Atentat la traditie si facatura ce duce la faliment. Adio, trenulete Märklin?

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 22 februarie 2009, 21:26 Economie | Companii

Magazinul cu trenulete din centrul Reutlingen-ului isi traieste ultimele clipe. Cativa metri mai incolo, alt magazin lichideaza stocuri de pijamale si lenjeria fina, o marca stiuta de nemti din copilarie. Din portelanul cu margini aurite si trandafirasi, pus pe masa duminica, au ramas doar cioburile. Märklin, Schiesser, Rosenthal: trei nume de marca, trei cazuri de faliment. Traditia acestor firme germane depaseste un secol. Ce n-au reusit doua razboaie mondiale, iata ca reusesc banksterii XXL. Odata cu aceste firme, o parte din marca „Made in Germany“ e pe duca.

Semnal de alarma

150 de ani de istorie Märklin -trenulete cu aburi, dar si transrapide cu vagoane, locomotive, accesorii, sine si gari- sunt pusi la vanzare zilele astea, la Berlin si in alte orase germane. Fabrica de jucarii pentru copii si de visuri, pentru colectionarii mai copti, e scoasa la mezat. De data aceasta, fara prospecte, fara cataloage, fara vreo reclama. Ai senzatia de muzeu, doar lichidatorul-sef Michael Pluta patruleaza printre standuri, incercand sa ridice moralul si cifrele de vanzare.

Unii experti considera ca procesul de insolventa a celor trei firme germane traditionale a fost accelerat de izbucnirea crizei, insa nu aceasta ar fi principala cauza. Norbert Winkeljohann, de la societatea de consultanta economica PricewaterhouseCoopers considera ca „firmele traditionale care nu si-au adaptat oferta cerintelor actuale, sunt deosebit de sensibile la criza“. Asa sa fie oare?

Fabricantul de jucarii Märklin cu sediul la Göppingen a produs pentru toate gusturile, vechi si noi. In mod evident, potentialul ludic masculin, acaparat puternic in trecut de glasul rotilor de tren, s-a orientat in era Internetului si spre alte jocuri, pe calculator. Nisa de piata acoperita de Märklin continua insa sa existe si firma a vandut bine, pana nu demult.

Märklin s-a extins in China si in estul Europei, un important centru de productie se afla in Ungaria, la Györ. Inchiderea acestor centre inseamna noi someri, pe langa cei din Germania.

Contra-ofensiva

Pe cand stocurile de jucarii Märklin sunt scoase de-a valma la vanzare, o serie de parlamentari germani si politicieni locali, fani si reprezentanti ai mediului de afaceri ies la contraatac. Miscarea de solidaritate a fost declansata de dezvaluirile unuia dintre lichidatori, avocatul Fritz Zanker de la Biroul de Administratori de Insolventa Pluta.

In urma analizei datelor contabile si a celor privitoare la managementul firmei din ultimii doi ani, biroul Pluta a ajuns la concluzii care au facut necesare interventia procuraturii.

Zanker a facut declaratii, preluate in presa germana, cu privire la „managementul defectuos“ al firmei Märklin. Firma aflata in proprietate de familie a fost vanduta, in 2006, bancii de investitii Goldman Sachs si fondului private equity Kingsbridge Capital Management GP Limited cu sediul in Jersey, Channel Islands. Prin aceasta vanzare, Märklin intentiona sa-si acopere datoriile cauzate de scaderea profitului si investitiile in noi centre de productie.

Kingsbridge a oferit 30 de milioane de euro in 2006, insa doar 13.000.000 imediat, restul urmand sa fie acoperit prin revanzarea firmei Märklin, in urmatorii 3-7 ani. Datoria totala a firmei, la momentul respectiv, ar fi fost de „55 de milioane de euro, principalii giranti fiind banca de stat Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) si Volksbank Göppingen“ (Spiegel manager-magazin.de, 7 mai 2006)

Ruinare cu metoda

Südwest Aktiv - Göppinger Kreisnachrichten scrie despre „incercarea in mod evident reusita a investitorului britanic si a consultantilor sai angrenati sistematic in actiunea de ruinare financiara a firmei de traditie din Göppingen“. Dupa relatarile aceleiasi publicatii, avocatul Zanker de la Biroul de Administrare de Insolventa Pluta a descoperit dubioase salturi in salariile unor angajati ai firmei Märklin, in perioada 2006-2008.

Zanker vorbeste deschis despre „bani pentru tacere“, pe care i-ar fi primit anumite persoane, pentru ca tranzactiile financiare ale Kingsbridge sa ramana in umbra. 40 de milioane de euro s-ar fi scurs din firma in doi ani si jumatate, sub forma de onorarii pentru consultanta. El nu precizeaza inca cine, si din care compartiment al firmei, ar fi primit mita mascata.

Avocatul de la Pluta face insa referiri si la tratamentul de tip mafiot aplicat angajatilor firmei Märklin, de catre noul patronat. „Sunt obisnuit, ca angajatii sa mai si contrazica.“ spune el.
„Insa personalul de la Märklin a fost in mod consecvent intimidat. Angajatii care au indraznit sa contrazica sau sa critice au fost amenintati cu pierderea locului de munca“ mai spune Zanker, citat de Neue Württembergische Zeitung.

Procuratura ancheteaza cativa manageri ai firmei Märklin, complici la asa-zisa incercare a noului patronat de a „insanatosi firma“. Sefii comisiilor de control si consultantii angrenati in simulata actiune de salvare ar fi fost platiti cu onorarii astronomice. Milioane de euro au fost luati pe imprumut de firma, care astfel a fost ingenuncheata si dusa la faliment.

Westfällische Nachrichten considera ca „povestea firmei Märklin devine simbol al `epocii-sperietoare` si este exemplara pentru modul in care investitorii se transforma in calai“.


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

6669 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    pacat ... (Duminică, 22 februarie 2009, 22:09)

    turistul [anonim]

    am locuit in reutlingen, am trecut de multe ori pe langa vitrina unde erau expuse trenuletele ... asta i viata, lumea prefera sa cumpere ceva ieftin si de proasta calitate facut in china, decat ceva trainic dar scump facut in germania ... o sa ramanem in scurt timp doar cu chinezarii la kilogram ...
    • +4 (4 voturi)    
      Nu e chiar asa (Duminică, 22 februarie 2009, 22:37)

      Cojones [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Tot respectul pentru colectionari si o astfel de afacere, dar nici sa dai 500 de euro pe un vagon si 800 de euro pe o locomotiva, nu e la indemana oricui.

      Nu cred ca a fost falimentata de chinezarii, ci de lacomia unor oameni. La fel ca si Romania . Punct.
    • +4 (4 voturi)    
      idee confuza! (Duminică, 22 februarie 2009, 22:41)

      analistul de serviciu! [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Eu am inteles din articol ca altii au falimentat firma nu fostii proprietari care au fost obligati de niste .... banci sa vanda si astfel a inceput calvarul.
      Oriunde este un patron banca sau fond de investitie incepe frauda si falimentul, deoarece management-ul din aceste locuri este pagubos prin definitie.
      Ce conteaza ca o firma cu traditie da faliment, management-ul sa traiasca bine.
      Si eu, candva aveam trenulete facute acolo, dar vremurile sau schimbat, bogatii sunt tot mai bogati, iar saracii din ce in ce mai multi si mai saraci.
      Asta este valoarea ..economiei de piata, unii castiga prin frauda si aranjamente si alti saracesc prin moralitate si constiinta.
      Pana cand???????
  • +1 (1 vot)    
    nu mor ei asa usor (Duminică, 22 februarie 2009, 22:58)

    Nautilus [anonim]

    Cumpara "cineva" marca si reincepe productia in viitorul apropiat - cate marci de lux nu si-au schimbat proprietarul in ultimii ani, uitati-va numai la marcile celebre de ceasuri

    ~Nautilus
  • +2 (2 voturi)    
    nostalgie... (Duminică, 22 februarie 2009, 23:25)

    jetset [anonim]

    ...doar atit a mai ramas die "made in germany" sau "hergestellt in deutschland".
    ccea ce eu nu pot sa inteleg este cum de omenirea nu inteleg ca nu mai exista economie americana sau europeana. doar indiana si chineza, daca obserbatii comentariile analistilor veti spune doar comentarii dar daca observatii bursele, doar cele doua economii a indiei si chinei cresc pe zi ce celelalte se scufunda. asa este viata o roata unde cindva america si europa erau la ora 12 iar cum se afla la ora 6 luindu-le locul India si China
    • 0 (4 voturi)    
      Gresit (Luni, 23 februarie 2009, 1:15)

      Cojones [anonim] i-a raspuns lui jetset

      Economiile Indiei si Chinei sunt in crestere pentru ca "managementul" a mutat productia acolo si si-a concediat americanii si europenii ... unu la mana. Doi la mana, americanu are doua laptopuri, 3 masini si 5 iPhoane, nu prea mai sustinea el economia, era indesat pana in gat cu asa ceva ... pe cand indianu si chinezu sunt rupti in fund, 90% din indieni n-au WC in casa ... cand or ajunge si indienii la stadiul de 3 laptoape si 4 masini pe cap de familie ... (daca or mai exista resurse pe planeta pentru asa ceva) ...
      • 0 (0 voturi)    
        viitorul suna bine... (Marţi, 24 februarie 2009, 11:37)

        bucatar [anonim] i-a raspuns lui Cojones

        da, chinezu' si indianu' poate ca sunt rupti in fund. stramosii lor erau de zece ori mai rupti in fund. copii lor vor avea un american si un european care-i va sterge la fund.
  • +2 (8 voturi)    
    Rahat (Duminică, 22 februarie 2009, 23:39)

    Daniel X [anonim]

    Cand o sa îl intereseze macar un pic pe vreun neamţ ca Delta Dunarii, cea mai importanta zona umeda din Europa si una din cele mai importante zone protejate din lume , e masacrata sistematic de caracatiţa braconajului atunci o sa ma intereseze si pe mine de moartea unei firme nemtesti de facut machete de trenuri.
    Calitate,da' cine dracu' îţi cumpara cu 500 de euro o jucarie.Pentru lucruri derizorii nu iti trebuie calitate demna de o cauza mai buna.
    China vinde pt ca stie mai bine ce vor masele.
    Daca dau faliment este pentru ca traiesc pe alta lume,una in care lumea de dispusa sa dea atatia bani pe prostiile lor.

    M-am si enervat cu stirea asta.

    Un fel de tara arde si baba se piaptana.Nu va sta lumea in loc la falimentul SAAB,poate GM sau Chrysler,Citi sau altele ,dar se va impedica de o fabrica de jucarii din Germania.
    Din partea mea:faliment usor.Lucrurile Made in Germany nu vor mai fi ,pentru ca asta e o alta latura a globalizarii: made in Germany inseamna capitalul german ce actioneaza in China.

    Din pacate pentru noi,oamenii de rand inseamna pierderea joburilor.
    Doar de asta imi pare rau,de saracii oameni care si-au pierdut locul de munca.Sper sa-si gaseasca altceva cat mai curand.
    • 0 (4 voturi)    
      Destul de corect (Luni, 23 februarie 2009, 1:15)

      Cojones [anonim] i-a raspuns lui Daniel X

      ... si trist in acelasi timp ...
    • +1 (1 vot)    
      Rahat (Luni, 23 februarie 2009, 20:03)

      Turcu [anonim] i-a raspuns lui Daniel X

      Daniel X,
      Neamtul are o vorba: fiecare sa mature in fata usii sale. Asa ca, in loc sa te vaicaresti , sa arati cu degetul si la doresti rau la altii - vestita capra romaneasca a vecinului!! - ce-ar fi, daca romanii s-ar apuca sa faca ordine in Delta lor proprie? De exemplu, cum desfiintam spaga care alimenteaza braconajul - ai vreo propunere, cumva??? Si daca chiar incerci sa impingi raspunderea pentru propria incompetenta si prostie a romanior pe seama altora, mai bine uita-te la nord, la Ucraina, ca de-acolo vine moartea Deltei, si nu din Germania!!! Tare as vrea sa stiu, cate produse din Germania ai la tine acasa.....
  • +3 (3 voturi)    
    made in Germany (Luni, 23 februarie 2009, 9:19)

    trash [anonim]

    Mai trista decat disparitia unor firme traditionale prada practicilor manageriale moderne este subrezirea treptata a etalonului de calitate "made in Germany". Consumul in masa desantat al timpurilor moderne e incompatibil cu arta mestesugareasca a produselor pe viata. Unde mai cumperi azi un aparat radio, de pilda Grundig, care functioneaza si dupa 40 de ani impecabil sau mai vezi un Mercedes cu sute de mii de kilometri rulati fara defectiuni majore? Adaptarea la piata a costat in substanta, azi e nevoie de marfa multa, modica si efemera la preturi de batalie.
    Pe de alta parte au priceput si altii ca e nevoie de un standard minim pentru desfasurarea produselor. In anii '60 si '70 autoturismele italiene si frantuzesti rugineau la o luna dupa intrarea lor in circulatie, azi nu mai bate la ochi - decalajul dintre made in Germany si made altundeva nu mai este asa de vadit.
  • -1 (1 vot)    
    nu inteleg (Luni, 23 februarie 2009, 10:22)

    gigi [anonim]

    De ce au falimentat-o? Care a fost scopul, ce au castigat din asta?
    • 0 (0 voturi)    
      cine castiga (Luni, 23 februarie 2009, 13:03)

      dani [anonim] i-a raspuns lui gigi

      In asa-zisele actiuni de salvare a unor firme care se confrunta cu lipsa de lichiditati, un fond de investitii cumpara firma si noul management al firmei propune un plan teoretic de salvare, intocmit de firme de consultanta economica care incaseaza onorarii uriase. Tarifele acestora incep de la 1000 euro/om/zi + deplasare +cazare. De cele mai multe ori, planurile raman pe hartie sau pe calculator, neputand fi implementate din motive "obiective", pentru care consultantii nu isi asuma responsabilitatea. Facturile de consultanta insa se achita si se impart intre factorii de decizie si consultanti.
      Deci castiga doar cativa, participantii la ingineriile financiare, restul sunt perdanti.
  • 0 (0 voturi)    
    hai la lupta cea mare (Luni, 23 februarie 2009, 16:20)

    karl marx [anonim]

    ai dracului capitalisti, au falimentat o firma. saraca de ea. unde mai pui ca au facut investitia incercand special sa o falimenteze, ca sa-si piarda proprii bani investiti, dupa cum ne invatza ziarul de circulatzie internatzionala Sudwest Aktiv Goppinger etc.
    nu mai bine era pe vremea comunismului, cand toate fabricile si fabricutzele produceau bunuri pe care nu le (mai) cerea nimeni, dar nu dadeau faliment, decat o data cu tzara?
    sau nu cumva o fi vina lu nintendo si a lu' Bill Gates (altzi capitalisti imputzitzi) care ne-au invatzat copiii sa se scuzatzi urineze pe trenuletzul de fier nemtzesc mostenit de la fratele strabunicului?

    dl. sau dna. dani rockhoff imi pare rau sa spun da scrie niste populisme de 2 lei ce nu credeam ca se mai gasesc nici prin romania mare
    nu le mai cumpara nimeni trenuletzele? sa inchida portzile. care e morala, ca ar trebui sa-i salveze statul pe banii contribuabilului?
    "familia" binevoitoare, traditzionala, si dragutza care era proprietara de atatea generatzii de ca a vandut firma, nu din lacomie, ca sa cheltuie banii? i-a fortzat cineva? sau ia stai nitzel... poate ca tocmai acesti bunicutzi simpatici au vandut firma tocmai din cauza ca era deja pe duca?

    era o afacere, pentru numele lui dumnezeu. nu a mai fost profitablia, a fost inchisa. oricare dintre voi de aici cu comentariile voastre a la dr. petru groza, atzi tzine o afacere care merge in pierdere? chiar daca atzi face trenuletze dragutze si de calitate?
    astept cu nerabdare falimentul intregii tzari, cu asemenea mentalitatzi comuniste, sa nu va mire ce-o sa fie peste un an
    • 0 (0 voturi)    
      galusti cu prune (Luni, 23 februarie 2009, 16:48)

      dani [anonim] i-a raspuns lui karl marx

      Aveti dreptate. La naiba cu traditia, welcome global toys! De azi, nu mai pun gura pe sarmale, mici, carnati de plescoi si branza de vurduf, ca le stiu de pe vremea comunistilor. Consum exclusiv mac-uri, burgeri si currywurst, ca sa ma simt cu adevarat capitalista, globala si up-to-date. E un prim pas, insa nu renunt, pe calea infloritoare a inghitirii fara discernamant a galustii unor -isme.
    • 0 (0 voturi)    
      hai mai bine la placinte (Luni, 23 februarie 2009, 17:24)

      trash [anonim] i-a raspuns lui karl marx

      karlii marxsii astia au devenit peste noapte - mai altfel ca si colegii miliardari de carton - cei mai ai dracului capitalisti. Mai, daca raposatul Ludwig Erhard v-ar fi avut in preajma lui, ce capitalism de basme ar fi putut cladi! Si ar mai fi si pupat mainile pentru povetele de nepretuit. La comunism, la capitalism, ce mai, tot la loc de frunce!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version