Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primul trimestru al acestui an cu 33,4% comparativ cu perioada similara din 2008, la 356 milioane de euro, aceasta fiind cea mai mica valoare din utlimii doi ani, potrivit unui studiu al GfK. Declinul pietei este atribuit scaderii vanzarilor pe toate segmentele de piata, cele mai afectate fiind insa sectorul echipamentelor de birou si sectorul foto.

Aparatura electrocasnica mica a fost categoria cea mai putin afectata in primul trimestru, cu vanzari de 17 milioane de euro. Scaderea valorii vanzarilor cu 16% fata de perioada similara a anului trecut se datoreza, potrivit datelor GfK, vanzarilor foarte proaste din lunile februarie si martie. Friteuzele si fierbatoarele au fost singurele categorii care nu au urmat tendinta generala. Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru prepararea alimentelor, fiarele de calcat si aspiratoarele au indicat o crestere negativa care a determinat scaderea intregului sector.

In primul trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 26,7% comparativ cu primul trimestru al anului 2008, la 64 milioane de euro. Declinul vanzarilor telefoanelor mobile traditionale a fost compensat, in parte, de vanzarile de telefoane smart phone.

Piata de aparatura electrocasnica mare a coborat cu 35,9% in primele trei luni ale anului, vanzarile totalizand 66 milioane de euro. Pe acest sector, numai segmentul aparaturii electrocasnice incorporabile a dat semne incurajatoare. "Acest lucru se poate atribui, in principal, nu numai unui declin mai putin intens in ceea ce priveste cererea, cauzata de preferinta actuala a consumatorilor spre acest segment, dar si unei mai slabe deprecieri a pretului comparativ cu evolutia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine statatoare", se arata in studiul companiei de analiza si cercetare de piata.

In ceea ce priveste piata electronicelor de larg consum, aceasta a totalizat 59 milioane de euro, cu 34,4% mai putin decat in primul trimestru din 2008. Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate in cadrul studiului au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD. Incapabile de a sustine ritmul anterior de crestere, vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au incetat sa genereze valoare adaugata pe piata si au inregistrat scaderi in perioada mentionata.

Pe sectorul IT s-au inregistrat vanzari in valoare de 129 milioane de euro in primul trimestru, in scadere cu 34,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Acest declin s-a datorat, in parte, scaderii vanzarilor la monitoare si calculatoare desktop. Notebook-urile au fost cel mai putin influentate de criza datorita cererii in crestere de laptopuri cu pret mic, reusind astfel sa isi pastreze evolutia buna.

Cu vanzari de sapte milioane de euro, in scadere cu 41,5%, piata foto a inregistrat performante dezamagitoare, in opinia GfK. Cea mai mare parte a vanzarilor din acest sector a fost generata de aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scazut brusc. In plus, nu s-a inregistrat o schimbare semnificativa in preferinta consumatorilor pentru produse cu caracteristici mai bune.

In schimb, cererea de aparate D-SLR a fost in declin, insa a inregistrat, totusi, o evolutie pozitiva in primul trimestru. Cu toate acestea, luand in considerare si diminuarea pretului, acest segment a incetat sa genereze valoare adaugata pe piata Foto. Efectul ultimelor evenimente in materie de curs valutar a influentat evolutia pretului, astfel incat scaderea in valoare in euro a fost mai pronuntata decat cea in lei. Evolutia globala a acestui sector este, de asemenea, influentata de vanzarea in crestere a ramelor foto digitale.

Sectorul echipamentelor de birou a generat o valoare de 14 milioane de euro in primul trimestru al anului 2009, ceea ce se traduce printr-o scadere cu 44,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Tranzitia catre imprimantele multifunctionale, produse cu evolutie mai buna, nu a fost suficienta pentru a compensa declinul rapid al vanzarilor de imprimante, se mai arata in studiul GfK.