Craig R. Barrett (70 de ani), Chairman of the Board la Intel, vorbeste, intr-un interviu pentru HotNews.ro, despre strategia companiei in momente de criza, despre relatia cu Romania si despre educatie. Cu doua luni inainte de anuntata retragere din functie, Barrett sustine investitiile ca principal instrument de lupta impotriva crizei globale.

„Daca-ti cunosti industria, ai curajul sa iei deciziile corecte”

Rep.: Uneori, ati fost criticat pentru deciziile luate in timpul unor perioade dificile din punct de vedere financiar. Ce i-ati sfatui acum pe sefii companiilor sa faca?

C.B: In perioada de prabusire dotcom, am fost criticati pentru ca noi am continuat sa investim din greu. Am avut mereu atitudinea asta, conform careia nu te poti sustrage unei recesiuni, ci trebuie sa investesti in salvarea ta. Comunitatea finantistilor ne-a criticat atunci pentru acest lucru. Se pare ca noi am avut dreptate si ei s-au inselat.

Daca esti CEO si trebuie sa iei decizii pentru compania ta, nu-i asculta mereu pe finantisti, pe analisti. Daca-ti cunosti industria, trebuie sa ai curajul sa iei deciziile corecte, chiar daca ceilalti spun ca nu sunt cele bune. Multi dintre analisti nu au condus niciodata o companie, nu au lucrat in industrie, dar sunt experti. Uneori trebuie sa mergi impotriva curentului.

Rep.: Unul dintre cititorii nostri a pus pe site urmatoarea intrebare: care sunt planurile firmei Intel de a deschide un sit de cercetare si dezvoltare in Romania?

C.B: Nu am nici un anunt in aceasta privinta acum. Suntem asociati in Romania cu universitati in domeniul antreprenoriatului, al predarii materiilor legate de sistemele computationale multicore. In urma cu cateva saptamani, am anuntat la Bruxelles ca vom extinde investitiile in cercetare in Europa. Vom reanaliza Romania din punctul de vedere al oportunitatilor de cercetare.

Rep.: Azi ati fost la Universitatea Politehnica, institutie cu care sunteti familiar. Care va este impresia generala despre o universitate tehnica romaneasca?

C.B: Este a doua oara cand o vizitez. Mereu sunt impresionat de nivelul de pregatire al studentilor. In orice tara pe care o vizitez, studentii buni mereu imi pun intrebari bune. Sunt interesati de tehnologii, dar si de dezvoltarea personala. Imi place mereu sa interactionez cu studentii.

„Nu vom intra pe piata bateriilor pentru automobilele electrice”

Rep.: Aveti unele sfaturi pentru Jane Shaw, succesoarea dv. in postul de Chairman of the Board?

C.B: Primul sfat ar fi sa continue sa investeasca, ca continue sa anagajeze cei mai inteligenti oameni din lume si sa faca ceea ce Intel face bine de 20 de ani: o combinatie intre cercetare/dezvoltare, productie si marketing.

Intel e unul dintre cele mai celebre brand-uri din lume, poate cel mai bun producator din industrie si cred ca avem cel mai bun departament de cercetare. Asa ca o combinatie a acestor elemente ar continua succesul lui Intel si i-as spune lui Jane sa investeasca in toate trei.

Rep.: Mai este Intel interesata sa cucereasca piete noi, cum ar fi cea a productiei de baterii pentru automobilele electrice?

C.B: Asta a spus odata fostul meu sef, Andy Grove, in treacat. Ne concentram pe alte zone, pe aparate electronice pentru consumatori, pe integrarea internetului cu televiziunea, pe aparatele compacte pentru acces la internet, pe dispozitivele de tip handheld, pe tehnologiile grafice. Nu avem planuri imediate de intrare pe piata bateriilor de masina, chiar daca Andy a spus ca ar trebui.

„Apple este o companie foarte creativa”

Rep.: O dovada a celebritatii marcii Intel si a respectului industriei este faptul ca Intel este acum pe locul 1 in industria semiconductorilor si pe locul 36 in Topul 50 al celor mai respectate companii publicat recent de revista Fortune. Sunt pozitii meritate de Intel?

C.B: Suntem pe locul 1 in industrie, este locul pe care-l preferam. La nivel global, mai avem 35 de locuri de urcat, nu-i asa? [rade] Deci trebuie sa mai lucram la imbunatatirea reputatiei noastre, sa le dovedim oamenilor ca suntem o companie de calitate. Facem asta aducand pe piata produse inovatoare in mod constant.

Rep.: De altfel, sunt companii renumite care nu se afla printre cei 50. Apple e pe primul loc...

C.B: Apple e o companie foarte creativa. Intr-un chestionar despre cele mai inovative companii, am pus Apple pe primul loc. Fac o treaba excelenta in design-ul industrial, in interfata cu utilizatorul, dar, cel mai important, ei combina foarte bine hardware-ul cu software-ul si cu continutul. Motivul pentru care iPod-ul este atat de apreciat nu este numai pentru ca este un player MP3 excelent, dar si pentru ca este combinat cu iTunes, pentru continut. Nu numai ca au dus pe piata iPhone-ul, dar au adus si continut bun pentru el. Steve Jobs a facut o treaba excelenta!

Rep.: Cititorul nostru Olivian Breda va intreaba: cat de implicata e compania Intel in ecologie si in producerea componentelor cu mic consum de energie?

C.B: Cuvantul de ordine astazi este „mobilitatea”, iar asta inseamna consum mic de electricitate si performante excelente. Procesorul Intel Atom se comporta bine in acest sens, poate fi integrat in dispozitive mobile. Aceeasi tendinta va continua si in segmentul laptop-urilor. Acesta este si unul dintre aspectele pe care le urmarim in dezvoltarea noastra – tranzistori competitivi.

Deci, pentru industrie, trend-ul este: mobilitate, performanta, viata extinsa a bateriei. De obicei, cand ceri performanta mare, ai nevoie de consum mare de energie, dar noi vrem sa le impacam pe amandoua.

„Cel mai important produs tehnologic din sala de clasa este profesorul”

Reporter: Sunteti considerat un „evanghelist” al sprijinirii educatiei in SUA. De ce este importanta educatia?

Craig Barrett: Educatia este importanta in orice societate, pentru ca nivelul educatiei determina nivelul de trai si venitul pe cap de locuitor. Cu cat mai educata e forta de munca, cu atat mai calitative sunt produsele muncii.

Din perspectiva companiei Intel, educatia in matematica, stiinte si inginerie este importanta, pentru ca noi angajam oameni din aceste domenii si oamenii care apreciaza aceste domenii sunt cei care folosesc produsele noastre.

Cat despre SUA, cel mai bun mod de a imbunatati educatia este ameliorarea calitatii predarii, investirea in instruirea profesorilor. Daca ne uitam la tarile care stau foarte bine la capitolul educatie, de exemplu Finlanda, care este numarul unu in lume la educatia de baza, observam ca educatia buna consta in profesori buni, in asteptari mari si ca trebuie sa existe si o anumita tensiune in sistem, prin care se masoara constant performantele si se corecteaza unele lucruri, cand este cazul.

Dar cel mai important lucru este sa ai profesori buni. Un profesor bun are rezultate bune chiar si fara tehnologie. Cand sunt intrebat care e cel mai important produs tehnologic din sala de clasa, mereu raspund: profesorul.

Rep.: Va anuntati oficial retragerea din companie in mai 2009. Aveti in minte un lucru pe care regretati ca nu l-ati facut?

C.B: Intotdeauna vrem sa facem totul mai bine, vrem sa facem mai mult. Am avut unele provocari in trecut. De exemplu, in anii ’90, in era „dotcom”, cand exista o mare euforie in industria hi-tech si preturile actiunilor cresteau, noi am facut multe achizitii, am cumparat unele companii. Nu am facut o treaba rea atunci, dar nici una foarte buna. De obicei, cand cumperi cu pret mic, te astepti sa vinzi cu pret mare. Atunci, noi am cumparat cu pret mare si am vandut la minimum. Daca ar fi sa trec din nou prin asta, as proceda altfel decat am facut atunci.

Afla mai mult:

* Biografia lui Craig R. Barrett

* Topul 50 Fortune al celor mai admirate companii din lume

* Despre seria Intel Atom Z5XX