Nou scandal de spionaj si de incalcare la viata privata, in Germania. Peste 150 de companii germane, printre care si zece dintre cele mai renumite lanturi de supermarket-uri din tara, au fost acuzate ca recurg la "metode Stasi" pentru a-si spiona angajatii.

Potrivit publicatiei The Independent, directorii companiilor folosesc camere ascunse, microfoane si programe speciale pentru PC pentru a afla detalii despre viata intima a personalului si chiar au angajat detectivi particulari pentru a-i fila pe acestia.

Acuzatiile au fost lansate de revista germana Stern, care sustine ca detine rapoarte de sute de pagini, intocmite de detectivi particulari, la cererea conducerii companiilor, in care sunt descrise amanuntit activitatile persoanelor care lucreaza in magazine si supermarket-uri din intreaga tara. Printre magazinele mentionate de publicatia germana se numara Aldi, Plus, Penny si Edeka.

Stilul rapoartelor intocmite de detectivi aminteste de cel al serviciilor secrete est-germane, Stasi. Acestia au strans date despre starea de sanatate a angajatilor, dependentele de alcool, relatiile amoroase si partenerii de viata, dar si despre activitatea la munca. Intr-un raport, completat de detectivi pentru supermarket-ul Penny din orasul german Aachen se vorbeste la modul ironic despre o angajata. "Doamna Z este eficienta in mai multe domenii, potrivit si trecutului ei. A lucrat ca secretara pentru KGB si este casatorita pentru a doua oara cu un barbat mai tanar decat ea cu 11 ani. Barbatul este fiul fostului ei profesor si sufera de hernie de disc grava".

Alt raport facut pentru supermarketul Edeka spune ca "Doamna K are o disputa cu fiica sa. Aceasta isi respinge copilul pentru ca s-a casatorit cu o persoana de culoare". De asemenea, un alt document concluzioneaza ca "in aceasat seara, domnul W isi va inlatura frustrarea cu o sticla de whisky, ca de obicei".

Unele rapoarte includ poze cu personalul magazinelor in lenjerie intima, facute cu ajutorul inregistrarilor CCTV, in vestiarul de la locul de munca. Revista germana scrie ca informatiile au fost colectate cu ajutorul unor mini-camere video, instalate pe raftul magazinelor, sub pretextul descurajarii furturilor de pe rafturi.

Majoritatea companiilor mentionate au negat folosirea unor asemenea metode. Doar oficialii Penny au recunoscut ca au angajat detectivi pentru a-i urmari angajatii, insa actiunea a avut drept scop solutionarea unor cazuri de furt.

In luna martie, lantul de supermarketuri Lidl, al doilea retailer cu discount din Germania, a fost acuzat ca isi spioneaza si isi supune angajatii din cele 23 de tari europene unor conditii de munca neadecvate. Revista Stern a publicat atunci un raport confidential potrivit caruia membrii personalului ar lucra fara plata suplimentara si ar fi supravegheati continuu, chiar si la toaleta. Raportul cuprindea informatii de genul: momentul plecarii de la serviciu, numele persoanelor cu care angajatii vorbeau la telefon si frecventa cu care personalul utiliza toaleta.