Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei: Investigatia pe piata petrolului va fi finalizata in cursul anului viitor

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 24 noiembrie 2009, 13:32 Economie | Companii

Bogdan Chiritoiu
Foto: HotNews.ro
Contractele preferentiale, liberalizarea formala, barierele nejustificate la intrarea pe piata, intelegerile intre agentii economici si transparenta redusa sunt doar cateva din practicile anticoncurentiale intalnite in multe sectoare economice.

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a discutat online cu cititorii despre masurile care trebuie luate in vederea asigurarii unui mediu concurential corect.

Cele mai importante declaratii ale presedintelui Consiliului Concurentei:

  • Monitorizam activitatea asociatiilor profesionale. Este o zona de preocupare si pentru noi si pentru Comisia Europeana.
  • Comisia Europeana a deschis o investigatie impotriva Romaniei pe piata energetica. Noi intentionam sa lansam propria investigatie care ne va ajuta sa si culegem date pentru a evalua aceste procese de concentrare.
  • Ceea ce ne cere legea este sa nu se consolideze o pozitie dominanta, cu exceptia cazului in care o astfel de concentrare economica ar fi benefica pentru consumator. Din acest punct de vedere este preferabil sa avem doua companii si nu una.
  • Exista o tendinta, mai ales in situatii dificile, de a fi milosi. Si eu si colegii mei ne propunem sa fim mai stricti in viitor.
  • Cele mai periculoase monopoluri sunt cele create de stat, protejate de legislatie. In astfel de situatii, noi cerem schimbarea acestor legislatii.
  • As vrea ca la inceputul anului viitor sa avem intalniri cu asociatiile oamenilor de afaceri, cu firmele de avocatura pentru a vedea daca nu putem face mai business-friendly procedurile legate de notificarea concentrarilor economice.
  • In medie investigatiile noastre dureaza 26 de luni, fata de o medie a CE de 18 luni. Imi propun sa reducem aceasta durata medie spre nivelul CE. Am reorganizat echipele de investigatii in cazurile in care investigatiile durau 4-5 ani. Intentionam sa finalizam aceste investigatii intarziate in cursul anului viitor.

Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.

Semnale privind nerespectarea principiilor concurentei apar in multe domenii sensibile, precum: sectorul energetic, sectorul bancar, sectorul farmaceutic si sectorul telecomunicatiilor.

In ceea ce priveste sectorul energetic, Consiliul Concurentei considera ca infiintarea unor companii mamut in sectorul energetic poate determina dobandirea unor pozitii dominante pe piata corelat cu oportunitatea de crestere a preturilor. Guvernul a demarat, recent, procedurile de reorganizare care inseamna comasarea tuturor producatorilor de stat in doua companii gigant: Electra si Energetica. In timp ce actuala putere doreste infiintarea a doua societati mamut, PNL si PSD au lansat ideea crearii unei singure companii care sa gestioneze toate resursele energetice.

Conform prevederilor legale, operatiunile de concentrare economica sunt supuse controlului si trebuie notificate Consiliului Concurentei pentru analiza compatibilitatii lor cu un mediu concurential normal.

De asemenea, Consiliul Concurentei a declansat doua investigatii privind posibile intelegeri pe piata comercializarii produselor preplatite de telefonie mobila. Prima investigatie, venita in urma unei plangeri, vizeaza o posibila intelegere intre Orange si distribuitorii acesteia de a nu vinde catre anumiti agenti economici. Cea de-a doua, lansata din oficiu de autoritate, vizeaza posibile practici anticoncurentiale prin stabilirea preturilor de revanzare si intelegeri intre agentii economici implicati pe intreg lantul de distributie al Orange, Vodafone si Cosmote.

In sectorul farmaceutic, Consiliul Concurentei a declanşat, in urma cu doua luni, investigatii noi privind o posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale si comunitare pe piata distributiei angro de medicamente. Potrivit unui raport al Consiliului Concurentei si Societatii Academice din Romania, expertii au constatat o tendinta in randul unor farmacii de a vinde medicamente fara prescriptie medicala, utilizarea unor "autorizatii" pentru participarea la licitatii si riscul realizarii unor intelegeri pe verticala, care duc la crearea unor carteluri pe piata.

In sectorul bancar, Consiliul Concurentei are in derulare din octombrie 2008 o investigatie în ceea ce priveşte o posibila întelegere privind stabilirea nivelului dobânzilor. De asemenea, Consiliul Concurentei considera ca în sectorul bancar, o problema pot fi comisioanele de rambursare anticipata la credite.


Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deustche Welle Romania pot fi citite aici.


Citeste mai multe despre   






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 zenboy

    Va supun atentiei doua situatii care dupa parerea mea afecteaza grav concurenta:

    1. asociatiile profesionale impiedica liberul acces la profesii prin impunerea de conditii de studii si experienta, limitarea locurilor scoase la concurs si chiar prin tarife minime obligatorii (ex, notari, avocati, experti contabili, arhitecti, etc). desi scopul lor declarat este sa asigure un standard de calitate, in practica sunt doar niste grupuri de interese care mai storc un ban pe tot felul de avize iar adesea sunt corupte (ex. spagile cerute pt a putea deveni notar sau avocat).

    2. consiliul concurentei autorizeaza in mod curent concentrari economice, chiar megafuziuni, pe piete unde sunt oricum doar cativa jucatori (ex Cosmote/Zapp). astfel pare mai degraba interesat sa-si ia tainul, 0,1% din c.a. combinata parca, decat de afectarea concurentei.

    exista un articol in constitutie care vizeaza garantarea unei concurente loiale in orice domeniu economic. dupa parerea dvs. practicile de mai sus respecta acest articol? n-ar fi mai corect ca asociatiile profesionale sa fie facultative si nu obligatorii, si oricum sa nu poata impune tarife minime sau limita nr de locuri scoase la concurs? sau CC-ul sa nu autorizeze concentrari economice mai mari sa zicem de 10-20% din orice piata?

    • Bogdan Chiritoiu

      1.Monitorizam activitatea asociatiilor profesionale. Este o zona de preocupare si pentru noi si pentru Comisia Europeana. Eu sunt de acord cu ceea ce spuneti dumneavoastra, abordarea noastra este sa o luam gradual. Prioritatea noastra este sa nu avem preturi minime. Si atunci ne intereseaza sa nu apara acolo unde nu exista. Si acolo unde sunt permise de lege, ca in cazul notarilor, sa avem un dialog. Sunt dispus in momentul actual sa accept nevoia unor standarde de calitate, ca examinarile. Nu sunt de acord cu o limitare numerica expresa care limiteaza concurenta pe piata.

  • Întrebarea nr. 2 Ilie

    Domnule presedinte,

    De ce atunci cand, in urma unei investigatii a Consiliului Concurentei asupra unei piete / unor companii dintr-o piata, investigatie care se solutioneaza fara probleme sau sanctiuni, Consiliul Concurentei nu comunica nimic public? Anuntati tot timpul ca deschideti anchete si investigatii ba pe o piata, ba pe anumite companii, si la final anuntati doar foarte putinele cazuri in care gasiti probleme si dati sanctiuni.

    De ce lasati sa planeze suspiciuni de incorectitudine asupra unor piete si companii curate? De ce nu publicati si concluzii asupra unor anchete finalizate cu observatia "Entitatile investigate nu au procedat ilegal si nu s-au angajat in practici anti-concurentiale"?

    Asemenea practici, in care anuntati start de investigatii, dar publicati concluzii si sanctiuni doar in cazurile unde gasiti probleme, imi amintesc de fosta Securitate: toata lumea era suspicioasa pe toata lumea, insa certitudinile sunt aproape de zero.

    Multumesc!

    • Bogdan Chiritoiu

      In sase luni de cand sunt la Consiliul Concurentei nu am avut un caz pe care sa il inchidem fara sanctiuni.Sunt convins ca astfel de cazuri vor aparea, mai ales ca avem investigatii care dureaza de 4-5 ani si pe care vrem sa le inchidem.Cand va aparea o astfel de situatie fiti convins ca vom mediatiza intr-un mod transparent

  • Întrebarea nr. 3 laurici

    Stiu ca au fost efectuate de curand cateva inspectii inopinate pe piata petrolului. De fapt, este o piata investigata inca din 2005. Nu am auzit nimic despre rezultatele investigatiei. In ce stadiu se afla? De ce dureaza atat de mult? La ce concluzii a ajuns Consiliul Concurentei in urma inspectiilor efectuate recent?

    Multumesc!

    • Bogdan Chiritoiu

      Aceasta este, intr-adevar, una dintre investigatiile care dureaza de mult timp si pe care speram sa o finalizam anul viitor. Este o investigatie grea. Nu voi face publice datele referitoare la ceea ce s-a gasit si ceea ce nu s-a gasit, fiind un caz in lucru. Este un caz dificil.

  • Întrebarea nr. 4 Tudor Dan

    Practica unor centre comerciale de a impune magazinelor chiriase prin contractele de inchiriere, folosirea in exclusivitate a serviciilor unor operatori agreati de ei nu reprezinta un abuz?

    Exemplu: magazinul X care opereaza in centrul comercial Y este obligat de catre acesta prin contractul de inchiriere sa foloseasca pentru paza si protectie numai compania Z agreata de el (si care isi va impune astfel tarifele ne-negociabile).
    Care este calea legala prin care un magazin chirias care a fost constrans sa semneze un astfel de contract de inchiriere, poate actiona dupa semnarea lui?

    • Bogdan Chiritoiu

      In momentul in care semnezi un contract iti asumi tot ceea ce prevede el. Aici nu avem cum sa intervenim.

  • Întrebarea nr. 5 Silvia

    Este legala vanzarea anumitor reviste pentru copii in scoli si gradinite pentru copii prin intermediul educatoarelor /invatatoarelor? (distribuite exclusiv pe aceasta cale)? Nu favorizeaza in mod ilegal aceste reviste, afectand piata libera?
    Ministerul Educatiei este un partas semilegal, dand un aviz (de ce lor, si nu altora) pentru vanzarea. Mai avem informatii, pe care nici o educatoare nu vrea sa le confirme in mod oficial, ca la fiecare revista vanduta se plateste un comision atat conduceri, cat si educatoarelor. De altfel, de ce doamnele sa sa ostenesca cu vanzarea acestora.
    Este vorba de revista distribuita la nivel national - PIPO, la gradinita noastra se vand cel putin 150 reviste la 5.5 lei. Mai sunt si altele, de exemplu Bondarel.
    Aici puteti citi parera invatatoarelor despre aceasta.
    http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=117666 Sunt practic obligate.
    Puteti considera acest comentariu o sesizare?
    Eu ca mama am cumparat luna de luna, fiind obligata de imprejurari: copilul insista, ca a vazut in clasa, uneori plange. Simt ca este o vanzare abuziva, si PIPO are o pozitie preferentiala fata de alte reviste pentru copii. Daca e nevoie, fac si o sesizare oficiala. Dar este ilegal din punct de vedere al Consiliului Concurentei?

    • Bogdan Chiritoiu

      Ar putea fi relevant cazul daca este blocat accesul altor publicatii similare printr-un act administrativ.

  • Întrebarea nr. 6 ioana

    Stimata redactie,

    Tematica extrem de interesanta ce urmeaza a fi dezbatuta maine de dvs impreuna cu presedintele Consiliului Concurentei, ma indeamna sa pun urmatoarele 3 intrebari:
    a) cum crede domnul Chiritoiu ca va fi privita crearea a 2 companii energetice de catre Comisia Europeana, cu atat mai mult cu cat tendinta este de separare si nu de creare a unui monopol sau duopol pe piata; crearea acestor societati pare mai degraba destinata a acoperi neregulile si ineficienta din sectorul energetic sau poate fi privita ca o motivatie a acordarii de ajutoare de stat si a subventionarii incrucisate a producerii de energie in cogenerare;
    b) cum va rezista autoritatea de concurenta presiunilor politice legate de anumite piete, respectiv de "deranjarea" anumitor mamuti economici din sectorul pharma sau cel de telefonie mobila?
    c) de ce amenzile aplicate sunt in cuantum relativ mic in raport cu rolul agentilor economici sanctionati activi pe piete.

    • Bogdan Chiritoiu

      a) Comisia Europeana a deschis o investigatie impotriva Romaniei pe piata energetica. Noi intentionam sa lansam propria investigatie care ne va ajuta sa si culegem date pentru a evalua aceste procese de concentrare. Pozitia noastra de principiu este ca si in situatiile in care actionar este statul roman avem de-a face cu o concentrare economica. Ceea ce ne cere legea este sa nu se consolideze o pozitie dominanta, cu exceptia cazului in care o astfel de concentrare economica ar fi benefica pentru consumator. Din acest punct de vedere este preferabil sa avem doua companii si nu una. Suntem reticenti la o integrare pe verticala care ar include, in afara de producerea, si distributia de energie. Aceasta este tendinta in Europa si de aceea suntem multumiti ca Executivul a exclus distributia din cele doua companii. Nu suntem ostili nevoii de diversificare a surselor de productie de energie. De abia am primit saptamana aceasta planurile companiilor de a se uni si urmeaza sa le analizam in urmatoarele luni. Investigatia o vom declansa in urmatoarele saptamani. Vom fi atenti si la aspectele legate de ajutoarele de stat.

    • Bogdan Chiritoiu

      b) Sunt si eu curios sa vad. Pot sa va spun ca in cele sase luni de cand eu si noul consiliu suntem in functie nu am finalizat investigatii care sa implice firme de acest gen. Am deschis insa investigatii sau am facut inspectii la firme foarte importante. Totul s-a derulat in buna regula, ramane sa vedem ce se va intampla cand vom fi aproape de finalizarea investigatiilor. Istoria consiliului arata ca s-au putut da amenzi mari pe piata cimentului, piata medicamentelor sau serviciilor medicale. Acest lucru arata ca se poate.

    • Bogdan Chiritoiu

      c) Exista o tendinta, mai ales in situatii dificile, de a fi milosi. Si eu si colegii mei ne propunem sa fim mai stricti in viitor. In buna masura pentru ca in acest an am imbunatatit asa-numitul program de clementa care ofera reduceri substantiale ale amenzilor pentru firmele care isi recunosc fapta si care furnizeaza divezi Consiliului Concurentei. Este evident ca pentru ca acest program sa fie atractiv trebuie ca amenzile pe care le risca o companie sa fie mari. In septembrie am actualizat instructiunile. In acest moment suntem in discutii cu patru companii in privinta aplicarii acestui program.

  • Întrebarea nr. 7 3

    Cum s-a solutionat amenda de 19 milioane RON primita de BRD - Groupe Societe Generale din partea Consiliului Concurentei la sfarsitul lunii octombrie 2008?

    • Bogdan Chiritoiu

      Cazul este in analiza la Curtea Constitutionala. Avocatii BRD au contestat dreptul Consiliului de aface investigatie fara mandat, chiar daca acest drept este prevazut delegea concurentei. Avem incredere ca vom castiga la Curtea Constitutionale si avem un caz similar recent in UE, in Cehia, in care Curtea Suprema a respins o astfel de cerere deoarece era bazata pe o presupusa violare a conventiilor europene privind drepturile omului.

  • Întrebarea nr. 8 Economist

    D-le Presedinte puteti sa faceti cateva precizari referitoare la politica de personal a CC? Personal, am terminat un doctorat in in Scandinavia in economie si as fi foarte interesat de o colaborare la CC, eventual colaborare pe elaboarea de studii riguorase de eficienta, concentratie in piete sau alte teme de interes. Exista astfel de posibilitati?

    • Bogdan Chiritoiu

      In principiu, in perioada actuala nu putem vorbi de angajari. Am fi multumiti daca nu am fi nevoiti sa facem reduceri de personal. Exceptia o constituie grupul de analiza economica, aceasta fiind asumata fata de CE si face parte din planul national de reforme aprobat de Guvern. Vrem sa recrutam 2-3 economisti specializati in microeconomie. Daca domnul este interesat, as fi bucuros sa ne trimita un CV si sa avem o intalnire. Pentru sectorul public salariile noastre sunt competitive. De asemenea, vrem sa dezvoltam si colaborarea pe directii de cercetare, insemnand institute de cercetare si cu universitatile de economie si de drept.

  • Întrebarea nr. 9 Florin

    Dar investigatia privind administratorii de fonduri de pensii administrate privat, initiata la sesizarea AG2R in 2007, cum s-a finalizat?

    • Bogdan Chiritoiu

      Investigatia este practic finalizata. Vom ajunge la o concluzie la inceputul anului viitor.

  • Întrebarea nr. 10 Aurelian Gheorghe

    Care sunt cauzele pentru care Oficiul concurentei nu sanctioneaza Compania OMV-PETROM cea care da tonul preturilor combustibililor din Romania?Ce anume va impiedica sa sanctionati cu sute de milioane de euro aceasta companie ale carei produse au impact asupra intregii economii romanesti nemaivorbind de populatie? Pretul benzinei in Romania cand barilul de petrol era 150 dolari 4.2 lei ../ ..azi cand barilul este 50 dolari este 3.9 lei foarte apropiat de 4.2.... CE FACETI LA MUNCA ?

    • Bogdan Chiritoiu

      Investigatia pe piata petrolului va fi finalizata in cursul anului viitor.

  • Întrebarea nr. 11 Sylvan

    Stimate Domnule Presedinte,
    Daca tot anchetati operatorii de telefonie mobila in privinta intelegerii asupra pretului la cartelele de telefonie mobila, as vrea sa va supun atentiei o alta incalcare a principiilor transparentei ofertelor si a pozitiei de forta pe care o au pe piata de distributie a telefoanelor mobile, de aceasta data:
    A. Oferte transparente:
    Reclamele TV ale operatorilor abunda de oferte extraordinare la 1 Euro sau pe alte sume mici pentru telefoane mobile care costa mult mai mult in realitate. Diferenta de pret dintre pretul real si cel oferit este subventionata de catre operator, urmand ca ea sa fie recuperata din contravaloarea abonamentului lunar la care se inhama clientul semnand contract pe 1 sau 2 ani cu operatorul.
    Intrebari:
    1. Nu ar fi normal ca operatorii de telefonie mobila sa se bata in oferte la servicii, nu in oferte de terminale subventionate??? Costurile acestor telefoane nu apar nicaeri pe factura pe care o emit operatorii clientului final, cu toate ca acesta, plateste cu varf si indesat acest telefon...
    2. Nu ar fi normal sa i se dea clientului final posibilitatea sa achizitioneze servicii separata, fara sa cumpere si acel telefon "subventionat", pentru a accesa cu adevarat cea mai buna oferta pt acele servicii, ramanad la latitudinea clientului de unde sa-si cumpere terminalul ??? Nu asa ar trebui sa arate niste oferte transparente? Stiati ca exista tari unde subventia acestor terminale GSM de ctare operatori este interzisa tocmai pe astfel de considerente?
    B. Practici anticoncurentiale si pozitia de forta:
    Daca acum 5 ani, numarul telefoanelor mobile care se vindeau prin canale specializate, " la liber" - neconditionate si de achizitia unor servicii de telefonie mobila era de circa 60-70%% din totalul telefoanelor mobile vandute in Romania, iata ca anul 2008 ( si trendul a continuat agresiv si in 2009 ) procentul acestora este de doar 15%. Piata distribuitorilor de terminale GSM a fost distrusa de catre operatori.

    • Bogdan Chiritoiu

      In principiu, noi consideram ca este treaba fiecarei firme sa-si conceapa pachetul de produse si servicii, cu conditia sa nu fie vorba de firme care sa aiba pozitia dominanta. Daca este nevoie de mai multa transparenta, aceasta este o treaba de care se ocupa protectia consumatorului. Noi suntem multumiti daca este concurenta pe piata.

  • Întrebarea nr. 12 Sargon

    Una dintre formele cel mai des intilnite de incalcare a concurentei este excluderea tacita. Pe piata muncii, patronatele si sindicatele au "dreptul" de a negocia si semna un contract care devine obligatoriu si pentru terti. Este Consiliul Economic si Social o forma de cartelizare a pietei muncii?

    Economia (ca stiinta) arata ca salariul minim pe economie creeaza somaj, asadar pentru a creste salariul citorva un numar de muncitori sint trimisti in somaj fortat? Este aceasta o forma de incalcare a competitiei dintre muncitori pe piata muncii?

    Din intrebarile mele si a colegilor forumisti se arata ca statul este principala cauza a existentei monopolurilor si cartelurilor prin acordarea de privilegii unora prin excluderea (mai mult sau mai putin tacita a) altora! Asadar, este necesar sa se desfiinteze legile si institutiile de stat care acorda privilegii?

    • Bogdan Chiritoiu

      Este adevarat ca sindicalizarea reprezinta strict tehnic o cartelizare, dar din ratiuni sociale piata muncii este expres exclusa de la aplicarea legii concurentei. Din acest punct vedere, capacitatea noastra de interventie este limitata. Cele mai periculoase monopoluri sunt cele create de stat, protejate de legislatie. In astfel de situatii, noi cere schimbarea acestor legislatii. De exemplu, in cazul notarilor unde am dori sa se eliminedin lege existenta unui tarif minim si sa se usureze accesul in profesie prin restrictionarea posturilor.

  • Întrebarea nr. 13 Mirela

    In unele mall-uri, sub amenintarea incetarii furnizarii de electricitate catre magazine, comerciantii sunt obligati de catre managementul acestuia sa semneze contracte de furnizare a energiei electrice la un pret mai mare decat cel existent pe piata (de exemplu in locatii stradale sau chiar in alte mall-uri ale aceluiasi oras).

    Este corecta aceasta practica? Sunt comerciantii obligati sa semneze astfel de contracte?

    Avand in vedere consumul ridicat de energie electrica a unui mall, nu ar fi normal ca in incinta mall-ului sa se practice un tarif mai mic decat cel al unui comerciant individual?

    • Bogdan Chiritoiu

      Am raspuns mai sus.

  • Întrebarea nr. 14 dorel costiniu

    Cind vor aparea in Romania legile care de fapt lamuresc foarte clar concurenta loiala si nu lasa loc de interpretari politice, indiferent de cine este numit in fruntea Consiliul Concurentei si mai ales in conditiile in care nu exista transparenta, iar cifrele cu care lucreaza CC sunt de fapt ceea ce vrea fiecare sa se vada.
    - legea anti-dumping
    - legea anti-trust
    - legea anti micro monopol - fenomen prezent in cazul intermediarilor din diverse domenii: imobiliare, publicitate, distributie etc
    Fara aceste legi, primul care pierde este statul, adica veniturile acestuia sunt afectate. Dupa, pierd jucatorii corecti care pastreaza regulile anuntate, dar intra in dezavantaj fata de ceilalti care profita de conjuncturi si obtin preturi de dumping.
    In Statele Unite, legile acestea se concretizeaza prin existenta platii unor redevente (putem grosier sa asimilam cu forfetarul) platite statului ca rezultat intre ceea ce declari oficial ca pret si rabat comercial, astfel ca nu iti mai da mina sa faci favoruri unora in detrimentul altora). Si mai ales sunt foarte nocive practicile de asa zise "exclusivitati", gen un distribuitor are exclusivitate pe o anumita retea, evident ca isi va impune practicile, si forteaza producatorii sa "joace" cum cinta el. Sau detine exclusivitate pe anumite bugete, pe care le directioneaza dupa avantajele proprii(atentie nu ma refer la bugete de stat cum s-ar putea crede ci exclusiv la domeniul privat), sau detine exclusivitate pe inchirierea/vanzare unor cladiri si impune pretul.
    Cum se gindeste Consiliul Concurentei sa transparentizeze piata si in acest fel sa creeze cu adevarat concurenta loiala, daca nu are legi la indemina, si practic functioneaza doar pe baza de sesizari, sau intervine doar cind ar fi vorba de "mari monopoluri (trusturi, holdinguri)" sau cum s-or numi ele, facind analize pe niste cifre furnizate chiar de cei in cauza?!

    • Bogdan Chiritoiu

      Legislatia de concurenta este armonizata cu cea europeana, concurenta fiind una dintre cele mai vechi si importante ale UE. Noi incercam sa aducem amendamente asupra legii concurentei, dar in principiu aceasta este armonizata cu cea din celelalte state membre. Vrem sa ne intarim puterea fata de autoritatile publice, vrem sa ne intarim rolul de avizator ale actelor normative care vizeaza concurenta, vrem sa imbuntatim colaborarea intre autoritatile publice in ceea ce priveste acordarea ajutoarelor de stat.

  • Întrebarea nr. 15 Marius

    Ce masuri intreprinde consiliul concurentei fata de comerciantii sau producatorii care isi desfasoara o mare parte a activitatii la negru?
    Acestia pe de o parte nu inregisreaza activitatile economice pentru a nu plati impozite si taxe la stat iar pe de alta parte nu respecta normele tehnice de productie si comercializare a produselor. Astfel acestea obtin un avantaj fata de comerciantii sau producatorii de buna credinta, care se straduiesc sa respecte toate normele si sa se incadreze in acelasi timp in preturile practicate de catre cei din prima categorie.
    Din aceasta cauza nu avem un comert civilizat, cu mai putine chioscuri insalubre si mai multe supermarketuri existente si in orase nu doar la periferiile acestora. Astfel ar lua nastere o concurenta reala intre aceste magazine generand o responsabilizare a acestora in fata clientului in ceea ce priveste produsele puse in vanzare. In acelasi timp nici producatorii nu si-ar mai permite sa furnizeze marfa de o calitate indoielnica pentru ca vor fi eliminati automat de catre supermarket care nu vrea sa isi afecteze imaginea in ochii clientilor, acestia avand posibilitatea reala de cumpara de la concurenta.

    Cand cumperi in fiecare zi produse de la 10 chioscuri diferite uiti de unde ai cumparat un produs de proasta calitate pentru ca, oricum, toate au produse de proasta calitate. Pe de alta parte, un chiosc nu poate controla calitatea produselor pe care le pune in vanzare la fel cum o poate face un magazin mare.

    Haideti sa nu mai oferim avantaje concurentiale economiei negre si lipsei de respect fata de consumator. Un exemplu elocvent ar fi acela ca in multe chioscuri frigiderele sunt doar spatiu de depozitare, acestea nefunctionand datorita consumului de curent electric. Eu nu mai pot tolera aceasta "nesimtire" a micilor vanzatori dar nici nu pot face nimic in absenta unei alternative iar aceasta alternativa nu poate supravietui in acest mediu ostil.

    • Bogdan Chiritoiu

      Toate problemele semnalate de dumneavoastra sunte reale. Nu cred ca Consiliul Concurentei este cel care poate face ceva in aceasta zona. Noi ne preocupam de incalcari ale legii concurentei unde suntem singurii care putem interveni.

  • Întrebarea nr. 16 Avocat

    Domnule Chirotoiu:

    (1) Credeti ca notificarile in forma simplificata vor deveni o realitate in viitorul apropiate? Este regretabil ca sistemul pentru notificari care sunt "no brainer" nu functioneaza.

    (2) Mi-as dori ca in viitor, interactiunea cu Consiliul
    sa fie mai "amiabila" si persoanele care lucreaza acolo sa fie dispuse sa dea raspunsuri la telefon (practica uzuala a Comisiei in acest sens!).

    (3) Avand in vedere practica neunitara a Consiliului in modul de calculare a cifrei de afaceri in scopul determinarii indeplinirii pragurilor, ar fi utile niste clarificari (de ex: se calculeaza cifra de afaceri a companiilor pe piata relevanta sau pe toate pietele pe care sunt active? deasemenea, daca tranzactia nu are absolut nici un efect pe piata romaneasca, este necesara notificarea?)

    multumesc pentru raspunsuri.

    • Bogdan Chiritoiu

      Si eu am senzatia ca notificarile relativ simple dureaza mult si aceasta din cauza faptului ca trebuie sa fim foarte atenti cu banul public. As vrea ca la inceputul anului viitor sa avem intalniri cu asociatiile oamenilor de afaceri, cu firmele de avocatura pentru a vedea daca nu putem face mai business-friendly procedurile legate de notificare concentrarilor economice. Si vrem sa fim dezvoltam o practica unitara a Consiliului. Pe de alta parte nu suntem nici firma de consultanta, deci angajatii nostri nu pot sa faca munca agentilor economici, consultantilor sau avocatilor.

  • Întrebarea nr. 17 Corneliu Manole

    Domnule presedinte,

    1. Comisia Europeana a anuntat recent demararea unei investigatii cu privire la garantia de stat de la Eximbank acordata Oltchim pentru preluarea Arpechim. Comisarul European pentru Concurenta Neelie Kroes nu exclude posibilitatea de a acorda Oltchim un ajutor de salvare si restructurare, chiar daca garantia de stat, care ar urma sa fie acordata de statul Roman nu este compatibila cu reglementarile europene in domeniu. In conditiile respective, de ce statul Roman nu a solicitat de la bun inceput un ajutor de salvare si restructurare, ceea ce ar fi economisit timp si ar fi evitat prelungirea crizei de la Oltchim (situatia angajatilor, capacitatea de productie redusa, altele)? Este adevarat ca nu se poate acorda ajutorul de stat atat timp cat exista o investigatie in curs?


    2. Care credeti ca vor fi consecintele asupra Oltchim in cazul in care investigatia Comisiei Europene va constata ca garantia de stat nu respecta legislatia european in domeniul concurentei? De asemena, care ar fi cele mai potrivite masuri din punctul dvs de vedere pe care Statul Roman ar trebui sa le ia in cazul Oltchim?

    • Bogdan Chiritoiu

      1.Acordarea unui ajutor de stat in conditia in care Comisia a deschis o investigatie ar fi un act sfidator care ar putea determina CE sa emita o decizie care sa blocheze temporar respectivul ajutor. In esenta statul roman si Oltchim nu au mers pe ideea unui ajutor de stat de restructurare pentru ca aceasta implica participarea firmei cu aproximativ 50% din fonduri ceea ce Oltchim nu pare sa aiba. De asemenea, implica o reducere a capacitatii de productie, pe cand Oltchim intentiona o crestere a capacitatii de productie. Analiza CE este destul de indelungata si nu se puteau evita intarzierile mentionate de dumneavoastra.
      2. Trebuie precizat castatul roman nu a acordat garantia prin Eximbank. In primul rand, Oltchim nu a gasit o banca care sa o crediteze chiar in conditiile acestei garantii. Din acest punct de vedere sunt surprins de decizia CE de a investiga ceva ce nu s-a intamplat. Solutia optima pentru Oltchimar fi aparitia unui investitor care sa achite datoriile catre stat si sa ofere capitalul necesar modernizarii.

  • Întrebarea nr. 18 daniela

    O norma emisa recent de CSSPP exclude companiile cu o cota de piata mai mare de 20% de la procesul de repartizare aleatoare a noilor participanti la Pilonul II de pensii private. Aceasta prevedere afecteaza puternic 2 administratori: ING (33% din totalul participantilor) si ALLIANZ-TIRIAC Pensii Private (~25,5% din totalul participantilor), dat fiind ca pina in prezent repartizarea aleatoare se realiza proportional cu cota de piata calculata dupa numarul de participanti.
    Cum comentati?

    • Bogdan Chiritoiu

      Noi nu am fost consultati. In principiu este un drept al consiliului de a evita o concentrare pe piata. Vom monitoriza subiectul.

  • Întrebarea nr. 19 Radu

    In ceea ce priveste tranzactiile notariale, de ce ati ajuns la conluzia ca notarul incaseaza la o tranzactie de 100.000 euro un comision de 7500 euro? Din intamplare am fost implicat intr-o asemenea tranzactie si taxele sunt departe de concluzia dvs.
    ///

    • Bogdan Chiritoiu

      Onorariile notarilor in cifre absolute sunt printre cele mai mari din UE, peste cele din Germania, dar comparatia noastra urmarind metodologia folosita si de CE a raportat aceaste onorarii la capacitatea de plata a clientilor, la salariile medii. Prin aceasta raportare am ajuns la concluzia ca sunt de 14 ori mai mari decat cele din Germania. In cazul pretului serviciilor care incorporeaza, in principal, forta de munca este corect sa faci comparatia internationala nu in functie de suma absoluta (cum am face in cazul bunurilor care pot fi mutate dintr-o tara in alta), ci sa ne raportam la costul fortei de munca.

  • Întrebarea nr. 20 Alessia Nika

    1. Cand estimati ca vor intra in vigoare modificarile legii concurentei aflate in dezbatere publica?
    2. Ce se va intampla, dupa intrarea in vigoare a aestor modificari, cu procedurile de dispensa/cerere de neinterventie aflate in prezent in analiza la Consiliul Concurentei si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare? Se vor finaliza prin emiterea unor decizii de dispensa/neinterventie? Intentionati sa introduceti prevederi tranzitorii in lege cu privire la aceste proceduri in curs?
    3. Ce modificari ale legislatiei secundare sunt in curs de elaborare?

    • Bogdan Chiritoiu

      1. In cel mai bun caz in primul trimestru al anului viitor. Trebuie sa finalizam proiectul de lege in functie de propunerile care vin din societate si in functie de identificarea sprijinului politic.
      2. Vom analiza.
      3. Dupa finalizarea noilor instructiuni privind programul de clementa, nu avem in lucru noi modificari.

  • Întrebarea nr. 21 Ioana

    Consiliul Concurentei intentioneaza in viitor sa implementeze procedura de tranzactie aplicabila in prezent la nivelul Comisiei Europene ?

    • Bogdan Chiritoiu

      Tranzactiile reprezinta una dintre cele mai importante modificari pe care vrem sa le aducem cadrului legal pentru a elimina riscul pe care il reprezinta pentru noi contestarea in instanta a cazului. Problema este ca oferim deja pentru cazurile de intelegeri, exista deja prevederi generoase prin programul de clementa si facilitatile oferite prin tranzactie nu trebuie sa submineze activitatea programului de clemneta. Avantajele vor fi relativ reduse in zonele in care se aplica programele de clementa, dar vor fi mai generoase in cazurile de abuz de pozitie dominanta.

  • Întrebarea nr. 22 Tibi

    1. Exista directive sau alte acte juridice comunitare vizand concurenta in cadrul profesiilor liberale? Nu ma refer la rapoarte sau alte documente care nu au efecte juridice directe.
    2. Impunerea liberei concurentei, dupa criterii pur economice, nu afecteaza serviciul public asigurat de unele profesii liberale? Pt ca liberul acces duce la scaderea calitatii si la concentrarea serviciilor doar in marile orase, iar eliminarea tarifelor minime duce la evaziune fiscala.

    • Bogdan Chiritoiu


      Probleme similare se gasesc in multe alte sectoare economice si nu se justifica un tratament special pentru un sector economic sau profesie. Daca nu exista servicii adecvate pentru populatie ele trebuie subventionate. De exemplu, se acorda subventii pentru medicii de familie din zonele rurale si se discuta facilitarea creari de farmacii in zonele rurale.
      Exista institutii ale statului care au ca sarcina sa lupte cu evaziunea fiscala in toate zonele economice.

  • Întrebarea nr. 23 paula sandulescu

    Stimate Domnule Presedinte,

    Doresc sa va supun atentiei urmatoarele doua intrebari cu privire la piata interna de gaze naturale:

    1. Cum apreciati stadiul si modul de evolutie a liberalizarii pietei interne de gaze naturale din perspectiva legislatiei concurentei?

    2. In ce masura considerati ca practica autoritatilor in domeniu si modul de functionare actual al pietei interne de gaze naturale creeaza distorsiuni pe aceasta piata relevanta?

    Va multumesc
    Paula Sandulescu

    • Bogdan Chiritoiu

      Colaboram cu ANRE si Ministerul Economiei pe acest domeniu. Stiu ca au planuri sa liberalizeze piata in viitorul apropiat.

  • Întrebarea nr. 24 Mihai

    Consiliul Concurentei are in analiza posibile practici anti-concurentiale pe diverse piete (bancara, de distributie a medicamentelor). Care este stadiul acestor investigatii? Se preconizeaza o finalizare a acestora in cursul anului viitor?

    • Bogdan Chiritoiu

      In medie investigatiile noastre dureaza 26 de luni, fata de o medie a CE de 18 luni. Imi propun sa reducem aceasta durata medie spre nivelul CE. Am reorganizat echipele de investigatii in cazurile in care investigatiile durau 4-5 ani. Intentionam sa finalizam aceste invetigatii intarziate in cursul anului viitor.

  • Întrebarea nr. 25 Andreea

    In domeniul concentrarilor economice se va adopta un nou regulament dupa modelul Jurisdictional Notice de la CE?

    • Bogdan Chiritoiu

      Dupa cum am mai spus vrem sa modernizam procedurile privind concentrarile si vom tine cont de legislatia europeana.

  • Întrebarea nr. 26 florin

    1. Raportul recent e rezultatul unei investigatii pornite in aprilie 2008. Daca Raportul ar fi fost gata in 6 luni, ar fi putut sa previna o parte din efectele crizei imobiliare din Romania?
    2. Raportul analizeaza piata imobiliara. De ce se amana investigarea serviciilor bancare, desi preocuparile UE in acest sens sunt cunoscute, nu numai ref credite de consum, unde exista deja acquis, ci si ref credite imobiliare si ipotecare, unde pozitia UE este aproape de a fi finalizata. Dupa criteriile dvs., costurile serviciilor bancare conexe pietei imobiliare nu sunt de 14 ori mai mari decat in Germania?
    3. Raportul se refera succint la agentiile imobiliare. Acordurile neconcurentiale care duc la comisioane de 3-6% sunt greu de dovedit, deci, dupa criteriile dvs de 14 ori mai mari decat in Germania, iar accesul pe piata e liber. Dar ANPC a promovat anul trecut o serie de reglementari care sa protejeze consumatorii in acest domeniu. Pt Consiliul Concurentei dereglementarea e un scop in sine sau doar o cale care poate duce, sau nu, la protejarea intereselor cetateanului?

    • Bogdan Chiritoiu

      1. Criza imobiliara este un asset bubble. Parghiile de prevenire tin in principiu de politica monetara si fiscala. Nu cred ca raportul nostru putea sa aiba un impact semnificativ.
      2. Si pe mine ma preocupa sistemul bancar. Sprijinim implementarea rapida a directivei care reglementeza creditele de consum. Dupa cum am facut public la inceputul lunii octombrie consideram oportuna extinderea limitarii comisionului de rambursare anticipata si la creditele cu garantie imobiliara (de consum sau ipotecare).
      3. Convingerea noastra ca prin concurenta libera se asigura cel mai bine bunastarea cetateanului. Suntem multumiti de faptul ca piata din zona imobiliara nu este reglementata. Daca vom avea indicii de existenta a unor practici anticoncurentiale ii vom sanctiona. Masurile care sunt de resortul ANPC pentru cresterea concurentei sunt bine-venite.








Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

3341 vizualizari

  • concurenta neloiala dar legala (Marţi, 24 noiembrie 2009, 15:25)

    zenboy [utilizator]

    Va supun atentiei doua situatii care dupa parerea mea afecteaza grav concurenta:

    1. asociatiile profesionale impiedica liberul acces la profesii prin impunerea de conditii de studii si experienta, limitarea locurilor scoase la concurs si chiar prin tarife minime obligatorii (ex, notari, avocati, experti contabili, arhitecti, etc). desi scopul lor declarat este sa asigure un standard de calitate, in practica sunt doar niste grupuri de interese care mai storc un ban pe tot felul de avize iar adesea sunt corupte (ex. spagile cerute pt a putea deveni notar sau avocat).

    2. consiliul concurentei autorizeaza in mod curent concentrari economice, chiar megafuziuni, pe piete unde sunt oricum doar cativa jucatori (ex Cosmote/Zapp). astfel pare mai degraba interesat sa-si ia tainul, 0,1% din c.a. combinata parca, decat de afectarea concurentei.

    exista un articol in constitutie care vizeaza garantarea unei concurente loiale in orice domeniu economic. dupa parerea dvs. practicile de mai sus respecta acest articol? n-ar fi mai corect ca asociatiile profesionale sa fie facultative si nu obligatorii, si oricum sa nu poata impune tarife minime sau limita nr de locuri scoase la concurs? sau CC-ul sa nu autorizeze concentrari economice mai mari sa zicem de 10-20% din orice piata?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:09)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui zenboy

      1.Monitorizam activitatea asociatiilor profesionale. Este o zona de preocupare si pentru noi si pentru Comisia Europeana. Eu sunt de acord cu ceea ce spuneti dumneavoastra, abordarea noastra este sa o luam gradual. Prioritatea noastra este sa nu avem preturi minime. Si atunci ne intereseaza sa nu apara acolo unde nu exista. Si acolo unde sunt permise de lege, ca in cazul notarilor, sa avem un dialog. Sunt dispus in momentul actual sa accept nevoia unor standarde de calitate, ca examinarile. Nu sunt de acord cu o limitare numerica expresa care limiteaza concurenta pe piata.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:11)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui zenboy

      2. Este adevarat ca sunt preocupation sa aducem fonduri la buget. Pe telefonia mobila aveam doi mari jucatori si am considerat ca este nevoie sa se consolideze un al treilea jucator. Este un lucru bun pentru consumator.
  • suspiciuni (Marţi, 24 noiembrie 2009, 15:48)

    Ilie [anonim]

    Domnule presedinte,

    De ce atunci cand, in urma unei investigatii a Consiliului Concurentei asupra unei piete / unor companii dintr-o piata, investigatie care se solutioneaza fara probleme sau sanctiuni, Consiliul Concurentei nu comunica nimic public? Anuntati tot timpul ca deschideti anchete si investigatii ba pe o piata, ba pe anumite companii, si la final anuntati doar foarte putinele cazuri in care gasiti probleme si dati sanctiuni.

    De ce lasati sa planeze suspiciuni de incorectitudine asupra unor piete si companii curate? De ce nu publicati si concluzii asupra unor anchete finalizate cu observatia "Entitatile investigate nu au procedat ilegal si nu s-au angajat in practici anti-concurentiale"?

    Asemenea practici, in care anuntati start de investigatii, dar publicati concluzii si sanctiuni doar in cazurile unde gasiti probleme, imi amintesc de fosta Securitate: toata lumea era suspicioasa pe toata lumea, insa certitudinile sunt aproape de zero.

    Multumesc!
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:13)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ilie

      In sase luni de cand sunt la Consiliul Concurentei nu am avut un caz pe care sa il inchidem fara sanctiuni.Sunt convins ca astfel de cazuri vor aparea, mai ales ca avem investigatii care dureaza de 4-5 ani si pe care vrem sa le inchidem.Cand va aparea o astfel de situatie fiti convins ca vom mediatiza intr-un mod transparent
  • societatile petroliere (Marţi, 24 noiembrie 2009, 17:18)

    laurici [anonim]

    Stiu ca au fost efectuate de curand cateva inspectii inopinate pe piata petrolului. De fapt, este o piata investigata inca din 2005. Nu am auzit nimic despre rezultatele investigatiei. In ce stadiu se afla? De ce dureaza atat de mult? La ce concluzii a ajuns Consiliul Concurentei in urma inspectiilor efectuate recent?

    Multumesc!
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:14)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui laurici

      Aceasta este, intr-adevar, una dintre investigatiile care dureaza de mult timp si pe care speram sa o finalizam anul viitor. Este o investigatie grea. Nu voi face publice datele referitoare la ceea ce s-a gasit si ceea ce nu s-a gasit, fiind un caz in lucru. Este un caz dificil.
  • contracte de exclusivitate in centre comerciale (Marţi, 24 noiembrie 2009, 17:59)

    Tudor Dan [anonim]

    Practica unor centre comerciale de a impune magazinelor chiriase prin contractele de inchiriere, folosirea in exclusivitate a serviciilor unor operatori agreati de ei nu reprezinta un abuz?

    Exemplu: magazinul X care opereaza in centrul comercial Y este obligat de catre acesta prin contractul de inchiriere sa foloseasca pentru paza si protectie numai compania Z agreata de el (si care isi va impune astfel tarifele ne-negociabile).
    Care este calea legala prin care un magazin chirias care a fost constrans sa semneze un astfel de contract de inchiriere, poate actiona dupa semnarea lui?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:15)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tudor Dan

      In momentul in care semnezi un contract iti asumi tot ceea ce prevede el. Aici nu avem cum sa intervenim.
  • vanzari de reviste in scoli si gradinite (Marţi, 24 noiembrie 2009, 18:46)

    Silvia [anonim]

    Este legala vanzarea anumitor reviste pentru copii in scoli si gradinite pentru copii prin intermediul educatoarelor /invatatoarelor? (distribuite exclusiv pe aceasta cale)? Nu favorizeaza in mod ilegal aceste reviste, afectand piata libera?
    Ministerul Educatiei este un partas semilegal, dand un aviz (de ce lor, si nu altora) pentru vanzarea. Mai avem informatii, pe care nici o educatoare nu vrea sa le confirme in mod oficial, ca la fiecare revista vanduta se plateste un comision atat conduceri, cat si educatoarelor. De altfel, de ce doamnele sa sa ostenesca cu vanzarea acestora.
    Este vorba de revista distribuita la nivel national - PIPO, la gradinita noastra se vand cel putin 150 reviste la 5.5 lei. Mai sunt si altele, de exemplu Bondarel.
    Aici puteti citi parera invatatoarelor despre aceasta.
    http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=117666 Sunt practic obligate.
    Puteti considera acest comentariu o sesizare?
    Eu ca mama am cumparat luna de luna, fiind obligata de imprejurari: copilul insista, ca a vazut in clasa, uneori plange. Simt ca este o vanzare abuziva, si PIPO are o pozitie preferentiala fata de alte reviste pentru copii. Daca e nevoie, fac si o sesizare oficiala. Dar este ilegal din punct de vedere al Consiliului Concurentei?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:17)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Silvia

      Ar putea fi relevant cazul daca este blocat accesul altor publicatii similare printr-un act administrativ.
  • concurenta si presiunile politice (Marţi, 24 noiembrie 2009, 19:18)

    ioana [anonim]

    Stimata redactie,

    Tematica extrem de interesanta ce urmeaza a fi dezbatuta maine de dvs impreuna cu presedintele Consiliului Concurentei, ma indeamna sa pun urmatoarele 3 intrebari:
    a) cum crede domnul Chiritoiu ca va fi privita crearea a 2 companii energetice de catre Comisia Europeana, cu atat mai mult cu cat tendinta este de separare si nu de creare a unui monopol sau duopol pe piata; crearea acestor societati pare mai degraba destinata a acoperi neregulile si ineficienta din sectorul energetic sau poate fi privita ca o motivatie a acordarii de ajutoare de stat si a subventionarii incrucisate a producerii de energie in cogenerare;
    b) cum va rezista autoritatea de concurenta presiunilor politice legate de anumite piete, respectiv de "deranjarea" anumitor mamuti economici din sectorul pharma sau cel de telefonie mobila?
    c) de ce amenzile aplicate sunt in cuantum relativ mic in raport cu rolul agentilor economici sanctionati activi pe piete.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:22)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioana

      a) Comisia Europeana a deschis o investigatie impotriva Romaniei pe piata energetica. Noi intentionam sa lansam propria investigatie care ne va ajuta sa si culegem date pentru a evalua aceste procese de concentrare. Pozitia noastra de principiu este ca si in situatiile in care actionar este statul roman avem de-a face cu o concentrare economica. Ceea ce ne cere legea este sa nu se consolideze o pozitie dominanta, cu exceptia cazului in care o astfel de concentrare economica ar fi benefica pentru consumator. Din acest punct de vedere este preferabil sa avem doua companii si nu una. Suntem reticenti la o integrare pe verticala care ar include, in afara de producerea, si distributia de energie. Aceasta este tendinta in Europa si de aceea suntem multumiti ca Executivul a exclus distributia din cele doua companii. Nu suntem ostili nevoii de diversificare a surselor de productie de energie. De abia am primit saptamana aceasta planurile companiilor de a se uni si urmeaza sa le analizam in urmatoarele luni. Investigatia o vom declansa in urmatoarele saptamani. Vom fi atenti si la aspectele legate de ajutoarele de stat.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:24)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioana

      b) Sunt si eu curios sa vad. Pot sa va spun ca in cele sase luni de cand eu si noul consiliu suntem in functie nu am finalizat investigatii care sa implice firme de acest gen. Am deschis insa investigatii sau am facut inspectii la firme foarte importante. Totul s-a derulat in buna regula, ramane sa vedem ce se va intampla cand vom fi aproape de finalizarea investigatiilor. Istoria consiliului arata ca s-au putut da amenzi mari pe piata cimentului, piata medicamentelor sau serviciilor medicale. Acest lucru arata ca se poate.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:27)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioana

      c) Exista o tendinta, mai ales in situatii dificile, de a fi milosi. Si eu si colegii mei ne propunem sa fim mai stricti in viitor. In buna masura pentru ca in acest an am imbunatatit asa-numitul program de clementa care ofera reduceri substantiale ale amenzilor pentru firmele care isi recunosc fapta si care furnizeaza divezi Consiliului Concurentei. Este evident ca pentru ca acest program sa fie atractiv trebuie ca amenzile pe care le risca o companie sa fie mari. In septembrie am actualizat instructiunile. In acest moment suntem in discutii cu patru companii in privinta aplicarii acestui program.
  • amenzi (Marţi, 24 noiembrie 2009, 19:58)

    3 [anonim]

    Cum s-a solutionat amenda de 19 milioane RON primita de BRD - Groupe Societe Generale din partea Consiliului Concurentei la sfarsitul lunii octombrie 2008?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:30)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui 3

      Cazul este in analiza la Curtea Constitutionala. Avocatii BRD au contestat dreptul Consiliului de aface investigatie fara mandat, chiar daca acest drept este prevazut delegea concurentei. Avem incredere ca vom castiga la Curtea Constitutionale si avem un caz similar recent in UE, in Cehia, in care Curtea Suprema a respins o astfel de cerere deoarece era bazata pe o presupusa violare a conventiilor europene privind drepturile omului.
  • Politica de personal (Marţi, 24 noiembrie 2009, 20:44)

    Economist [anonim]

    D-le Presedinte puteti sa faceti cateva precizari referitoare la politica de personal a CC? Personal, am terminat un doctorat in in Scandinavia in economie si as fi foarte interesat de o colaborare la CC, eventual colaborare pe elaboarea de studii riguorase de eficienta, concentratie in piete sau alte teme de interes. Exista astfel de posibilitati?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:33)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Economist

      In principiu, in perioada actuala nu putem vorbi de angajari. Am fi multumiti daca nu am fi nevoiti sa facem reduceri de personal. Exceptia o constituie grupul de analiza economica, aceasta fiind asumata fata de CE si face parte din planul national de reforme aprobat de Guvern. Vrem sa recrutam 2-3 economisti specializati in microeconomie. Daca domnul este interesat, as fi bucuros sa ne trimita un CV si sa avem o intalnire. Pentru sectorul public salariile noastre sunt competitive. De asemenea, vrem sa dezvoltam si colaborarea pe directii de cercetare, insemnand institute de cercetare si cu universitatile de economie si de drept.
  • 2007 (Marţi, 24 noiembrie 2009, 20:56)

    Florin [anonim]

    Dar investigatia privind administratorii de fonduri de pensii administrate privat, initiata la sesizarea AG2R in 2007, cum s-a finalizat?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:34)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin

      Investigatia este practic finalizata. Vom ajunge la o concluzie la inceputul anului viitor.
  • COMBUSTIBILI PRETIOSI (Marţi, 24 noiembrie 2009, 22:05)

    Aurelian Gheorghe [anonim]

    Care sunt cauzele pentru care Oficiul concurentei nu sanctioneaza Compania OMV-PETROM cea care da tonul preturilor combustibililor din Romania?Ce anume va impiedica sa sanctionati cu sute de milioane de euro aceasta companie ale carei produse au impact asupra intregii economii romanesti nemaivorbind de populatie? Pretul benzinei in Romania cand barilul de petrol era 150 dolari 4.2 lei ../ ..azi cand barilul este 50 dolari este 3.9 lei foarte apropiat de 4.2.... CE FACETI LA MUNCA ?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:36)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Aurelian Gheorghe

      Investigatia pe piata petrolului va fi finalizata in cursul anului viitor.
  • Concurenta neloiala pe piata telefoanelor mobile (Marţi, 24 noiembrie 2009, 22:54)

    Sylvan [anonim]

    Stimate Domnule Presedinte,
    Daca tot anchetati operatorii de telefonie mobila in privinta intelegerii asupra pretului la cartelele de telefonie mobila, as vrea sa va supun atentiei o alta incalcare a principiilor transparentei ofertelor si a pozitiei de forta pe care o au pe piata de distributie a telefoanelor mobile, de aceasta data:
    A. Oferte transparente:
    Reclamele TV ale operatorilor abunda de oferte extraordinare la 1 Euro sau pe alte sume mici pentru telefoane mobile care costa mult mai mult in realitate. Diferenta de pret dintre pretul real si cel oferit este subventionata de catre operator, urmand ca ea sa fie recuperata din contravaloarea abonamentului lunar la care se inhama clientul semnand contract pe 1 sau 2 ani cu operatorul.
    Intrebari:
    1. Nu ar fi normal ca operatorii de telefonie mobila sa se bata in oferte la servicii, nu in oferte de terminale subventionate??? Costurile acestor telefoane nu apar nicaeri pe factura pe care o emit operatorii clientului final, cu toate ca acesta, plateste cu varf si indesat acest telefon...
    2. Nu ar fi normal sa i se dea clientului final posibilitatea sa achizitioneze servicii separata, fara sa cumpere si acel telefon "subventionat", pentru a accesa cu adevarat cea mai buna oferta pt acele servicii, ramanad la latitudinea clientului de unde sa-si cumpere terminalul ??? Nu asa ar trebui sa arate niste oferte transparente? Stiati ca exista tari unde subventia acestor terminale GSM de ctare operatori este interzisa tocmai pe astfel de considerente?
    B. Practici anticoncurentiale si pozitia de forta:
    Daca acum 5 ani, numarul telefoanelor mobile care se vindeau prin canale specializate, " la liber" - neconditionate si de achizitia unor servicii de telefonie mobila era de circa 60-70%% din totalul telefoanelor mobile vandute in Romania, iata ca anul 2008 ( si trendul a continuat agresiv si in 2009 ) procentul acestora este de doar 15%. Piata distribuitorilor de terminale GSM a fost distrusa de catre operatori.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:38)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sylvan

      In principiu, noi consideram ca este treaba fiecarei firme sa-si conceapa pachetul de produse si servicii, cu conditia sa nu fie vorba de firme care sa aiba pozitia dominanta. Daca este nevoie de mai multa transparenta, aceasta este o treaba de care se ocupa protectia consumatorului. Noi suntem multumiti daca este concurenta pe piata.
  • Piata muncii (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 8:07)

    Sargon [utilizator]

    Una dintre formele cel mai des intilnite de incalcare a concurentei este excluderea tacita. Pe piata muncii, patronatele si sindicatele au "dreptul" de a negocia si semna un contract care devine obligatoriu si pentru terti. Este Consiliul Economic si Social o forma de cartelizare a pietei muncii?

    Economia (ca stiinta) arata ca salariul minim pe economie creeaza somaj, asadar pentru a creste salariul citorva un numar de muncitori sint trimisti in somaj fortat? Este aceasta o forma de incalcare a competitiei dintre muncitori pe piata muncii?

    Din intrebarile mele si a colegilor forumisti se arata ca statul este principala cauza a existentei monopolurilor si cartelurilor prin acordarea de privilegii unora prin excluderea (mai mult sau mai putin tacita a) altora! Asadar, este necesar sa se desfiinteze legile si institutiile de stat care acorda privilegii?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:42)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sargon

      Este adevarat ca sindicalizarea reprezinta strict tehnic o cartelizare, dar din ratiuni sociale piata muncii este expres exclusa de la aplicarea legii concurentei. Din acest punct vedere, capacitatea noastra de interventie este limitata. Cele mai periculoase monopoluri sunt cele create de stat, protejate de legislatie. In astfel de situatii, noi cere schimbarea acestor legislatii. De exemplu, in cazul notarilor unde am dori sa se eliminedin lege existenta unui tarif minim si sa se usureze accesul in profesie prin restrictionarea posturilor.
  • abuzuri in centre comerciale (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 10:17)

    Mirela [anonim]

    In unele mall-uri, sub amenintarea incetarii furnizarii de electricitate catre magazine, comerciantii sunt obligati de catre managementul acestuia sa semneze contracte de furnizare a energiei electrice la un pret mai mare decat cel existent pe piata (de exemplu in locatii stradale sau chiar in alte mall-uri ale aceluiasi oras).

    Este corecta aceasta practica? Sunt comerciantii obligati sa semneze astfel de contracte?

    Avand in vedere consumul ridicat de energie electrica a unui mall, nu ar fi normal ca in incinta mall-ului sa se practice un tarif mai mic decat cel al unui comerciant individual?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:42)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mirela

      Am raspuns mai sus.
  • intrebari (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 10:59)

    dorel costiniu [anonim]

    Cind vor aparea in Romania legile care de fapt lamuresc foarte clar concurenta loiala si nu lasa loc de interpretari politice, indiferent de cine este numit in fruntea Consiliul Concurentei si mai ales in conditiile in care nu exista transparenta, iar cifrele cu care lucreaza CC sunt de fapt ceea ce vrea fiecare sa se vada.
    - legea anti-dumping
    - legea anti-trust
    - legea anti micro monopol - fenomen prezent in cazul intermediarilor din diverse domenii: imobiliare, publicitate, distributie etc
    Fara aceste legi, primul care pierde este statul, adica veniturile acestuia sunt afectate. Dupa, pierd jucatorii corecti care pastreaza regulile anuntate, dar intra in dezavantaj fata de ceilalti care profita de conjuncturi si obtin preturi de dumping.
    In Statele Unite, legile acestea se concretizeaza prin existenta platii unor redevente (putem grosier sa asimilam cu forfetarul) platite statului ca rezultat intre ceea ce declari oficial ca pret si rabat comercial, astfel ca nu iti mai da mina sa faci favoruri unora in detrimentul altora). Si mai ales sunt foarte nocive practicile de asa zise "exclusivitati", gen un distribuitor are exclusivitate pe o anumita retea, evident ca isi va impune practicile, si forteaza producatorii sa "joace" cum cinta el. Sau detine exclusivitate pe anumite bugete, pe care le directioneaza dupa avantajele proprii(atentie nu ma refer la bugete de stat cum s-ar putea crede ci exclusiv la domeniul privat), sau detine exclusivitate pe inchirierea/vanzare unor cladiri si impune pretul.
    Cum se gindeste Consiliul Concurentei sa transparentizeze piata si in acest fel sa creeze cu adevarat concurenta loiala, daca nu are legi la indemina, si practic functioneaza doar pe baza de sesizari, sau intervine doar cind ar fi vorba de "mari monopoluri (trusturi, holdinguri)" sau cum s-or numi ele, facind analize pe niste cifre furnizate chiar de cei in cauza?!
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:48)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dorel costiniu

      Legislatia de concurenta este armonizata cu cea europeana, concurenta fiind una dintre cele mai vechi si importante ale UE. Noi incercam sa aducem amendamente asupra legii concurentei, dar in principiu aceasta este armonizata cu cea din celelalte state membre. Vrem sa ne intarim puterea fata de autoritatile publice, vrem sa ne intarim rolul de avizator ale actelor normative care vizeaza concurenta, vrem sa imbuntatim colaborarea intre autoritatile publice in ceea ce priveste acordarea ajutoarelor de stat.
  • Concurenta neloiala a celor care incalca legea (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 11:39)

    Marius [anonim]

    Ce masuri intreprinde consiliul concurentei fata de comerciantii sau producatorii care isi desfasoara o mare parte a activitatii la negru?
    Acestia pe de o parte nu inregisreaza activitatile economice pentru a nu plati impozite si taxe la stat iar pe de alta parte nu respecta normele tehnice de productie si comercializare a produselor. Astfel acestea obtin un avantaj fata de comerciantii sau producatorii de buna credinta, care se straduiesc sa respecte toate normele si sa se incadreze in acelasi timp in preturile practicate de catre cei din prima categorie.
    Din aceasta cauza nu avem un comert civilizat, cu mai putine chioscuri insalubre si mai multe supermarketuri existente si in orase nu doar la periferiile acestora. Astfel ar lua nastere o concurenta reala intre aceste magazine generand o responsabilizare a acestora in fata clientului in ceea ce priveste produsele puse in vanzare. In acelasi timp nici producatorii nu si-ar mai permite sa furnizeze marfa de o calitate indoielnica pentru ca vor fi eliminati automat de catre supermarket care nu vrea sa isi afecteze imaginea in ochii clientilor, acestia avand posibilitatea reala de cumpara de la concurenta.

    Cand cumperi in fiecare zi produse de la 10 chioscuri diferite uiti de unde ai cumparat un produs de proasta calitate pentru ca, oricum, toate au produse de proasta calitate. Pe de alta parte, un chiosc nu poate controla calitatea produselor pe care le pune in vanzare la fel cum o poate face un magazin mare.

    Haideti sa nu mai oferim avantaje concurentiale economiei negre si lipsei de respect fata de consumator. Un exemplu elocvent ar fi acela ca in multe chioscuri frigiderele sunt doar spatiu de depozitare, acestea nefunctionand datorita consumului de curent electric. Eu nu mai pot tolera aceasta "nesimtire" a micilor vanzatori dar nici nu pot face nimic in absenta unei alternative iar aceasta alternativa nu poate supravietui in acest mediu ostil.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:52)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius

      Toate problemele semnalate de dumneavoastra sunte reale. Nu cred ca Consiliul Concurentei este cel care poate face ceva in aceasta zona. Noi ne preocupam de incalcari ale legii concurentei unde suntem singurii care putem interveni.
  • Clarificari/sugestii cu privire la practica (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 11:57)

    Avocat [anonim]

    Domnule Chirotoiu:

    (1) Credeti ca notificarile in forma simplificata vor deveni o realitate in viitorul apropiate? Este regretabil ca sistemul pentru notificari care sunt "no brainer" nu functioneaza.

    (2) Mi-as dori ca in viitor, interactiunea cu Consiliul
    sa fie mai "amiabila" si persoanele care lucreaza acolo sa fie dispuse sa dea raspunsuri la telefon (practica uzuala a Comisiei in acest sens!).

    (3) Avand in vedere practica neunitara a Consiliului in modul de calculare a cifrei de afaceri in scopul determinarii indeplinirii pragurilor, ar fi utile niste clarificari (de ex: se calculeaza cifra de afaceri a companiilor pe piata relevanta sau pe toate pietele pe care sunt active? deasemenea, daca tranzactia nu are absolut nici un efect pe piata romaneasca, este necesara notificarea?)

    multumesc pentru raspunsuri.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:55)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Avocat

      Si eu am senzatia ca notificarile relativ simple dureaza mult si aceasta din cauza faptului ca trebuie sa fim foarte atenti cu banul public. As vrea ca la inceputul anului viitor sa avem intalniri cu asociatiile oamenilor de afaceri, cu firmele de avocatura pentru a vedea daca nu putem face mai business-friendly procedurile legate de notificare concentrarilor economice. Si vrem sa fim dezvoltam o practica unitara a Consiliului. Pe de alta parte nu suntem nici firma de consultanta, deci angajatii nostri nu pot sa faca munca agentilor economici, consultantilor sau avocatilor.
  • Comisia Europeana_ajutor de stat (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 11:58)

    Corneliu Manole [anonim]

    Domnule presedinte,

    1. Comisia Europeana a anuntat recent demararea unei investigatii cu privire la garantia de stat de la Eximbank acordata Oltchim pentru preluarea Arpechim. Comisarul European pentru Concurenta Neelie Kroes nu exclude posibilitatea de a acorda Oltchim un ajutor de salvare si restructurare, chiar daca garantia de stat, care ar urma sa fie acordata de statul Roman nu este compatibila cu reglementarile europene in domeniu. In conditiile respective, de ce statul Roman nu a solicitat de la bun inceput un ajutor de salvare si restructurare, ceea ce ar fi economisit timp si ar fi evitat prelungirea crizei de la Oltchim (situatia angajatilor, capacitatea de productie redusa, altele)? Este adevarat ca nu se poate acorda ajutorul de stat atat timp cat exista o investigatie in curs?


    2. Care credeti ca vor fi consecintele asupra Oltchim in cazul in care investigatia Comisiei Europene va constata ca garantia de stat nu respecta legislatia european in domeniul concurentei? De asemena, care ar fi cele mai potrivite masuri din punctul dvs de vedere pe care Statul Roman ar trebui sa le ia in cazul Oltchim?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:00)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Corneliu Manole

      1.Acordarea unui ajutor de stat in conditia in care Comisia a deschis o investigatie ar fi un act sfidator care ar putea determina CE sa emita o decizie care sa blocheze temporar respectivul ajutor. In esenta statul roman si Oltchim nu au mers pe ideea unui ajutor de stat de restructurare pentru ca aceasta implica participarea firmei cu aproximativ 50% din fonduri ceea ce Oltchim nu pare sa aiba. De asemenea, implica o reducere a capacitatii de productie, pe cand Oltchim intentiona o crestere a capacitatii de productie. Analiza CE este destul de indelungata si nu se puteau evita intarzierile mentionate de dumneavoastra.
      2. Trebuie precizat castatul roman nu a acordat garantia prin Eximbank. In primul rand, Oltchim nu a gasit o banca care sa o crediteze chiar in conditiile acestei garantii. Din acest punct de vedere sunt surprins de decizia CE de a investiga ceva ce nu s-a intamplat. Solutia optima pentru Oltchimar fi aparitia unui investitor care sa achite datoriile catre stat si sa ofere capitalul necesar modernizarii.
  • Excluderea liderilor din Loteria pensiilor de PII (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:14)

    daniela [anonim]

    O norma emisa recent de CSSPP exclude companiile cu o cota de piata mai mare de 20% de la procesul de repartizare aleatoare a noilor participanti la Pilonul II de pensii private. Aceasta prevedere afecteaza puternic 2 administratori: ING (33% din totalul participantilor) si ALLIANZ-TIRIAC Pensii Private (~25,5% din totalul participantilor), dat fiind ca pina in prezent repartizarea aleatoare se realiza proportional cu cota de piata calculata dupa numarul de participanti.
    Cum comentati?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:01)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui daniela

      Noi nu am fost consultati. In principiu este un drept al consiliului de a evita o concentrare pe piata. Vom monitoriza subiectul.
  • Notari (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:24)

    Radu [anonim]

    In ceea ce priveste tranzactiile notariale, de ce ati ajuns la conluzia ca notarul incaseaza la o tranzactie de 100.000 euro un comision de 7500 euro? Din intamplare am fost implicat intr-o asemenea tranzactie si taxele sunt departe de concluzia dvs.
    ///
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:04)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Onorariile notarilor in cifre absolute sunt printre cele mai mari din UE, peste cele din Germania, dar comparatia noastra urmarind metodologia folosita si de CE a raportat aceaste onorarii la capacitatea de plata a clientilor, la salariile medii. Prin aceasta raportare am ajuns la concluzia ca sunt de 14 ori mai mari decat cele din Germania. In cazul pretului serviciilor care incorporeaza, in principal, forta de munca este corect sa faci comparatia internationala nu in functie de suma absoluta (cum am face in cazul bunurilor care pot fi mutate dintr-o tara in alta), ci sa ne raportam la costul fortei de munca.
  • Modificarea legii concurentei (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:24)

    Alessia Nika [anonim]

    1. Cand estimati ca vor intra in vigoare modificarile legii concurentei aflate in dezbatere publica?
    2. Ce se va intampla, dupa intrarea in vigoare a aestor modificari, cu procedurile de dispensa/cerere de neinterventie aflate in prezent in analiza la Consiliul Concurentei si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare? Se vor finaliza prin emiterea unor decizii de dispensa/neinterventie? Intentionati sa introduceti prevederi tranzitorii in lege cu privire la aceste proceduri in curs?
    3. Ce modificari ale legislatiei secundare sunt in curs de elaborare?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:07)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alessia Nika

      1. In cel mai bun caz in primul trimestru al anului viitor. Trebuie sa finalizam proiectul de lege in functie de propunerile care vin din societate si in functie de identificarea sprijinului politic.
      2. Vom analiza.
      3. Dupa finalizarea noilor instructiuni privind programul de clementa, nu avem in lucru noi modificari.
  • procedura de tranzactie (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:42)

    Ioana [anonim]

    Consiliul Concurentei intentioneaza in viitor sa implementeze procedura de tranzactie aplicabila in prezent la nivelul Comisiei Europene ?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:09)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana

      Tranzactiile reprezinta una dintre cele mai importante modificari pe care vrem sa le aducem cadrului legal pentru a elimina riscul pe care il reprezinta pentru noi contestarea in instanta a cazului. Problema este ca oferim deja pentru cazurile de intelegeri, exista deja prevederi generoase prin programul de clementa si facilitatile oferite prin tranzactie nu trebuie sa submineze activitatea programului de clemneta. Avantajele vor fi relativ reduse in zonele in care se aplica programele de clementa, dar vor fi mai generoase in cazurile de abuz de pozitie dominanta.
  • Profesii liberale (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:47)

    Tibi [anonim]

    1. Exista directive sau alte acte juridice comunitare vizand concurenta in cadrul profesiilor liberale? Nu ma refer la rapoarte sau alte documente care nu au efecte juridice directe.
    2. Impunerea liberei concurentei, dupa criterii pur economice, nu afecteaza serviciul public asigurat de unele profesii liberale? Pt ca liberul acces duce la scaderea calitatii si la concentrarea serviciilor doar in marile orase, iar eliminarea tarifelor minime duce la evaziune fiscala.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:13)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tibi

      1.Acolo unde nu exista o legislatie interna expresa se aplica legislatia de concurenta. Daca vorbim de notari nu exista in acest moment legislatie europeana finalizata. Daca ar fi altfel, nu ar mai avea sens discutia, fiind obligati sa respectam legislatia europeana.
      2. Trebuie sa gasim modalitati care asigura accesul populatiei la servicii de calitate cu costuri rezonabile. De aceea am spus ca suntem de acord cu necesitatea existentei unor standarde de calitate, dar nu exista nicio justificare pentru tarife minimale sau limitari numerice ale celor care pot sa ofere servicii.
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:15)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tibi


      Probleme similare se gasesc in multe alte sectoare economice si nu se justifica un tratament special pentru un sector economic sau profesie. Daca nu exista servicii adecvate pentru populatie ele trebuie subventionate. De exemplu, se acorda subventii pentru medicii de familie din zonele rurale si se discuta facilitarea creari de farmacii in zonele rurale.
      Exista institutii ale statului care au ca sarcina sa lupte cu evaziunea fiscala in toate zonele economice.
  • Liberalizarea pietei gazelor naturale (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:53)

    paula sandulescu [anonim]

    Stimate Domnule Presedinte,

    Doresc sa va supun atentiei urmatoarele doua intrebari cu privire la piata interna de gaze naturale:

    1. Cum apreciati stadiul si modul de evolutie a liberalizarii pietei interne de gaze naturale din perspectiva legislatiei concurentei?

    2. In ce masura considerati ca practica autoritatilor in domeniu si modul de functionare actual al pietei interne de gaze naturale creeaza distorsiuni pe aceasta piata relevanta?

    Va multumesc
    Paula Sandulescu
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:17)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui paula sandulescu

      Colaboram cu ANRE si Ministerul Economiei pe acest domeniu. Stiu ca au planuri sa liberalizeze piata in viitorul apropiat.
  • Investigatii in curs (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:57)

    Mihai [anonim]

    Consiliul Concurentei are in analiza posibile practici anti-concurentiale pe diverse piete (bancara, de distributie a medicamentelor). Care este stadiul acestor investigatii? Se preconizeaza o finalizare a acestora in cursul anului viitor?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:19)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      In medie investigatiile noastre dureaza 26 de luni, fata de o medie a CE de 18 luni. Imi propun sa reducem aceasta durata medie spre nivelul CE. Am reorganizat echipele de investigatii in cazurile in care investigatiile durau 4-5 ani. Intentionam sa finalizam aceste invetigatii intarziate in cursul anului viitor.
  • concentrari economice (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:58)

    Andreea [anonim]

    In domeniul concentrarilor economice se va adopta un nou regulament dupa modelul Jurisdictional Notice de la CE?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:21)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea

      Dupa cum am mai spus vrem sa modernizam procedurile privind concentrarile si vom tine cont de legislatia europeana.
  • Imobiliare (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 12:59)

    florin [anonim]

    1. Raportul recent e rezultatul unei investigatii pornite in aprilie 2008. Daca Raportul ar fi fost gata in 6 luni, ar fi putut sa previna o parte din efectele crizei imobiliare din Romania?
    2. Raportul analizeaza piata imobiliara. De ce se amana investigarea serviciilor bancare, desi preocuparile UE in acest sens sunt cunoscute, nu numai ref credite de consum, unde exista deja acquis, ci si ref credite imobiliare si ipotecare, unde pozitia UE este aproape de a fi finalizata. Dupa criteriile dvs., costurile serviciilor bancare conexe pietei imobiliare nu sunt de 14 ori mai mari decat in Germania?
    3. Raportul se refera succint la agentiile imobiliare. Acordurile neconcurentiale care duc la comisioane de 3-6% sunt greu de dovedit, deci, dupa criteriile dvs de 14 ori mai mari decat in Germania, iar accesul pe piata e liber. Dar ANPC a promovat anul trecut o serie de reglementari care sa protejeze consumatorii in acest domeniu. Pt Consiliul Concurentei dereglementarea e un scop in sine sau doar o cale care poate duce, sau nu, la protejarea intereselor cetateanului?
    • RASPUNS: (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:27)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin

      1. Criza imobiliara este un asset bubble. Parghiile de prevenire tin in principiu de politica monetara si fiscala. Nu cred ca raportul nostru putea sa aiba un impact semnificativ.
      2. Si pe mine ma preocupa sistemul bancar. Sprijinim implementarea rapida a directivei care reglementeza creditele de consum. Dupa cum am facut public la inceputul lunii octombrie consideram oportuna extinderea limitarii comisionului de rambursare anticipata si la creditele cu garantie imobiliara (de consum sau ipotecare).
      3. Convingerea noastra ca prin concurenta libera se asigura cel mai bine bunastarea cetateanului. Suntem multumiti de faptul ca piata din zona imobiliara nu este reglementata. Daca vom avea indicii de existenta a unor practici anticoncurentiale ii vom sanctiona. Masurile care sunt de resortul ANPC pentru cresterea concurentei sunt bine-venite.
  • indrumari (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:23)

    Matei [anonim]

    Stimate domnule Presedinte,

    Care este motivul pentru care Consiliul Concurentei a emis o singura scrisoare de indrumare de la data la care aceasta posibilitate pentru agentii economici a fost introdusa?
    Multumesc.
  • practici anticoncurentiale in timp de criza (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:32)

    Bogdan [anonim]

    Care sunt cele mai frecvente practici anticoncurentiale la care va asteptati pe timp de criza economica? Ati inregistrat/ va asteptati la mai multe plangeri in aceasta perioada?
  • Compania farmaceutica nationala (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 14:29)

    Ilinca [anonim]

    In luna martie 2009, Ministerul Sanatatii, in urma preluarii actiunilor Antibiotice Iasi de la AVAS (companie farmaceutica in care statul e actionar majoritar), anunta ca doreste sa infiinteze Compania Farmaceutica Nationala, companie de stat care va produce medicamente ieftine pentru romani.

    Ministrul Sanatatii la acea vreme, Ion Bazac preciza ca viitoarea companie farmaceutica nationala va include, alaturi de Antibiotice SA, Sanevid Arad producator de seringi, Unifarm– depozit si departamentele de vaccinuri din cadrul Institutului Cantacuzino de la Bucuresti si Iasi.

    Chiar si Mircea Geoana, presedintele PSD a reiterat acest lucru vineri, 20 nov. 2009.11, la confruntarea celor trei candidati la presedintie (pe tema sanatate).

    Este posibila infiintarea unui asemenea mamut de stat?
    Nu ar incalca principiul concurentei in piata farma?
    Credeti ca Uniunea Europeana si-ar da acordul pentru infiintarea ei?

    Va multumesc.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă