Masina de 2.500 de dolari nu e o reteta sigura de succes

Sapte motive care-i pot impiedica pe indienii de la Tata sa cucereasca lumea cu masina de 2.500 de dolari

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 14 februarie 2008, 13:47 Economie | Companii

Tata Nano
Foto: worldcarfans.com
Indienii de la Tata Motors vor sa schimbe fata lumii auto prin lansarea in India a celei mai ieftine masini din lume. Insa, oricat ar parea de entuziasmant proiectul, e foarte probabil ca vor aparea piedici semnificative. O analiza publicata de site-ul just-auto.com trece in revista greutatile care pot sta in calea visului celor de Tata Motors.

Henry Ford cu modelul Ford T a motorizat America la inceputul secolului trecut. Acum povestea pare sa se repete intr-un anume fel si pentru India. Compania Tata Motors va incepe sa vanda masina de 2.500 de dolari si spera sa-si gaseasca in viitor un milion de clienti anual pentru ea. Insa pretul nu e cheia succesului, iar obstacolele ce stau in calea indienilor sunt multe. Ford T intra in America pe o piata aproape fara masini, benzina era ieftina, la fel si materialele de constructii. Astazi, chiar si in India strazile sunt pline de masini, materialele s-au scumpit, energia costa din ce in ce mai mult, iar riscul de a pierde multi bani cu un proiect nefezabil este tot mai mare. In plus, Tata Motors vrea in patru - cinci ani sa aduca masina in Europa, loc unde nu o va putea vinde nici pe departe atat de ieftin ca in India.

Site-ul just-auto publica o analiza cu o serie de factori care pot sta in calea planurilor marete ale indienilor. Cum poti face o mica avere construind masini low - cost?, se intreaba just-auto care da si raspunsul: "Porneste de la o avere mare!"

Nano - viitoare sursa de blocaje in trafic

Telul principal al Tata cu modelul Nano este sa le ofere sansa celor care nu au bani decat de scutere sau motciclete sa-si cumpere o masina. Insa drumurile din India, atatea cate sunt, deja fac fata cu greu numarului mare de masini. Daca tot mai multi vor renunta la motociclete pentru a-si cumpara masini, atunci soselele se vor bloca total  O solutie ar fi construirea de noi drumuri, insa asta dureaza iar in India e greu de construit pentru ca e putin spatiu in jurul oraselor mari. In plus, India e o tara democratica, iar cei care locuiesc in suburbiile mizere ale oraselor mari nu pot fi evacuati cu forta, asa cum se intampla in China.

Criza economica - o spaima pentru publicul tinta

Economia globala este in criza, iar aceasta criza se transmite de la tara la tara. India a progresat imens in ultimii ani, insa nimic nu garanteaza ca tendinta se va mentine. Deja semne ale crizei incep sa apara, iar investitorii devin sceptici. Iar in timpuri de criza publicul tinta al micutei masini Nano va sta in cumpana daca sa ia un credit pentru automobil, sau nu.

Masina low-cost - un "drog" care...costa

Ca sa construiesti masini ieftine ai nevoie ca materialele, forta de munca si resursele energetice sa coste foarte putin. Cea mai mica majorare a costurilor poate dezechilibra intreg planul gandit. La un producator foarte mare, daca cresc usor costurile cu energia electrica acest lucru poate fi trecut cu vederea, insa la Tata, unde marja de profit e mica, acest lucru se simte puternic.

Sa construiesti masini low-cost e ca atunci cand iei heroina - stii ca nu-ti face bine si te costa o avere, insa nu te poti abtine pentru ca ti-ai facut un scop in viata din lucrul asta. Dupa ce Tata porneste productia si o majoreaza nu mai poate sa se opreasca, chiar daca pierde multi bani destui ani. Ar costa enorm sa inchida fabricile, ar costa enorm si daca produce, dar nu face profit. E clar ca in ambele situatii Tata pierde masiv daca masina nu are succes.

2.500 de dolari - un pret imposibil pentru Occident

Compania pariaza pe pretul extrem de mic al masinii si pentru a o vinde in Europa. Insa standardele cu care e obisnuita in India sunt mult inferioare celor din Europa. Un profesor britanic spunea ca "Daca-i adaugi ABS si airbag-uri dublezi pretul masinii. Si-l mai dublezi inca o data daca vrei ca masina sa respecte normele dure de siguranta din Europa"  In plus, pe continent Tata va concura cu marcii relativ ieftine precum Kia, care a crescut enorm in ultimii ani dar a devenit cunoscuta si are retea importanta de dealeri. Occidentalul se va intreba de ce sa cumpere Nano in loc sa ia o veche de un an sau o Toyota de cinci ani, si macar va stii ca ia o masina mai sigura decat necunoscuta din India.

Daca brand-awareness nu e, nimic nu e...

Un alt obstacol tine de notorietate. Nu poti iesi asa direct in lumea larga sa vinzi masini. Trebuie sa ai in spate o traditie pe pietele cu pretentii. Poate dura zeci de ani sa ajungi sa lansezi produse fiabile, sa-ti faci o retea buna de delaeri, sa castigi credibilitate si cota de piata. Acum cateva decade masinile japoneze erau prost vazute in SUA, insa, treptat, producatorii au dovedit ca sunt atenti la calitate, sunt atenti la ce vrea piata si aveau in spate investitori dispusi sa astepte zeci de ani pentru a obtine profit.

Altii ar putea s-o faca perfecta din prima

Deja se vede ca ideea celor de la Tata i-a determinat si pe alti producatori sa anunte masini low - cost, iar asta nu e in favoarea constructorului indian. Altor marci de traditie le-ar putea iesi o masina ieftina si fiabila din prima, iar marcile japoneze deja au o sumedenie de masini supermini care au succes in Japonia si pot avea si pe alte piete.

Razboiul cu China, un conflict care se poate incheia indecis

India va concura pe pietele auto mondiale cu China pentru ca masinile ambelor tari tintesc aceeasi baza de clienti. Cele doua tari sunt superputeri emergente si isi vor masura fortele in strainatate. China are un avans importaant deoarece produce mai mult si e prezenta cu tot mai multe marci la saloanele auto internationale. Razboiul auto dintre cele doua tari ar putea sa sfarseasca fara niciun castigator.


Dincolo de toate piedicile, cumparatorii vor da verdictul. Daca vor da buzna in showroom-urile indiene producatorul si-ar putea permite chiar sa ridice pretul la 3.000 de dolari. Cat despre venirea masinii in Europa, asta depinde mult de cum va evolua in India. dar cu siguranta ca Nano, cand si daca va ajunge pe batranul continent, va costa mult mai mult. Insa pana atunci este privita ca o curiozitate greu de inchipuit, o traznaie in care multi europeni nu ar avea curaj sa se urce.













Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

11517 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Al optulea motiv (Joi, 14 februarie 2008, 15:27)

    Nautilus [anonim]

    Cine e interesat sa dea 2500-3000 USD pe un jaf mai prost si doar cu putin mai aratos decat un Matiz? la asemenea pret e preferabil Tico, Matiz, orice altceva

    ~Nautilus
    • 0 (0 voturi)    
      Matiz?! (Joi, 14 februarie 2008, 19:39)

      Catelu [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

      Prietene, un Matiz costa de 2-3 ori mai mult. In clasa asta de pret sunt bicicletele Peugeot.
      • 0 (0 voturi)    
        bicicleta sa fie! (Joi, 14 februarie 2008, 22:53)

        odranoel [anonim] i-a raspuns lui Catelu

        2-3 ori? un matiz il gasesti pe net (http://www.daewoo.ro/preturi/) intre 5.359 si 7.950 de euro (7.795-11.583$), adica intre de peste 3 ori si pana la aproape de 5 ori mai scump :) mda. bicicleta peugeot mi se pare o alegere mai buna. cea mai buna :)
        • 0 (0 voturi)    
          Matizul e masina daca faci o comparatie (Vineri, 15 februarie 2008, 14:14)

          radu [anonim] i-a raspuns lui odranoel

          Matizul e de 3 ori mai scump pentru ca e metalic, nu din plastic. Is curios ce rezultate de crash-test va avea acesta caroserie similara cu cea a defunctului Trabant.
    • 0 (0 voturi)    
      nano (Sâmbătă, 16 februarie 2008, 8:33)

      sandy [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

      Matiz fara TVA fara garantie fara adaosul agentului costa tot 2500 de usd. Daca la Nano ii puiTVA, adaos comercial, transport, EUROIV v-a costa peste 5000 EURO
    • 0 (0 voturi)    
      sunt destui (Sâmbătă, 16 februarie 2008, 13:56)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Nautilus

      nu uita ca la acelasi pret sunt si motocicletele sau scuterele ceva mai bune.
      Daca vrei sa ai un acoperis deasupra capului si sa nu fii plouat si sa mai si poti cara cat de cat ceva, atunci un jaf de asta este perfect.
      In rest pt Romania sunt de acord cu tine. Un Tico, Matiz sau Spark sunt perfecte. insa ultimele doua sunt deja de 2 ori mai scumpe decat Nano.
      Doar Tico se poate lua in gura cu Nano.
  • 0 (2 voturi)    
    bai (Joi, 14 februarie 2008, 15:36)

    radub [anonim]

    Hotnews incepe sa arate ca digg. 7 motive sa nu mai vin p-aici. asta e jurnalism ?
    • 0 (0 voturi)    
      despre prosti (Vineri, 15 februarie 2008, 21:31)

      Gogu [anonim] i-a raspuns lui radub

      fraiere ! ce ai cu Hot News ?E cel mai tare site de stiri...
  • -1 (1 vot)    
    spor la treaba si numa stiri HOT (Joi, 14 februarie 2008, 15:38)

    lidia dumitru [anonim]

    Fara numar vlad..cat mai multe stiri:D si pt stirea asta nota 10 evident
  • +1 (1 vot)    
    nu au nici o sansa (Joi, 14 februarie 2008, 16:04)

    Alex [anonim]

    Nu au nici o sansa.
    Sa mearga ei cu cutia de conserve.
  • 0 (0 voturi)    
    depinde (Joi, 14 februarie 2008, 17:25)

    je [anonim]

    Fiecare isi ia masina pentru un scop. In functie de asta isi alege un anumit tip. Eu, cu drumuri scurte intr-un oras sufocat si fara loc de parcare sincer mi-as lua dar pina la urma va dicta pretul de vanzare
  • 0 (0 voturi)    
    www (Joi, 14 februarie 2008, 17:47)

    anonim [anonim]

    ce v-a certati atata??? poate e buna masina domnilor.A-ti incercat-o voi sa vedeti cum merge???
    • +1 (1 vot)    
      a-sa es-te (Joi, 14 februarie 2008, 18:00)

      Nae [anonim] i-a raspuns lui anonim

      Na-m incerca-to noi, domne, da-r c-e te bag-i dumnea-ta i-n discuti-a unora. S-i de c-e scri i-n posturi d-eastea, analfabetu-le?
    • 0 (0 voturi)    
      limba romana (Vineri, 15 februarie 2008, 9:57)

      odranoel [anonim] i-a raspuns lui anonim

      se scrie "ati"... :)
      da' poate nu e buna. d'aia ne certam. :)
    • 0 (0 voturi)    
      limba romana (Vineri, 11 iulie 2008, 9:49)

      of of of [anonim] i-a raspuns lui anonim

      Tot gresit e si "ce v-a certati atata???"!
  • 0 (0 voturi)    
    q (Joi, 14 februarie 2008, 17:49)

    aswc [anonim]

    qe
  • 0 (0 voturi)    
    .......... (Joi, 14 februarie 2008, 17:51)

    anonim [anonim]

    ce va tot certati aici??? poate masina e buna! A-ti incercat-o voi sa vedeti cum merge!!!???
    • +1 (1 vot)    
      pt. www aka ....... (Joi, 14 februarie 2008, 20:35)

      jiji [anonim] i-a raspuns lui anonim

      a-i sari-t din lac i-n pu-t..:)))

      daca taceai, filosof ramaneai...
  • +1 (1 vot)    
    Desteptarea!!!! (Joi, 14 februarie 2008, 20:20)

    ingineru [anonim]

    Domnilor,
    Observ cu ingrijorare infantilismul cu care vesticii analizeaza aparitia acestei masini. Nu doresc sa fac acum analiza celor scrise in acest articol ma rezum doar sa spun ca argumentele sunt PUERILE. Invit fabricantii auto din vest sa se TREZEASCA si sa constientizeze ca au de raspuns unei mari provocari. Infatuarea nu le este de nici un folos!
    • 0 (0 voturi)    
      bila neagra (Vineri, 15 februarie 2008, 10:03)

      odranoel [anonim] i-a raspuns lui ingineru

      asta cam asa e. articolul asta miroase de la distanta a reclama negativa. e mai putin demers jurnalistic si mai mult comercial. atentie insa la efectul bumerang: mai scrieti mult despre cat de naspa e masina si o sa vedeti ca punctul cu notorietatea cade. as fi preferat sa vad o analiza obiectiva cu plusuri si minusuri, decat X motive sa-i dati in cap unui produs pe care, oricum, nu il cunoasteti. personal, cred ca, la banii astia si facuta in India, e un jaf de masina. da' asta nu inseamna ca tre' sa dau cu ea (prea tare) de pamant! vom vedea...
  • 0 (0 voturi)    
    Deja vu? (Joi, 14 februarie 2008, 21:50)

    duduS [anonim]

    Va chinuiti sa gasiti argumente ca masina va fi un fiasco.
    Nu vi se pare ca aproape la fel s-a vorbit de DACIA.
    Stiti acum ce vanzari se fac cu DACIA in vest?
    Nu mai vorbesc de pietele subdezvoltate (si Romania) unde e prezenta.
  • 0 (0 voturi)    
    The can (Joi, 14 februarie 2008, 22:01)

    Florin [anonim]

    Hai sa fim seriosi!Voi n-ati auzit de zicala cat dai atata face sau, altfel, putin dai putin primesti?Si in show-ul de prezentare al masinii respective se spunea ca nu are prea multe chestii "pe ea" si ca producatorii au incercat la maxim sa elimine toate chestiile care ar fi urcat pretul masinii.N-o sa aiba nicio sansa in Europa din simplu motiv ca europenii sunt destul de pretentiosi la capitolul siguranta si confort.Nici macar in Romania nu garantez ca ar avea mare succes, mai ales ca Loganul nostru, chiar daca e un pic mai scump, ofera multa mai multa siguranta si confort decat Matizul asta deghizat:)O sa sfarseasca prin ai urca ei singuri pretul printr-o stergatoare in plus, un ABS, un portbagaj si mai stiu eu ce:))
    • 0 (0 voturi)    
      volumul face vanzarile (Vineri, 15 februarie 2008, 10:09)

      odranoel [anonim] i-a raspuns lui Florin

      in viitorul foaaaarte apropiat (daca nu cumva s-a intamplat deja), India va depasi China la numar de locuitori! Mai exact, va sari binisor de 1,5 miliarde de locuitori. In cazul in care caricatura asta de masina e cat de cat ok si se va vinde numai in India ca 2-300 de milioane de bucati, pe cine va mai interesa comentariile lu' Mercedes, Volkswagen si altii?! Daca o sa aiba succes la ei acasa, sunt sigur ca vor vinde binisor si in pietele deschise din Asia, ceea ce mai poate insemna, in varianta optimista, inca pe atat la numarul de bucati vandute. Oare piata Europeana e marea lor tinta?!
  • 0 (0 voturi)    
    e scumpa (Joi, 14 februarie 2008, 23:01)

    aurel [anonim]

    cred ca se face o confuzie oarecare... masina nu e ieftina, e destul de scumpa. pt ca nu e pt europeni, e pt indieni. iar oamenii aceia au salarii f mici, sub 100 de dolari pe luna. pt ei masina chiar si la banii astia nu e ieftina deloc.
    ramane de vazut daca au facut-o suficient de buna astfel incat sa aiba succes la ea acasa, in India, numai dupa aceea se vor gandi sa o scoata la export.
    si nu radeti de masina ca e ieftina... cat costa o dacie berlina inainte sa dispara? nu au trecut multi ani de atunci. era cam 3000 de dolari.
  • 0 (0 voturi)    
    va fi un succes (Joi, 14 februarie 2008, 23:45)

    marius [anonim]

    masina asta va fi un mare succes. si dacia logan e un succes desi multi au sarit sa cirteasca. au vindut citeva sute de mii? au vindut! la fel si astia de la Tata/Mama cum le-o spune. In India si in tarile sarace, fara standarde, vor vinde milioane. Dupa razboi, VW broscuta sau Ford 500 sau altele s-au vindut ca painea calda. La fel va fi si aici. Degeaba cirtim noi, pe indieni ii intereseaza mai putin. Pricum nici ei nu cred ca vor veni cu masina asta in Vest, sa fim seriosi. Ideea este ca multe firme din Vest fac masini cam... scumpe.
  • 0 (0 voturi)    
    masina (Joi, 14 februarie 2008, 23:57)

    A [anonim]

    masina asta e f buna pentru India. Acolo se folosesc foarte mult motoarele si tuk-tuk-urile.

    http://images.google.com/images?q=tuktuk&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_enBE227BE228&um=1&sa=N&tab=wi

    Si in vest cam toata lumea are masina dar toti au masini mici... cat sa se deplaseza prin oras si pe autostrazi. Ce nevoie ai de confort daca faci 300km in 2 ore?!
    Legat de siguranta: sunt sigur ca o sa o faca mai sigura atunci cand o sa o lanseze in Europa dar tot va fi cea mai ieftina masina pentru ca va fi produsa in India.
  • 0 (0 voturi)    
    inca ceva (Vineri, 15 februarie 2008, 0:03)

    A [anonim]

    inca ceva: intreg articolul e doar o incercare de a face misto de Tata care de altfel isi cunoaste foarte bine publicul tinta. Vesticii care au scris articolul se simt putin amenintati. La fel ca in cazul Logan-ului. Cand cineva are un succes asa de mare tot ce poti sa mai faci e sa tzipi si sa arunci cu noroi.
    • 0 (0 voturi)    
      intrebare (Vineri, 15 februarie 2008, 15:08)

      quest [anonim] i-a raspuns lui A

      ce vrei sa spui cu 300km in 2 ore ??? mergi cu o piticanie de masina cu 150km /ora constant 2 ore? cred ca exagerezi!!!
      • 0 (0 voturi)    
        raspuns (Sâmbătă, 16 februarie 2008, 17:17)

        V [anonim] i-a raspuns lui quest

        pe autostrada e posibil. Nu ai nevoie de o masina ultra performanta ca sa poti sa mergi cu 150 pe autostrada. Si cu o dacie 1300 care valora sub 1000 euro am mers cu 120km/h. Normal ca nu o sa mergi asa cu masina celor de la Tata. Dar ei pot sa o adapteze la piata vestica. Va fi mai scumpa decat versiunea din India dar tot va fi "cea mai ieftina masina".. cea ce o va si vinde. Smart e cea mai mica, Hummer e cea mai mare etc... daca esti "cel mai" intr-un fel sau altul, atunci o sa ai succes.
  • 0 (0 voturi)    
    Numai aere (Vineri, 15 februarie 2008, 9:35)

    Un roman [anonim]

    Ce sa spun.. numai pareri... masina/masinile de cacao din India, asa cum le zic unii din voi, au mai putine accidente decit cele germane... asta pt ca soferii lor sunt soferi nu papagali... deci, masina poate fi foarte buna...dar tinind cont de aerele capatate de romanii nostri, care isi iau ca berbecii masini de peste 3000cmc, ca deh, au scapat si ei ca gaina in boabe... nimic nu e bun... si am mai vazut ceva mai sus.... cit dai atita face.. din pacate, macar de ar fi asa - ai sti ce iei.
    • 0 (0 voturi)    
      tu despre ce vorbesti? (Sâmbătă, 16 februarie 2008, 2:40)

      chitzibusu [anonim] i-a raspuns lui Un roman

      India are putine accidente? Au cei mai periculosi soferi din lume si cele mai multe accidente de pe planeta asta.

      "Incidentally, India holds the dubious distinction of registering the highest number of road accidents in the world."

      http://www.tribuneindia.com/2004/20040806/science.htm#1
  • 0 (0 voturi)    
    nici in ro (Vineri, 15 februarie 2008, 22:32)

    stefanel [anonim]

    Romanul e prea sarac ca sa isi cumpere un lucru asa de ieftin :))) raman la bmw chiar si unu de 20 de ani
  • 0 (0 voturi)    
    da' benzina? (Sâmbătă, 16 februarie 2008, 2:31)

    chitzibus [anonim]

    Articolul totusi a atins si punctul slab al masinii: faptul ca merge pe benzina. Daca consuma mult, sa-o dea gratis si multi nu si-o pot permite.

    In plus (discutie actuala si in RO), daca vrei sa vinzi masini ieftine trebuie sa faci fata concurentei masinilor de ocazie. Asta poti s-o reduci prin taxe si masuri restrictive pe piata interna, dar nu si la export. Trabantul a avut succes pentru ca nu avea concurenta. In plus mergea si cu insecticid daca nu era benzina.

    Nu cred ca-i potrivita comparatia cu Dacia Logan ci mai degraba o analogie cu Lastunul.

    Daca ar fi fost o masina electrica la pretul asta, cu autonomie de vreo 100 Km, spargea piata.
  • 0 (0 voturi)    
    Tata (Sâmbătă, 16 februarie 2008, 23:57)

    Stelian [anonim]

    Masina asta ar putea costa si 100 de dolari, daca-i scotii o roata si o dai de-a dura !
  • 0 (0 voturi)    
    Masina ptr India-Pakistan (Duminică, 17 februarie 2008, 0:47)

    capcaunul [anonim]

    ptr ca oriunde oamenii vor avea ceva bani, vor lua orice altceva.. nu un rahat de plastic care polueaza si consuma benzina,,
  • 0 (0 voturi)    
    NU (Duminică, 17 februarie 2008, 15:37)

    andrei [anonim]

    Nu au nici o sansa cu doar 2500 usd!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi