In Romania, pretul fara taxe al benzinei este mai mare decat media europeana

de Cristian Orgonas     HotNews.ro
Vineri, 11 septembrie 2009, 11:15 Economie | Companii

Am scris de cateva ori despre faptul ca in Romania, companiile petroliere se grabesc sa creasca pretul carburantilor atunci cand pe plan international pretul barilului de petrol creste, in timp ce atunci cand cotatia scade, reduc preturile mult mai lent sau nu le reduc deloc, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

In orice tara, pretul la pompa al benzinei sau motorinei este format din costul de productie, profitul companiilor petroliere si taxele pe care fiecare stat le aplica in functie de propriile interese.

Tocmai din acest motiv, nu putem compara pretul final de vanzare din diferitele tari membre UE pentru ca nivelul taxarii variaza mult de la o tara la alta, insa putem compara preturile fara taxe, preturi care, din fericire, sunt publicate periodic de Comisia Europeana.

Astfel, in 24 august, pretul pe tona de benzina Euro Plus 95 era in medie de 471.3 euro in UE 27 si de 485.7 eur in zona euro, in timp ce in Romania, pretul era de 479.14 euro. Daca am face un clasament, in UE exista 11 tari in care benzina este mai ieftina, printre care Austria – 445 euro, Bulgaria – 441, Suedia – 430 si Anglia - 424 euro, in timp ce in Cipru se practica cel mai mare pret, respectiv 531 euro. Datele complete aici.

Contactate de Capital.ro pentru a oferi explicatii, atat Petrom cat si Rompetrol au refuzat sa comenteze situatia, iar Lukoil a oferit o explicatie hilara: "Desi pare greu de crezut, pentru ca noi avem cele mai mici cheltuieli cu salariile, costurile totale la tona de carburant sunt mai mari decat la ei, in special cele cu transportul. Apoi, este o diferenta intre noi si ei legata de viteza de urmarire a cotatiilor internationale. Noi nu reducem preturile la fel de repede ca ei si nici nu crestem la fel de repede", a declarat Andrei Chirilescu, director general adjunct la Lukoil Romania. (sursa: Capital.ro).

Citeste continuarea si comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.


Citeste mai multe despre   










1174 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    E prea ieftina (Vineri, 11 septembrie 2009, 11:59)

    eu [anonim]

    Este prea ieftine ca toti isi plimba harburile de BMW ce consuma 15% intr-o veselie pe strada si in orase vezi numai cate-un om in masina.
  • 0 (0 voturi)    
    ieftina? (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:02)

    pt anonimu de mai sus [anonim]

    Ma copacule eu zic sa-ti iei o bota fi sa fugi in munti....si sa stii ca io nu le iau apararea celor cu BMW...
  • +2 (4 voturi)    
    E cumva normal. (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:46)

    bogdan [anonim]

    e cumva logic
    1. Or fi salariile mai mici in Romania, dar productivitatea numcii mai are mult pina sa se apropie de vestul europei.
    2. Transportul rutier e mult mai scump din cauza ca nu avem autostrazi (costuri detimp si de uzura a vehiculelor)
    3. Avem un numar impresionant de benzinarii raportat la suprafata sa nr de locuitori (cei care au fost in vest pot spune cite benzinarii gasesti prin europa)
    4. Orice alte servicii suplimentare sunt toate scumpe si de proasta calitate.
    5. Am privatizat petrom, cel mai mare jucator de pe piata, creind astfel un monopol privat.

    Deci avem toate premisele la un pret mare. Desi dupa cite spune articolul suntem cu sub 2% peste media europeana.

    La noi sunt mai scumpe toate decit media europeana, asha ca de ce n-ar fi si benzina
    • +1 (1 vot)    
      rectificare (Vineri, 11 septembrie 2009, 16:49)

      alex [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      Densitatea statiilor de carburanti ajuta la cresterea cotei de piata a fiecaruia dintre competitori, iar daca sunt mai multe, nu inseamna ca si costurile operationale sunt mai mari...

      Si sa stii ca privatizarea Petrom nu a insemnat crearea unui monopol privat, de fapt dai impresia ca nu stii ce e ala monopol...
      O definitie simpla a monopolului este situatia in care pe piata exista un singur ofertant de bunuri/ servicii (acesta avand posibilitatea de a stabili pretul), si o infinitate de cumparatori (acestia neavand posibilitatea de a influenta evoutia pretului); ori la noi in Romania, exista mai multi competitori: Rompetrol, Lukoil, Agip, OMV, Mol, statii private, etc.

      Mai degraba, pe piata carburantilor din Romania se intalneste situatia de oligopol, adica atunci cand exista cativa ofertanti, care pot influenta stabilirea pretului produsului/ serviciului oferit.
  • 0 (0 voturi)    
    sa le luam pe rand (Vineri, 11 septembrie 2009, 23:24)

    ploiesteanu [utilizator]

    (1. Or fi salariile mai mici in Romania, dar productivitatea numcii mai are mult pina sa se apropie de vestul europei). E o prostie ce spui , uita-te la Rompetrol , are o productivitate comparabila cu cea din vestul europei, sunt platiti insa mult mai prost. (2. Transportul rutier e mult mai scump din cauza ca nu avem autostrazi (costuri detimp si de uzura a vehiculelor)) In occident platesti autostrazile, platesti soferii cu bani multi, per total costurile de transport sunt asemanatoare.
    (3. Avem un numar impresionant de benzinarii raportat la suprafata sa nr de locuitori (cei care au fost in vest pot spune cite benzinarii gasesti prin europa) ) Aici nu te-am inteles. Occidentul are o densitate mai mare de benzinarii.
    (4. Orice alte servicii suplimentare sunt toate scumpe si de proasta calitate.) La ce servicii te referi ?
    (5. Am privatizat petrom, cel mai mare jucator de pe piata, creind astfel un monopol privat.) Mai sunt ince 3 jucatori, autohtoni mari , dintre care Rompetrol e o companie care se va dezvolta in urmatorii ani si va face o concurenta serioasa.
  • 0 (0 voturi)    
    italia (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 0:51)

    viorel [anonim]

    italienii sunt cei mai hoti.astia cu adevarat nu reduc preturile la benzina cand scade pretul petrolului.ca sa nu mai vb ca autostrazile sunt mai scumpe decat motorina.in timp ce in spania motorina e 0,78 eurocenti, in italia e 1,18.
  • 0 (0 voturi)    
    Carburantul e scump si de FF PROASTA CALITATE (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 4:28)

    Adrian [anonim]

    Benzina si Motorina "ieftina" de pe piata este produsa in Romania. Carburantii mai scumpi sunt importati. In America 1galon, 3.7litri costa 2$ si petrolul vine tocmai din Orientul Miljociu. Noi il scoatem de sub noi il rafinam aici si tot e mai scump :). Noi vb altii fac bani Guvernul ia spaga hahahahah.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi