Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 43,2% in ultimul trimestru din 2009 fata de aceeasi perioada a anului precedent, ajungand la 421,8 milioane de euro, potrivit unui studiu GfK. La nivelul anului 2009, piata bunurilor de folosinta indelungata a ajuns la 1,44 miliarde de euro, cu 42,6% mai putin decat in anul anterior.

GfK mai noteaza ca vanzarile din sezonul de iarna nu au atenuat imaginea de criza, astfel incat piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut de la 742,3 milioane de euro in ultimul trimestru din 2008 la 421,8 milioane de euro in cel de-al patrulea trimestru al anului trecut.

In comparație cu 2008, sectorul electrocasnicelor mici a scazut anul trecut cu 23,6%, ajungand la 71 milioane de euro. Chiar daca in ultimul trimestru s-a inregistrat o scadere de 24,7% fata de aceeasi perioada a anului anterior, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vanzari, 20 milioane de euro.

"Pe parcursul trimestrului patru, vanzarile segmentului electrocasnicelor mici au crescut substantial in decembrie 2009 datorita sarbatorilor de iarna. Chiar si asa, criza financiara iși pune amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mica in comparatie cu aceeasi luna a anului anterior", se arata in studiul GfK.

Pe piata de telecomunicatii vanzarile au scazut cu 33,7% in perioada octombrie - decembrie 2009, atingand o valoare de 73 milioane de euro, in vreme ce pe intregul an vanzarile au totalizat 253 milioane de euro, cu 30,1% mai putin decat in 2008.

"O caracteristica a carei importanta a crescut pe piata de telefonie mobila este cea de touch screen. Producatorii și-au largit portofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uri touch screen, incurajați fiind de utilizarea tot mai larga a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant si de fotografiere", potrivit studiului.

In ceea ce priveste piata electrocasnicelor mari aceasta a scazut cu 37% in 2009, cifra de afaceri totala pe acest sector fiind de 334 milioane de euro, preferintele consumatorilor canalizandu-se spre produse cu caracteristici tehnice mai putin avansate. In ultimele trei luni ale anului aceasta piata a ajuns la 93 milioane de euro, cu 36,7% mai putin decat in perioada similara din 2008.

Sectorul electrocasnicelor de consum a inregistrat o scadere de 40,1% in ultimul trimestru, la 93 milioane de euro, vanzarile fiind insa cu 66% mai mari decat in trimestrul precedent. Ultimele evolutii din acest sector nu au modificat insa in mod semnificativ imaginea de ansamblu construita de-a lungul anului 2009 prin intermediul unei slabe performante a vanzarilor. Astfel, valoarea totala a vanzarilor a coborat anul trecut la 260 milioane de euro, cu 42,2% mai putin decat in 2008.

"In decembrie 2009, preferintele consumatorului s-au indreptat catre doua categorii principale de produse - TV / audio si segmentul de jocuri. In ceea ce priveste consolele video, acestea au fost cel mai dinamic produs al sezonului. Ajungand aproape de valoarea vanzarilor din decembrie 2008, consolele video au performat in decembrie 2009 cu vanzari de doua ori mai mari decat in luna precedenta, dovedind apetitul consumatorilor pentru produse de home entertainment. In mod remarcabil, consolele video au inregistrat cea mai mica scadere in cadrul sectorului de produse electronice, comparand un an de expansiune 2008 cu un an de criza 2009", se mai arata in raport.

Sectorul foto a inregistrat o scadere a vanzarilor de 45% in 2009, la 34 milioane de euro, in principal din cauza slabelor evolutii ale segmentului compact.

Valoarea vanzarilor din ultimele trei luni ale anului au fost de 9 milioane de euro, in scadere cu 41,0% fata de aceesi perioada din 2008.

Scaderea puterii de cumparare a oamenilor cauzata de scaderea veniturilor si de resursele financiare reduse a provocat diminuarea vanzarilor pe segmentul IT, care au avut o valoare totala de 422 milioane de euro in 2009, cu 51,6% mai putin decat in 2008. Vanzarile in segmentul IT au scazut cu 53,5% in cel de-al patrulea trimestru din 2009, fata de performanta atinsa in acelasi trimestru din anul anterior, la 120 milioane de euro.

Echipamentele de birou au inregistrat o scadere de 55,4% in al patrulea trimestru al anului, comparativ cu ultimul trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 13 milioane de euro, ceea ce face ca pe intregul an valoarea vanzarilor sa fie de 47 milioane de euro.

Raportul GfK este publicat la nivel international, concluziile sale bazandu-se pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.