un complicat mecanism organizatoric, pentru a-si musamaliza furturile.

Instanta a precizat, pentru Spiegel online, ca ex-managerul Daimler s-a angajat sa acopere pierderile firmei, cu suma de 31 de milioane de euro. Pana acum, el ar fi restituit deja 14 milioane concernului auto.













Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

5471 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Pasarea malai viseaza (Vineri, 1 februarie 2008, 13:12)

    Weather [anonim]

    Sa fim seriosi...e o ipoteza buna de pus alaturi de cele care vad Templul din Apocalipsa undeva prin Bucuresti sau originea civilizatiei umane in noroiul de la Tartaria
  • 0 (0 voturi)    
    Scrieti corect (Vineri, 1 februarie 2008, 13:32)

    Walter [anonim]

    Doua observatii la articolul de mai sus.
    Scrieti lucruri mai reale decat filozofii de-ale voastre.
    Prima fraza din articolulu vostru este cam deplasata.
    A aparut un articol la un jurnal automobilistic si unul in SDZ.
    Ca raspuns,Mercedes a aspus ca nu au inca nimic concret.Asta a fost intregul uliu asupra pradei amintit de voi.
    Iar in 2001 nu credca mai pot ei sa scoata de pe banda peste 270000 de autovehicole,anul a trecut de 7 ani.
  • 0 (0 voturi)    
    Locatie (Vineri, 1 februarie 2008, 13:34)

    patric [anonim]

    Domnule Dani Rockhoff,

    In limba romana "locatie" inseamna exclusiv "chirie", nicidecum "loc" sau "amplasament". Desi in opinia ziaristilor de scandal cuvintul inseamna "loc", dictionarele ii contrazic, dupa cum singur puteti verifica.

    M-am obisnuit ca in cazul articolelor in genul celor care proslavesc gaina cu cinci picioare sa ignor aceasta greseala flagranta, dar e dureros sa o vad si la articole serioase si bine scrise, ca cel de fata.
    • 0 (0 voturi)    
      locatie (Vineri, 1 februarie 2008, 19:22)

      dani [anonim] i-a raspuns lui patric

      Va multumesc pentru observatie, "amplasament" e termenul corect in contextul respectiv.
  • 0 (0 voturi)    
    Aveti idee ce e Silicon Valley? (Vineri, 1 februarie 2008, 15:09)

    reader [anonim]

    Domnule (sau Doamna) Dani Rockhoff,

    Cum puteti sa comparati un centru prin excelenta de cercetare si inovatie cu un loc, in care au ajuns aproape 2 firme de nivel mondial si care nu au adus decat unitati de productie, nu de research & devellopment.

    Vai, vai
    • 0 (0 voturi)    
      comparatii aiuritoare (Vineri, 1 februarie 2008, 16:44)

      sile [anonim] i-a raspuns lui reader

      Reader ai perfecta dreptate.
      A compara Silicon Valley cu o unitate de productie,chiar daca aici o sa se produca telefoane mobile,e ca si cum ai compara s*** cu prefectura.
      Chiar daca tentatia,ca ziarist, de a avea un titlu senzational e mare, ar fi bine sa te gandesti daca e cazul sa-l folosesti pentru ca riscul de a cadea in derizoriu si de a-ti pierde credibilitatea e si mai mare.
  • 0 (0 voturi)    
    trebuia facut in 1990 (Vineri, 1 februarie 2008, 15:41)

    totusi [anonim]

    ce greseli imense s-au facut in 1990 - era epoca in care se striga "nu ne vindem tara"
    acum poate am fi avut in locul lui Roman Brasov- Volvo
    in locul Autobuzul Bucuresti- IVECO sau Merceds
    in locul Faur- Siemens
    in locul IPRS Baneasa- Samsung, Philips, etc

    asa au fost rase de pe fata pamantului si importam totul
    • 0 (0 voturi)    
      Mare dreptate ai (Vineri, 1 februarie 2008, 16:24)

      Cata [anonim] i-a raspuns lui totusi

      As mai adauga ARO-Campulung, o uzina care era pe val in '90 si pentru care umbla zvonul despre interesul Mercedes, Ford si nu numai...
      Pacat...."NU NE VINDEM TARA" a fost cea mai mare gresala a noastra ca politica economic si sociala..
      • 0 (0 voturi)    
        pai nu vindem dar nici nu facem nimic cu ea.. (Vineri, 1 februarie 2008, 18:00)

        Paula [anonim] i-a raspuns lui Cata

        Eu as mai adauga pe lista daca imi permiteti Combinatul Siderurgic Hunedoara care din ce era si cati investitori au dorit sa faca ceva acolo stiti ce s-a ales??-un studio original fara nici o nevoie de efecte speciale pentru flme de groaza .Paragina si fier vechi .Nu numai ca importam tot dar distrugem si ce mai este!De turism nu ne intereseaza cu toate ca avem iesire la mare,avem munti avem fluviu...avem resurse naturale dar ne batem joc cat putem de ele si le vindem la pret de nimic numai sa iasa de o bere Ziceam de industrie ...e varza !Tineretul pleaca sa se afirme peste hotare ,restul lumii la lucru in Italia ,Spania ,Franta .Nu mai bine sa vina altii sa fructifice resursele pe care le avem daca noi nu suntem in stare?Nu ne vindem tara ca mai bine o distrugem noi!
  • 0 (0 voturi)    
    Dragi prieteni pesimisti sau carcotasi... (Vineri, 1 februarie 2008, 18:32)

    dumi [anonim]

    ... nu e nimic ne-plauzibil in stirea asta. Daca Daewoo si Renault au fost / sunt pe-aici, de ce n-ar fi si Mercedes? In Romania exista know-how in automobile, si atunci de ce n-ar veni si altii, atrasi de mana de lucru si de facilitatile fiscale? Jucu, hold on!
  • 0 (0 voturi)    
    Daimler la Cugir (Vineri, 1 februarie 2008, 19:20)

    dani [anonim]

    Pentru cei interesati de antecedente Daimler in Romania, redau un citat dintr-un reportaj al meu la Stuttgart, de data mai veche:

    "Reuniunea („Ziua economica a României la Stuttgart“, noiembrie 2005) a fost prilej nu doar de evidentiere a cursului economic de integrare in UE al Romaniei, ci si de prezentare de experiente concrete ale investitorilor in diverse domenii ale economiei. Astfel, Andreas Lettner, seful sectiei de montaj al Daimler-Chrysler AG din Stuttgart-Untertürkheim, a detaliat procesul de infiintare, la Cugir, a unui furnizor de piese de automobile, intr-o joint-venture cu statul roman. Firma Star Transmission, furmizoare de ansambluri si roti dintate, fondata la Cugir in anul 2000, a pornit de la achizitia terenului, a cladirii fostei fabrici de armament, masini de spalat si cusut, pe care Daimler-Chrysler a renovat-o complet si a dotat-o cu masini, pornind productia prin utilizarea know-how-ului german, dar si a celui local, romanesc. Firma se dovedeste profitabila si, „desi exista lupta in dobandirea de comenzi si contracte, aceasta nu se face la Star Transmission in detrimentul calitatii, si nici prin suprasolicitarea capacitatilor tehnologice si umane de productie“.
  • 0 (0 voturi)    
    daimler la cugir (Sâmbătă, 2 februarie 2008, 23:54)

    tot eu [anonim]

    Am auzit si eu ca au vrut sa vina Daimler la Cugir, sa faca subansamble de cutii de viteze.
    Problema a fost cu primele piese livrate ca oricum ar fi montat cutiile de viteze, tot mitraliere ieseau :))
  • 0 (0 voturi)    
    ce comparatie! te doare mintea! (Luni, 4 februarie 2008, 9:17)

    gil bates [anonim]

    la Silicon Valley, erau tipi destepti, care nu asteptau cu sufletul la gura sa vina sa investeasca Cris-Tim si Petrom Service, marile transnationale care domina la ora actuala piata.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică