Dragos Doros (Ministerul Finantelor Publice): "Noi inca lucram la acest impozit, s-a dorit un factor regulator al pietei. In final nu a mai fost aplicat unor domenii anume/ La inceputul lunii noiembrie acest impozit este reevaluat de un comitet constituit de cateva saptamani bune/ Selectam mecanisme de impozitare, felul in care se poate aseza asa incat sa nu-i scada eficienta dar sa tinteasca acele categorii care erau vizate"

Declaratiile au loc in cadrul mesei rotunde cu tema “Cele mai bune practici fiscale europene şi implementarea lor în România”, organizata de Consiliul National pentru IMM din Romania.

Dragos Doros:

  • Emil Boc a declarat ca acest impozit si-a indeplinit macar una din functii, aceea de a tria agentii economici care lucreaza si cei care nu lucreaza; cei care sunt sub un anumit prag de rentabilitate
  • Trebuie sa facem o separatie cati agenti economici sunt dizolvati, radiati, suspendati
  • Trebuie sa ne concentram asupra celor care si-au suspendat activitatea; e interesant sa vedem cati nu aveau activitate inainte, cati erau pe zero si cati macar nici nu si-au depus bilantul
  • Vreau sa discutam cu mai putin patos. Vom vedea ca oricat de rau ar fi impozitul minim mai rea este conjunctura in care ne aflam si mostenirea din sistemul economic; la Registrul Comertului multe nu isi depuneau situatiile financiare
  • In acest sens vreau sa judecam lucrurile pt ca vom vedea ca situatia nu este chiar asa de abrupta cum se spune
  • Acest impozit este reevaluat de un comitet constituit de cateva saptamani bune. Ministerul Finantelor conduce acest grup de lucru. Mai avem la masa Ministerului IMM-urilor, Turismului, Comisia Nationala de Prognoxza
  • Vrem sa modificam asa incat partile lui bune sa continue si sa incercam sa eliminam anomaliile care au facut atata rau
  • Din impozitul minim incercam sa concepem un nou impozit forfetar care sa corespunda ratiunilor cu care s-a pornit
  • Selectam mecanisme de impozitare, felul in care se poate aseza asa incat sa nu-i scada eficienta dar sa tinteasca acele categorii care erau vizate

Delia Catarama, profesor universitare ASE

  • A fost introdus oarecum pripit. Toti cei care au incercat sa-l aplice au constatat probleme tehnice; precum neluarea in considerare a sezonalitatii anumitor intreprinderi
  • Aceasta masura a fost introdusa rapid fara a se lua in calcul toate aspectele tehnice
  • Mai putin decat o fiscalitate mica ne-am dori o fiscalitate previzibila
  • Salut ideea inlocuirii acestui impozit cu o impunere forfetara si aplicarea la anumite domenii. Cine va stabili care sunt domeniile care provoaca evaziune?
  • Nu intelegem care este impactul UE asupra politicii fiscale din Romania. Ca un spectator vad ce propuneri se fac legate de TVA si de alte taxe, ma intreb - s-a solicitat opinia vreunui specialist sau punctul de vedere al Comisiei Europene?
  • In ce priveste TVA, pt orice propunere, in anumite domenii, ar trebui sa fie solicitat punctul de vedere al Comisiei Europene
  • Legat de cotele reduse de TVA se stie ca exista o lista a UE cu produse acceptate? In domeniul impozitelor directe avem mai multa libertate la nivel national
  • Neimpozitarea dividendelor este o masura care a fost impusa de UE. In schimb in ce priveste impozitarea companiilor romanesti, UE ne lasa mana libera
  • Avem cele mai putine venituri fiscale din UE; platim impozite mici fata de UE; dar raportul impozite/castiguri este diferit

Alex Massaci (artener PricewaterhouseCoopers):

  • legat de Small Business Act: nu stiu cati sunteti familiari cu acest document, vrea sa ajute la dezvoltarea IMM-urilor
  • Recomanda ca tarile membre sa creeze un mediu propice pentru dezvotarea afacerilor de famnilie. Legat de ce a spus d Doros, lichidarea unor SRL-uri a avut efect benefic pt administrarea lor de catre Min de Finante dar acest document spune ca trebuie sa existe si contramasuri, acela de a stimula spiritul antreprenorial precum introducerea unei curricule in scoli sau incurajarea celor care au suspendat firmele sa le repuna pe piata
  • Sa existe o politica coerenta de ajutor de stat pentru IMM-uri
  • Legat de TVA si de factrare - sunt indicatii legate de transferul afacerii. In UE este o faza in care aproxinativ 6 milioane de afaceri trebuie sa treaca in alte maini, in general in cadrul aceleiasi familii, ceea ce presupune anumute masuri fiscale sau juridice
  • Noi nu ne aflam inca in situatia acesta dar trebuie s-o luam in calcul si noi

Dragos Doros:

  • noi chiar avem aceste tipuri de ajutoare pentru stimularea afacerilor
  • Apropos de amortizare, amortizarea accelerata este la noi de atata vreme
  • Rolul dv. ca si colaboratori al Ministerului este sa ne semnalati ce masuri sunt eficiente si care din ele nu sunt
  • Noi avem in proportie foarte mare introduse aceste facilitati fiscale.

Ovidiu Nicolescu:

  • in ianuarie vom face o evaluare si vom vedea in ce masura principiile din SBA se implementeaza in Romania
  • Problema la noi este ca foarte multe masuri bine gandite au o metodologie care le fac foarte putin aplicabile.,
  • In Romania aproape toate microfirmele sunt atat de slab capitalizate incat nu fac fata.

Delia Catarama:

  • o problema practica - foarte multi sa intreaba oare am voie sa aplica aceasta amortizare accelerata? intreprinzatorilor le e frica sa nu vina un inspector fiscal si sa nu ii dea voie

Nicolae Vitelaru (patronatul IMM-urilor):

  • Discutam de parctici internationale, europene, dar noi suntem practicieni
  • De la inceputul acestei Guvernari ni s-au cerut propuneri si propuneri. M-am saturat sa dau propuneri.
  • Faptul ca s-au desfiintat 130.000 de firme a rezultat un numar foarte mare de someri din cadrul firmelor private. Daca exista o munca imensa din partea functionarilor publici care controlau aceste firme ar fi trebuit redus si acest aparat de stat
  • Am facut cursuri cu studenti ca sa incurajam antreprenoriatul. Erau studenti care lucrau in timpul facultatii. Toate aceste firme s-au dus de rapa.
  • Solicitam Presedintelui Romaniei sa nu promulge legea Camerelor de Comert care a fost aprobata de Camera Deputatilor in bataie de joc fata de mediul de afaceri. Aceasta lege trece neconstitutional Registrul Comertului la Camera de Comert.
  • Si CNIPMMR este un ONG de interes public si nu am cerut sa treaca Registrul Comertului la noi. Este o concurenta neloiala

Florin Pirvu (patronatul IMM-urilor):

  • romanul a incercat pe diferite cai sa insele statul, iar statul nu a venit in intampinarea intreprinzatorului
  • ar trebui sa introducem un parteneriat corect intre agentii economici si statul roman
  • de cate ori au venit alti Guvernanti la putere s-a schimbat totul
  • eu personal va spun ca nu stiu cm sa gestinez viitorul firmelor mele
  • CNIPMMR am militat intotdeauna nu pentru a pleca agentii ec. cu profituri in afara, ci sa se dezvolte aici in Romania
  • la intalnire cu FMI am propus o serie de masuri minimale cu care se confrunta 80-85% din probleme, FMI a ramas placut surprins ca le aducem la cunostinta problemele cu care ne confruntam
  • Consiliul a avut o pozitie foarte transanta fata de FMI
  • printre masurile propuse: neimpozitarea profitului reinvestit. S-a propus si la noi dar numai pentru un domeniu limitat ceea ce pentru noi nu este eficient. I-am spus dlul Pogea ca aceasta este o masura pro-criza. La ora actuala agentii ec. nu au fomnduri sa-si cumpere utilaje
  • Impozitul minim, cel care a fost introdus - am prezentat Min Finante un document oprin care aratam ca s-au inchis 120.000 de firme din care numai 26.000 aveau activitate. Aceste firme aveau 56.000 de salariati.
  • Noi totdeauna am cerut sa existe niste reguli fixe dupa care sa ne ghidam cu totii.

ANAF:

"ANAF aplica cu consecventa regulamentele in domeniu. Am inteles din expunerile dv ca in continuare fiscul este perceput ca o institutie care va creaza probleme suplimentare; ca pe o institutie care nu tine cont de greutatile pe care le aveti. va asigur ca nu este asa"