Problemele de finantare pun in pericol continuarea lucrarilor la autostrada Transilvania. "Am propus companiei Bechtel sa gasim alte surse de finantare decat cele de la bugetul de stat. Pentru lucrarile din acest an nu avem bani de la buget", a declarat pentru HotNews.ro Dorina Tiron, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Potrivit acesteia, banii prevazuti in bugetul pe anul acesta ajung doar pentru plata datoriilor de anul trecut. In aceste conditii, o solutie de finantare ar fi imprumutul. O sugestie venita din partea autoritatilor statului este ca acest imprumut sa fie facut chiar de Bechtel.

"Propunem companiei Bechtel un parteneriat public-privat", a precizat Tiron. O alta solutie, in opinia directorului CNADNR, este suplimentarea bugetului prin rectificare bugetara. Finantarea din fonduri comunitare este exclusa deoarece nu este proiect european. Aceste declaratii au fost facute dupa ce Bechtel a anuntat ca isi reduce activitatea la constructia autostrazii Transilvania din cauza ca nu si-a primit banii pe care ii datoreaza Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

La randul lor, reprezentantii Ministerului Transporturilor au afirmat printr-un comunicat de presa ca au propus companiei americane Bechtel gasirea unor solutii de finantare care sa nu influenteze bugetul de stat. Ministerul Transporturilor sustine ca Bechtel cunoaste faptul ca in 2010 vor fi diminuate drastic sumele alocate pentru lucrari direct de la bugetul de stat. "Companiei Bechtel i s-au oferit asigurari ca se vor plati, pana in luna aprilie, datoriile pentru lucrarile efectuate anul trecut (la fel cum in 2009 am platit datoriile pentru 2008)", se arata in comunicatul Ministerului Transporturilor. Potrivit acestuia, Bechtel a fost anuntata ca prioritare sunt proiectele realizate prin fonduri europene. "Conducerea Bechtel stia ca, odata ce se pot realiza prioritatile MTI de realizare a proiectelor cu finantare europeana, in anul 2010 vor fi diminuate drastic sumele alocate pentru lucrari direct de la bugetul de stat", precizeaza Ministerul Transporturilor.

  • Compania americana mai sustine ca exista si alte dificultati, cum ar fi asigurarea accesului liber si fara obstacole la suprafete de teren cu o intindere considerabila, situate una in continuarea celeilalte in vederea efectuarii lucrarilor de constructie.
  • Ministerul Transporturilor sustine ca CNADNR nu o sa exproprieze niciodata terenuri pe care un constructor va lucra doar peste 2-3 ani. "Nu putem bloca banii alocati de buget in exproprierea unor terenuri pe care nu se va lucra anul acesta, existand o limitare extrem de stricta impusa de bugetul de stat. Autorizatia de construire se obtine de la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii strict in baza unei documentatii pe care constructorul o depune. Bechtel a depus, insa, o documentatie incompleta", se mai arata in comunicat.

Dorina Tiron a declarat ca exista o intelegere cu Bechtel ca datoria de peste 214 milioane de euro sa fie platita esalonat pana in martie. In ianuarie, a fost achitata o prima transa de 16 milioane de euro. In februarie, va fi platita cea mai mare parte din suma, adica 133,4 milioane de euro, iar in martie vor fi virate 64,9 milioane de euro.

Bechtel a inaugurat, la 1 decembrie, primii 42 de kilometri ai autostrazii Transilvania, pe tronsonul 2B Turda-Gilau.