Pe 4 februarie 2008, Ryanair a raportat rezultate finaciare. Sub asteptari. Prima scadere a profiturilor din ultimele 7 trimestre. Profitul a scazut cu 27% si se estima la momentul repectiv o scadere de 50% pentru urmatorul an fiscal. Compania mai anunta, la acel moment, intentia de a scadea in continuare pretul biletelor si de a mari numarul rutelor pentru a “stapani” o cota de piata mai mare.

Pentru anul fiscal aprilie 2008 - aprilie 2009, compania nu isi protejase aproape deloc pretul de achizitie al combustibilului prin contracte “futures”. “In acest moment, pariem pe piata spot”, au declarat oficialii. Considerau ca o strategie de hedging este inoportuna, asteptandu-se la o recesiune care va duce la scaderea pretului petrolului. Vor incepe sa cumpere protectie numai daca pretul barilului scade sub 80 de dolari, pentru ca hedging-ul sa fie mai avantajos.

Revenim peste putin la transportatorii low cost si urmarim in continuare cateva companii consacrate. Lufthansa a raportat, pe 24 aprilie, venituri peste estimari, dar cele mai mici din ultimii doi ani. Optimismul pentru anul 2008 este mai mult decat rezervat: “Provocarile vin de la pretul ridicat al combustibilului si incertitudinea economica”. In consecinta, si-au protejat 83% din consumul de combustibil pentru 2008 si circa 35% din cel pentru 2009. “Controlul costurilor este principala prioritate a tuturor diviziilor noastre”. A transferat o parte din cresterea costurilor in pretul biletelor pentru a-si mentine marja de profit, in conditiile in care rata de ocupare a locurilor scade iar cresterea numarului de pasageri este la un minim al ultimelor 18 luni.

Austrian Airlines estimeaza o cerere mai mica pentru cursele intercontinentale decat in 2007. A resimtit o scadere a ratei de ocupare a locurilor; de asemenea, au redus capacitatea de transport cu 14%.

Transportatorii aerieni americani fac si ei acelasi lucru: Delta Airlines si US Airways Group au anuntat reduceri ale capacitatii de transport datorita : “facturilor-record la combustibil”.

IATA ( International Air Transport Association ) a redus pentru a treia oara in ultimele 7 luni estimarile de profit la nivel modial ale companiilor aeriene. Daca in septembrie 2007 se asteptau la 9,6 miliarde de dolari, au redus progresiv cifra la 7,8 miliarde, apoi 5 miliarde, ajungand la 4,5 miliarde pe 25 aprilie. Profitabilitatea acestor companii este corelata negativ cu cresterea pretului petrolului, dupa cum se poate vedea si in graficul de mai jos:

Dreapta de regresie sintetizeaza relatia dintre variatiile saptamanale ale pretului petrolului si variatiile indicelui Bloomberg US Airline Index, de la mijlocul anului 2006 pana in prezent. Istoric vorbind, o crestere a pretului petrolului este insotita in general de scaderea actiunilor companiilor aeriene, iar raportul celor doua variatii procentuale este aproape unitar (in medie: - 0.994). Analog, o scadere a pretului petrolului este insotita in general de o crestere a transportatorilor.

Factorii care au determinat IATA sa faca acele reduceri progresive de profit estimat pentru 2008 au fortat Ryanair sa opreasca la sol 20 de avioane din intreaga flota de 166, deoarece “pretul mare al petrolului face ca unele rute sa fie neprofitabile” (“Sunday Times”, 25 mai). De asemenea, au anuntat, pe 21 mai, ca isi vor schimba strategia initiala si vor incepe sa cumpere combustibil daca pretul barilului scade sub 100 de dolari, la un prag cu 20 de dolari/baril mai mult decat cel declarat in februarie, cand asteptau o recesiune care sa “scada pretul petrolului”. Din februarie pana in prezent, semnele de slabire economica la nivel mondial au continuat sa apara. Nu si scaderea petrolului.

Lasand la o parte discutiile din cadrul OPEC, nivelul cererii si al ofertei la nivel mondial, dezvoltarea tarilor emergente si alte evenimente sau dinamici cu impact in piata energiei, putem spune ca de sus, “din aer”, pretul petrolului se vede intr-un singur sens: in sus …

Comenteaza pe Mersul Trendurilor.