Guvernul Romaniei trebuie sa recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, pentru a elimina denaturarea concurentei provocata de ajutorul ilegal acordat, este decizia Comisiei Europene anuntata miercuri printr-un comunicat de presa.

Comisia Europeana a finalizat investigatia privind privatizarea Automobile Craiova deschisa in 2007, iar decizia luata miercuri in Colegiul Comisarilor - ca Guvernul roman sa recupereze 27 de milioane de euro de la compania din Craiova - se bazeaza pe constatarea ca au fost acordate ajutoare de stat ilegale.

"S-a constatat că România a impus o serie de condiţii referitor la vânzare care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de producţie şi ocupare a forţei de muncă, acceptând în schimb un preţ de vânzare mai mic, sxe arata in comunicatul CE.

Realizarea unui nivel mai ridicat de productie si de ocupare a fortei de munca pentru Automobile Craiova prin vanzarea conditionata si, dimpotriva, obtinerea unor venituri mai mici de catre statul roman reprezinta ajutor de stat, mai arata Comisia, argumentand ca ajutoarele de stat se acorda in anumite conditii, care nu se aplica in cazul acestei privatizari. "Prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna", arata sursa citata.

"Impunerea de condiţii în ceea ce priveste o privatizare duce, de regulă, la scăderea preţului de vânzare, astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizată dobândeşte un avantaj selectiv. Comisia sprijină dezvoltarea regională, însă acest lucru nu trebuie să ducă la denaturarea concurenţei”, a spus in acest context comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes.

Investigaţia Comisiei a arătat că impunerea unor conditii din partea statului roman a dus la scăderea preţului de vânzare. Valoarea de piaţă a participaţiei de 72,4% deţinută de statul român din activele industriale de bază, participaţie cumpărată de Ford, a fost estimată la 84 de milioane de euro.

În consecinţă, prin impunerea unei serii de condiţii de altă natură decât economică în ceea ce priveşte licitaţia, România a renunţat la venituri în valoare de 27 de milioane de euro.

Istoricul privatizarii Automobile Craiova

Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul american Ford a fost semnat in luna septembrie 2007. Comisia Europeana a decis investigarea unei posibile acordari de ajutoare de stat in cazul Automobile Craiova si a emis un ordin prin care cere Romaniei sa suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost in prealabil notificate Bruxelles-ului. Comisia a deschis o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare acordate in contextul privatizarii Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, si vanzarii sale catre Ford Motor Company in septembrie 2007.

Potrivit CE, Romania a impus niste conditii privatizarii, si anume producerea a minimum 200.000 de masini in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activitatii curente timp de patru ani si pastrarea tuturor fostilor angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania. In plus, potrivit CE, Romania pare sa fi schimbat conditiile privatizarii intr-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, potrivit Bruxelles-ului.

Ford a fost de acord sa plateasca Guvernului Romaniei 57 milioane de euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova. Producatorul american s-a angajat totodata la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si pentru cresterea productiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar si pentru suplimentarea numarului de angajati.

Alt ajutor de stat, de aceasta data notificat

Surse europene au declarat marti pentru HotNews.ro ca autoritatile romane au notificat, la inceputul acestui an, Comisia Europeana privind acordarea unor ajutoare de stat la nivel regional, tot in acest contract.

Bruxelles-ul va prezenta concluzia acestei notificari in curand, termenul este, in general, de doua luni de la notificare. "Acesta va fi un raspuns pozitiv, intrucat ajutoarele au fost notificate. Sunt doua cazuri separate, cel de maine (n.r. miercuri) un raspuns negativ, cel de-al doilea va fi unul pozitiv", au conchis sursele citate.

Ce va face Ford?

Potrivit surselor europene citate, exista chiar semnale clare ca Ford nu are intentia sa se retraga din contract si sa renunte la Automobile Craiova, in ciuda deciziei Comisiei Europene.

Mai mult, reprezentanti ai companiei au confirmat marti pentru HotNews.ro aceasta informatie, sustinand ca vor sa produca masini la Craiova.