Cresterea preturilor la petrol, deprecierea rapida a dolarului si economiile occidentale slabite au adus in genunchi aviatia comerciala, dar perspectivele sunt mult mai bune pentru vanzarile din cadrul aviatiei militare, acestea fiind sporite de cererea de pe pietele emergente de aparare, de amenintarile la adresa securitatii si de conflictele continue de pe glob, scrie International Herald Tribune, citat de Rador.

In ultimele sase luni, cel putin 12 companii aeriene comerciale au dat faliment, in timp ce altele au fost fortate sa lase aparate la sol, sa mareasca tarifele, sa disponibilizeze angajati si sa in calcul fuziuni dupa ce preturile la petrol au atins niveluri record. Dar achizitiile militare sunt altceva. Guvernele, nu companiile private, sunt cele care comanda avioanele si platesc combustibilul.

Este o lume opaca, in care politica depaseste de multe ori economia in stabilirea contractelor, iar acuzatiile de favoritism sau mita pe fata sunt des intalnite, scrie International Herald Tribune.

Cea mai mare piata este de departe cea a Statelor Unite, care cheltuiesc aproape la fel de mult ca restul lumii la un loc. State precum Brazilia, India, Africa de Sud si alte natiuni din Asia de Sud-Est se folosesc de dividendele cresterii recente pentru a-si moderniza avioanele militare, in timp ce alte economii precum Elvetia, Norvegia, Danemarca, Croatia si Romania isi modernizeaza componente din timpul razboiului rece, in ciuda bugetelor restranse.

Potrivit estimarilor facute de Jane's, cheltuielile militare totale ale SUA se vor ridica anul acesta la 696 de miliarde de dolari, sau 4,9% din PIB, si 708 miliarde de dolari anul urmator, de la 630 de miliarde cat erau in 2007. Acestea ar putea apoi sa scada la 671 de miliarde de dolari in 2010. Marea Britanie, clientul numarul doi pe piata globala de armament, isi va mari cheltuielile anuale la 86 de miliarde de dolari pana in 2010, de la 79 de miliarde de dolari, sau 2,6% din PIB cat are anul acesta.

China nu este cu mult in urma, avand cheltuieli prevazute sa atinga 79 de miliarde de dolari in 2010, de la 58 de miliarde de dolari, sau 1,6% din PIB, anul acesta.