Comisia Europeana va prezenta miercuri, in Colegiul Comisarilor, rezultatul investigatiei privind privatizarea Automobile Craiova, iar acesta va fi unul negativ Romaniei. Surse europene au declarat marti pentru HotNews.ro ca miercuri CE va adopta decizia ca Ford sa restituie 26,9 milioane de euro, care reprezinta ajutoare de stat primite de la autoritatile romane la privatizarea companiei din Craiova.

Reprezentantii Ford au declarat pentru HotNews.ro ca nu comenteaza informatiile aparute, dar compania e hotarata sa produca masini la Craiova. Pana atunci, "asteapta cu interes si optimism" decizia Bruxelles-ului.

Mesajul de miercuri al Comisiei va fi clar: Romania nu a respectat regulile, prin urmare acei bani trebuie restituiti autoritatilor romane. "Asta inseamna ca va creste pretul vanzarii Automobile Craiova cu 26,9 milioane de euro. nu credem ca vor fi percepute dobanzi", au spus sursele HotNews.ro. Acestea au adaugat ca exista chiar semnale calre ca Ford nu are intentia sa se retraga din contract si sa renunte la Automobile Craiova, in ciuda deciziei Comisiei Europene.

Tot referitor la acest contract, autoritatile romane au notificat, candva la inceputul acestui an, Comisia Europeana privind acordarea unor ajutopare de stat la nivel regional, au mai spus sursele HotNews.ro. Bruxelles-ul va prezenta concluzia acestei notificari in curand, termenul este, in general, de doua luni de la notificare. "Acesta va fi un raspuns pozitiv, intrucat ajutoarele au fost notificate. Sunt doua cazuri separate, cel de maine (n.r. miercuri) un raspuns negativ, cel de-al doilea va fi unul pozitiv", au conchis sursele citate.

Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul american Ford a fost semnat in luna septembrie 2007. Comisia Europeana a decis investigarea unei posibile acordari de ajutoare de stat in cazul Automobile Craiova si a emis un ordin prin care cere Romaniei sa suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost in prealabil notificate Bruxelles-ului. Comisia a deschis o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare acordate in contextul privatizarii Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, si vanzarii sale catre Ford Motor Company in septembrie 2007.

Potrivit CE, Romania a impus niste conditii privatizarii, si anume producerea a minimum 200.000 de masini in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activitatii curente timp de patru ani si pastrarea tuturor fostilor angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania. In plus, potrivit CE, Romania pare sa fi schimbat conditiile privatizarii intr-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, potrivit Bruxelles-ului.

Ford a fost de acord sa plateasca Guvernului Romaniei 57 milioane de euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova. Producatorul american s-a angajat totodata la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si pentru cresterea productiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar si pentru suplimentarea numarului de angajati.