Dealeri si service-uri auto din Romania au acuzat marti intarzierea platilor din partea asiguratorilor pentru decontarea reparatiilor auto pe baza politelor RCA, precizand ca ar avea de incasat de la asiguratori miliarde de lei vechi. Angela Toncescu, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), spune ca aceasta este o problema comerciala si ca autoritatea nu are in atributii cunoasterea acestor datorii. Angela Toncescu a mai amintit ca liberalizarea tarifelor RCA si cresterea gradului de cuprindere in asigurare au fost obligatii asumate in urma aderarii la UE, nerespectarea lor putand aduce o procedura de infringement impotriva Romaniei.

HotNews.ro a transmis Live Text principalele declaratii din cadrul seminarului: "Asiguratorii si service-urile auto. Parteneriat sau competitie ?", organizat marti de Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari (UNSICAR).

Principalele declaratii:

Angela Toncescu, presedinte CSA:

  • Din toate notificarile transmise de catre asiguratori CSA, am constatat ca majorarea tarifelor RCA este o falsa problema. In primul rand pentru ca tarifele RCA nu au crescut de la an la an atat de mult incat sa sperie pe cineva.
  • Anul trecut tarifele RCA au crescut in medie cu 10-15%, influentate de mai multi factori. Pe de alta parte daca ne uitam la daunele platite de asiguratori, in fiecare an daunele au crescut cu 30-40%, si atunci e firesc ca asiguratorii sa intervina pentru a-si reduce costurile. 
  • Nu CSA stabileste tarifele RCA. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor stabilea tarifele RCA in anii '90-2000.
  • Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a presupus obligatia liberalizarii tarifelor RCA si cresterea gradului de cuprindere in asigurare.
  • Daca vom scadea gradul de cuprindere in asigurare Romania ar putea sa aiba probleme grave si impotriva Romaniei s-ar putea declansa o procedura de infringement.

Cristian Constantinescu, presedinte UNSAR:

Pe asigurarile RCA, piata de asigurari pierde constant. De mai bine de 5 ani e pierdere neta.

Singurele motive pentru desfasurarea acestei activitati de catre societatile de asigurari sunt dorinta de a castiga cota de piata, iar pe de alta parte faptul ca nu poti refuza unui client cu care ai incheiat un anumit portofoliu RCA. Asiguratorii sunt obligati sa lucreze pe aceasta linie de business.

Tarifele sunt sub cele normale si genereaza pierderi, insa suntem constienti ca puterea de cumparare in Romania e mai mica decat in Vestul Europei.

Claudiu Stefanescu, director executiv al Organismului de certificare sisteme in cadrul RAR:

- RAR autorizeaza service-urile auto. Prin autorizare, certificam doar capabilitatea service-ului de a face anumite servicii. Nu noi garantam si calitatea serviciilor.

- Se fac supravegheri anuale, iar in cazul unor reclamatii, aceste supravegheri se inmultesc. Clientii ar trebui sa verifice daca service-urile au aceste autorizatii.

Marinela Nemes, director al directiei juridice al CSA:

  • Fiecare asigurator recomanda pagubitilor sa-si repare masinile la un anumit service. Nu stiu sa existe o conditionare in contractele de asigurari de efectuare a reparatiilor. Acestia pot solicita la orice service autorizat. Exista recomandare, nu conditionalitate.
  • In plus, garantia la piese nu e oferita niciodata de service-ul auto. Service-urile nu pot da decat garantie la manopera.

Replica lui Claudiu Stefanescu (RAR): Din punctul de vedere al RAR, daca piesa e adusa de service, garantia e acordata de aceste service-uri. Daca clientul vine cu piesa lui service-ul garanteaza doar manopera.

Mihai Halalau, director directia daune auto, Uniqa Asigurari:

Am observat ca o parte din unitatile reparatoare (service-urile auto) autorizate de RAR foloseau piese care nu erau de origine dar le facturau la pret de piese originale, iar adaosul ajungea si pana la 500%. Vrem sa platim pretul corect.

Silviu Vasilescu, reprezentant dealer auto Skoda:

Foarte multi dealeri auto au de incasat bani de la asiguratori pentru reparatiile facute, intre 1-2 miliarde lei vechi. Noi personal avem de incasat de la toti asiguratorii cu care lucram 7 miliarde lei vechi.

Angela Toncescu, presedinte CSA, intrebata deca stie datoriile asiguratorilor catre service-uri:

Noi stim situatiile financiare pe total, nu datoriile in parte la fiecare contract. Nu este in atributiile noastre si nici nu cred ca ar trebui s-o facem. Stim activitatile societatilor de asigurare, primele brute subscrise, cheltuielile de administrare, informatiile despre rezerve etc.

Cristian Muntean, ASSAI: Asiguratorii nu respecta termenul de 15 zile pentru plata reparatiilor facute de service-uri. Sunt foarte multi bani de recuperat de la asiguratori. Poate face ceva CSA?

Angela Toncescu, CSA: Toate sesizarile pe care le primim le verificam si intervenim daca este cazul, dar sunt 5 milioane de asigurati auto, este imposibil sa vedem problemele la fiecare service.

Cristian Constantinescu, presedinte UNSAR: Intre service-uri si asiguratori sunt incheiate niste contracte comerciale. Ce treaba are CSA aici? Daca nu se respecta termenele dati asiguratorii in judecata.

Reprezentant service auto, din sala: Nu suntem aici sa ne dam in judecata. Daca ar fi sa dea in judecata toate service-urile auto asiguratorii din Romania, cred ca s-ar bloca tribunalele.