Deutsche Bahn, Lidl, Kabel Deutschland, Telekom. Ce au in comun caile ferate cu un retailer si doi furnizori de cablu, telefon si internet? Spionarea de date personale. Cei vizati sunt angajatii firmei sau potentialii clienti, al caror drept constitutional la protectia datelor personale este, in ultima vreme, maltratat in Germania. Nici ziaristii, politicienii si sefii de sindicate nu sunt crutati de vanatoarea informationala ilegala. Recentul scandal al spionajului de date de la Deutsche Bahn (DB) a atins noi culmi: seful Hartmut Mehdorn a trebuit ieri sa plece. DB s-a intins cu afacerile si in Romania, inghitind firma de expeditii Romtrans. Bate vant aspru dinspre vest?

Big Brother te vegheaza

Raportul intern al DB a fost facut public in cursul anchetei. Sunt descrise cele cinci mari actiuni initiate de DB intre 1998 si 2006, prin care „datele personale ale angajatilor Cailor Ferate germane au fost confruntate cu cele ale furnizorilor”. Datele cuprind nume, adrese, numere de telefon si conturi bancare.

DB justifica actiunile cu lupta impotriva coruptiei in firma. Mehdorn declarase anterior: „Nimeni n-a fost spionat, ascultat si turnat”. In presa germana se vorbeste insa de „actiuni complexe de spionaj al e-mailurilor”.

Astfel, compartimentul de revizie interna al firmei ar fi verificat sistematic e-mailurile angajatilor, cu scopul de a identifica destinatarii acestora. Intre destinatari au fost in special vizati expertii in transporturi si critici ai Deutsche Bahn, unii cu scaune in Parlament.

Revista Spiegel vorbeste si de e-mailuri adresate unor jurnalisti: „Se poate spune ca toate acele mailuri adresate redactiei si domeniului spiegel.de”. „Filtrul intern a fost comandat direct de sus, dupa spusele unor insideri DB” mai precizeaza publicatia sus-numita.

Spin in ochiul DB

Si astfel, Hartmut Mehdorn (n. 1942 la Varsovia) a trebuit sa plece. Cu multumiri din partea cancelarului Angela Merkel, pentru performanta sa ca presedinte al consiliului de administratie al Deutsche Bahn (1999-30.03.2009).

Aceasta performanta este contestata de critici: se invoca scandalul „axelor de tren” din vara anului trecut, care a dereglat transportul pe sine vreme de cateva saptamani, ca si ratarea actiunii de listare la bursa a companiei, prevazuta pentru toamna 2008.

Clientii DB se plang de tarife crescute la bilete si servicii, ca si de repetate intarzieri ale trenurilor. Unii critici ii reproseaza lui Mehdorn ca ar fi actionat nu ca un specialist in transporturi, ci ca un „bancher de investitii”, care ar fi propulsat afacerea DB peste granite, la vanatoare de dividende sporite, in detrimentul serviciului national.

Dulcele gust al MEBO

La mijlocul lunii decembrie 2008, Deutsche Bahn prin firma-fiica Schenker & Co AG cu sediul la Viena incheie achizitia firmei de expeditii romanesti S.C. Romtrans S.A., societate aflata integral in proprietate privata romaneasca. Romtrans, infiintata in 1952 si una dintre cele mai profitabile firme din cercul intreprinderilor de comert exterior existente de pe vremea comunista, a fost privatizata in 1994 prin metoda MEBO.

MEBO (Management Employee Buyouts) este o metoda de privatizare care presupune trecerea mijloacelor de productie ale unitatii economice care se vrea privatizata, din proprietatea statului in proprietatea angajatilor. Nemtii si austriecii de la Schenker au cumparat la finele anului trecut peste 99% din actiunile Romtrans, preluand astfel controlul absolut asupra firmei.

Achizitia a fost estimata in presa la 80-100.000.000 de euro, ea a facut parte din planul de propulsare al Deutsche Bahn la bursa. Momentul lansarii coincidea, in mod nefericit, cu declansarea crizei financiare globale. Listarea la bursa a DB, prevazuta pentru luna octombrie 2008, a esuat. Nu insa si fuziunea completa a Romtrans cu DB si Schenker, care sub numele DB Schenker Romtrans figureaza, de anul acesta, intr-o retea logistica de mare anvergura europeana, cu 700 de puncte de lucru.

Fara sef, cu fata sifonata, dar cu imobiliare

„Deutsche Bahn si-a intins tentaculele in multe directii, in ce priveste expansiunea. Daca ma gandesc la achizitiile din Romania, imi pot imagina ca acestea s-ar putea reflecta pozitiv asupra evolutiei cursului actiunii“ spunea anul trecut Karl-Peter Naumann, presedinte al Asociatiei calatorilor Pro Bahn.

N-a fost sa fie. Caile ferate germane nu s-au lansat la bursa. Acum, ele se scalda intr-un scandal de zile mari, care nu poate fi stins decat cu solutii de criza: schimbarea unui sef ajuns oricum la varsta de pensie si incercarea de spalare a imaginii de Big Brother, care „vegheaza“ asupra 173.000 de angajati.

In Romania, chestiunile de imagine ale firmei-mama afecteaza, probabil, mai putin. Insa in planul de asanare al DB intra, pe langa „problema rentabilitatii Romtrans“ si calculul „vechilor datorii: terenuri si ateliere de reparatii inutile“ .

Interesul strategic la DB fiind expeditiile internationale, reteaua logistica, transportul combinat pe calea ferata si in porturile de la Marea Neagra, „numeroase imobile aflate in proprietatea anterioara a Romtrans ar putea fi sacrificate“. Cu sau fara Mehdorn, cu sau fara spionaj, afacerea DB in Est merge ca pe sine.