Am scris de cateva ori despre faptul ca in Romania, companiile petroliere se grabesc sa creasca pretul carburantilor atunci cand pe plan international pretul barilului de petrol creste, in timp ce atunci cand cotatia scade, reduc preturile mult mai lent sau nu le reduc deloc, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

In orice tara, pretul la pompa al benzinei sau motorinei este format din costul de productie, profitul companiilor petroliere si taxele pe care fiecare stat le aplica in functie de propriile interese.

Tocmai din acest motiv, nu putem compara pretul final de vanzare din diferitele tari membre UE pentru ca nivelul taxarii variaza mult de la o tara la alta, insa putem compara preturile fara taxe, preturi care, din fericire, sunt publicate periodic de Comisia Europeana.

Astfel, in 24 august, pretul pe tona de benzina Euro Plus 95 era in medie de 471.3 euro in UE 27 si de 485.7 eur in zona euro, in timp ce in Romania, pretul era de 479.14 euro. Daca am face un clasament, in UE exista 11 tari in care benzina este mai ieftina, printre care Austria – 445 euro, Bulgaria – 441, Suedia – 430 si Anglia - 424 euro, in timp ce in Cipru se practica cel mai mare pret, respectiv 531 euro. Datele complete aici.

Contactate de Capital.ro pentru a oferi explicatii, atat Petrom cat si Rompetrol au refuzat sa comenteze situatia, iar Lukoil a oferit o explicatie hilara: "Desi pare greu de crezut, pentru ca noi avem cele mai mici cheltuieli cu salariile, costurile totale la tona de carburant sunt mai mari decat la ei, in special cele cu transportul. Apoi, este o diferenta intre noi si ei legata de viteza de urmarire a cotatiilor internationale. Noi nu reducem preturile la fel de repede ca ei si nici nu crestem la fel de repede", a declarat Andrei Chirilescu, director general adjunct la Lukoil Romania. (sursa: Capital.ro).

Citeste continuarea si comenteaza peblogul lui Cristian Orgonas.