Indienii de la Tata Motors vor sa schimbe fata lumii auto prin lansarea in India a celei mai ieftine masini din lume. Insa, oricat ar parea de entuziasmant proiectul, e foarte probabil ca vor aparea piedici semnificative. O analiza publicata de site-ul just-auto.com trece in revista greutatile care pot sta in calea visului celor de Tata Motors.

Henry Ford cu modelul Ford T a motorizat America la inceputul secolului trecut. Acum povestea pare sa se repete intr-un anume fel si pentru India. Compania Tata Motors va incepe sa vanda masina de 2.500 de dolari si spera sa-si gaseasca in viitor un milion de clienti anual pentru ea. Insa pretul nu e cheia succesului, iar obstacolele ce stau in calea indienilor sunt multe. Ford T intra in America pe o piata aproape fara masini, benzina era ieftina, la fel si materialele de constructii. Astazi, chiar si in India strazile sunt pline de masini, materialele s-au scumpit, energia costa din ce in ce mai mult, iar riscul de a pierde multi bani cu un proiect nefezabil este tot mai mare. In plus, Tata Motors vrea in patru - cinci ani sa aduca masina in Europa, loc unde nu o va putea vinde nici pe departe atat de ieftin ca in India.

Site-ul just-auto publica o analiza cu o serie de factori care pot sta in calea planurilor marete ale indienilor. Cum poti face o mica avere construind masini low - cost?, se intreaba just-auto care da si raspunsul: "Porneste de la o avere mare!"

Nano - viitoare sursa de blocaje in trafic

Telul principal al Tata cu modelul Nano este sa le ofere sansa celor care nu au bani decat de scutere sau motciclete sa-si cumpere o masina. Insa drumurile din India, atatea cate sunt, deja fac fata cu greu numarului mare de masini. Daca tot mai multi vor renunta la motociclete pentru a-si cumpara masini, atunci soselele se vor bloca total O solutie ar fi construirea de noi drumuri, insa asta dureaza iar in India e greu de construit pentru ca e putin spatiu in jurul oraselor mari. In plus, India e o tara democratica, iar cei care locuiesc in suburbiile mizere ale oraselor mari nu pot fi evacuati cu forta, asa cum se intampla in China.

Criza economica - o spaima pentru publicul tinta

Economia globala este in criza, iar aceasta criza se transmite de la tara la tara. India a progresat imens in ultimii ani, insa nimic nu garanteaza ca tendinta se va mentine. Deja semne ale crizei incep sa apara, iar investitorii devin sceptici. Iar in timpuri de criza publicul tinta al micutei masini Nano va sta in cumpana daca sa ia un credit pentru automobil, sau nu.

Masina low-cost - un "drog" care...costa

Ca sa construiesti masini ieftine ai nevoie ca materialele, forta de munca si resursele energetice sa coste foarte putin. Cea mai mica majorare a costurilor poate dezechilibra intreg planul gandit. La un producator foarte mare, daca cresc usor costurile cu energia electrica acest lucru poate fi trecut cu vederea, insa la Tata, unde marja de profit e mica, acest lucru se simte puternic.

Sa construiesti masini low-cost e ca atunci cand iei heroina - stii ca nu-ti face bine si te costa o avere, insa nu te poti abtine pentru ca ti-ai facut un scop in viata din lucrul asta. Dupa ce Tata porneste productia si o majoreaza nu mai poate sa se opreasca, chiar daca pierde multi bani destui ani. Ar costa enorm sa inchida fabricile, ar costa enorm si daca produce, dar nu face profit. E clar ca in ambele situatii Tata pierde masiv daca masina nu are succes.

2.500 de dolari - un pret imposibil pentru Occident

Compania pariaza pe pretul extrem de mic al masinii si pentru a o vinde in Europa. Insa standardele cu care e obisnuita in India sunt mult inferioare celor din Europa. Un profesor britanic spunea ca "Daca-i adaugi ABS si airbag-uri dublezi pretul masinii. Si-l mai dublezi inca o data daca vrei ca masina sa respecte normele dure de siguranta din Europa" In plus, pe continent Tata va concura cu marcii relativ ieftine precum Kia, care a crescut enorm in ultimii ani dar a devenit cunoscuta si are retea importanta de dealeri. Occidentalul se va intreba de ce sa cumpere Nano in loc sa ia o veche de un an sau o Toyota de cinci ani, si macar va stii ca ia o masina mai sigura decat necunoscuta din India.

Daca brand-awareness nu e, nimic nu e...

Un alt obstacol tine de notorietate. Nu poti iesi asa direct in lumea larga sa vinzi masini. Trebuie sa ai in spate o traditie pe pietele cu pretentii. Poate dura zeci de ani sa ajungi sa lansezi produse fiabile, sa-ti faci o retea buna de delaeri, sa castigi credibilitate si cota de piata. Acum cateva decade masinile japoneze erau prost vazute in SUA, insa, treptat, producatorii au dovedit ca sunt atenti la calitate, sunt atenti la ce vrea piata si aveau in spate investitori dispusi sa astepte zeci de ani pentru a obtine profit.

Altii ar putea s-o faca perfecta din prima

Deja se vede ca ideea celor de la Tata i-a determinat si pe alti producatori sa anunte masini low - cost, iar asta nu e in favoarea constructorului indian. Altor marci de traditie le-ar putea iesi o masina ieftina si fiabila din prima, iar marcile japoneze deja au o sumedenie de masini supermini care au succes in Japonia si pot avea si pe alte piete.

Razboiul cu China, un conflict care se poate incheia indecis

India va concura pe pietele auto mondiale cu China pentru ca masinile ambelor tari tintesc aceeasi baza de clienti. Cele doua tari sunt superputeri emergente si isi vor masura fortele in strainatate. China are un avans importaant deoarece produce mai mult si e prezenta cu tot mai multe marci la saloanele auto internationale. Razboiul auto dintre cele doua tari ar putea sa sfarseasca fara niciun castigator.

Dincolo de toate piedicile, cumparatorii vor da verdictul. Daca vor da buzna in showroom-urile indiene producatorul si-ar putea permite chiar sa ridice pretul la 3.000 de dolari. Cat despre venirea masinii in Europa, asta depinde mult de cum va evolua in India. dar cu siguranta ca Nano, cand si daca va ajunge pe batranul continent, va costa mult mai mult. Insa pana atunci este privita ca o curiozitate greu de inchipuit, o traznaie in care multi europeni nu ar avea curaj sa se urce.