Uniunea Europeana si Coreea de Sud au parafat joi cel mai important acord comercial negociat intre UE cu 27 de state membre si o tara terta, un acord de liber schimb care se poate traduce in 19 miliarde de euro castig de pe urma noilor schimburi comerciale estimate. Acordul prevede eliminarea tuturor barierelor tarifare si a multora non-tarifare in comertul dintre cele doua tari. Industria auto europeana considera insa ca prevederea de eliminare, in maximum cinci ani de la intrarea in vigoare a taxelor de import pe masinile sud-coreene da industriei acestei tari un avantaj necompetitiv pe piata europeana.

Acordul "va crea noi oportunitati de piata pentru companiile europene in servicii, productie si agricultura (...) si este in mod special important in climatul economic actual, ajutandu-ne sa luptam impotriva recesiunii si in crearea de noi locuri de munca", a spus comisarul european pentru comert, Catherine Ashton.

Acordul, cu o valoare estimata a noilor schimburi comerciale de pana la 19 miliarde de euro, va elimina in mod potential toate barierele tarifare existente intre cele doua economii, precum si numeroasele bariere netarifare. El va asigura un nou acces la piata din sectorul serviciilor si al investitiilor. De asemenea, acordul aduce progrese importante in domenii precum proprietatea intelectuala, achizitiile, politica in materie de concurenta, comert si dezvoltare durabila.

Potrivit Bloomberg, beneficiarii acestui acord vor fi companiile farmaceutice, precum GlaxoSmithKline Plc, de produse chimice, precum compania germana BASF SE, sau de electronice, precum Royal Philips Electronics NV si exportatorii agricoli. Exportatorii din UE vor avea de castigat 1,6 miliarde de euro prin eliminarea taxelor pe produsele europene exportate in Coreea de Sud, dar si din eliminarea unor reglementari si standarde in industriile amintite.

Pe de alta parte, consumatorul european va avea si el de castigat, intrucat taxele asupra produselor sud-coreene vor fi eliminate in maximum cinci ani de la intrarea in vigoare a acordului. Potrivit documentului, taxele de 10% pe masinile coreene vor fi eliminate treptat in trei pana la cinci ani, la fel ca si taxele de 8% impuse masinilor europene pe piata sud-coreeana. Potrivit Bloomber, industria auto europeana spune ca acordul ofera un avantaj competitiv companiilor precum Hyundai sau Kia Motors in Europa, in conditiile in care numarul masinilor sud-coreene importate anul trecut in UE a fost de 450.000, pe o piata de 15 milioane, in timp ce numarul masinilor europene exportate in Coreea de Sud a fost de 33.000, pe o piata de 1 milion de masini vandute anual.

Principalele puncte din acord:

  • Ambele parti au convenit sa elimine sau sa reduca treptat taxele pe 96% dintre produsele europene exportate si pe 99% dintre produsele sud-coreene important in urmatorii trei ani de la intrarea in vigoare a acordului. Taxele asupra majoritatii produselor industriale vor fi eliminate in cinci ani.
  • Ambele parti au convenit sa  mentina taxele pe produse sensibile, precum orez sau alte produse agricole si sa mentina masuri protectioniste.
  • Taxele pe masini cu un motor mai mare de 1,5 litri vor fi eliminate in urmatorii trei ani de la intrarea in vigoare a acordului, iar la masini cu motor mai mic de 1,5 litri in urmatorii cinci ani.
  • Coreea de Sud va mentine reglementarea care interzice investitorilor straini sa detina mai mult de 49% din firmele de telecomunicatii coreene.

Acordul urmeaza sa fie supus dezbaterii parlamentului sud-coreeam si a Parlamentului European si va intra in vigoare cel mai probabil in a doua jumatate a anului 2010.

In 2008, valoarea schimburilor comerciale cu marfuri intre UE si Coreea s-a ridicat la aproximativ 65 de miliarde de euro. In momentul de fata, UE inregistreaza un deficit in comertul cu marfuri cu aceasta tara, deși tendintele arata ca piata coreeana ofera un potential de crestere semnificativ.

In perioada 2005-2008, vanzarile UE de automobile catre Coreea au avut o crestere totala de 78%, exprimata in unitati vandute (39% exprimata in valoare).

UE inregistreaza un excedent comercial insemnat pentru o serie de produse: produse chimice, farmaceutice, piese de autovehicule, echipamente industriale, incaltaminte, echipamente medicale, metale neferoase, fier si otel, piele si blanuri, lemn, produse ceramice si sticla.

In mod asemanator, pentru fermierii din UE, Coreea este una dintre pietele de export cele mai importante la nivel mondial, cifra vanzarilor anuale ridicandu-se la peste 1 miliard de euro. In ceea ce priveste serviciile, UE detine un excedent de 3,3 miliarde de euro fata de Coreea, in 2007, valoarea exporturilor fiind de 7,2 miliarde de euro, iar a importurilor de 3,9 miliarde de euro.

Aici, alte prevederi ale acordului.