Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic
Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Expertul in fiscalitate Gabriel Sincu a discutat online despre modificarile Codului Fiscal

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 21 octombrie 2009, 13:58 Economie | Companii

Gabriel Sincu in dialog cu cititorii
Foto: HotNews.ro
 documente
(21 Oct 2009) PDF, 159KB
Impozitul pe profit, impozitul pe venit, impozitul pe venitul nerezidentilor, TVA si accizele sunt principalele capitole din Codul Fiscal unde vor aparea modificari in 2010. Sinteza acestor modificari, realizata de compania de consultanta fiscala Mazars se gaseste in documentul atasat. Gabriel Sincu - Senior Manager, Head of Tax & Compliance Services la Mazars a raspuns online cititorilor HotNews.ro. Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" din 30 octombrie realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.

Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Ştirile zilei la Deustche Welle Romania pot fi citite aici.


Citeste mai multe despre   




Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Mariana

    Buna ziua,

    as dori sa stiu cum vor fi impozitate microintreprinderile in 2010.
    Anul acesta, ele au fost impozitate cu 3%.
    In 2010 se mai pastreaza acest procent sau se trece la impozitarea cu 16% a profitului?
    Am cautat in modificarile aparute recent in codul fiscal, dar nu am gasit nimic despre microintreprinderi, desi prin presa si pe site-ul avocatnet... a reiesit ca se va pastra impozitarea cu 3%.

    Va multumesc mult.

    • Gabriel Sincu

      In Codul fiscal, asa cum este in vigoare la acest moment, avem loc de intepretare. La titlul despre microintreprinderi se specifica nivelul cotelor de impozitare: 2007 - 2%, 2008 - 2.5%, 2009 - 3%. De aici totul ramane suspendat. S-ar putea intelege ca din 2010 sistemul de microintreprinderi nu mai exista. Totusi, opinia oficialilor din Ministerul Finantelor cu care am stat de vorba este ca sistemul ramane valabil si in 2010 cu aceeasi cota de impozit 3%.

  • Întrebarea nr. 2 Dan

    Care ar fi avantajele ramanerii in Romania pentru o firma in domeniul serviciilor (de genul consultantei), fata de mutarea acesteia in alte state din Europa (cu continuarea desfasurarii activitatii aici)?

    Pe scurt: Ce ofera Romania si numai Romania?

    • Gabriel Sincu

      In primul rand, vreau sa va atrag atentia asupra faptului ca in situatia in care va deschideti o firma noua de consultanta intr-o alta tara, dar aceasta firma continua sa presteze serviciile in Romania, exista un risc important de a da nastere in Romania a unui sediu permanent. Asta inseamna ca profiturile obtinute din activitatea desfasurata aici vor trebui impozitate in Romania. Ceea ce la sfarsitul zilei va aduce exact in locul de unde ati plecat. Deci implementarea unei astfel de structuri trebuie facuta cu mare atentie si cu ajutor de specialitate pentru ca riscurile pot fi mai mari decat beneficiile.
      Referitor la intrebarea propriu-zisa, din pacate nu pot da un raspuns patriotic :) In fiscalitate, Romania nu are nimic special, nimic in plus fata de alte state (ar fi frumos sa fim noi pionieri in ale fiscalitatii, dar lucrurile nu stau deloc asa). Singurul avantaj pentru dumneavoastra, antreprenor roman, ar fi ca ramaneti intr-un sistem pe care deja il cunoasteti iar sursele de informare in caz de nevoie sunt mai usor de accesat.

  • Întrebarea nr. 3 Dan Florin Todoran

    Buna ziua domnule Sincu!

    In legatura cu impozitul pe venitul nerezidentilor doresc sa aflu cum definiti (sau cum legea defineste) un nerezident. In ce categorie intra o persoana care are domiciliul oficial in alta tara (California in cazul meu) insa munceste si plateste taxe in Romania si locuieste intr-o resedinta secundara in Bucuresti (coproprietate)?
    De asemenea exista scutiri aferente pentru nerezidenti si daca da, care sunt acestea? Evitarea dublei impuneri se refea numai la cetatenii EU sau si la cei din US? Ce inseamna si ce responsabilitati am pentru "dovedirea condiţiilor necesare pentru aplicarea cotelor de impozitare mai favorabile din legislaţia europeană sau convenţiile de evitare a dublei impuneri".

    Mentionez ca detin dubla cetatenie (ROU si US), am domiciliul oficial in California, locuiesc de doi ani in Romania intr-o resedinta secundara si platesc taxe statului Roman conform unui contract de management incheiat pe datele personale din US, eliberandu-mi-se in fiecare an fisa fiscala de venit global cu toate taxele retrase.

    Multumesc anticipat!

    Dan F. Todoran

    • Gabriel Sincu

      Definitia rezidentului o gasesti in Codul fiscal, dar e un concept complex si trebuie analizat din mai multe planuri. Practic, fiecare tip de venit se judeca in mod separat si se impoziteaza sau nu in Romania in functie si de alte criterii decat acela al rezidentei. In cazul tau, la o prima vedere as spune ca pentru venitul obtinut din Romania, datorezi impozit in Romania. Daca ai si alte surse de venit (din afara Romaniei), ele vor fi impozitate in SUA. De asemenea, veniturile din Romania ar trebui sa ti le declari in SUA si sa datorezi pe ele impozit si acolo. Pe baza conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si SUA vei beneficia de o reducere la plata impozitului din SUA in suma egala cu cea platita ca impozit in Romania (credit fiscal).

      Asa cum spuneam, lucrurile sunt ceva mai complicate, dupa 3 ani de sedere in Romania ar trebui sa devii rezident fiscal permanent aici si sa datorezi impozit in Romania pentru toate veniturile obtinute.

  • Întrebarea nr. 4 Florin

    Dece marile firme de consultanta intretin ratiunea (sau poate haosul) pentru care pierdem mult timp, invoiri de la serviciu, multe si marunte taxe si “timbre” in relatiile cu autoritatile statului. Dece nu va propuneti (impreuna cu colegii Dvs. care pot decide) ceva cu finalitate in acest domeniu si cred ca deja ati facut foarte mult pentru contribuabili? Eu nu vreau “scutirii” , eu vreau o relatie normala si simpla cu autoritatile statului sau institutiile (ne)reglementate de institutiile statului.

    • Gabriel Sincu

      Am tot respectul pentru punctul dumneavoastra de vedere dar dati-mi voie sa nu fiu de acord: nici marile firme de consultanta, nici cele de marime medie (cume este Mazars) nu au militat si nu vor milita niciodata pentru un sistem fiscal complex si imposibil de descifrat pentru contribuabil. La prima vedere un astfel de sistem ne-ar ajuta pe noi sa castigam mai bine. Nimic mai neadevarat! Un sistem complicat nu face decat sa alunge investitorii care sunt potentialii nostri clienti. Incepand cu anul 2003 firmele importante de consultanta din Romania sub coordonarea Consiliului Investitorilor Straini si a Camerei de Comert Roman0-Americane este intr-un dialog continuu cu Ministerul Finantelor pe tema imbunatatirii si simplificarii sistemului fiscal. Fara falsa modestie vreau sa va spun ca ideea cotei unice a pornit din randurile noastre, ale consultantilor, pe timpul guvernarii Nastase, era pe punctul de a fi adoptata chiar de atunci dar din pacate presedintele de atunci al tarii s-a opus, contraatacand cu ideea impozitarii salariilor mai mari de 2,000 EUR cu o cota de 80%!

      Fiti convins ca incercam din toate puterile sa simplificam si sa clarificam sistemul fiscal. Din pacate, de multe ori propunerile noastre nu sunt ascultate, mediul politic urmarind alte interese.

  • Întrebarea nr. 5 Florin

    Doresc sa stiu daca se mentine in 2010
    impozitul minim (forfetar) pe care personal il consider ilogic si anti economic. Daca da in ce conditii?

    • Gabriel Sincu

      Momentan, in baza codului fiscal existent, impozitul minim ramane in forma actuala. Exista discutii de modificare a lui, respectiv de restrangere doar in anumite domenii considerate cu risc ridicat de evaziune fiscala. Nu pot sa va spun insa nimic concret, mai ales in conditiile in care nu stim ce guvern vom avea si care vor fi ideile noului ministru de finante in acest sens. Va impartasesc pe deplin parerea ca este ilogic si doar pe jumatate pe aceea ca este antieconomic.

  • Întrebarea nr. 6 alin s

    la ce trebuie sa se astepte din partea fiscului un PFA care presteaza servicii in alta tara, sa zicem Rusia in cazu A si o tara comunitara in cazul B

    • Gabriel Sincu

      Aici suntem in situatia descrisa de domnul Todoran mai sus, doar ca este varianta "in oglinda". In linii mari, sunt 2 elemente pe care acel PFA trebuie sa le aiba in vedere: TVA si impozitul pe venit.

      Referitor la TVA operatiunile nu sunt supuse impozitarii in Romania, daca serviciile sunt prestate acolo iar beneficiarul este din tara respectiva (in ambele cazuri). In plus fata de A, in cazul B PFA-ul, daca este platitor de TVA incepand cu 2010,va trebui sa intocmeasca o declaratie fiscala speciala privind livrarile de servicii intra-comunitare.

      Cu privire la impozitul pe venit, in mod normal PFA-ul respectiv ar trebui sa datoreze un impozit in tara in care presteaza serviciile conform legislatiei aplicabile acolo. Ulterior, veniturile vor fi declarate si impozitate si in Romania, dar PFA-ul poate beneficia de un credit fiscal pentru impozitul platit in cealalta tara.

  • Întrebarea nr. 7 gigel

    cu cateva saptamani in urma, premierul emil boc anunta ca de anul viitor acei 2% din impozitul pe venitul global vor putea fi directionati nu doar spre ong-uri, ci si spre contul pe care statul il va deschide pentru fiecare copil in momentul nasterii sale. se poate face o asemenea modificare? poate ea sa intre in vigoare in 2010?

    e corect ca, astfel, sa puna contribuabilul sa aleaga intre o varianta care inseamna castig personal si alta care inseamna castigul altcuiva?

    • Gabriel Sincu

      Trebuie sa admit ca nu sunt la curent cu o asemenea propunere. Nu e insa nimic nou sub soare, nu trebuie sa reinventam roata. Si in momentul de fata exista posibilitatea ca acei 2% sa fie directionati nu spre un ONG ci spre o bursa privata. Adica persoana respectiva sa plateasca o bursa unui student la o universitate recunoscuta, in limita sumei respective. Sistemul este functional dar nu este din pacate suficient de mediatizat si cunoscut contribuabililor.

  • Întrebarea nr. 8 Alexandru

    Daca am vindut impreuna cu sotia 4 apartamente noi in 2008 trebuie saplatesc TVA la ele?
    Cum se defineste "activitate cu caracter de continuitate" in ceea ce priveste constructiile?

    • Gabriel Sincu

      Este o problema spinoasa si raspunsul pe care vi-l pot da nu este incurajator. In baza prevederilor legale aplicabile in acest moment exista suficiente argumente ca in cazul unui control fiscal autoritatile sa va solicite plata TVA. Mai mult, ar fi trebuit sa platiti si impozitul pe profit de 16% (pe diferenta dintre pretul de vanzare si costul acelor apartamente).

      Totusi, daca acest lucru se intampla, va trebui sa luptati cu organele fiscale sa va accepte si deductibilitatea TVA-ului pentru costurile pe care le-ati avut (daca le-ati avut) cu achizitia sau constructia acelor apartamente.

      Din pacate, aici avem un exemplu tipic de aplicare in stil balcanic a legislatiei fiscale: Ministerul Finantelor a evitat sa vina in cursul anilor trecuti cu niste norme clare in a defini „activitatea cu caracter de continuitate” iar acum inspectorii vin si fac controale dupa o metodologie „scoasa din joben”. Spre exemplu, inteleg ca interpretarea dupa care se ghideaza inspectorii fiscali este daca cineva a vandut mai mult de 5 terenuri / imobile intr-un an. Regula care nu apare nicaieri in codul fiscal.

  • Întrebarea nr. 9 a

    Care e cel mai avnatajos off shore pentru o activitate desfasurata in Romania?

    • Gabriel Sincu

      in masura in care legislatia ar fi aplicabila asa cum ar trebui, paradisurile fiscale (numite improrpiu off-shore) nu ar trebui sa fie avantajoase. Paradisurile fisale de regula nu au conventii de evitare a dublei impuneri inchieate cu alte state ceea ce in cazul nostru presupune din start un impozit cu retinere la sursa in Romania de 16%. O structura fiscala favorabila trebuie sa aiba in vedere un holding situat intr-o tara cu care Romania are incheiat o conventie de evitare a dublei impuneri, iar legislatia fiscala din tara respectiva sa fie avantajoasa. Cateva exemple ar fi Cipru, Luxemburg sau Elvetia. Nu incurajez deci structuri fiscale cu paradisuri fiscale gen Panama, Caymand Island, Virgin British Island, etc.

  • Întrebarea nr. 10 Anonim

    Ramane valabila scutirea de impozit pe venit pentru programatori?

    • Gabriel Sincu

      Da, momentan este in vigoare si nu am auzit nici un fel de discutii cum ca s-ar dori eliminarea acestei scutiri.

  • Întrebarea nr. 11 Ion P

    Doresc sa stiu daca vor aparea schimbari in impozitarea pe plafon fix (categoria IT) in 2010. Momentan se impoziteaza 16% din plafonul fix alocat pe judet indiferent de venitul castigat. Va creste impozitul in 2010? Este posibil sa dispara acest avantaj pentru IT-isti?

    Va multumesc

    • Gabriel Sincu

      Nici in acest caz nu cred ca vor fi modificari. Desigur, plafonul fix de care vorbiti poate fi modificat de autoritatile locale in fiecare an, deci este posibil sa va asteptati in acest sens la modificari.

  • Întrebarea nr. 12 DlGoe

    Cum catalogati ca daca datorii la stat (si penalizari aferente ABERANTE) , daca vrei sa platesti, nu poti plati BAZA , astfel incat poti sa iesi la pensie TOT cu datoriile neplatite.

    Cu catalogati aberatia numita impozit forfetar, care se aplica fix , indiferent de RULAJ, chiar ZERO fiind, fara un prag de cifra afaceri sau profit, fara nici o logica.

    • Gabriel Sincu

      Nu va impartasesc opinia ca penalizarile sunt aberante. E un lucru normal atunci cand nu iti platesti o datorie sa datorezi o dobanda suplimentara. Sunt de acord insa ca modul in care acestea se percep este anacronic. In mod normal ar trebui ca un contribuabil sa poata alege ce plateste, nu sa iti aloce sistemul in ordinea stabilita de acesta sumele platite. Din partea mediului de afaceri chiar a fost o astfel de propunere dar din pacate ea nu a mai fost preluata in codul de procedura fiscala.

      Referitor la impozitul minim, aveti comentariile mele la o intrebare de mai sus.

  • Întrebarea nr. 13 db

    Cum se defineste care sunt terenurile construibile, eligibile astfel pentru plata TVA? Prin ce lege?
    Care sunt criteriile de stabilire al caracterului de continuitate al vanzarilor de terenuri construibile?
    Taxarea TVA ului se face de la prima vanzare de teren construibil in cazul in care valoarea lotului este de peste 35000 euro?
    Daca terenul dobandeste calitatea de construibil in cursul aceluiasi an cu vanzarea (la o data anterioara acesteia) se aplica TVA la vanzare?
    Noul cod fiscal aduce lamuririle necesare pe acest subiect - intrebarile de mai sus si cand/cum se face inregistrarea ca platitor de tva?

    • Gabriel Sincu

      Terenurile construibile sunt cele pe care in baza unui document eliberat de autoritatile locale (e.g. Un certificat de urbanism) pot fi ridicate cladiri. Detalii gasiti in normele de aplicare ale codului fiscal (HG 44/2004 – forma actualizata).


      Asa cum spuneam mai sus, din pacate nici codul fiscal si nici normele de aplicare nu prevad in mod clar criteriilede stabilire a caracteruluide continuitate. Ideea a fost preluata din fiscalitatea europeana dar din pacate numai pe jumatate. Desigur, este destul de greu de stabilit ce inseamna continuitatea, iar decizia trebuie luata in urma unui proces complex de analiza, nu pe baza unui sablon prestabilit. Totusi, cateva linii directoare ar fi trebuit date pentru a usura procesul de analiza. In lipsa acestora, dupa cum vedem deja in practica apar abuzurile de o parte sau de alta. In Marea Britanie de exemplu, sistemul este oarecum similar, determinarea caracterului de continuitate fiind facuta de inspectorul fiscal la momentul controlului. Totusi, acesta se bazeaza pe niste linii directoare, asa-numitele “badges of trade” - elemente care pot conduce la concluzia ca avem de-a face cu o activitate comerciala si nu cu o vanzare a unui bun din patrimoniul personal.


      In mod normal, daca valoarea primei vanzari este de peste 35,000 euro atunci aceasta nu ar trebui supusa TVA. Abia dupa depasirea plafonului apare obligatia inregistrarii fiscale.


      TVA-ul se aplica in functie de natura terenului (construibil sau nu) la data efectuarii tranzactiei. Daca in ziua cand se incheie actul de vanzare cumparare la notar terenul este declarat construibil atunci tranzactia se supune impozitarii cu TVA.

  • Întrebarea nr. 14 Vali

    Sa ni se explice de ce inca se plateste TVA la facturi emise si neincasate, mai ales in momentul actual in care sunt si clienti care nu achita la timp si un stat care nu ajuta firmele.
    Si sa ni se spuna si de unde vom "lua" bani ca sa platim aceasta TVA? Ne imprumutam personal ca statul doar sa ia?
    De ce statul nu ni se substituie sa ia TVA de la cel care nu plateste factura? Nu e legal? Dar e legal sa ne ia chiar daca n-am luat! despre moral, nu vorbim!

    • Gabriel Sincu

      Aici avem de-a face cu o discutie lunga. Au fost voci care au cerut plata TVA-ului la incasare. Trebuie sa privim insa lucrurile echilibrat, nu doar din punctul nostru de vedere. O incasare a TVA-ului la incasare ar trebui sa fie obligatoriu insotita de acordarea dreptului de deducere pentru cel care cumpara, doar la momentul platii bunului. Asta pentru ca altfel toata lumea ar emite facturi care ar fi platite “pe sub masa” furnizorul nu ar plati TVA-ul catre stat iar beneficiarul ar avea drept de deducere. Rezultatul: zero incasari din TVA la bugetul de stat.

      In masura in care acest sistem s-ar introduce, lucrurile s-ar complica foarte mult atat la nivelul platitorilor de impozite cat si la nivelul autoritatilor de control fiscal.

      Parerea mea este ca un comerciant atunci cand isi organizeaza afacerile ar trebui sa aiba in vedere faptul ca facturile sunt emise pentru a fi incasate. In cazul in care beneficiarul nu plateste furnizorul are mijloace legale de a-si recupera banii (pana la inceperea procedurilor de insolventa pentru beneficiar).

  • Întrebarea nr. 15 Cristina Visoiu

    Intrebare:
    Mi-am cumparat in urma cu 4 ani un autoturism in leasing pe o persoana juridica. In luna septembrie s-a incheiat leasingul si doresc vanzarea autoturismului catre mine, ca persoana fizica, la o valoare mai mica decat valoarea ramasa neamortizata care este de 6731, fara tva. Valoarea cu care doresc sa vand masina este de 1000 euro fara tva, firma va plati tva aferent ch nedeductibile si impozit pe microintreprindere pentru partea nedeductibila.
    Aceasta masina doresc ca incepand cu data de 01.10.2009 sa faca obiectul unui contract de inchiriere intre mine si aceasi persoana juridica care pana la 30.09.2009 a detinut autoturismul.
    Intrebarile mele sunt:
    * pot include in contractul de inchiriere faptul ca asigurarile casco, rca, reparatii, combustibil sa fie suportate in intregime de catre chirias, respectv societatea comerciala?
    masina fiind utilizata de mine combustibilul si tva raman nedeductibile ( avand in vedere reglementarile din ordonanta 34 )?
    * sunt sau nu deductibile cheltuielile cu asigurarile si reparatiile

    • Gabriel Sincu

      Parerea mea este structura pe care o aveti in vedere este un pic riscanta. Articolul 11 din codul fiscal poate da dreptul organelor fiscale sa nu tina cont de contractul de vanzare cumparare pe care il incheiati si sa va puna sa platiti impozitul mimin si TVA-ul la valoarea de piata a masini respective.
      Daca totusi va asumati acest risc, incheierea contractului de inchiriere ulterioara poate include o clauza privind suportarea costurilor respective de catre firma, dar in masura in care masina nu va fi folosita in scopul afacerii ci pentru uzul dumneavoastra personal cheltuielile respective (asigurare, reparatii, etc) nu vor fi considerate deductibile fiscal.

  • Întrebarea nr. 16 Belu

    Doresc sa stiu cum sunt incadrate din punct de vedere fiscal remuneratiile admnistratorilor de SRL obtinute in baza contractelor de mandat de administrare, in situatia cand acestia sunt si angajati(salariati) cu contract individual de munca la alta societate unde se platesc toate contributiile taxele si impozitele aferente salariului.

    • Gabriel Sincu

      Intram din nou intr-o zona care este destul de neclar reglementata. In mod normal un contract de management este asimilat contractului de munca si ar trebui platite toate taxele sin contributiile aferente. Pentru optimizare recomand persoanei respective sa se autorizeze ca si PFA cu obiect de activitate servicii de management, situatie in care (cu respectarea anumitor conditii) va putea plati doar impozitul pe venit si contributia la asigurarile de sanatate.

  • Întrebarea nr. 17 Oana Stroescu

    Buna ziua,

    Fiti amabil, ce se va intampla cu impozitul forfetar incepand cu ianuarie 2010? s-a vehiculat ca s-ar mentine - din ianuarie 2010 - numai pentru anumite domenii de activitate: horeca,.. - insa in OUG 109/ 2009 din 7.10 privind modificarile la Codul Fiscal incepand cu ianuarie 2010 nu sunt prevederi avand ca subiect impozitul forfetar.

    Multumesc.

    • Gabriel Sincu

      Am raspuns deja, vedeti mai sus, la intrebarea adresata de dl.Florin

  • Întrebarea nr. 18 Mariuswin

    1. Taxale de concesiunare sau inchiriere sunt creante fiscale ? Sunt ele supuse executarii silite asa cum prevede OG92 ? Se poate conditiona eliberarea unui certificat fiscal prin mentionarea acestora in certificat ?

    2. Se mai ocupa cineva si de CAP IX din Codul fical - Impozite si taxe locale ? Intreb acest lucru deoarece Ministerul de finante , de regula, cand face completari , modificari, norme de aplicare atat la Codul fiscal cat si la codul de procedura fiscala, uita si de administratiile publice locale, cu toate ca acele articole sunt aplicabile si lor ( nu doar pentru bugetul de stat). Doar un simplu exemplu ar fi ca pentru unele modele tipizate au aparut dupa 6 ani de la data intrarii in vigoare a codurilor.

    • Gabriel Sincu

      Nu reusesc sa inteleg ce denumiti prin taxe de concesionare si inchiriere: sume datorate autoritatilor pentru utilizarea unor terenuri / cladiri aflate in patrimoniul public? Daca da, atunci va pot spune ca dupa cunostinta mea acestea nu sunt reglementate de codul fiscal si nu ar trebui deci sa fie considerate creante fiscale. Ele nu apar inscrise in fisa fiscala a contribuabilului, deci nu ar trebui sa apara in certificatul fiscal. Recunosc insa ca nu stapanesc bine acest subiect si nu va pot da un raspuns bazat pe o experienta practica.

      Titlul IX din codul fiscal este si el supus analizei. Formularistica nu tine insa de Ministerul finantelor ci de ANAF, institutie care si pentru noi consultantii este destul de "impermeabila" si putin deschisa la dialog. Voi avea in vedere la viitoarele intalniri cu autoritatile problema dumneavoastra.

  • Întrebarea nr. 19 Avram adriana

    Stimate domnule Sincu,
    As dori sa stiu cum pot sa recuperez TVA-ul pentru locuinta care o construiesc , conform legii locuintei 114/96 art.5,al.3(am facturile constructorului pentru materiale/utilaje/manopera). Multumesc

    • Gabriel Sincu

      Dupa parerea mea, atata vreme cat imobilul nu este construit pentru desfasurarea unei afaceri care va desfasura operatiuni supuse TVA (sau scutite cu drept de deducere), TVA-ul respectiv nu va putea fi recuperat. In plus, daca nu ma insel, art. 5 din legea locuintei este in acest moment abrogat.

  • Întrebarea nr. 20 BT

    Buna ziua,

    intrebarea mea se leaga de Art. 34, lit. b) din Codul Fiscal legata de plata impozitului pe profit: "Incepand cu anul 2010, acesti contribuabili urmeaza sa aplice sistemul platilor anticipate prevazut pentru contribuabilii mentionati la lit. a)" [la litera a) fiind mentionate societatile comerciale bancare].

    A aparut vreo modificare in acest sens sau se va aplica sistemul platilot trimestriale anticipate incepind cu 2010?

    Multumesc anticipat!

    • Gabriel Sincu

      Dupa cate stiu, acest sistem cu plati anticipate la impozitul pe profit se aplica doar la banci. Implementarea lui la celelalte categorii de firme stiu ca a fost amanata, nu stiu sa va spun pe dinafara pana cand. Voi reveni cu o completare.

  • Întrebarea nr. 21 eva

    Cum influenteaza modificarile Codului Fiscal , interpretarea TVA ului aferent facturilor de avans ? Dar a veniturilor aferente acelorasi facturi ?

    Caz concret : O firma incheie un contract de servicii -cu termen de predare peste 6 luni in conditiile achitarii unui avans de 30% din valoarea contractului .
    Pentru aceasta primeste de la furnizor o factura de avans care are si tva .
    Avansul se inregistreaza ca si cheltuiala ?
    TVA ul se considera deductibil ?

    Multumesc .

    • Gabriel Sincu

      Ultima ordonanta nu aduce modificari in acest sens. TVA-ul se colecteaza de catre furnizor la data facturii si se deduce de catre beneficiar la aceeasi data.
      Avansul nu se considera ca si cheltuiala, se inregistreaza ca o cheltuiala in avans, pana la momentul in care serviciile respective sunt efectiv prestate, moment in care se trec pe cheltuieli (sau in valoarea mijlocului fix, daca acestea se refera la constructia unui astfel de bun).

  • Întrebarea nr. 22 Marius

    Daca incasarile unui PFA, impozitat la norma fixa de venit, depasesc plafonul maxim pentru scutire de TVA (35000Euro = 119000RON conform euro de la momentul aderarii), acesta se va declara platitor de TVA conform legii, dar va fi in continuare impozitat la norma fixa de venit. Va rog sa confirmati!

    O consecinta a acestui fapt este: Incepand din acest moment este necesar o evidenta contabila (acest lucru nu era necesar inainte) din care sa rezulte TVA-ul. Va rog sa confirmati!

    Multumesc!

    • Gabriel Sincu

      E o speta cu care nu m-am mai confruntat, dar in principiu sunt de acord cu dumneavoastra.
      Referitor la TVA, nu este necesara o evidenta contabila ci numai o evidenta fiscala, respectiv intocmirea jurnalelor de vanzari si cumparari si a declaratiilor fiscale legate de TVA.

  • Întrebarea nr. 23 Bodgan

    Stimate Domnule Sincu,

    Exemplu: un cetatean roman este actionar la o firma din EU, cu care Ro are conventie privind dubla impunere. Veniturile se obtin in Ro, fara ca firma sa aiba aici un punct de lucru.

    Intrebare: ce taxe datoreaza cetateanul statului Ro? Toate taxele se platesc in tara de rezidenta a firmei.

    Multumesc si va doresc succes!

    • Gabriel Sincu

      Nu trebuie sa confundam venitul firmei cu venitul actionarului firmei. In functie de natura veniturilor, firma straina va plati sau nu un impozit cu retinere la sursa in Romania si impozit pe profit in statul membru UE in care este inregistrata.
      Ulterior, daca firma face o distribuire de dividende catre actionarul sau, acesta va datora impozit pe dividende in Romania 16%). Pentru asta se depune o declaratie de impozit speciala la autoritatile fiscale romane.

  • Întrebarea nr. 24 Ene Magdalena

    Buna ziua,

    O companie cu sediul fiscal in Romania care refactureaza parte din serviciile efectuate in Romania catre compania mama, cu sediul fix intr-o tara UE, cum trebuie sa faca factura cu sau fara TVA? Compania mama vrea in felul acesta sa suporte o parte din aceste cheltuieli ale subsidiarei din Romania.

    Multumesc.

    • Gabriel Sincu

      Problema e mai complexa si pentru a va da un raspuns complet ar fi nevoie de informatii suplimentare. In functie de natura costurilor care se refactureaza si de modul in care este incheiat contractul cu firma din strainatate aceste sume pot fi cu sau fara TVA-ul romanesc. De asemenea, este posibil ca in functie de natura serviciilor tratamentul sa fie unul acum si altul incepand din 01.01.2010.

  • Întrebarea nr. 25 Carmen Sisu

    Conform modificarilor aduse Codului Fiscal prin noua OUG, se schimba locul impozitarii serviciilor respectiv va fi impozitat beneficiarul si nu prestatorul ca pana acum.

    Serviciile care pana in prezent erau supuse regimului de taxare inversa cum vor fi tratate in 2010? Iar prestatorul ce va mentiona in factura pe coloana de TVA si cum va fi tratata fiscal aceasta factura de catre beneficiar (ce obligatii fiscale va avea)?

    • Gabriel Sincu

      Am nevoie de mai multe informatii: despre ce tip de servicii vorbim si cum se face facturarea: din Romania in afara sau invers?
      multumesc

  • Întrebarea nr. 26 Catalin

    Buna ziua!

    Am rugamintea de a ne comunica, in cazul in care detineti aceasta informatie, in ce stadiu se afla proiectul de sprijinire a tinerilor intreprinzatori in Infiintarea unei microintreprinderi si cum puteti caracteriza pe scurt facilitatile propuse.

    Va multumesc

    • Gabriel Sincu

      Din pacate nu detin astfel de informatii. Orice proiect de lege care are intentia de a sprijini mi se pare insa o initiativa laudabila, mai ales in aceste vremuri de criza cand activitatea economica se reduce in intensitate.

  • Întrebarea nr. 27 MICU

    Buna ziua,
    Am avut inspectie pentru recuperare de TVA care a gasit ca nu am stabilit TVA la o activitate de prestare servicii proiectare pentru o firma straina din UE. Corect deoarece imobilul cu pricina se afla in Romania. De ce plata acestui TVA stabilit, in mod corect de fisc, este o cheltuiala nedeductibila. Care este logica, avand in vedere ca oricum trebuia platit acest TVA si se refera la activitatea firmei. Numai faptul ca l-a vazut inspectia il face nedeductibil? Este corect? Multumesc

    • Gabriel Sincu

      Sunt de acord cu dumneavoastra. Legislatia este aici facuta in defavoarea contribuabilului.
      In mod normal, dumneavoastra ar trebui sa recuperati suma respectiva de la client, sa-i re-emiteti factura (incluzand si TVA-ul) iar acesta sa isi deduca acest TVA. Din pacate, asa cum este facuta legea acum, nu puteti face acest lucru.
      Stiu ca normele codului fiscal urmeaza a fi modificate, pentru a permite aceasta ajustare. Recomandarea mea este sa contestati procesul verbal si sa mergeti mai departe in instanta cu acest caz.

  • Întrebarea nr. 28 Clementina Brestoiu

    Buna ziua. Salut aceasta activitate pe care ati initiat-o, pe care o consider foarte utila.
    Doresc opinia dvs privind regimul TVA si necesitatea aplicarii acesteia in urmatoarea situatie:
    O SC romana incheie un Contract cu o SC din Austria pt o marfa ce se produce in Germania; Facturarea se face pt cumparare de catre soc din Germania catre soc din Romania, si pt vanzare de catre soc din Romania catre soc din Austria.Livrarea are loc din Germania direct in Austria.
    Va multumesc anticipat

    • Gabriel Sincu

      Daca am inteles bine problema, atunci vorbim de un caz tipic de operatiune triunghiulara. Fiind o marfa care nu intra pe teritoriul Romaniei, se va aplica numai TVA-ul austriac de catre societatea din Austria, atata timp cat firma din Romania nu are o inregistrare fiscala in Germania sau Austria.

  • Întrebarea nr. 29 Cristian

    Buna ziua.

    As dori sa stiu daca este probabila o majorare a taxelor incepand cu anul viitor. Care ar fi acestea si care ar fi nivelul la care ar trebui sa ne asteptam?

    Care va fi impozitul pe dobanda la depozitele la banci conform noului cod fiscal? Castigurile din tranzactii cu titluri de valoare cum vor fi impozitate?

    Va multumesc.

    • Gabriel Sincu

      Avand in vedere contextul politic actual este greu de prevazut ce ne asteapta. Probabil ca o crestere de taxe va avea loc, intrucat bugetul de stat are un deficit foarte mare. Intrebarea care se pune este daca va creste TVA-ul sau va fi eliminata cota unica si vom avea un sistem de impozitare progresiv.

  • Întrebarea nr. 30 mihai dobre

    Suntem o mica firma specializata in servicii internet. Incepand cu 1 iunie 2009 nu mai putem deconta cheltuielile cu transportul auto (exceptie bonurile de taxi, abonamente RATB). Mentionez ca noi, cei trei asociati, avem contracte de comodat cu firma prin care autoturismele le folosim pentru nevoile firmei. Exista vreo cale legala prin care sa ne putem deconta pe firma benzina?
    multumesc

    • Gabriel Sincu

      Din pacate nu prea exista o posibilitate de a mai deduce cheltuielile cu benzina de la masinile personala. Singura optiune pe care o vad este sa incheiati un contract cu o firma de transport care sa va factureze o chirie lunara care sa nu evidentieze separat valoarea combustibilului. Dar ma tem ca asta ar insemna un cost mult mai mare pentru dumneavoastra...

  • Întrebarea nr. 31 Lorin

    Avand in vedere ca in anii 2006 si 2007 nu se vorbea de plata TVA pentru tranzactii cu terenuri efectuate intre persoane fizice; de asemenea la primarii nu te puteai inregistra ca platitor de TVA iar notarii nu te instiintau de acest aspect la momentul incheierii contractului autentic de vanzare cumparare; raspunsurile date de ANAF catre Uniunea Notarilor pe aceasta chestiune sunt ambigue chiar si pentru persoanele de specialitate,
    ce sfatuiti persoanele fizice sa faca in cazul in care au vandut mai multe terenuri in aceasta perioada, si nu au incasat TVA si nici nu au platit TVA pentru aceste tranzactii.
    Multumesc

    • DUMITRESCU VIOLETA

      am un retur de marfa catre un furnizor din UE.Factura este emisa in luna curenta si marfa paraseste Romania in luna urmatoare emiterii facturii.Se poate considera LIC in luna emiterii facturii, neavand dovada transportului, ce a avut loc in luna urmatoare?.

      • Gabriel Sincu

        Eu as spune ca in mod normal ar trebui sa se poata. Desigur, un inspector fiscal zelos ar putea sa spuna ca nu e de acord, si sa va ceara sa platiti majorari de intarziere pentru 1 luna de zile (pana la momentul indeplinirii conditiei respective).

    • Gabriel Sincu

      Am mai comentat pe aceasta tema mai sus. Recomandarea mea este sa se conteste actele de control incheiate pe aceasta tema de organele fiscale si sa se ceara si dreptul de deducere pentru eventuala TVA platita la achizitia / constructia bunurilor imobile care au fost ulterior tranzactionate.

  • Întrebarea nr. 32 Marcos

    Pentru facturile emise la extern (in cele 2 cazuri mentionate mai jos) se adauga sau nu TVA la valoarea facturata (servicii, produse) ?

    (1) in interiorul UE: Franta, Germania
    (2) in exteriorul UE: Moldova, Serbia, Norvegia

    In cazul acelorasi facturi care este mentiunea corecta care trebuie inclusa in cazul in care nu se pune TVA ? In lege se specifica mai multe variante ("neimpozabil....", "fara deducere...")

    • Gabriel Sincu

      Sfera serviciilor este foarte larga, in functie de natura serviciilor TVA-ul se aplica sau nu. Din informatiile pe care mi le-ati dat nu pot sa va dau un raspuns clar.

  • Întrebarea nr. 33 UTA

    Obtinerea fisei fiscale pe anul 2008 pt obtinerea unui credit se face de la finante sau de la angajator. in cazul in care la finante nu exista fisa, iar angajatorul refuza sa elibereze fisa, ce se poate face?
    Va multumesc anticipat!

    • Gabriel Sincu

      Angajatorul are obligatia de a pune la dispozitia angajatului n exemplar din fisca fiscala dupa data inregistrarii acesteia la autoritatea fiscala. Recomandarea mea este sa solicitati angajatorului in scris fisa fiscala iar daca acesta nu va raspunde sa va adresati unui avocat specializat in dreptul muncii.

  • Întrebarea nr. 34 Bogdan Paraschiv

    Salut Gabi,

    Cu referire la intrebarea nr. 16, la care ai raspuns.
    Din cate stiu, Codul fiscal nu mai mentioneaza nedeductibilitatea pierderii din vanzarea mijloacelor fixe.
    Sunt deductibile aceste cheltuieli?
    Dar TVA-ul aferent pierderii?

    Multumesc

    • Gabriel Sincu

      Salut Bogdan!

      In cazul in care vanzarea se face la un pret real, de piata, pierderea respectiva si TVA-ul sunt deductibile. In cazul mentionat mai sus vorbeam de o vanzare intre parti afiliate la un pret arbitrar.
      Deci ceea ce stii tu este corect.



Citeste pe Stirile ProTV

Avertismentul celor mai buni bucatari din Romania. Ce se intampla atunci cand combini tigarile cu mancarea

Legile din Romania ii apara pe fumatori de nefumatori si nu invers. Cei mai buni bucatari din Romania insa atrag atentia asupra efectelor neasteptate pe care fumul de tigara le produce in restaurante.








14265 vizualizari
  • Impozitarea microintreprinderilor in 2010 (Miercuri, 21 octombrie 2009, 14:38)

    Mariana [anonim]

    Buna ziua,

    as dori sa stiu cum vor fi impozitate microintreprinderile in 2010.
    Anul acesta, ele au fost impozitate cu 3%.
    In 2010 se mai pastreaza acest procent sau se trece la impozitarea cu 16% a profitului?
    Am cautat in modificarile aparute recent in codul fiscal, dar nu am gasit nimic despre microintreprinderi, desi prin presa si pe site-ul avocatnet... a reiesit ca se va pastra impozitarea cu 3%.

    Va multumesc mult.
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:07)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mariana

      In Codul fiscal, asa cum este in vigoare la acest moment, avem loc de intepretare. La titlul despre microintreprinderi se specifica nivelul cotelor de impozitare: 2007 - 2%, 2008 - 2.5%, 2009 - 3%. De aici totul ramane suspendat. S-ar putea intelege ca din 2010 sistemul de microintreprinderi nu mai exista. Totusi, opinia oficialilor din Ministerul Finantelor cu care am stat de vorba este ca sistemul ramane valabil si in 2010 cu aceeasi cota de impozit 3%.
  • mutarea in europa (Miercuri, 21 octombrie 2009, 14:44)

    Dan [anonim]

    Care ar fi avantajele ramanerii in Romania pentru o firma in domeniul serviciilor (de genul consultantei), fata de mutarea acesteia in alte state din Europa (cu continuarea desfasurarii activitatii aici)?

    Pe scurt: Ce ofera Romania si numai Romania?
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:09)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      In primul rand, vreau sa va atrag atentia asupra faptului ca in situatia in care va deschideti o firma noua de consultanta intr-o alta tara, dar aceasta firma continua sa presteze serviciile in Romania, exista un risc important de a da nastere in Romania a unui sediu permanent. Asta inseamna ca profiturile obtinute din activitatea desfasurata aici vor trebui impozitate in Romania. Ceea ce la sfarsitul zilei va aduce exact in locul de unde ati plecat. Deci implementarea unei astfel de structuri trebuie facuta cu mare atentie si cu ajutor de specialitate pentru ca riscurile pot fi mai mari decat beneficiile.
      Referitor la intrebarea propriu-zisa, din pacate nu pot da un raspuns patriotic :) In fiscalitate, Romania nu are nimic special, nimic in plus fata de alte state (ar fi frumos sa fim noi pionieri in ale fiscalitatii, dar lucrurile nu stau deloc asa). Singurul avantaj pentru dumneavoastra, antreprenor roman, ar fi ca ramaneti intr-un sistem pe care deja il cunoasteti iar sursele de informare in caz de nevoie sunt mai usor de accesat.
  • Impozitul pe venitul nerezidenţilor (Miercuri, 21 octombrie 2009, 14:50)

    Dan Florin Todoran [anonim]

    Buna ziua domnule Sincu!

    In legatura cu impozitul pe venitul nerezidentilor doresc sa aflu cum definiti (sau cum legea defineste) un nerezident. In ce categorie intra o persoana care are domiciliul oficial in alta tara (California in cazul meu) insa munceste si plateste taxe in Romania si locuieste intr-o resedinta secundara in Bucuresti (coproprietate)?
    De asemenea exista scutiri aferente pentru nerezidenti si daca da, care sunt acestea? Evitarea dublei impuneri se refea numai la cetatenii EU sau si la cei din US? Ce inseamna si ce responsabilitati am pentru "dovedirea condiţiilor necesare pentru aplicarea cotelor de impozitare mai favorabile din legislaţia europeană sau convenţiile de evitare a dublei impuneri".

    Mentionez ca detin dubla cetatenie (ROU si US), am domiciliul oficial in California, locuiesc de doi ani in Romania intr-o resedinta secundara si platesc taxe statului Roman conform unui contract de management incheiat pe datele personale din US, eliberandu-mi-se in fiecare an fisa fiscala de venit global cu toate taxele retrase.

    Multumesc anticipat!

    Dan F. Todoran
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:11)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan Florin Todoran

      Definitia rezidentului o gasesti in Codul fiscal, dar e un concept complex si trebuie analizat din mai multe planuri. Practic, fiecare tip de venit se judeca in mod separat si se impoziteaza sau nu in Romania in functie si de alte criterii decat acela al rezidentei. In cazul tau, la o prima vedere as spune ca pentru venitul obtinut din Romania, datorezi impozit in Romania. Daca ai si alte surse de venit (din afara Romaniei), ele vor fi impozitate in SUA. De asemenea, veniturile din Romania ar trebui sa ti le declari in SUA si sa datorezi pe ele impozit si acolo. Pe baza conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si SUA vei beneficia de o reducere la plata impozitului din SUA in suma egala cu cea platita ca impozit in Romania (credit fiscal).

      Asa cum spuneam, lucrurile sunt ceva mai complicate, dupa 3 ani de sedere in Romania ar trebui sa devii rezident fiscal permanent aici si sa datorezi impozit in Romania pentru toate veniturile obtinute.
  • Doresc o relatie directa, simpla si comoda. (Miercuri, 21 octombrie 2009, 16:21)

    Florin [anonim]

    Dece marile firme de consultanta intretin ratiunea (sau poate haosul) pentru care pierdem mult timp, invoiri de la serviciu, multe si marunte taxe si “timbre” in relatiile cu autoritatile statului. Dece nu va propuneti (impreuna cu colegii Dvs. care pot decide) ceva cu finalitate in acest domeniu si cred ca deja ati facut foarte mult pentru contribuabili? Eu nu vreau “scutirii” , eu vreau o relatie normala si simpla cu autoritatile statului sau institutiile (ne)reglementate de institutiile statului.
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:13)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin

      Am tot respectul pentru punctul dumneavoastra de vedere dar dati-mi voie sa nu fiu de acord: nici marile firme de consultanta, nici cele de marime medie (cume este Mazars) nu au militat si nu vor milita niciodata pentru un sistem fiscal complex si imposibil de descifrat pentru contribuabil. La prima vedere un astfel de sistem ne-ar ajuta pe noi sa castigam mai bine. Nimic mai neadevarat! Un sistem complicat nu face decat sa alunge investitorii care sunt potentialii nostri clienti. Incepand cu anul 2003 firmele importante de consultanta din Romania sub coordonarea Consiliului Investitorilor Straini si a Camerei de Comert Roman0-Americane este intr-un dialog continuu cu Ministerul Finantelor pe tema imbunatatirii si simplificarii sistemului fiscal. Fara falsa modestie vreau sa va spun ca ideea cotei unice a pornit din randurile noastre, ale consultantilor, pe timpul guvernarii Nastase, era pe punctul de a fi adoptata chiar de atunci dar din pacate presedintele de atunci al tarii s-a opus, contraatacand cu ideea impozitarii salariilor mai mari de 2,000 EUR cu o cota de 80%!

      Fiti convins ca incercam din toate puterile sa simplificam si sa clarificam sistemul fiscal. Din pacate, de multe ori propunerile noastre nu sunt ascultate, mediul politic urmarind alte interese.
  • se mentine impozitul minim? (Miercuri, 21 octombrie 2009, 17:12)

    Florin [anonim]

    Doresc sa stiu daca se mentine in 2010
    impozitul minim (forfetar) pe care personal il consider ilogic si anti economic. Daca da in ce conditii?
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:14)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin

      Momentan, in baza codului fiscal existent, impozitul minim ramane in forma actuala. Exista discutii de modificare a lui, respectiv de restrangere doar in anumite domenii considerate cu risc ridicat de evaziune fiscala. Nu pot sa va spun insa nimic concret, mai ales in conditiile in care nu stim ce guvern vom avea si care vor fi ideile noului ministru de finante in acest sens. Va impartasesc pe deplin parerea ca este ilogic si doar pe jumatate pe aceea ca este antieconomic.
  • impozitare servicii prestate in afara UE (Miercuri, 21 octombrie 2009, 17:19)

    alin s [anonim]

    la ce trebuie sa se astepte din partea fiscului un PFA care presteaza servicii in alta tara, sa zicem Rusia in cazu A si o tara comunitara in cazul B
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:20)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui alin s

      Aici suntem in situatia descrisa de domnul Todoran mai sus, doar ca este varianta "in oglinda". In linii mari, sunt 2 elemente pe care acel PFA trebuie sa le aiba in vedere: TVA si impozitul pe venit.

      Referitor la TVA operatiunile nu sunt supuse impozitarii in Romania, daca serviciile sunt prestate acolo iar beneficiarul este din tara respectiva (in ambele cazuri). In plus fata de A, in cazul B PFA-ul, daca este platitor de TVA incepand cu 2010,va trebui sa intocmeasca o declaratie fiscala speciala privind livrarile de servicii intra-comunitare.

      Cu privire la impozitul pe venit, in mod normal PFA-ul respectiv ar trebui sa datoreze un impozit in tara in care presteaza serviciile conform legislatiei aplicabile acolo. Ulterior, veniturile vor fi declarate si impozitate si in Romania, dar PFA-ul poate beneficia de un credit fiscal pentru impozitul platit in cealalta tara.
  • intrebare (Miercuri, 21 octombrie 2009, 17:21)

    gigel [anonim]

    cu cateva saptamani in urma, premierul emil boc anunta ca de anul viitor acei 2% din impozitul pe venitul global vor putea fi directionati nu doar spre ong-uri, ci si spre contul pe care statul il va deschide pentru fiecare copil in momentul nasterii sale. se poate face o asemenea modificare? poate ea sa intre in vigoare in 2010?

    e corect ca, astfel, sa puna contribuabilul sa aleaga intre o varianta care inseamna castig personal si alta care inseamna castigul altcuiva?
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:22)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui gigel

      Trebuie sa admit ca nu sunt la curent cu o asemenea propunere. Nu e insa nimic nou sub soare, nu trebuie sa reinventam roata. Si in momentul de fata exista posibilitatea ca acei 2% sa fie directionati nu spre un ONG ci spre o bursa privata. Adica persoana respectiva sa plateasca o bursa unui student la o universitate recunoscuta, in limita sumei respective. Sistemul este functional dar nu este din pacate suficient de mediatizat si cunoscut contribuabililor.
  • Rezidenti pe nationalitatati (Miercuri, 21 octombrie 2009, 21:01)

    Impozitul mediu pe cap de locuitor [anonim]

    Felicitari pentru expertiza Dvstra in domeniul acesta al taxelor si impozitelor , lucru dificil in ziua de azi. Am si eu , cu respect, o intrebare: se cunoaste cat platesc impozit mediu pe cap de locuitor , pe categorii de nationalitate , cetatateni rezidenti din Romania? Cat platesc impozit mediu pe cap de locuitor: cei de nationalitate romana, maghiara, rroma, evreiasca, etc. Va multumesc
  • TVA persoane fizice la vinzarea de apartamente (Miercuri, 21 octombrie 2009, 21:41)

    Alexandru [anonim]

    Daca am vindut impreuna cu sotia 4 apartamente noi in 2008 trebuie saplatesc TVA la ele?
    Cum se defineste "activitate cu caracter de continuitate" in ceea ce priveste constructiile?
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:23)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      Este o problema spinoasa si raspunsul pe care vi-l pot da nu este incurajator. In baza prevederilor legale aplicabile in acest moment exista suficiente argumente ca in cazul unui control fiscal autoritatile sa va solicite plata TVA. Mai mult, ar fi trebuit sa platiti si impozitul pe profit de 16% (pe diferenta dintre pretul de vanzare si costul acelor apartamente).

      Totusi, daca acest lucru se intampla, va trebui sa luptati cu organele fiscale sa va accepte si deductibilitatea TVA-ului pentru costurile pe care le-ati avut (daca le-ati avut) cu achizitia sau constructia acelor apartamente.

      Din pacate, aici avem un exemplu tipic de aplicare in stil balcanic a legislatiei fiscale: Ministerul Finantelor a evitat sa vina in cursul anilor trecuti cu niste norme clare in a defini „activitatea cu caracter de continuitate” iar acum inspectorii vin si fac controale dupa o metodologie „scoasa din joben”. Spre exemplu, inteleg ca interpretarea dupa care se ghideaza inspectorii fiscali este daca cineva a vandut mai mult de 5 terenuri / imobile intr-un an. Regula care nu apare nicaieri in codul fiscal.
  • Off shore (Miercuri, 21 octombrie 2009, 21:42)

    a [anonim]

    Care e cel mai avnatajos off shore pentru o activitate desfasurata in Romania?
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:27)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui a

      in masura in care legislatia ar fi aplicabila asa cum ar trebui, paradisurile fiscale (numite improrpiu off-shore) nu ar trebui sa fie avantajoase. Paradisurile fisale de regula nu au conventii de evitare a dublei impuneri inchieate cu alte state ceea ce in cazul nostru presupune din start un impozit cu retinere la sursa in Romania de 16%. O structura fiscala favorabila trebuie sa aiba in vedere un holding situat intr-o tara cu care Romania are incheiat o conventie de evitare a dublei impuneri, iar legislatia fiscala din tara respectiva sa fie avantajoasa. Cateva exemple ar fi Cipru, Luxemburg sau Elvetia. Nu incurajez deci structuri fiscale cu paradisuri fiscale gen Panama, Caymand Island, Virgin British Island, etc.
  • scutire impozit pe venit programatori (Joi, 22 octombrie 2009, 3:29)

    Anonim [anonim]

    Ramane valabila scutirea de impozit pe venit pentru programatori?
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:28)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonim

      Da, momentan este in vigoare si nu am auzit nici un fel de discutii cum ca s-ar dori eliminarea acestei scutiri.
  • PFA (Joi, 22 octombrie 2009, 8:23)

    Ion P [anonim]

    Doresc sa stiu daca vor aparea schimbari in impozitarea pe plafon fix (categoria IT) in 2010. Momentan se impoziteaza 16% din plafonul fix alocat pe judet indiferent de venitul castigat. Va creste impozitul in 2010? Este posibil sa dispara acest avantaj pentru IT-isti?

    Va multumesc
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:29)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion P

      Nici in acest caz nu cred ca vor fi modificari. Desigur, plafonul fix de care vorbiti poate fi modificat de autoritatile locale in fiecare an, deci este posibil sa va asteptati in acest sens la modificari.
  • catalogare (Joi, 22 octombrie 2009, 9:09)

    DlGoe [anonim]

    Cum catalogati ca daca datorii la stat (si penalizari aferente ABERANTE) , daca vrei sa platesti, nu poti plati BAZA , astfel incat poti sa iesi la pensie TOT cu datoriile neplatite.

    Cu catalogati aberatia numita impozit forfetar, care se aplica fix , indiferent de RULAJ, chiar ZERO fiind, fara un prag de cifra afaceri sau profit, fara nici o logica.
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:38)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui DlGoe

      Nu va impartasesc opinia ca penalizarile sunt aberante. E un lucru normal atunci cand nu iti platesti o datorie sa datorezi o dobanda suplimentara. Sunt de acord insa ca modul in care acestea se percep este anacronic. In mod normal ar trebui ca un contribuabil sa poata alege ce plateste, nu sa iti aloce sistemul in ordinea stabilita de acesta sumele platite. Din partea mediului de afaceri chiar a fost o astfel de propunere dar din pacate ea nu a mai fost preluata in codul de procedura fiscala.

      Referitor la impozitul minim, aveti comentariile mele la o intrebare de mai sus.
  • TVA pe terenuri construibile (Joi, 22 octombrie 2009, 9:39)

    db [anonim]

    Cum se defineste care sunt terenurile construibile, eligibile astfel pentru plata TVA? Prin ce lege?
    Care sunt criteriile de stabilire al caracterului de continuitate al vanzarilor de terenuri construibile?
    Taxarea TVA ului se face de la prima vanzare de teren construibil in cazul in care valoarea lotului este de peste 35000 euro?
    Daca terenul dobandeste calitatea de construibil in cursul aceluiasi an cu vanzarea (la o data anterioara acesteia) se aplica TVA la vanzare?
    Noul cod fiscal aduce lamuririle necesare pe acest subiect - intrebarile de mai sus si cand/cum se face inregistrarea ca platitor de tva?
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:39)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui db

      Terenurile construibile sunt cele pe care in baza unui document eliberat de autoritatile locale (e.g. Un certificat de urbanism) pot fi ridicate cladiri. Detalii gasiti in normele de aplicare ale codului fiscal (HG 44/2004 – forma actualizata).


      Asa cum spuneam mai sus, din pacate nici codul fiscal si nici normele de aplicare nu prevad in mod clar criteriilede stabilire a caracteruluide continuitate. Ideea a fost preluata din fiscalitatea europeana dar din pacate numai pe jumatate. Desigur, este destul de greu de stabilit ce inseamna continuitatea, iar decizia trebuie luata in urma unui proces complex de analiza, nu pe baza unui sablon prestabilit. Totusi, cateva linii directoare ar fi trebuit date pentru a usura procesul de analiza. In lipsa acestora, dupa cum vedem deja in practica apar abuzurile de o parte sau de alta. In Marea Britanie de exemplu, sistemul este oarecum similar, determinarea caracterului de continuitate fiind facuta de inspectorul fiscal la momentul controlului. Totusi, acesta se bazeaza pe niste linii directoare, asa-numitele “badges of trade” - elemente care pot conduce la concluzia ca avem de-a face cu o activitate comerciala si nu cu o vanzare a unui bun din patrimoniul personal.


      In mod normal, daca valoarea primei vanzari este de peste 35,000 euro atunci aceasta nu ar trebui supusa TVA. Abia dupa depasirea plafonului apare obligatia inregistrarii fiscale.


      TVA-ul se aplica in functie de natura terenului (construibil sau nu) la data efectuarii tranzactiei. Daca in ziua cand se incheie actul de vanzare cumparare la notar terenul este declarat construibil atunci tranzactia se supune impozitarii cu TVA.
  • despre plata TVA la facturare, nu la incasare (Joi, 22 octombrie 2009, 10:07)

    Vali [anonim]

    Sa ni se explice de ce inca se plateste TVA la facturi emise si neincasate, mai ales in momentul actual in care sunt si clienti care nu achita la timp si un stat care nu ajuta firmele.
    Si sa ni se spuna si de unde vom "lua" bani ca sa platim aceasta TVA? Ne imprumutam personal ca statul doar sa ia?
    De ce statul nu ni se substituie sa ia TVA de la cel care nu plateste factura? Nu e legal? Dar e legal sa ne ia chiar daca n-am luat! despre moral, nu vorbim!
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:41)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vali

      Aici avem de-a face cu o discutie lunga. Au fost voci care au cerut plata TVA-ului la incasare. Trebuie sa privim insa lucrurile echilibrat, nu doar din punctul nostru de vedere. O incasare a TVA-ului la incasare ar trebui sa fie obligatoriu insotita de acordarea dreptului de deducere pentru cel care cumpara, doar la momentul platii bunului. Asta pentru ca altfel toata lumea ar emite facturi care ar fi platite “pe sub masa” furnizorul nu ar plati TVA-ul catre stat iar beneficiarul ar avea drept de deducere. Rezultatul: zero incasari din TVA la bugetul de stat.

      In masura in care acest sistem s-ar introduce, lucrurile s-ar complica foarte mult atat la nivelul platitorilor de impozite cat si la nivelul autoritatilor de control fiscal.

      Parerea mea este ca un comerciant atunci cand isi organizeaza afacerile ar trebui sa aiba in vedere faptul ca facturile sunt emise pentru a fi incasate. In cazul in care beneficiarul nu plateste furnizorul are mijloace legale de a-si recupera banii (pana la inceperea procedurilor de insolventa pentru beneficiar).
  • impozitul pe proft (Joi, 22 octombrie 2009, 10:23)

    Cristina Visoiu [anonim]

    Intrebare:
    Mi-am cumparat in urma cu 4 ani un autoturism in leasing pe o persoana juridica. In luna septembrie s-a incheiat leasingul si doresc vanzarea autoturismului catre mine, ca persoana fizica, la o valoare mai mica decat valoarea ramasa neamortizata care este de 6731, fara tva. Valoarea cu care doresc sa vand masina este de 1000 euro fara tva, firma va plati tva aferent ch nedeductibile si impozit pe microintreprindere pentru partea nedeductibila.
    Aceasta masina doresc ca incepand cu data de 01.10.2009 sa faca obiectul unui contract de inchiriere intre mine si aceasi persoana juridica care pana la 30.09.2009 a detinut autoturismul.
    Intrebarile mele sunt:
    * pot include in contractul de inchiriere faptul ca asigurarile casco, rca, reparatii, combustibil sa fie suportate in intregime de catre chirias, respectv societatea comerciala?
    masina fiind utilizata de mine combustibilul si tva raman nedeductibile ( avand in vedere reglementarile din ordonanta 34 )?
    * sunt sau nu deductibile cheltuielile cu asigurarile si reparatiile
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:48)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristina Visoiu

      Parerea mea este structura pe care o aveti in vedere este un pic riscanta. Articolul 11 din codul fiscal poate da dreptul organelor fiscale sa nu tina cont de contractul de vanzare cumparare pe care il incheiati si sa va puna sa platiti impozitul mimin si TVA-ul la valoarea de piata a masini respective.
      Daca totusi va asumati acest risc, incheierea contractului de inchiriere ulterioara poate include o clauza privind suportarea costurilor respective de catre firma, dar in masura in care masina nu va fi folosita in scopul afacerii ci pentru uzul dumneavoastra personal cheltuielile respective (asigurare, reparatii, etc) nu vor fi considerate deductibile fiscal.
  • Tratament fiscal contracte de administrare SRL (Joi, 22 octombrie 2009, 10:45)

    Belu [anonim]

    Doresc sa stiu cum sunt incadrate din punct de vedere fiscal remuneratiile admnistratorilor de SRL obtinute in baza contractelor de mandat de administrare, in situatia cand acestia sunt si angajati(salariati) cu contract individual de munca la alta societate unde se platesc toate contributiile taxele si impozitele aferente salariului.
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:49)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Belu

      Intram din nou intr-o zona care este destul de neclar reglementata. In mod normal un contract de management este asimilat contractului de munca si ar trebui platite toate taxele sin contributiile aferente. Pentru optimizare recomand persoanei respective sa se autorizeze ca si PFA cu obiect de activitate servicii de management, situatie in care (cu respectarea anumitor conditii) va putea plati doar impozitul pe venit si contributia la asigurarile de sanatate.
  • Impozitul forfetar (Joi, 22 octombrie 2009, 11:15)

    Oana Stroescu [anonim]

    Buna ziua,

    Fiti amabil, ce se va intampla cu impozitul forfetar incepand cu ianuarie 2010? s-a vehiculat ca s-ar mentine - din ianuarie 2010 - numai pentru anumite domenii de activitate: horeca,.. - insa in OUG 109/ 2009 din 7.10 privind modificarile la Codul Fiscal incepand cu ianuarie 2010 nu sunt prevederi avand ca subiect impozitul forfetar.

    Multumesc.
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:47)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Oana Stroescu

      Am raspuns deja, vedeti mai sus, la intrebarea adresata de dl.Florin
  • concesiunile si inchirierile (Joi, 22 octombrie 2009, 11:25)

    Mariuswin [anonim]

    1. Taxale de concesiunare sau inchiriere sunt creante fiscale ? Sunt ele supuse executarii silite asa cum prevede OG92 ? Se poate conditiona eliberarea unui certificat fiscal prin mentionarea acestora in certificat ?

    2. Se mai ocupa cineva si de CAP IX din Codul fical - Impozite si taxe locale ? Intreb acest lucru deoarece Ministerul de finante , de regula, cand face completari , modificari, norme de aplicare atat la Codul fiscal cat si la codul de procedura fiscala, uita si de administratiile publice locale, cu toate ca acele articole sunt aplicabile si lor ( nu doar pentru bugetul de stat). Doar un simplu exemplu ar fi ca pentru unele modele tipizate au aparut dupa 6 ani de la data intrarii in vigoare a codurilor.
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 12:56)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mariuswin

      Nu reusesc sa inteleg ce denumiti prin taxe de concesionare si inchiriere: sume datorate autoritatilor pentru utilizarea unor terenuri / cladiri aflate in patrimoniul public? Daca da, atunci va pot spune ca dupa cunostinta mea acestea nu sunt reglementate de codul fiscal si nu ar trebui deci sa fie considerate creante fiscale. Ele nu apar inscrise in fisa fiscala a contribuabilului, deci nu ar trebui sa apara in certificatul fiscal. Recunosc insa ca nu stapanesc bine acest subiect si nu va pot da un raspuns bazat pe o experienta practica.

      Titlul IX din codul fiscal este si el supus analizei. Formularistica nu tine insa de Ministerul finantelor ci de ANAF, institutie care si pentru noi consultantii este destul de "impermeabila" si putin deschisa la dialog. Voi avea in vedere la viitoarele intalniri cu autoritatile problema dumneavoastra.
  • TVA pentru constructie locuinta (Joi, 22 octombrie 2009, 11:49)

    Avram adriana [anonim]

    Stimate domnule Sincu,
    As dori sa stiu cum pot sa recuperez TVA-ul pentru locuinta care o construiesc , conform legii locuintei 114/96 art.5,al.3(am facturile constructorului pentru materiale/utilaje/manopera). Multumesc
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:22)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Avram adriana

      Dupa parerea mea, atata vreme cat imobilul nu este construit pentru desfasurarea unei afaceri care va desfasura operatiuni supuse TVA (sau scutite cu drept de deducere), TVA-ul respectiv nu va putea fi recuperat. In plus, daca nu ma insel, art. 5 din legea locuintei este in acest moment abrogat.
  • impozit pe venit din transfer proprietate (Joi, 22 octombrie 2009, 11:52)

    dan [anonim]

    va rog sa-mi spuneti daca transferul prin executare silita se impoziteaza conf.art.77 indice 1 Cod fiscal ?
    cum poate fi eliminat abuzul introdus in acest articol, prin care cumparatorul e obligat sa prezinte la intabulare un act ce nu-i apartie, respectiv dovada achitarii impozitului din transferul proprietatii ?
  • Impozit prin plati anticipate din 2009? (Joi, 22 octombrie 2009, 11:53)

    BT [anonim]

    Buna ziua,

    intrebarea mea se leaga de Art. 34, lit. b) din Codul Fiscal legata de plata impozitului pe profit: "Incepand cu anul 2010, acesti contribuabili urmeaza sa aplice sistemul platilor anticipate prevazut pentru contribuabilii mentionati la lit. a)" [la litera a) fiind mentionate societatile comerciale bancare].

    A aparut vreo modificare in acest sens sau se va aplica sistemul platilot trimestriale anticipate incepind cu 2010?

    Multumesc anticipat!
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:26)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui BT

      Dupa cate stiu, acest sistem cu plati anticipate la impozitul pe profit se aplica doar la banci. Implementarea lui la celelalte categorii de firme stiu ca a fost amanata, nu stiu sa va spun pe dinafara pana cand. Voi reveni cu o completare.
  • tva avans (Joi, 22 octombrie 2009, 11:53)

    eva [anonim]

    Cum influenteaza modificarile Codului Fiscal , interpretarea TVA ului aferent facturilor de avans ? Dar a veniturilor aferente acelorasi facturi ?

    Caz concret : O firma incheie un contract de servicii -cu termen de predare peste 6 luni in conditiile achitarii unui avans de 30% din valoarea contractului .
    Pentru aceasta primeste de la furnizor o factura de avans care are si tva .
    Avansul se inregistreaza ca si cheltuiala ?
    TVA ul se considera deductibil ?

    Multumesc .
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:28)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui eva

      Ultima ordonanta nu aduce modificari in acest sens. TVA-ul se colecteaza de catre furnizor la data facturii si se deduce de catre beneficiar la aceeasi data.
      Avansul nu se considera ca si cheltuiala, se inregistreaza ca o cheltuiala in avans, pana la momentul in care serviciile respective sunt efectiv prestate, moment in care se trec pe cheltuieli (sau in valoarea mijlocului fix, daca acestea se refera la constructia unui astfel de bun).
  • PFA, norma de venit, TVA (Joi, 22 octombrie 2009, 11:54)

    Marius [anonim]

    Daca incasarile unui PFA, impozitat la norma fixa de venit, depasesc plafonul maxim pentru scutire de TVA (35000Euro = 119000RON conform euro de la momentul aderarii), acesta se va declara platitor de TVA conform legii, dar va fi in continuare impozitat la norma fixa de venit. Va rog sa confirmati!

    O consecinta a acestui fapt este: Incepand din acest moment este necesar o evidenta contabila (acest lucru nu era necesar inainte) din care sa rezulte TVA-ul. Va rog sa confirmati!

    Multumesc!
    • PFA platitor de TVA (Joi, 22 octombrie 2009, 12:12)

      BT [anonim] i-a raspuns lui Marius

      Da, puteti ramine in continuare la norma de venit, dar va trebui sa depuneti deconturi de TVA (decont 302, trimestrial) si sa tineti jurnale de TVA (jurnal pentru cumparari si jurnal pentru vinari) din care sa rezulte evidenta taxei deduse si a celei colectate.

      Acestea se pot tine de catre Dvs. personal sau un contabil.

      Inregistrarea ca platitor de TVA se va face in maximum 10 zile urmatoare lunii in care ati depasit plafonul de 35.000 EUR, prin depunerea unei declaratii 070 la Administratia Financiara careia ii sinteti arondat.
      • raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:31)

        Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui BT

        De acord! Un raspuns chiar mai detaliat!
        multumesc de ajutor!
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:30)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius

      E o speta cu care nu m-am mai confruntat, dar in principiu sunt de acord cu dumneavoastra.
      Referitor la TVA, nu este necesara o evidenta contabila ci numai o evidenta fiscala, respectiv intocmirea jurnalelor de vanzari si cumparari si a declaratiilor fiscale legate de TVA.
  • colaborare firma EU (Joi, 22 octombrie 2009, 11:57)

    Bodgan [anonim]

    Stimate Domnule Sincu,

    Exemplu: un cetatean roman este actionar la o firma din EU, cu care Ro are conventie privind dubla impunere. Veniturile se obtin in Ro, fara ca firma sa aiba aici un punct de lucru.

    Intrebare: ce taxe datoreaza cetateanul statului Ro? Toate taxele se platesc in tara de rezidenta a firmei.

    Multumesc si va doresc succes!
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:37)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bodgan

      Nu trebuie sa confundam venitul firmei cu venitul actionarului firmei. In functie de natura veniturilor, firma straina va plati sau nu un impozit cu retinere la sursa in Romania si impozit pe profit in statul membru UE in care este inregistrata.
      Ulterior, daca firma face o distribuire de dividende catre actionarul sau, acesta va datora impozit pe dividende in Romania 16%). Pentru asta se depune o declaratie de impozit speciala la autoritatile fiscale romane.
  • Refacturare servicii catre compania mama (Joi, 22 octombrie 2009, 11:59)

    Ene Magdalena [anonim]

    Buna ziua,

    O companie cu sediul fiscal in Romania care refactureaza parte din serviciile efectuate in Romania catre compania mama, cu sediul fix intr-o tara UE, cum trebuie sa faca factura cu sau fara TVA? Compania mama vrea in felul acesta sa suporte o parte din aceste cheltuieli ale subsidiarei din Romania.

    Multumesc.
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:40)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ene Magdalena

      Problema e mai complexa si pentru a va da un raspuns complet ar fi nevoie de informatii suplimentare. In functie de natura costurilor care se refactureaza si de modul in care este incheiat contractul cu firma din strainatate aceste sume pot fi cu sau fara TVA-ul romanesc. De asemenea, este posibil ca in functie de natura serviciilor tratamentul sa fie unul acum si altul incepand din 01.01.2010.
      • Refacturare servicii catre compania mama (Joi, 22 octombrie 2009, 14:44)

        Ene Magdalena [anonim] i-a raspuns lui Gabriel Sincu

        Multumesc pentru raspuns.
        Exista contract in care se stipuleaza refacturarea sumelor pe care firma mama le face in interesul firmei noastre.
        Sunt pe de o parte costuri de cazare, zboruri platite de firma din Romania si pe care ulterior le refacturam companiei mama din EU si mai sunt costuri de genul celor de publicitate, caz in care refacturam dupa caz 50% sau 100% din aceste costuri.

        Multumesc.
  • schimbarea locului impozitarii (Joi, 22 octombrie 2009, 12:27)

    Carmen Sisu [anonim]

    Conform modificarilor aduse Codului Fiscal prin noua OUG, se schimba locul impozitarii serviciilor respectiv va fi impozitat beneficiarul si nu prestatorul ca pana acum.

    Serviciile care pana in prezent erau supuse regimului de taxare inversa cum vor fi tratate in 2010? Iar prestatorul ce va mentiona in factura pe coloana de TVA si cum va fi tratata fiscal aceasta factura de catre beneficiar (ce obligatii fiscale va avea)?
    • raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:42)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Carmen Sisu

      Am nevoie de mai multe informatii: despre ce tip de servicii vorbim si cum se face facturarea: din Romania in afara sau invers?
      multumesc
  • Proiect de lege (Joi, 22 octombrie 2009, 12:37)

    Catalin [anonim]

    Buna ziua!

    Am rugamintea de a ne comunica, in cazul in care detineti aceasta informatie, in ce stadiu se afla proiectul de sprijinire a tinerilor intreprinzatori in Infiintarea unei microintreprinderi si cum puteti caracteriza pe scurt facilitatile propuse.

    Va multumesc
    • Raspuns (Joi, 22 octombrie 2009, 13:44)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Catalin

      Din pacate nu detin astfel de informatii. Orice proiect de lege care are intentia de a sprijini mi se pare insa o initiativa laudabila, mai ales in aceste vremuri de criza cand activitatea economica se reduce in intensitate.
  • TVA- masura simplificata (Joi, 22 octombrie 2009, 12:43)

    Albert Juia [anonim]

    Buna ziua!
    In cadrul operatiunilor pluripartite daca se foloseste Masura de simplificare, acesta trebuie sa fie acceptata de parti, deasemenea trebuie indeplinite anumite conditii ( contractor principal, etc OMFE 1823/2007)
    Inrebare. Cum demonstram in practica indeplinirea conditiilor?Facem un act aditional la contract din care reies aceste cerinte?
    Multumesc.
    Cu respect.
    Albert Julia
  • TVA stabilit in urma inspectiei fiscale (Joi, 22 octombrie 2009, 12:49)

    MICU [anonim]

    Buna ziua,
    Am avut inspectie pentru recuperare de TVA care a gasit ca nu am stabilit TVA la o activitate de prestare servicii proiectare pentru o firma straina din UE. Corect deoarece imobilul cu pricina se afla in Romania. De ce plata acestui TVA stabilit, in mod corect de fisc, este o cheltuiala nedeductibila. Care este logica, avand in vedere ca oricum trebuia platit acest TVA si se refera la activitatea firmei. Numai faptul ca l-a vazut inspectia il face nedeductibil? Este corect? Multumesc
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:17)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui MICU

      Sunt de acord cu dumneavoastra. Legislatia este aici facuta in defavoarea contribuabilului.
      In mod normal, dumneavoastra ar trebui sa recuperati suma respectiva de la client, sa-i re-emiteti factura (incluzand si TVA-ul) iar acesta sa isi deduca acest TVA. Din pacate, asa cum este facuta legea acum, nu puteti face acest lucru.
      Stiu ca normele codului fiscal urmeaza a fi modificate, pentru a permite aceasta ajustare. Recomandarea mea este sa contestati procesul verbal si sa mergeti mai departe in instanta cu acest caz.
  • Facturare electronica (Joi, 22 octombrie 2009, 12:50)

    Mihai [anonim]

    Cumva aceasta OUG scoate in afara legii factura electronica? am auzit un zvon dar nu am reusit sa mi-l confirm pana acum. Multumesc.
  • TVA sau nu ? (Joi, 22 octombrie 2009, 12:55)

    Clementina Brestoiu [anonim]

    Buna ziua. Salut aceasta activitate pe care ati initiat-o, pe care o consider foarte utila.
    Doresc opinia dvs privind regimul TVA si necesitatea aplicarii acesteia in urmatoarea situatie:
    O SC romana incheie un Contract cu o SC din Austria pt o marfa ce se produce in Germania; Facturarea se face pt cumparare de catre soc din Germania catre soc din Romania, si pt vanzare de catre soc din Romania catre soc din Austria.Livrarea are loc din Germania direct in Austria.
    Va multumesc anticipat
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:21)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Clementina Brestoiu

      Daca am inteles bine problema, atunci vorbim de un caz tipic de operatiune triunghiulara. Fiind o marfa care nu intra pe teritoriul Romaniei, se va aplica numai TVA-ul austriac de catre societatea din Austria, atata timp cat firma din Romania nu are o inregistrare fiscala in Germania sau Austria.
  • Majorari taxe (Joi, 22 octombrie 2009, 12:56)

    Cristian [anonim]

    Buna ziua.

    As dori sa stiu daca este probabila o majorare a taxelor incepand cu anul viitor. Care ar fi acestea si care ar fi nivelul la care ar trebui sa ne asteptam?

    Care va fi impozitul pe dobanda la depozitele la banci conform noului cod fiscal? Castigurile din tranzactii cu titluri de valoare cum vor fi impozitate?

    Va multumesc.
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:23)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristian

      Avand in vedere contextul politic actual este greu de prevazut ce ne asteapta. Probabil ca o crestere de taxe va avea loc, intrucat bugetul de stat are un deficit foarte mare. Intrebarea care se pune este daca va creste TVA-ul sau va fi eliminata cota unica si vom avea un sistem de impozitare progresiv.
  • cheltuieli cu transportul (Joi, 22 octombrie 2009, 13:01)

    mihai dobre [anonim]

    Suntem o mica firma specializata in servicii internet. Incepand cu 1 iunie 2009 nu mai putem deconta cheltuielile cu transportul auto (exceptie bonurile de taxi, abonamente RATB). Mentionez ca noi, cei trei asociati, avem contracte de comodat cu firma prin care autoturismele le folosim pentru nevoile firmei. Exista vreo cale legala prin care sa ne putem deconta pe firma benzina?
    multumesc
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:26)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai dobre

      Din pacate nu prea exista o posibilitate de a mai deduce cheltuielile cu benzina de la masinile personala. Singura optiune pe care o vad este sa incheiati un contract cu o firma de transport care sa va factureze o chirie lunara care sa nu evidentieze separat valoarea combustibilului. Dar ma tem ca asta ar insemna un cost mult mai mare pentru dumneavoastra...
  • Multumim pentru intrebari! (Joi, 22 octombrie 2009, 13:07)

    Ioana Morovan - moderator [hotnews.ro]

    Discutia cu dl.Gabriel Sincu se intrerupe pentru 20 de minute, dupa care dansul va mai raspunde la cateva intrebari pana la ora 13:45. Daca timpul nu va mai permite formularea de raspunsuri pentru toate intrebarile, Dl. Sincu va transmite informatiile ulterior catre HotNews.ro si vor fi postate in zilele urmatoare.
  • TVA persoane fizice (Joi, 22 octombrie 2009, 13:24)

    Lorin [anonim]

    Avand in vedere ca in anii 2006 si 2007 nu se vorbea de plata TVA pentru tranzactii cu terenuri efectuate intre persoane fizice; de asemenea la primarii nu te puteai inregistra ca platitor de TVA iar notarii nu te instiintau de acest aspect la momentul incheierii contractului autentic de vanzare cumparare; raspunsurile date de ANAF catre Uniunea Notarilor pe aceasta chestiune sunt ambigue chiar si pentru persoanele de specialitate,
    ce sfatuiti persoanele fizice sa faca in cazul in care au vandut mai multe terenuri in aceasta perioada, si nu au incasat TVA si nici nu au platit TVA pentru aceste tranzactii.
    Multumesc
    • Livrare intracomunitara (Joi, 22 octombrie 2009, 13:37)

      DUMITRESCU VIOLETA [anonim] i-a raspuns lui Lorin

      am un retur de marfa catre un furnizor din UE.Factura este emisa in luna curenta si marfa paraseste Romania in luna urmatoare emiterii facturii.Se poate considera LIC in luna emiterii facturii, neavand dovada transportului, ce a avut loc in luna urmatoare?.
      • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:30)

        Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui DUMITRESCU VIOLETA

        Eu as spune ca in mod normal ar trebui sa se poata. Desigur, un inspector fiscal zelos ar putea sa spuna ca nu e de acord, si sa va ceara sa platiti majorari de intarziere pentru 1 luna de zile (pana la momentul indeplinirii conditiei respective).
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:28)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lorin

      Am mai comentat pe aceasta tema mai sus. Recomandarea mea este sa se conteste actele de control incheiate pe aceasta tema de organele fiscale si sa se ceara si dreptul de deducere pentru eventuala TVA platita la achizitia / constructia bunurilor imobile care au fost ulterior tranzactionate.
  • TVA la facturile externe (Joi, 22 octombrie 2009, 13:37)

    Marcos [anonim]

    Pentru facturile emise la extern (in cele 2 cazuri mentionate mai jos) se adauga sau nu TVA la valoarea facturata (servicii, produse) ?

    (1) in interiorul UE: Franta, Germania
    (2) in exteriorul UE: Moldova, Serbia, Norvegia

    In cazul acelorasi facturi care este mentiunea corecta care trebuie inclusa in cazul in care nu se pune TVA ? In lege se specifica mai multe variante ("neimpozabil....", "fara deducere...")
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:31)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marcos

      Sfera serviciilor este foarte larga, in functie de natura serviciilor TVA-ul se aplica sau nu. Din informatiile pe care mi le-ati dat nu pot sa va dau un raspuns clar.
  • tva servicii intracomunitare (Joi, 22 octombrie 2009, 13:45)

    Carmen [anonim]

    Buna ziua,

    Incepand cu 1 ianuarie 2010 sunt modificari importante legate de tva IC. Daca prestez servicii de reparatii in Romania, pe care le facturez apoi intr-o tara UE, cum voi face inregistrarea in contabilitate din punct de vedere TVA? Pana acum inregistram cu tva 0, iar clientul meu, probabil facea taxare inversa in tara respectva, membra UE.

    Multumesc
  • FISE FISCALA (Joi, 22 octombrie 2009, 13:48)

    UTA [anonim]

    Obtinerea fisei fiscale pe anul 2008 pt obtinerea unui credit se face de la finante sau de la angajator. in cazul in care la finante nu exista fisa, iar angajatorul refuza sa elibereze fisa, ce se poate face?
    Va multumesc anticipat!
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:32)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui UTA

      Angajatorul are obligatia de a pune la dispozitia angajatului n exemplar din fisca fiscala dupa data inregistrarii acesteia la autoritatea fiscala. Recomandarea mea este sa solicitati angajatorului in scris fisa fiscala iar daca acesta nu va raspunde sa va adresati unui avocat specializat in dreptul muncii.
  • Raspunsuri ulterioare (Joi, 22 octombrie 2009, 13:53)

    Ioana Morovan - moderator [hotnews.ro]

    Din pacate, timpul pe care dl Dl. Gabriel Sincu l-a alocat acestui interviu a expirat. Dansul va multumeste pentru participarea la discutie si transmite ca va continua sa raspunda, pana cel tarziu maine dupa amiaza, la intrebarile sosite pana la ora 14:00. Va invitam sa urmariti actualizarea discutiei online cu raspunsurile dlui Sincu. Multumim!
  • factura electronica (Joi, 22 octombrie 2009, 14:03)

    contibuabil [anonim]

    de ce s-a abrogat legea facturii electronice in aceasta ordonanta ? pe cine deranjeaza ? suntem singura tara UE care ramanem fara o astfel de lege !!
    sper sa aveti un raspuns, multumesc
  • cheltuiala combustibil si TVA aferent (Joi, 22 octombrie 2009, 14:03)

    Dana [anonim]

    Am o mare rugaminte la dvs daca ma puteti ajuta in legatura cu noile modificari aparute la HG 488/28.04.09+ norme, OUG 34/2009, HG 44/2004, Legea 571/2006 Codul fiscal - cheltuiala combustibil si TVA aferent se pot deduce in perioada 01.05.09 - 31.12.2010 numai daca respectivele sunt folosite exclusiv pentru activitati exceptate.

    Societatea noastra: - incadrare CAEN 2711 - Fabric. motoare, generatoare si transformatoare electrice , toate masinile sunt cumparate pe firma si o parte sunt inchiriate ( cu contract ) sunt autoturisme cu 5 locuri, deplasarea colegilor in statii (in tara si Bucuresti) cu aceste autoturisme pe contracte - cu ordin de deplasare.

    Intrebari:

    - este obligatoriu ca societatea noastra pentru a ne putea deduce TVA- ul si cheltuiala sa fie deductibila - tr. sa aiba/ sa fie incadrata ca obiect de activitate la una din activitatile din lege exceptate?

    SAU

    Ptr. a ne putea deduce cheltuiala si Tva- ul in cazul nostru este suficient sa lasam acelasi obiect de activitate si sa intocmim urm documente:

    - o decizie unde sa se specifice ca masinile cu nr auto, seria ,... sunt folosite de catre angajat exclusiv pentru transportul de si la locul de desfasurare a activitatii?
    - este necesar ca in contractul de munca al angajatilor sa se specifice ca beneficiaza de autoturisme (utilizate exclusiv ptr desf activitatii firmei ) ?
    - sunt necesare si obligatorii intocmirea foilor de parcurs si a rapoartelor de activitate?
    - in cazul directorilor: general, economic, comercial aceste cheltuieli cu combustibilul se pot deduce si recunoaste TVA -ul ?
    - sau este obligatoriu sa avem autoturisme cu peste 9 locuri... si obiectul de activitate cf legii....?


    Va rog frumos daca se poate sa ma ajutati in legatura cu aceste cheltuieli si TVA - ul aferent combustibilului, cand si pentru cine se pot deduce cheltuielile si recunoaste TVA- ul, ce documente trebuiesc intocmite in cazul nostru ?

    Va multumesc
  • val neamortizata (Joi, 22 octombrie 2009, 14:05)

    Bogdan Paraschiv [anonim]

    Salut Gabi,

    Cu referire la intrebarea nr. 16, la care ai raspuns.
    Din cate stiu, Codul fiscal nu mai mentioneaza nedeductibilitatea pierderii din vanzarea mijloacelor fixe.
    Sunt deductibile aceste cheltuieli?
    Dar TVA-ul aferent pierderii?

    Multumesc
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:34)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan Paraschiv

      Salut Bogdan!

      In cazul in care vanzarea se face la un pret real, de piata, pierderea respectiva si TVA-ul sunt deductibile. In cazul mentionat mai sus vorbeam de o vanzare intre parti afiliate la un pret arbitrar.
      Deci ceea ce stii tu este corect.
  • impozit forfetar firma infiintata in 2009 (Joi, 22 octombrie 2009, 14:11)

    marius [anonim]

    Spuneti-mi va rog daca o firma infiintata in 2009 plateste impozit forfetar. Am auzit pareri diverse, cu toate ca in normele metodologice de completare a codului fiscal se spune ca firmele infiintate in anul fiscal curent nu platesc impozit forfetar, ci impozitul pe profit normal.
    Multumesc
  • Livrari intracomunitare (Joi, 22 octombrie 2009, 14:37)

    Stefan [anonim]

    buna ziua,

    am si eu o intrebare legata de livrare de marfuri intracomunitare in speta Germania-Romania.

    O firma Germana livreaza catre un Pfa romanesc care are un statut anume in romania, La verificarea CUI in germania (exista un site - dar ma gandesc ca stiti) apare ca nevalabil (probabil pt. ca nu este un srl )

    Firma din germania trebuie sa aplice Tva in factura ? si poate Pfa-ul sa recupereze acest Tva in romania ?

    multumesc
  • info suplimentare pentru intrebarea nr 25. (Joi, 22 octombrie 2009, 17:33)

    carmen sisu [anonim]

    Serviciile sunt prestate in UE - in general servicii de productie materiale publicitare.

    In plus as dori sa-mi spuneti ce implicatii fiscale declarative exista pentru facturarea din partea societatii mama (Franta) a abonamentelor aplicatiilor informatice.
  • inchidere srl (Marţi, 27 octombrie 2009, 19:58)

    aliatul [utilizator]

    buna ziua!!! in urma cu 5 ani am preluat un srl de la cineva dar nu am avut activitate in cadrul acestei firme.pana anul trecut in ianuarie am avut un contabil care sa ocupat de firma depunand actele pe 0.intrebarea mea ar fi : ce ar trebui sa fac pt a inchide aceasta firma si ce taxe ar trebui platite (inpozit,amenzi,etc).
    va multumesc!!!
  • impozit nerezidenti (Joi, 29 octombrie 2009, 22:46)

    eugenia cristea [anonim]

    O firma din Grecia presteaza servicii de project management in constructii pentru o firma din Romania...prezinta certificat de rezidenta fiscala..daca aplicam prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri,este corect ca aceste venituri sa nu fie impozitate in Romania ci doar in Grecia?serviciile nu depasesc 5 luni ..
    Va multumesc
  • depasire de plafon de tva (Marţi, 10 noiembrie 2009, 15:44)

    Mihaela [anonim]

    Am si eu o intrebare . La 31.12.2008 am depasit plafonul de tva. Trebuia sa devenim platitori de tva dar acest lucru s-a facut mult mai tirziu , abea in luna octombrie . Nu am stiu cursul EURO , l-am aflat mult mai tirziu . La depunerea formularului ca sa devenim platitori de tva am primit o amenda de 500 . Avem actele la organele de control iar acestea calculeaza tva la cifra de afaceri fara a deduce tva de la cumpararile de marfuri . In codul fiscal am gasit ca ar trebui stabilit tva conform normelor ca si cind ai fi fost declarat platitor de tva la care se aplica majorarile de intirziere . Gresesc ? Puteti sa imi spuneti ce putem face ? In acest caz fdaca se calculeaza la cifra de afaceri , firma ar avea o suma foarte mare de plata . Va multumesc
  • impozit pe venituri nerezidenti (Luni, 16 noiembrie 2009, 16:25)

    szemenyei helmuth [anonim]

    Buna ziua,

    Va prezint urmatorul caz:

    Un SRL din Romania este detinut 100% de un mare grup german .Respectivul grup are si o banca ( o asa-zisa banca a grupului).
    Prin aceasta banca ,grupul a acordat un imprumut SRL-ului din Romania. Acest imprumut functioneaza ca o linie de credit. Dobanda se calculeaza trimestrial si se include in imprumut.
    Este obligata firma romana sa calculeze si sa retina impozit pe veniturile persoanelor juridice nerezidente in acest caz?
  • contract comodat (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 17:39)

    nicole [anonim]

    in cazul unui contract de comadat ptr. un autoturism, in care se stipuleaza ca ptr. benzina si ptr. alte cheltuieli de intretinere este un plafon, care de la inceperea contractului si pana in prezent s-a depasit, cine suporta restul cheltuielilor survenite, proprietarul masinii sau firma care a inchiriat-o?
  • operatiune tripartita falsa? (Duminică, 6 decembrie 2009, 18:15)

    Cosmina [anonim]

    Cum se trateaza din punct de vedere fiscal urmatoarea operatiune:
    O soc romana achizitioneaza marfa din Germania pe care apoi o exporta in Japonia (factura Romania catre Japonia cu mentiune scutit cu drept de deducere). Transportul se realizeaza pe ruta Germania - Japonia printr-o societate de transport ce are si calitatea de comisionar vamal. Conditia de livrare a marfii stabilita cf contractului intre Romania si Japonia este CPT deci in sarcina soc romane. Ce obligatii are societatea din Romania din punct de vedere al achizitiei efectuate din Germania respectiv al exportului realizat in Japonia?
    Va multumesc,
  • sucursala unei firme straine (Marţi, 5 ianuarie 2010, 22:22)

    MICU M [anonim]

    O sucursala a unei firme straine care presteaza servicii de proiectare pentru clientii firmei mama situati in comunitate (si clientii si imobilele in discutie) isi inregistreaza o cota parte din veniturile incasate de firma mama sau deconteaza doar toate cheltuielile aferente sucursalei? Care este documentul pe baza caruia se poate face acest transfer de venit. Aici intra in discutie stabilirea unui pret de transfer? Mie asa mi se pare. Eu zic ca sucursala trebuie sa plateasca cota parte din impozitul pe profitul aferent lucrarilor efectuate de firma mama prin intermediul sucursalei din romania. Dumneavoastra ce parere aveti?
    Va multumesc pentru raspunsuri
  • fisa fiscala (Joi, 20 mai 2010, 20:59)

    cecilia [anonim]

    cum pot stii daca fisa fiscala primita este falsa.mentionez ca nu exista nici o stampila a finantelor ,decit stampila si semnatura patronului.Am lucrat detasat in Franta avind un slariu pe cartea de munca de 2400 ron.facind calcule nu este o concordanta intre venit si impozit.SI daca imi puteti spune daca slariul de 2400ron trebuia sa fie platit si in tara.multumesc
  • vanzare site peste 35000 euro (Vineri, 17 septembrie 2010, 23:54)

    George [anonim]

    Daca vand un web site din patrimoniul personal, ca persoana fizica (nu PFA), aceasta fiind o activitate nerepetitiva, sunt obligat sa ma inscriu ca platitor de TVA (si sa platesc TVA) pentru tranzactia respectiva?
  • impozit (Joi, 24 februarie 2011, 21:05)

    alexandru [anonim]

    As dori sa-mi spune-ti daca este legal sa platesc impozit pentru un teren pe care il detin cu chirie de la ICRAL. AM platit in 2010 impozit pe acest teren plus penalitati pentru neplata pe cinci ani in urma,desi pana acum nu am primit nici o decizie de impunere pentru acest teren.
  • exigibilitate servicii prestate de executori judec (Duminică, 13 martie 2011, 8:38)

    Elena [anonim]

    Va rog sa-mi precizati cand trebuie sa intocmeasca factura un executor judecatoresc, pentru serviciile sale de executare silita si catre cine, respectiv catre debitorul executat sau catre creditorul care a solicitat executarea silita? Pentru stablirea faptulu generator la serviciile prestate de executorul judecatoresc ce articol din Codul fiscal se aplica?
  • depasirea normei de venit (Marţi, 3 mai 2011, 21:35)

    Danacica stelian [anonim]

    Am depasit norma de venit pentru anii 2009 si 2010.La inspectia fiscala efectuata in anul 2011 am fost impozitat pentru diferente.Este legal,si daca da,pe ce baza.Multumesc.


Abonare la comentarii cu RSS


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi