Cele mai mari companii europene din industria auto si din cea de aparare sunt nevoite sa ia masuri extraordinare pentru a-si ajuta furnizorii afectati de criza. Unele companii le ofera lichiditati, altele platesc inainte de termen, insa unii mari producatori se gandesc sa cumpere o parte dintre furnizori sau sa-i ajute sa obtina credite avantajoase, noteaza Financial Times.

Compania Daimler, dar si EADS si Safran din industria de aparare, se tem ca sanatatea financiara le-ar putea fi afectata daca furnizorii au probleme, astfel ca isi vor folosi propriile lichiditati pentru a ajuta firmele care le furnizeaza componente.

Paul Lester seful companiei britanice din industria de aparare VT Group le-a comunicat celor mai importanti 100 de furnizori sa ceara ajutor daca au nevoie "Daca aveti dificultati financiare, nu amanati, veniti sa vorbiti cu noi. E mai bine sa vorbiti cu noi decat cu bancile care acum nu-si prea fac treaba, iar noi chiar va putem ajuta", le-a transmis el furnizorilor.

Daimler si BMW, doi dintre producatorii mari de masini premium au spus ca vor incerca sa cumpere companiile furnizoare aflate in dificultate. Seful Daimler spune ca furnizorii cu probleme sunt ajutati deja, iar in industrie 300.000 de locuri de munca sunt in pericol.

Furnizorii au tot mai mari probleme dupa ce a devenit mai greu, si uneori imposibil, sa mai acceseze credite. Un furnizor al VT Group a dat recent faliment, iar altii din retail au patit la fel. Aceste falimente forteaza si marii producatori, rar afectati de criza, sa ia masuri radicale.

Compania franceza Safran din industria de aparare a infiintat o celula de criza care sa monitorizeze activitatea furnizorilor si sa detecteze imediat problemele. In cazuri exceptionale compania isi va pune furnziorii in legatura cu agentii din Franta si alte tari, care sa le dea credite mai ieftine. O alta masura radicala va fi plata in avans a furnizorilor. Si Volkswagen se gandeste la masuri similare, iar EADS a facut plati in avans unui furnizor, pentru a compensa intarzierile in proiectele aeronautice.

Multe companii mari si-au marit baza de furnizori in ultimii ani si i-au raspandit in multe regiuni de pe glob, pentru a reduce riscul. Dar aceasta strategie inseamna acum ca aceasta criza se raspandeste mai repede si tot mai multe companii din Asia au probleme.