Tarifele RCA nu au crescut mai mult de peste patru ori, cum gresit sustine Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), ci de mai putin de trei ori, in contextul in care valoarea daunelor platite de asiguratori s-a majorat in ultimii cinci ani incheiati de circa cinci ori, au anuntat luni oficialii Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR). Mai mult, in baza unui document primit de service-uri pentru a adera la ASSAI, asiguratorii acuza asociatia de ilegalitate in stabilirea unui tarif fix de reparatie si cere Consiliului Concurentei sa se autosesizeze. Presedintele Consiliului Concurentei spune ca va analiza situatia.

Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), care reprezinta companii ce detin 95% din piata locala de asigurari, a contestat luni afirmatiile ASSAI, asociatie care sustine ca reprezinta peste 400 de service-uri auto independente, privind cresterea nejustificata a tarifelor RCA.

Asociatia sustinea saptamana trecuta ca este nejustificata cresterea tarifelor RCA pentru 2010, atragand atentia ca in ultimii 5 ani acestea au crescut de peste patru ori.

"In fapt, tarifele de prime RCA au crescut de mai putin de trei ori. Dinamica acestei cresteri este mult mai scazuta in comparatie cu cea care arata cresterea despagubirilor acordate de asiguratori. Astfel, in ultimii 5 ani incheiati, valoarea daunelor efectiv platite anual de societatile de asigurari s-a majorat de circa 5 ori", a anuntat luni UNSAR.

Cum justifica asiguratorii cresterea tarifelor RCA, care va continua si in perioada urmatoare

Potrivit asiguratorilor, principalele motive care au dus la cresterea tarifelor RCA au fost majorarea preturilor cu piesele auto si cu manopera, innoirea parcului auto si cresterea frecventei accidentelor auto, cresterea valorii raspunderilor asumate de emitentii de polite RCA.

"Cresterea tarifelor RCA a existat si va exista si pe viitor si este normal sa se intample asa", a declarat Cristian Constantinescu, care a motivat cresterea tarifelor RCA din ultimii cinci ani in primul rand pe cresterea valorii raspunderilor politelor RCA si pe valoarea daunelor platite.

Datele UNSAR arata ca, in ultmii cinci ani, valoarea raspunderilor (sumelor maxime pe care asiguratorii sunt obligati sa le plateasca) pentru polite RCA s-a multiplicat de 6,6 ori pentru despagubiri materiale (de la 76.316 euro in 2005, la 500.000 euro in 2010), respectiv de aproape 20 de ori in cazul indemnizatiilor pentru vatamari corporale (de la 127.194 euro in 2005, la 2,5 milioane de euro in 2010).

Pentru perioada 2005-2010, UNSAR se asteapta la o multiplicare a despagubirilor generate de politele RCA datorate de asiguratori tertilor pagubiti de 7-8 ori (urmand ca acestea sa ajunga la o valoare aproximativa de 3 miliarde de lei in 2010, fata de cele 441 milioane de lei daune aparute in anul 2005) si amintesc ca activitatea RCA a adus in ultimii cinci ani pierderi de sute de milioane de euro.

"In ceea ce priveste anul 2009, se estimeaza ca numai din asigurarea RCA societatile au inregistrat pierderi situate la un nivel de aproximativ 150 milioane de euro", estimeaza UNSAR.

UNSAR cere Consiliului Concurentei sa se autosesizeze fata de Asociatia service-urilor auto

Confruntati cu aceste rezultate negative, UNSAR sustine ca cei mai multi asiguratori au incercat gasirea de modalitati de control al costurilor cu despagubirile auto "lucru care, cu siguranta a deranjat unele unitati de reparatii auto care si-au vazut periclitate profiturile realizate prin doua metode: prin incarcarea costurilor percepute asiguratorilor pentru manopera si prin “umflarea” pretului facturat asiguratorilor pentru piesele de schimb".

Mai precis, pentru reducerea costurilor cu manopera, cei mai multi asiguratori au negociat cu fiecare service in parte tarifele cu manopera, prin aplicarea unor sisteme (Audatex, DAT, Eurotax etc.) recunoscute si utilizate la nivel international in definirea timpilor de manopera, iar pentru a controla costurile cu piesele de schimb au fost selectati furnizori de piese din randul celor mai importanti importatori de repere auto din Romania, inclusiv dealeri.

Service-urile au fost nevoite astfel, fie sa lucreze in parteneriat cu asiguratorii (care sa le asigure baza de clienti ce le furnizeaza cea mai mare parte din afaceri), fie sa se descurce pe cont propriu in atragerea clientilor. UNSAR mai sustine ca cele mai multe dintre service-uri au incheiat contracte individuale cu asiguratorii, in acest moment existand mii de asemenea parteneriate.

Acuzand refuzul dialogului din partea ASSAI dar si metodele de atac ale acestei asociatii, Uniunea asiguratorilor cere Consiliului Concurentei sa se autosesizeze fata de un posibil cartel pe care l-ar incerca aceasta asociatie. In baza unui document venit de la anumite service-uri, UNSAR acuza ASSAI ca ar cere celor care vor sa devina membri "renegocierea conditiilor de lucru cu societatile de asigurari" si impunerea unui tarif orar de reparatie de 80 lei fara TVA/ora.

"Nu are importanta daca tariful e mic sau mare. E o prostie sa stabilesti un tarif fix indiferent daca service-ul respectiv repara o masina marca Mercedes sau Trabant si e clar o incalcare a legii", a spus Constantinescu.

Contactat de HotNews.ro, Cristian Muntean, director ASSAI, a negat autenticitatea documentului.

"Fara nici un antet, stampila sau semnatura, este ca si cum as comenta o hartie gasita pe jos. Este pur si simplu o hartie fara valoare", a replicat Cristian Muntean.

De cealalta parte, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu a declarat ca exista plangeri de ambele parti si ca vor fi analizate.

"Ambele parti se plang. Exista plangeri si din partea service-urilor auto. Vom analiza", a spus Chiritoiu.

Oficialii Consiliului Concurentei au mai explicat ca "interventia Consiliului Concurentei poate avea loc fie din oficiu, prin autosesizare, atunci cand autoritatea detine suficiente elemente care sa indice o posibila incalcare a Legii concurentei, fie ca urmare a unei plangeri".

Presedintele UNSAR a negat insa posibilitatea depunerii unei plangeri.

"Numai daca o sa fie o presiune din partea membrilor cred ca se va intampla (n.r. depunerea unei plangeri). Personal nu vad de ce sa-mi pierd timpul cu asa ceva", a mai spus presedintele UNSAR.

Oficialii Consiliului Concurentei au mai precizat pentru HotNews.ro ca autoritatea a analizat in anul 2009 doua sesizari din partea Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) referitoare la activitatea de asigurare desfasurata de doua societati de asigurare, Omniasig- Vienna Insurance Group, respectiv Allianz-Tiariac Asigurari si ca aspectele semnalate nu au fost suficiente pentru a justifica declansarea unei investigatii.