Consiliul Concurentei apreciaza ca, in conditiile actuale de piata, "Codul de bune practici pentru comertul cu produse agroalimentare” nu contravine in mod expres legislatiei in domeniul concurentei, se arata intr-un comunicat al institutiei.

„Prin formularea sa generala, aceasta declaratie de principii nu contine clauze de natura sa incalce legislatia in domeniul concurentei. Cu toate acestea, in situatia in care, prin aplicarea acestui Cod, s-ar ajunge ca agentii economici semnatari sa recurga la intelegeri sau practici anticoncurentiale, Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a interveni”, a declarat Gheorghe Oprescu, presedintele Consiliului Concurentei.

Autoritatea de concurenta atrage insa atentia asupra faptului ca este esential ca aplicarea acestui document sa nu conduca la dezvoltarea unei transparente excesive a relatiilor comerciale dintre furnizori si comercianti.

"In anumite conditii, schimbul de informatii intre firme concurente risca sa conduca la cunoasterea reciproca a strategiilor comerciale aplicate, ceea ce poate facilita un comportament identic al companiilor pe piata. Astfel, concurenta s-ar putea diminua semnificativ, intrucat ar fi facilitata dezvoltarea de cooperari tacite intre agentii economici concurenti, in sensul uniformizarii practicilor comerciale si, implicit, ale preturilor practicate", se mai arata in comunicat.

„Mecanismele care faciliteaza schimbul de informatii sensibile intre concurenti pot avea efecte negative asupra concurentei si consumatorilor, deoarece se incalca principiul potrivit caruia toti agentii economici trebuie sa-si stabileasca in mod independent politica pe care intentioneaza s-o implementeze pe piata”, a mai precizat Oprescu.

Potrivit reprezentantilor Concurentei, in cazul in care un sistem ce faciliteaza schimbul de informatii este folosit de competitori pentru a implementa un comportament concertat, practica poate fi sanctionata din perspectiva regulilor nationale sau comunitare de concurenta. De altfel, Comisia Europeana si instantele comunitare au instrumentat o serie de carteluri care s-au bazat, printre altele, pe mecanisme ce facilitau schimbul de informatii.

Reprezentantii producatorilor si ai supermarketurilor au semnat in data de 2 iulie "Codul de bune practici intre furnizori si comercianti", document care "optimizeaza si clarifica" relatiile comerciale dintre acestia. Codul prevede existenta unui contract cadru, elimina obligativitatea ca furnizorii sa nu vanda sub pretul oferit supermarketului, precum si obligatia ca producatorii sa plateasca acele taxe ascunse pana acum - de marketing si deschiderea unoi noi magazine - si prevede ca pretul de vanzare este negociabil. La data semnarii Codului, s-a stabilit ca acesta va intra in vigoare dupa aprobarea Consiliului Concurentei.