Laurentiu Plosceanu, presedintele ARACO: Neregulile in procedurile de achizitii publice pornesc de la intocmirea caietelor de sarcini

de Claudia Pirvoiu, Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 14 aprilie 2010, 13:41 Economie | Companii

Zeci de licitatii din zona constructiilor au fost anulate in acest an de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, dupa ce au fost depistate  diverse conditii ciudate, care ii avantajau doar pe unii participanti la licitatii.  Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), admite, intr-o declaratie pentru HotNews.ro ca neregulile in procedurile de achizitii publice pornesc de la intocmirea caietelor de sarcini.
  • Multe dintre licitatiile aranjate sunt castigate la preturi de dumping. Apoi, preturile sunt "saltate"
"De cele mai multe ori, este vorba de maniera in care sunt realizate caietele de sarcini.
 
Autoritatea contractanta a introdus o cerinta cel putin ilegala prin care solicita asociatilor sa faca dovada ca au lucrat timp de minim trei ani si au executat minim trei lucrari din fiecare capitol pe drumurile judetene din localitatea respectiva
 
 
Raportul CNSC
Acestea sunt facute in asa fel incat sa fie predestinate anumitor firme care sunt preferate pe criterii politice sau economice", a declarat  Plosceanu.

Potrivit acestuia, multe dintre licitatiile aranjate sunt castigate la preturi de dumping. Ulterior, prin diverse acte aditionale, firmele castigatoare ajung sa obtina majorari fata de valoarea initiala a contractelor.
  • "Daca m-ati intreba care ministere nu deruleaza licitatii in acest mod, nu as putea sa va dau un raspuns"
"Daca m-ati intreba care ministere nu deruleaza licitatii in acest mod, nu as putea sa va dau un raspuns", a mai spus Plosceanu. Acesta saluta reactia presedintelui Traian Basescu. "Ma bucur ca a avut o asemenea reactie, era timpul. Nu se referea la tot sectorul de constructii, ci doar la anumite persoane", a adaugat reprezentantul companiilor de constructii din Romania.

 
Ofertantul trebuie sa faca dovada ca detine 2 statii de preparat mixturi asfaltice fixe sau mobile, autorizate in localitate (sa aiba aut. de constructie, de mediu,  de functionare, P. V. Receptie de montare) sau contract de colaborare cu alta societate din judetul in care se desfasoara lucrarea, la data selectiei de oferte
 
 
Din caietul de sarcini al unei lucrari de constructii
Seful statului a abordat problema contractelor din constructii in timpul unei emisiuni televizate. El a lansat un avertisment catre toti oamenii de afaceri din domeniul constructiilor, pentru ca acestia sa adopte un comportament etic si sa nu recurga la coruptie, pentru a obtine contracte cu statul.

„Din pacate, insa, unii au ajuns sa fie lacomi si cand pierd licitatii se duc la instante, blocheaza lucrarile, incearca pe urma, cu aranjamente, sa obtina contracte pe care nu le-au obtinut cu licitatie. Si asta m-a suparat profund si nu vor mai avea in mine un sustinator, pana nu ajung si la etica.
  • Contestarea licitatiilor pierdute poate aduce mici firimituri contestatorilor
Etica de a face o lucrare de buna calitate si de a o castiga cinstit, nu cu interventie in instante. Credeti ca acesta este singurul caz? Nu, am inteles un mecanism pe care l-au declansat si ii avertizez public sa se opreasca, pentru ca nu mai merge”, a afirmat Basescu.

Basescu a precizat ca, in perioada in care era ministru al Transporturilor, firmele oamenilor de afaceri Costel Casuneanu, Dorin Umbrarescu si Dan Besciu nu aveau
 
Autoritatea contractanta a solicitat prin fisa de date ca lichiditatea sa fie de minim 100% si sa dovedeasca ca ofertantii si asociatii pot duce la indeplinire contractul cadru pe 4 ani
 
 
Raport CNSC
contracte cu ministerul. „Nici Casuneanu, nici Umbrarescu, nici Euroconstruct n-au lucrat niciodata la Ministerul transporturilor cat eu am fost ministru. Ei au intrat la Ministerul Transporturilor pe timpul domnului Mitrea, probabil pe bune cu contracte in conditii legale”, a mentionat Basescu."

De cele mai multe ori, firmele care pierd se adreseaza instantelor pentru a contesta licitatiile. Uneori, pe timpul procesului, ele obtin mici lucrari de la autoritatea contractanta, asa incat isi retrag contestatiile. Daca nu primesc nimic, se duc pana in panzele albe si obtin de regula reluarea procedurii de licitare.

 
O statie sa fie montata si autorizata la o distanta de max. 50 km fata de ... in zona de nord a judetului si a doua statie montata si autorizata la 50 km inspre zona de nord a judetului si sa asigure cantitatea de asfalt necesara in conditiile normativelor tehnice SR 7970 si SR 174-2
 
 
Din caietul de sarcini al unei licitatii pentru drumari
Potrivit unei declaratii a Elenei Udrea, care citeaza un raport de analiza interna al ministerului pe care il conduce, peste 90% dintre contractele atribuite de Ministerul Dezvoltarii unor firme de constructii pentru lucrari publice, au necesitat fonduri suplimentare, iar cuantumul acestora a fost apropiat de 50% din valoarea initiala a contractului.

Plosceanu mai spune ca trebuie schimbata legislatia privind achizitiile publice cu "una mai ferma si transparenta". Presedintele ARACO sustine ca o solutie a contractelor cu statul ar fi parteneriatul public-privat.
  • "Drumarii" vor schimbarea legislatiei actuale
"Speram ca Legea parteneriatului public-privat sa fie adoptat cat mai curand in Parlament. De altfel, am primit asigurari ca va fi adoptat pana la finalul actualei sesiuni parlamentare", a precizat Laurentiu Plosceanu. In acest moment, exista un proiect de lege depus la Senat, o initiativa parlamentara privind parteneriatele public-private care prevede ca  vor fi incheiate contracte cu investitorii pe baza unor negocieri.

Intr-unul din cazuri, un minister a solicitat prin fisa de date ca lichiditatea companiei care va reface un drum sa fie de minim 100% si sa dovedeasca ca ofertantii si asociatii  pot duce la îndeplinire contractul cadru pe 4 ani. In acest caz licitatia a fost anulata, pentru ca nimeni nu poate sti cum ii va evolua businessul in urmatoarele luni, darmite in viitorii 4 ani.


Citeste mai multe despre   












Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

2512 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Adanca constatare filozofica (Miercuri, 14 aprilie 2010, 12:56)

    vlad [anonim]

    Valoarea este remarcabila .Mai ramane sa constatam ca in ultimi 20 de ani in Romania s-a furat.
    • +2 (2 voturi)    
      Vrajeli si vorba multa. (Miercuri, 14 aprilie 2010, 15:37)

      vlad [anonim] i-a raspuns lui vlad

      Orice licitatie trebuie sa contina numai :
      1.Obiectul licitatiei si calendarul.
      2.Bugetul alocat
      3.Garantii de participare in raport cu valoarea.
      Oricine doreste sa participe poate sa o faca. Castiga cine se ofera sa indeplineasca obiectul licitatiei in termenul dat in bugetul alocat sau mai mic ofering garantii de buna executie raportate la valoarea licitatiei.
      Graficul de executie sa fie observat si in momentul in care se observa intarzieri se discuta si daca se observa trageri de timp,se executa scrisoarea de buna executie si firma si asociatii si orice persoane asociate lor sant interzisi de la licitatii publice pe 5-10 ani.Asa se va face treaba .In rest numai vorba goala.Nu se doreste rezolvarea.
  • +2 (2 voturi)    
    Pai da.... (Miercuri, 14 aprilie 2010, 13:07)

    piticu [anonim]

    Articolul atinge problematica dar nu la detaliu. Mai avem de a face cu o mare greseala si anume aceea a pretului cel mai mic cea mai buna oferta. Se ajunge la licitatii castigate cu o oferta ce reprezinta si 50 % din ceea ce beneficiarul si-a prevazut pentru investitia licitata. Dupa mine este o mare aberatie, ptr ca asa nu se ating nici parametrii de calitate si nici termenele convenite nu se respecta ! Si aici este inconstienta investitorului care accepta si vrea termene si calitate cu un constructor ce a sublicitat. Este aberant si se pierd bani, timp, nervi
    Si uite asa ori nu se finalizeaza lucrarile, ori se recurge la tot fel de tertipuri (ca portite au legile la noi) ptr a se plati lucrarile s.a.m.d.
    Avem, mai ales acum, mare nevoie de o legislatie mai ferma si mai transparenta. Ca de balaceala ....
    • -1 (1 vot)    
      TCO (Miercuri, 14 aprilie 2010, 14:11)

      Cristian I [anonim] i-a raspuns lui piticu

      evident ca daca iei numai pretul minim INITIAL, fara atine cont de cerintele de calitate, nu se ajunge nicaieri.

      Exista termnul de Total Ownership Cost, adica cheltuielile TOTATLE pt o kestie, de exemplu pentru un autoturism - o rabal secondhand este mult mai ieftina initial, dar are consum de combustibil mare, si cheltuiesti muuult cu reparatiile, asa ca per ansamblu iesi mai prost decit daca luia o masina buna, aparent mai scumpa ...
    • +3 (3 voturi)    
      Este LMC! (Miercuri, 14 aprilie 2010, 14:16)

      Wasile [utilizator] i-a raspuns lui piticu

      Da ce simplu ar fi un calcul precum:
      - prețul: relativ la media ofertelor, pondere 40%
      - timpul de execuție: relativ la media ofertelor: 20%
      - numărul de contracte derulate la timp - penalizator dacă a întârziat, zero dacă nu a mai avut contracte, bonus dacă a avut contracte duse la bun sfârșit
      - parametrii de calitate ai execuției - relativ la media ofertelor, 20%
      - garanție obținută, alte facilități - 20%

      Și iată cum îi încurajezi să își respecte contractele, termenii de livrare și o grămadă de parametrii.

      Cât durează un asemenea calcul? 30 de minute / licitație? Este transparent, anunțat din timp, corect și cinstit..
      Dar deh, cu transparent și cinstit, mai câștigă băieții deștepți?
  • +2 (2 voturi)    
    Pai.... (Miercuri, 14 aprilie 2010, 13:52)

    Gigi [anonim]

    ...tot de la legi pleaca totul. Daca sunt vagi si interpretabile... normal ca functionarilor publici le vin "idei". Si lor si "contractorilor".
    • +2 (2 voturi)    
      pai asa trebuie sa fie (Miercuri, 14 aprilie 2010, 13:23)

      florin [anonim] i-a raspuns lui Gigi

      Legile sunt facute exact asa cum trebuie sa fie, astfel incat cei ajunsi la putere sa poata manevra banul public.
      Nu va faceti iluzii. Licitatii "trucate legal" exista in Romania de foarte multi ani. Si or sa mai existe, pentru ca fiecare politician are niste bani de inapoiat.
  • +1 (1 vot)    
    licitatii (Miercuri, 14 aprilie 2010, 14:13)

    ela [anonim]

    depinde de interese si cum beneficiarul vrea sa castige face caietul direct cu cel care doreste el sa castige speculand conditiile ce iar incurca pe alti participanti.In unele aciete de sarcini cred ca lipsesc doar numarul de la pantofi.E greu sa castigi cinstit cand ulii vengheaza si bineinteles ca legea le permite multe in ce priveste lcititatii.Se vine cu un pret f mic si daca il cauti dupa executie vei constata ca a ajuns f mare.
  • +2 (2 voturi)    
    SOLUTIE!!!! (Miercuri, 14 aprilie 2010, 14:22)

    COSTEL [anonim]

    SINGURA SOLUTIE este trecerea la o metoda vestica de achizitii publice. Pretul trebuie sa fie FIX, contractele pe achizitii constructii sa se faca pe baza FIDIC Design Build Lump Sum. Caietele de sarcini sa contina doar aspecte tehnice a ceea ce trebuie furnizat cit si parametri deasigurari si garantii, scrisoare bancara de buna executie, de garantare a platii in avans, de garantare pe perioada de remediere a defectelor dupa terminarea lucrarilor sau furnizarea / prestarea serviciilor.. etc.
    Caietul de sarcini nu trebuie sa contina nici un fel de preconditii gen experienta, capacitate, cifra financiara etc. Selectia cistigatorului trebuie sa se faca STRICT PE PRET FIX! Proiectarea trebuie asumata de contractat astfel incit sa nu poata exista nici un fel de "claim" din partea acestuia. Garantiile financiare ale statului cerute, scrisori de garantie bancara on demand sau nu, eventual poate bani asigurati de firme de asigurare vezi "bonding" in america de nord trenuie stabilite intr-un astfel de cuantum incit in caz de incapacitate de a performa serviciile cerute suma de bani plasata ca garantie sa acopere toate potentialele pierderi ale statului roman. In acest fel nu mai poate exista doctoricirea caietelor de sracini, cistigatorul este stabilit exclusiv pe pretul cel mai mic, contractorul nu poate cere bani suplimentari iar daca contractorul nu performeaza pierde bani 100%. In acest fel daca cineva liciteaza sub pret doar ca sa cistige va pierde bani si sau va da faliment. Dupa citeva astfel de escapade lucrurile se linistesc iar statul va avea de cistigat enorm prin implementarea unei economii de piata libere si in domeniul achizitiilor publice. Ce am scris mai sus este posibil CU SIGURANTA deoarece asta este metoda practicata de privati care au mare grija la a maximaliza profitul sau de tarile din vest in special america si canada.
    • +1 (1 vot)    
      Bravo Costel ! (Miercuri, 14 aprilie 2010, 14:55)

      costi [anonim] i-a raspuns lui COSTEL

      Esti bun de ministru.Se aude la guvern?
      • +1 (1 vot)    
        NU de ministru (Miercuri, 14 aprilie 2010, 15:23)

        Florin [anonim] i-a raspuns lui costi

        Ministri si intreg aparatul din subordine, trebe sa plateasca facturile electorale cu bani publici. Adica trebe sa inventeze sisteme prin care sa se poata fura legal, iar nu sa-si puna bete-n roate.
        Uite cazul ceasurilor de aur ale lui Oprescu. S-au platit 10 si s-au montat doua. Firma care "le-a montat" a dat faliment? Sau nu mai are dreptul sa participe la licitatie? Sa fim seriosi.
  • +1 (1 vot)    
    Achizitii publice (Miercuri, 14 aprilie 2010, 14:37)

    NAE [anonim]

    Cred ca s-a ajuns prea departe cu aceste proceduri la achizitii publice si cred ca in unele cazuri ( ma refer la lucrari mici : reparatii sau extinderi scoli , gradinite , etc ) unde suntem " mai catolici decat papa " . Aceste lucrari sau altele asemenea ( studii , proiecte ) se dau pe internet si se ajunge ca o lucrare de exemplu din Ploiesti sa o castige un SRL din Oradea sau Baia Mare . Numai cine nu a lucrat in investitii nu stie ce greu se deruleaza ulterior contractul , nu mai vorbim de garantii , remedieri etc.
    Sunt de acord ca lucrari de milioane de EURO nu pot fi adjudecate decat prin licitatii anuntate pe internet dar la lucrari mai mici cred ca ar trebui simplificata procedura .
  • +1 (1 vot)    
    Super jenant (Miercuri, 14 aprilie 2010, 14:39)

    ik [anonim]

    exemplul ala:
    " o statie sa fie montata si autorizata la o distanta de max. 50 km fata de ... in zona de nord a judetului ".

    Adica daca duci mixtura de la 100 de km aia nu mai e buna de nimic ... bine ma, hai sa zicem ca e asa, dar daca eu o aduc cu o viteza de 2 ori mai mare decit concurenta atunci care e problema voastra ? Cum cu ce? Cu elicopterul care e problema oricum renegociem contractul dupa, deci nu o sa ies in pierdere stati linistit.
  • +1 (1 vot)    
    Nu este nimeni interesat (Miercuri, 14 aprilie 2010, 17:07)

    Sorin [anonim]

    sa fie "lumina" in acest domeniu. Cunosc binisor sectorul achizitiilor publice si va pot spune urmatoarele:
    -consiliile judetene au drepturi depline asupra achizitiilor publice din judete si autoritatile locale sunt santajate cu bugetele sa atribuie contractele celor "alesi".Pe acest considerent, foarte putine primarii si-au angajat sau si-au trimis la perfectionare specialisti in achizitii. deviza tuturor este sa intocmeasca documentatii cat mai stufoase, cu conditii cat mai bizare pentru ca oricum se vor contesta si de castigat contractul il va castiga cel "ales".
    - ce mai ramane de la consiliile judetene sunt maruntisuri si nu ajunge decat de o friptura-doua la partid(e);
    Una din solutii ar fi centralizarea atribuirii contractelor de valoare mare , intr-un organism care dispune de experti si experti evaluatori iar contestatarii fara motivatie solida sa fie exclusi pe termene indelungata de la proceduri. (A se vedea exemplul Suediei, parca, sper sa nu gresesc) Contractele Fidic sunt obligatorii- nu le aplica decat foarte putini -ati auzit vreo autoritate care sa fi fost amendata ca nu le-a aplicat?
  • +1 (1 vot)    
    Ne invartim in jurul cozii! (Miercuri, 14 aprilie 2010, 23:29)

    Marius M [anonim]

    Multi spun aici ca trebuie licitat in suma oferita pentru un proiect!Pai domnilor, asta e problema, ca sumele oferite pentru priecte sunt exagerat de mari, tocmai pentru ca se urmareste scurgerea fondurilor in alte directii.Se arunca sume impresionante pe proiecte care sunt evident mai ieftine in realitate, dar trebuie cumva bagati in buzunarul propriu niste bani de la contribuabili. Asta e adevarata problema!
  • +1 (1 vot)    
    NU A DISPARUT NICIUN PATINOAR, DLE TOLONTAN! (Joi, 15 aprilie 2010, 1:15)

    Roman get-beget [anonim]

    Stimate domnule Tolontan,

    Iata cum echipa dvs este din nou dezinformata! Si vorbesc aici de un element extrem de important in analiza dumneavoastra, dar ERONAT!. Suprafata totala construita la patinoarul din Miskolc este de 2700 mp fata de cei 5297 mp anuntati de dumneavoastra. Orice vorbitor de limba maghiara poate gasi aceasta informatie publica pe internet. Si se regaseste atat pe siteul Primariei din Miskolc cat si pe siteul constructorului care a realizat acel edificiu.
    Spre lamurirea dvs si a celorlalti cititori indignati pe buna dreptate, daca e sa dea crezare cifrelor publicate de dvs, va rog sa urmati linkul constructorului: http://www.fkraszter.hu/html/referenciak.html
    Si iarasi calculul e simplu: 6902 mp Brasov impartit la 2700 mp patinoar Miskolc. Rezulta un patinoar de 2,5 ori mai mic la vecinii nostri, ca suprafata totala.
    Si calculul merge mai departe: 1,1 miliarde forinti (adica 4,2 milioane euro)inmultit cu 2,5 (raportul anterior) fac 10,5 milioane euro.
    NU A DISPARUT NICIUN PATINOAR, dle Tolontan.
    Aici a disparut altceva... Dorinta de a informa corect!
    Si inca o chestiune de remarcat! Deja o parte din peretii ridicati la patinoarul din Ungaria au inceput sa cada. De ce oare? Vezi linkul:
    http://www.boon.hu/hirek/BORSOD-ABAUJ-ZEMPLEN/cikk/romos-allapotok-a-nepkert-kornyeken/cn/news-20100401-12351801

    Cu stima,

    Acelasi Roman get-beget
  • 0 (0 voturi)    
    nereguli (Joi, 15 aprilie 2010, 19:18)

    Mirela [anonim]

    Aceste nereguli sunt momentan doar presupuneri deoarece nu au fost inca probate.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri