Potrivit Asociatiei Internationale pentru Transport Aerian (IATA), anul 2009 a inregistrat cel mai mare declin in traficul aerian de passageri de la al Doilea Razboi Mondial pana acum. Traficul aerian de pasageri a scazut cu 3,5% in fata de 2008, iar cel comercial cu 10,1%.

"In privinta cererii, anul 2009 intra in istorie ca cel mai prost an pentru aceasta industrie. Am pierdut 2,5 ani de crestere pe piata traficului aerian de pasageri si 3,5 ani de crestere pe piata traficului aerian comercial" a declarat Giovanni Bisignani, director general la IATA.

Cu toate acestea, spre sfarsitul anului, situatia a inceput sa se imbunatateasca. In decembrie 2009 traficul de pasageri a crescut cu 1,6%, iar cel comercial a scazut cu doar 0,7%, fata de noiembrie 2009.

In pofida imbunatatirilor din ultima luna din 2009, IATA anunta ca 2010 va fi tot un an greu. "Venitul anual va creste intr-un ritm mai lent decat cererea. Profitul va fi foarte greu de recuperat si ne asteptam ca liniile aeriene sa piarda in jur de 5,6 miliarde de dolari in 2010" a declarat Bisignani.

"Industria incepe anul 2010 cu niste provocari enorme. Desi ce a fost mai rau a trecut, nu este inca momentul sa ne bucuram. Avand in vedere pierderile suferite, companiile aeriene vor avea inca un an greu in care va trebui sa coordoneze productivitatea in functie de cerere si sa controleze costurile. In plus, mai exista o provocare legata de securitate, ca rezultat al evenimentelor din 25 decembrie" a mai spus directorul de la IATA.

Bisignani a declarat ca la nivel mondial liniile aeriene cheltuiesc anual 5,9 miliarde de dolari pe masuri de securitate si ca aceasta responsabilitate ar trebui preluata de guverne.