Zi istorica pentru General Motors. Gigantul auto isi anunta falimentul, dar va reveni nationalizat pe piata auto

de Carla Dinu     HotNews.ro
Luni, 1 iunie 2009, 7:00 Economie | Companii

General Motors, numarul unu mondial timp de 77 de ani pe piata auto, isi traieste ultimele clipe. Guvernul american a anuntat ca grupul isi va anunta, luni, intrarea in faliment si va incepe o restructurare drastica. 

Acesta va fi finalul unor tentative disperate ale GM de a se redresa din punct de vedere financiar. Din luna martie, avusese la dispozitie doua luni pentru a demonstra ca este viabil, dar agravarea crizei financiare mondiale a adus si mai multe dificultati companiei, nevoita acum sa intre sub protectia legii falimentului.

"Astazi (n.r. luni) va ramane o zi istorica pentru companie: va fi sfarsitul fostului General Motors si inceputul unei noi companii", afirma administratia americana intr-un comunicat de presa.  

Guvernul american isi propune sa redreseze GM intr-o perioada de pana la 90 de zile. Va fi creata o noua societate care sa preia activele cele mai rentabile ale grupului. Statul federal va  asigura 30,1 miliarde de dolari si va controla 60% din capitalul sau.  

Statul canadian si provincia Ontario, unde GM are numeroase uzine, va da 9,5 miliarde dolari si va obtine 12% din capital. Fondul sindical va detine 17,5%. Detinatorilor de obligatiuni le va reveni o cota de 10% din capitalul constructorului auto.  

GM a confirmat ca va inchide 11 uzine ceea ce va duce la concedierea a 24.000 de angajati.  

Grupul se va concentra pe cele patru marci principale: Chevrolet, Cadillac, Buick si GMC. Vor fi puse in vanzare: Saab, Saturn, Hummer si Pontiac.

Si toate acestea dupa ce la inceputul anilor `80 GM detinea 45% din piata mondiala. Declinul a devenit vizibil in 2008 cand a fost detronat de Toyota, pentru ca acum actiunile la bursa sa scada sub un dolar si sa dispara aproape sigur dintre cele 30 de valori vedeta ale indicelui Dow Jones.  

In 2008, GM a vandut 2,98 milioane de vehicule in SUA, avand o cota de piata de 22%. 

Presedintele Barack Obama urmeaza sa faca o declaratie de presa luni, la ora 15:55 GMT, ora 17:55 ora Romaniei, privind restructurarea industriei de automobile. Tot luni este asteptat anuntul tribunalului din New York privind redresarea judiciara a Chrysler.

Presedintele General Motors, Fritz Henderson, va sustine o conferinta de presa la ora 16:15 GMT, ora 18:15, ora Romaniei, la New York.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

6262 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Victorie! (Luni, 1 iunie 2009, 7:37)

    Gim Bim [anonim]

    Victorie! In sfarsit, clasa muncitoare americana devine proprietar asupra mijlocelor de productie. Succes in intrecerea pe ramura, tovarasi! Demonstrati-le capitalistilor japoneji si coreieni superioritatea oranduirii socialiste americane!
    • 0 (4 voturi)    
      Tovarase (Luni, 1 iunie 2009, 10:49)

      HopaMitica [anonim] i-a raspuns lui Gim Bim

      Tovarase, gura pacatosului adevarat greseste.
      Nu te mai da atata lovit in aripa de comunism ca nu esti.
      Aici e vorba despre un sistem capitalism salbatec construit si intretinut de miliardari feroce , aflat acum in agonie.
      Dupa 20 de ani de la caderea comuinismului (alta inventie a maimutelor bolnave mintal) e randul inventiei lor de baza hranite cu miliardele bogatanilor sa cada.
    • -1 (1 vot)    
      esti pe alaturi (Luni, 1 iunie 2009, 12:44)

      arbeit macht freier [anonim] i-a raspuns lui Gim Bim

      Corporatism si controlul statului asupra economiei e fascism in toata regula.
  • +12 (12 voturi)    
    previzibil (Luni, 1 iunie 2009, 8:32)

    cet23 [anonim]

    Rezultatul final a zeci de ani de management prost, a zeci de ani de ignorare a concurentilor germani si mai ales japonezi, a zeci de ani in care marketingul si in general departamentele conexe au fost la mai mare pret decat ingineria in sine....
    Sa se scoala din morti intemeietorii companiilor auto americane, i-ar impusca pe managerii actuali, ce nu stiu sa manuiasca decat tone de rapoarte, care de care mai colorate, care vorbesc deja o noua limba, limba "bisnis", uitand ca de fapt treaba lor este doar sa faca masini cat mai bune...
    GM in faliment... GM era un colos in industria auto! Numarul 1 mondial, si inca de departe! An de an cota de piata le-a scazut, si? Salariile CEO au crescut, pretentiile sociale la fel...
    Dacia e pe profit, in vremuri de criza! GM da faliment!
    Imi amintesc de vorbele unui fost presedinte de la Ford (Bill Ford, un urmas al intemeietorului Ford), de acum aproximativ 5 ani. Spunea ca a gasit el un nou "model de business pentru Ford"! Ce model, ce bisnis? Mai demult Ford facea masini, acum face modele de bisnis????
    Oamenii astia au pierdut contactul cu realitatea!
    Rusine, mare rusine!
    • +1 (1 vot)    
      bun (Luni, 1 iunie 2009, 9:34)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui cet23

      comentariul matale.
    • +2 (2 voturi)    
      Dar adevarul e in alta parte (Luni, 1 iunie 2009, 10:13)

      Harpagon [anonim] i-a raspuns lui cet23

      Daca nu exista marketingul si cercetarea de la Renault (nu de la Dacia), Dacia ar fi fost astazi un alt dinozaur in care s-ar fi turnat filme americane de serie B si s-ar fi furat fier vechi.
      Datorita marketingului si al cercetarii Renault (nu al Dacia) exista Dacia astazi.
      Daca nu existau resursele umane de la Renault (nu de la Dacia), Dacia ar fi fost astazi o gasca jalnica de mosi povestind despre vremurile de mult apuse (cum fac fostii angajati de la ARO Campulung).

      Nu mai insirui cu alte exemple amice, dar fara serviciile conexe, nu ar fi existat nimic decat "oamenii de productie" de la Dacia care nu faceau decat sa se screama sa scoata acelasi model de o suta de ani, si care s-ar fi laudat ca au scos model pentru ca au scos o masca noua la radiator.

      Nici o firma nu poate exista fara servicii conexe (interne sau externalizate) - asta unu la mana.

      Doi la mana, GM-ul s-a dus pe copca din miopie si lipsa de viziune in materie de piata: au dorit sa produca in continuare masini mari, scumpe, mari consumatoare de carburanti - asa cum isi dorea toata America care putea scoate credite fluierand. Si mai ales au gresit ca au ramas cu productia pe continentul american, si nu au inghitit hapul sa iasa tin tara cu liniile de productie, in cautare de costuri mai mici.
      • +2 (2 voturi)    
        "birourile" sufoca profitul (Luni, 1 iunie 2009, 11:33)

        nenea [anonim] i-a raspuns lui Harpagon

        cet23c are dreptate. de multa vreme in lume cei de la birouri au o aroganta ce creste exponential cu scaderea profiturilor firmelor. ce care chiar dezvolta tehnologie si fac treaba sa mearga sunt tratati ca niste muncitori de rand. grosul salariilor este la birouri...asa ca lumea nu mai vrea munca "stiintifica". o sa avem o lume plina de avocati si economisti, care are nevoie de slugi productive. ma intreb cand o sa explodeze totul, ca aceasta criza este doar ceva premergator
        • 0 (2 voturi)    
          sau pot fi singurul tub de respiratie (Luni, 1 iunie 2009, 14:21)

          Harpagon [anonim] i-a raspuns lui nenea

          ... pentru productie

          Si ma rog, de unde ai aflat matale ca "lumea nu mai vrea munca stiintifica". Unde exista statistica asta ? Sau asa e pe la voi "la intreprindere" ?

          Te pomenesti ca matale esti din aia cu "noi muncim nu gandim", mai ortace !
        • 0 (0 voturi)    
          nu te (Luni, 1 iunie 2009, 23:29)

          baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui nenea

          exprimi prea limpede, eu am inteles ce vrei sa spui, ideea e corecta, fii mai atent la felul in care iti expui ideile. De la mine ai un singur plus, mai mult nu se poate. Oricum , gindesti sanatos, ceea ce in zilele noastre, nu e de ici de colo.
          Keep going.
  • +1 (1 vot)    
    hotie (Luni, 1 iunie 2009, 11:37)

    andy [anonim]

    ca intr-adevar este o miscare socialista este una, dar este si o hotie mare. de ce? gvt american/canadian sau luau GM cu toate pasivele (datoriile companiei), incercind sa redreseze compania, beneficiind in acelasi timp de activele firmei ca de exemplu 'branduri', distributie, etc, sau o baga in faliment si atunci GM este dezmembrat, inclusiv fier vechi, pt ca toti cei care detin actiuni sau imprumuturi la Gm sa-si recupereze resursele. dar sa bagi firma in faliment numai pt a scapa de datorii, dupa care sa ramii cu toate activele curate este o furaciune pe fata, unde pierdantii sunt micii investitor sau contribuabilii americani/canadieni.
  • +2 (2 voturi)    
    Management prost sau furt sindical (Luni, 1 iunie 2009, 14:10)

    moroes [utilizator]

    Ceea ce nu se mentioneaza e furtul la care a fost supusa compania (la fel si Ford si Chrysler) timp de ani intregi de UAW (United Auto Workers), sindicatul american al muncitorilor din industria auto.

    Cifrele de acum cativa ani aratau ca pentru fiecare masina vanduta, in timp ce Toyota scoatea un profit de 2000$, GM pierdea 1200$. Deci o diferenta de 3200$! Si din ce cauza? Din cauza Sindicatului atotputernic, care practic a santajat compania sa plateasca muncitorii chiar si cand acestia stau degeaba!

    Cum sa poti sa fii profitabil si eficient cand pentru a introduce tehnologii avansate, roboti trebuie sa INVENTEZI slujbe pentru muncitorii inlocuiti? Cand atunci cand inchizi o fabrica trebuie sa continui sa-i platesti pe muncitori, salariu intreg, cand acestia nu mai fac nimic (asa cum contractul cu UAW i-a obligat sa faca la fabrica din Oklahoma City).

    Cum sa ai o companie performanta cand te afli in situatia de a-i plati pe memrbii sindicatului 140.000 $ pentru a pleca de bunavoie si a nu-ti mai suge veniturile, fiindca ASTA AR COSTA MAI PUTIN decat pastrarea lor? Cand daca ar trebui sa treci costurile pensiilor in bilanturile contabile ai iesi cu 16 MILIARDE de dolari in minus? Cum sa produci masini de calitate cand esti obligat sa-i pastrezi pe muncitori indiferent de calitatea muncii lor?

    Desigur, in asemene conditii aceste companii ar fi parasit de mult piata, scufundate cu piatra de moara a sindicatelor legata de gat. Dar a aparut guvernul grijuliu si preocupat de soarta muncitorilor de acolo, si a bagat ajutoare de stat in firmele americane, contribuind la umflarea lor la proportiile actuale. GM era intr-adevar, un colos. Dar asta nu e neaparat un lucru sanatos! GM nu a ajuns la proportiile leviatane datorita performantelor sale pe piata, ci datorita fondurilor publice pompate in ea pentru a o mentine pe linia de plutire.

    Iar acele SUV uri pe care le produceau erau rezultatul barierelor protectioniste instaurate de guvernul american in acest sector.
    • 0 (0 voturi)    
      excelent, (Luni, 1 iunie 2009, 23:35)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui moroes

      dnule moroes. Rar gasesti pe siturile romanesti o analiza asa percutanta si la obiect. Poate mai conversam si pe alte subiecte.
      Felicitarile mele si merci pt comentariu.
  • +1 (1 vot)    
    GM...killers (Luni, 1 iunie 2009, 15:00)

    Mechanix [anonim]

    Absolut de acord. In plus au fost abandonate de catre GM proiecte de masini extrem de rentabile cum ar fi automobilul electric. Reamintesc acel proiect numit EV1 care a fost pur si simplu retras cu forta de pe piata, iar masinile au fosl luate cu japca de la proprietari pentru ca erau ok, mergeau si nu aveau nevoie decat de ... baterii...

    http://www.pbs.org/now/shows/223/

    De frica unei masini pe care au facut-o prea bine, GM s-a auto-sabotat - a inchis un proiect in care investise 1.7 miliarde de dolari pentru ca mashinutza aia, inca din stadiul de "bebe" era superba, mergea bine, nu avea nevoie de ulei decat la 25000km si nu consuma benzina Exxon-Valdez, ci electricitate.

    Cu asemenea afaceri, GM merita sa se duca la fund.
    • 0 (0 voturi)    
      mai (Luni, 1 iunie 2009, 23:36)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Mechanix

      adu si alte argumente, mi se pare interesant ce spui matele, dar insuficient argumentat.
  • 0 (0 voturi)    
    ELECTRIC (Vineri, 19 iunie 2009, 8:33)

    John [anonim]

    da .. dar de faptul ca nu vor sa scoata masini electrice ?
    ce sa stiti voi .. cati bani se fac pe spinarea oamenilor de rand ... DIE GM .. GO TESLA !


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version