Romania este de zece ori mai ieftina fata de Europa de Vest in ceea ce priveste cheltuielile salariale si nesalariale totale facute de o companie pentru un angajat, se arata intr-un studiu al PricewaterhouseCoopers asupra capitalului uman. Totodata, studiul releva ca la un euro investit in salarii, o companie obtine in Romania 1,4 euro. Rentabilitatea este de patru ori mai mare decat in tarile Europei de Vest unde pentru un euro investit se realizeaza 1,1 euro.

Unul dintre principalii indicatori pe care companiile il analizeaza atunci cand iau decizia de a investi este cel de "full time equivalent", un indicator care masoara numarul de ore lucrate raportat la o norma de lucru intreaga. Potrivit acestui indicator, in Romania veniturile unei companii sunt de 15 mii euro anual, in Europa Centrala si de Est de 25 mii euro, iar in Europa de Vest de 150 mii euro.

In ceea ce priveste cheltuielile salariale si nesalariale totale ale unei companii cu un angajat, Romania este de zece ori mai ieftina decat Europa de Vest. Daca aceste costuri se situeaza n Romania in jurul a zece mii euro, in Europa Centrala si de Est cresc pana la aproximativ 15 mii euro, iar in Europa de Vest ajung pana aproape de 100 mii de euro.

Forta de munca este principalul capitol de cheltuieli intr-o companie

"Cum costurile cu forta de munca reprezinta o pondere importanta a cheltuielilor, prin ele insele pot determina decizii radicale de business, de la investitii semnificative in tehnologie pana la mutarea unor functiuni in zone geografice avantajoase. Pana acum, multe companii, inclusiv locale, au preferat sa investeasca mai putin in tehnologie si optimizarea proceselor deoarece isi permiteau sa angajeze forta de munca in exces. Exista o tendinta tot mai evidenta a companiilor de a investi in tehnologie, in sisteme informatice sau in reorganizarea si eficientizarea activitatii astfel incat productivitatea pe angajat sa creasca. Fara a lua astfel de masuri, nu-si pot pastra profitabilitatea in fata cresterilor salariale", a explicat pentru Hotnews.ro, Ruxandra Stoian, director human resource services in cadrul PricewaterhouseCoopers.

Capitalul uman este singurul capitol major de cheltuieli intr-o companie. Spre exemplu, cheltuielile cu forta de munca ajung pana la trei miliarde euro pentru o companie cu venituri de 10 miliarde euro.

Costurile cu forta de munca influenteaza deciziile luate de companii in privinta relocarii afacerilor. In ultimul timp, companii precum Ford, Nokia, Mitsubishi sau Mercedes si-au anuntat intentia de a investi in Romania, fiind atrase si de forta de munca mai ieftina.

"Globalizarea a accentuat fenomenul de off-shoring (respectiv on-shoring, cand vorbim despre aceeasi arie geo-politica), care inseamna mutarea anumitor procese de business dintr-o tara in alta, motivatia principala in ambele cazuri fiind reducerea costurilor. Acest factor trebuie completat cu existenta calificarilor necesare in zona respectiva astfel incat calitatea produsului sau a serviciului sa se pastreze, de aceea sunt doua categorii de procese care se preteaza la acest tip de abordare, productia si serviciile", a afirmat consultantul PwC.

Valoarea adaugata a fortei de munca este de patru ori mai mare in Romania decat in Europa de Vest

Un indicator semnificativ este valoarea adaugata realizata prin forta de munca. In functie de acesta, companiile iau majoritatea deciziilor importante legate de capitalul uman. In Romania valoarea adaugata realizata prin capitalul uman este de 1,4 euro la un euro, ceea ce insemna ca o companie care investeste un euro in salarii realizeaza 1,4 euro. Rentabilitatea Romaniei este de patru ori mai mare decat cea a tarilor din Europa de Vest si din Europa Centrala si de Est unde o companie obtine 1,1 euro la un euro investit.

"Randamentul mare in Romania se datoreaza costului salarial mic, iar tendinta de crestere a salariilor in Romania pune problema daca acest randament al fortei de munca se va mentine", a declarat Ruxandra Stoian.

Sursa citata a mai aratat ca in prezent se contureaza si in Romania o tendinta spre investitii cu valoare adaugata mai mare. "Daca ne uitam putin in urma, in Romania primele afaceri straine au fost lohn-urile, in special pe zona de industrie usoara, apoi au venit producatorii industriali, zona de piese auto dezvoltandu-se foarte mult mai ales in partea de vest a tarii, iar apoi au inceput sa se dezvolte sectoarele care cer forta de munca mai calificata, de la dezvoltarea de software la servicii financiare sau de tip call center. Tendinta este de pozitionare spre activitati cu valoare adaugata mai mare, pe masura ce costurile cu forta de munca sunt tot mai mari, pentru a pastra nivelul rentabilitatii", a punctat Ruxandra Stoian.

Studiul PwC "Saratoga Human Capital Benchmarking 2007" a fost realizat prin intervievarea a 60 de companii europene, din sase sectoare de activitate: financiar, bunuri de larg consum, industrie, IT&C, farmaceutice si retail.