Solutia anticriza pentru companii: moralitatea

de Cristina Bobe     HotNews.ro
Marţi, 22 iunie 2010, 22:21 Economie | Companii

Cristian Ducu
Foto: academia.edu
Contextul crizei mondiale actuale ar trebui sa ne invite catre un moment de introspectie si de revizurire a principiilor care ne ghideaza actiunile. Este criza mondiala o urmare a faptului ca niste oameni bine intentionati(investitori, comercianti etc.) au pierdut controlul unui sistem financiar complex sau este o urmare a fraudelor, a coruptiei, a unui lobby excesiv pentru interese personale? Raspunsul combina, poate, elemente ce tin de ambele intrebari, insa dincolo de orice context financiar, este limpede faptul ca oamenii au nevoie de un sistem etic care sa fie axat pe valori precum responsabilitatea si onestitatea. Despre importanta eticii in mediul de afaceri ne vorbeste Cristian Ducu, coordonator al "Centrului de Cercetare in Etica Aplicata" din cadrul Facultatii de Filosofie(Universitatea Bucuresti).

"Etica nu are cum sa fie un moft. Daca iti inseli partenerul de afaceri, ceea ce este neetic, vei sfarsi prin a pierde afacerea, prin a pierde profitul acelei afaceri. Daca iti inseli clientii scriind pe eticheta produsului tau altceva decat este in realitate, atunci acei clienti nu se vor intoarce la tine." declara Cristian Ducu.

Etica este capabila sa atraga un profit mai mare pentru firme

Filosoful francez Jean-Loup d'Autrecourt amintea de curand faptul ca "lipsa de igiena morala a indivizilor are drept consecinta pe langa instabilitatea familiala, chiar si instabilitatea sociala. Daca nu exista o baza morala solida se poate ajunge pana la tulburari politice grave". Aceasta este situatia Romaniei in momentul de fata, insa managementul eticii in organizatii poate fi de un real folos in asemenea momente. Desi, pe termen scurt, comportamentul etic pare sa nu contribuie la prosperitatea unei companii, pe turmen lung conduita morala ajuta la stabilizarea si chiar la cresterea profitului unei firme.

"Nu cred ca trebuie sa convingem cetatenii ca etica este capabila sa atraga un profit mai mare pentru firme, ci trebuie sa-i convingem pe oamenii de afaceri ca este mai profitabil pe termen mediu si lung sa-si dezvolte propria lor moralitate. Iar cu cat aceasta moralitate este mai puternica, adica este mai bine dezvoltata, cu atat ea va contribui la intarirea reputatiei firmei sau companiei. Plus ca daca ar exista un sistem de management al eticii si al conformitatii la nivelul firmelor, acest lucru s-ar putea traduce in anumite beneficii pe care managerii le pot cuantifica in bani" explica Cristian Ducu.

Nu numai corectitudinea practicata de o companie fata de clientii sai este importanta in stabilirea unui comportament etic, ci si regulile ce vizeaza conduita angajatilor. Cristian Ducu este de parere ca "daca o companie are un sistem de management al eticii si conformitatii care functioneaza, nu doar ca sa bifeze in vreun raport sau ca sa dea bine in presa, atunci acest sistem reuseste sa previna conflictele interne si accidentele de munca, furturile din bunurile companiei si fraudele, utilizarea resurselor companiei in alte scopuri decat cele pentru care sunt acolo etc. Iar toate acestea se masoara in bani. Functionarea unui astfel de sistem contribuie la intarirea sentimentului de siguranta al angajatului, la identificarea acestuia cu valorile companiei, deci la o performanta mai mare."

Cuvantul angajatului ar trebui sa fie unul valoros

Ceea ce sta la baza managementului eticii in organizatii este codul de etica. Din pacate, in Romania nu se acorda inca suficienta importanta acestui domeniu, astfel incat managerii abia daca stiu in ce consta diferenta dintre un cod de etica, un cod de conduita si regulamentul de ordine interioara. Cristian Ducu explica urmatoarele: "codurile de etica trebuie sa fie liantul dintre comportamentul individizilor in afara companiei, în viaţa de zi cu zi, şi comportamentul lor in organizaţie. Ce te faci când un angajat pleaca de la munca în salopeta pe care scrie mare, pe spate, numele companiei tale, iar angajatul aflat in metrou scuipa pe jos seminte si vorbeste vulgar? Oare nu-ti pierzi in acest fel increderea celor care asista la un astfel de spectacol?".

Codul de etica ar trebui sa schiteze prioritatile etice la care o afacere alege sa adere. Prin intermediul acestor prioritati se intentioneaza respectarea unei distributii corecte a bunurilor economice si a serviciilor in randul populatiei, care are dreptul de a lucra, de a-si alege liber locul de munca, precum si dreptul la conditii de lucru si remuneratie favorabile.

In demersul de alcatuire a unui cod etic, cuvantul angajatului ar trebui sa fie unul foarte valoros. Codurile de etica si conduita profesionala, adica documente care contin norme care sa reglementeze atat aspectele morale cat si pe cele profesionale implicate in activitatea unei companii, trebuie sa ia nastere din valorile si principiile angajatilor acelei companii. Este un proces destul de complex prin care angajatii sunt implicati in identificarea valorilor lor comune si in dezvoltarea codului de etica. Multi cred ca asta este o pierdere de vreme. Insa pentru acestia am o intrebare: cum pot cere unui angajat sa respecte un cod de etica pentru care angajatul respectiv nu simte nici un atasament fiindca nu contine valori pe care el sa le impartaseasca? 

De ce sacrificarea principiilor etice duce la pierderi financiare?

 "Sunt multe modalitati in care pierd companiile. Pierd fiindca angajatii incep sa fie nemultumiti si pretind o parte din proprietatea companiei; asa ca ajung sa foloseasca resursele companiei in interes personal. Am un exemplu foarte bun in acest sens: soferul unei firme de distributie de aparatura electronica merge acasa cu masina de transport marfa in fiecare seara; in weekend, el face un ban in plus folosind masina respectiva ca sa care cartofi si alte marfuri pentru cei care vand in piata. Compania respectiva va fi nevoita sa schimbe piese de la masina respectiva mai repede decât dacă ar fi utilizata doar in scopurile pentru care a fost cumparata. Pe de alta parte, companiile pierd si mai mult pentru ca isi pierd reputatia" explica Cristian Ducu. 

Moralitatea este o solutie rationala in vreme de criza

Un studiu realizat de "Knights of Columbus" si "Marist College Institute for Public Opinion" in S.U.A.(2009) dezvaluie faptul ca mai mult de jumatate din populatia americana, precum si doua treimi din managerii de top acorda calificative foarte mici companiilor de prestigiu, in legatura cu onestitatea si alte principii etice pe care acestea le practica. Companiile mici au însa o reputatie mult mai buna in aceasta privinta. Același studiu mai indică si faptul ca managerii americani tin foarte mult cont de reputatia unei companii, atunci cand decid sa investeasca in ea. Un ultim rezultat interesant este acela ca o buna parte dintre oamenii de afaceri americani considera ca este posibil sa obtii succes, fara a te dezice de principiile etice.

Mai mult decat a tine cont de reputatia etica a unei companii, principiile morale ar trebui luate mai mult in vizor intr-o lume care sufera (inclusiv financiar) de pe urma faptului ca politicienii au uitat sa actioneze tinans seama de interesul public, bancherii au uitat sa acorde imprumuturi chibzuite familiilor cu buget restrans etc.

Mai multa reflectie asupra consecintelor pe care deciziile companiilor le au asupra societatii, sunt, din nou, binevenite. Managementul eticii in organizatii ar trebui, poate, sa aiba in vedere si politicile de salarizare, precum si cele de oferire a bonusurilor. Pana acum, negocierea salariului nu a depins decat de perfomanta si de responsabilitatile atribuite unui individ. Poate ca ar fi momentul ca politicile de salarizare ale companiilor sa tina cont si de compatibilitatea angajatilor cu un set de principii morale.

Intr-un articol din revista "Liberate the Mind", profesorul de etica si management, Eduard Kimman, scrie: "Legatura dintre etica si criza financiara, rezida nu in ceea ce s-a intamplat in trecut, ci in ceea ce ar trebui sa aiba loc in viitor."













Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

2435 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    In sfarsit (Marţi, 22 iunie 2010, 23:11)

    Andrei [anonim]

    Un articol cum demult nu am mai citit. Intr-o lume a afacerilor in care "time is money" astfel de principii si coduri sunt date la o parte ca fiind niste impedimente. Banul conteaza, banul sa iasa. Nu am intalnit pana in prezent nici un patron din Romania care sa puna pret pe asa ceva, ajungi sa crezi ca nici nu exista si ca ar fi o dovada de "slabiciune". Poate lucrurile se vor schimba cand vor porni afaceri de la zero pe astfel de principii. Ma indoiesc ca cei care sunt in "sistem" sunt capabili sa (se) schimbe.
    In aceeasi nota va recomand un film, un "must see":
    The Corporation
    http://www.imdb.com/title/t0379225/
    • 0 (0 voturi)    
      Stai sa vezi (Marţi, 22 iunie 2010, 23:27)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      cate comentarii vor fi la acest articol ca sa vezi cat de mult ii intereseaza pe romani moralitatea.

      Pentru a te baza pe moralitate in Romania, mai intai trebuie s-o sadesti si s-o ingrijesti precum un copac roditor. Deocamdata romanul isi schimba culoarea pielii precum un cameleon dupa societatea in care traieste.
      • 0 (0 voturi)    
        exista si moralitate in afaceri (Miercuri, 23 iunie 2010, 11:02)

        if0014 [utilizator] i-a raspuns lui Constantin

        Dar cred ca e evident, moralitatea nu se vede in fotografiile din Click.

        Si cum 90% din mass media e un mare Click...
  • 0 (0 voturi)    
    da (Miercuri, 23 iunie 2010, 0:02)

    mmm [anonim]

    grozav filmul!
  • 0 (0 voturi)    
    Sa fim optimisti! (Miercuri, 23 iunie 2010, 0:28)

    Ioana [anonim]

    Sa fim optimisti! Exista firme de consultanta etica care supravietuiesc, ceea ce inseamna ca cineva apeleaza la ele. E un pas mic, dar poate ca important pentru Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      Firme de consultanta in domeniul eticii (Miercuri, 23 iunie 2010, 11:46)

      Cristian Ducu [anonim] i-a raspuns lui Ioana

      Ioana, intr-adevar, exista si firme care ofera servicii de consultanta de etica. Insa ma intreb in Romania cat firme de acest gen sunt. Ai vreun exemplu? Dincolo de firma pe care o conduc eu, :D, Smart Solutions & Support, Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    Tot banii... (Miercuri, 23 iunie 2010, 1:42)

    George [anonim]

    E trist ca argumentul pentru etica e tot cel al castigului material... Multa lume inca nu-si da seama unde a dus si va duce aruncarea la cos sau relativizarea si ultra subiectivizarea eticii. E ca in desene animate cand personajul alearga deasupra unei prapastii si cand se uita in jos, cade.
    • 0 (0 voturi)    
      Din pacate... (Miercuri, 23 iunie 2010, 11:50)

      Cristian Ducu [anonim] i-a raspuns lui George

      Din pacate, foarte multi manageri evalueaza o investitie intr-un sistem de management de etica si conformitate strict din perspectiva beneficiilor financiare. Exista multe, foarte multe benefecii de natura non-financiara care sunt mult mai valoroase pentru o organizatie. Insa si aceste beneficii non-financiare, in cele din urma, tot in valoare financiara se transforma. Iar Banul este pana una alta instrumentul cel mai important cu care opereaza agentii economici de aici sau de aiurea. Ceea ce ma face sa cred ca totusi au o oarecare justificare sa gandeasca in acesti termeni.
  • 0 (0 voturi)    
    etica si moralitatea in justitie ..... (Miercuri, 23 iunie 2010, 7:30)

    CD [anonim]

    Practic o profesie-in justitie in care moralitatea si etica profesionala .....sunt cotate ca ''prostie'' .Continuii sa rezist ,in conditiile in care a nu ma abate de la standardele profesionale si morale au drept consecinta ..marginalizarea .
    Important este cat voi mai rezista sa lupt cu coruptia din justite si sa nu ajung sa ''lustrtruiesc ''pantofii magistratilor si procurorilor,cata vreme ascensiunea a 85 % din avocati este datorata ''relatieie ''cu decidentii din justitie si nu performantelor profesionale de
    exceptie !
    Ce mi se pare cel mai grav este ca justitiabilul este determinat sa ''caute '' legaturile nepotrivite prin intermediul carora poate sa intre in contact cu magistratul, procurorul sau politistul ,contra cost si se autoevalueaza ca performant, social si moral , cand reuseste sa dea bani pentru o solutie in justitie !
    Sunt foarte putini,justitiabilii , care nu se preteaza la aceste manopere frauduloase si tot mai putini avocati profesionisti,care exclud traficul ca forma de practicare a profesiei,in justitie !
  • 0 (0 voturi)    
    Din carti... (Miercuri, 23 iunie 2010, 9:54)

    Realistul [anonim]

    Foarte frumos scris, dar este oare realist?

    Etica se studiaza azi in scoli, deci apartine oarecum prezentului, dar emana un parfum de vremuri demult uitate. Este "din carti", doar ca, nu toata lumea a citit cartile astea.

    Poate pentru ca mediul de afaceri de la noi nu apartine celui de-al treilea val(Tofler), se bazeaza pe forta bruta, aplicata direct, pe tunuri, santajuri si manipulare, cu elegnata si prestanta, sau fara.

    Cumparatorii sunt din ce in ce mai fortati sa cumpere, nu pe baza vointei proprii, sau a principiilor lor, ci manipulati agresiv, de unde si influenta minima a principiilor etice in business.

    Mediul de afaceri, avand in centru castigul, se bazeaza pe reguli de lupta, in timp ce mediul social, avand in centrul viata, are reguli mai armonioase, unde etica si moralitatea, desi variabile, au un loc important. Desigur, mediul social cuprinde si mediul de afaceri, de unde necesitatea alinierii principiale, la granita dintre ele.

    Nici in istorie nu a fost altfel, desi pe masura ce ne dezvoltam tehnologic, mediul de afaceri se extinde tot mai mult in detrimentul mediului social, vorbind de timp mai ales dar si de principii si valori.

    In acest context, o abordare nerealista asupra eticii, desi frumoasa si corecta la nivel social, mi se pare periculoasa, pentru ca introduce handicapuri majore pentru cei care citesc cartile, fata de mediul de afaceri.

    Si astfel, sistemul se automentine, afara din carti! :) :(

    In plus, rezulta in mod logic ideaa dualitatii - social si afaceri. Si etica atrtrebui sa fie de doua feluri, sociala si in mediul de afaceri.

    Degeaba incercam sa aplicam o etica sociala, in mediul de afaceri. Toti suntem de acord ca e frumos si nobil dar nu este deloc realist si nu face bine nimanui de fapt.
    • 0 (0 voturi)    
      Oribil scris, dar este oare realist? (Miercuri, 23 iunie 2010, 10:57)

      George [anonim] i-a raspuns lui Realistul

      Faci exact acelasi lucru... vorbesti tot din carti, doar ca din alte carti... vorbe goale si fara rost. Si mai zici ca esti realist. Nu stiu pe ce planeta ai fost in ultimul timp de n-ai auzit de scandalurile tip Enron si criza si falimentul celor mai mari banci din lume. Asa ca vrei sa ne lasi cu "valurile"?

      Mediul de afaceri si cel social sunt separate doar in teoria si mintea unora. Pe hartie si la nivel declarativ. In realitate nu sunt separate, iar oamenii nu isi schimba caracterul cand trec din mediul social in cel de afaceri. Nu exista dualitatea asta. Etica prin definitie presupune absenta unei astfel de dualitati. Cand esti cu doua fetze nu poti spune ca esti etic si principial.

      Daca vrei sa tii cont de etica doar cand iti convine... asta nu e etica, e oportunism si ipocrizie.
      • 0 (0 voturi)    
        Quot erat demonstrandum! (Miercuri, 23 iunie 2010, 11:27)

        Realistul [anonim] i-a raspuns lui George

        Multumesc pentru interes!

        Desi stangaci scris, ma bucur ca a rezultat clar ideea.

        Suntem ipocriti prin comportament dual, adaptat realitatii sau suntem ipocriti promovand o singura etica?

        Nu cred totusi ca cele doua medii sunt amestecate. Si asta, pentru ca un comportament "ca in afaceri", aplicat mediului social, in familie de exemplu, creeaza tensiuni si rani greu de sters.
        Dar e adevarat ca cele doua medii, cel social si cel de afaceri, se suprapun, spatial si au aproximativ aceeasi actori, desi rolurile lor pot fi diferite.

        Da, e o teorie spontana, dar nu din carti...
    • 0 (0 voturi)    
      Etica are legatura cu realul, nu cu teoriile (Miercuri, 23 iunie 2010, 11:43)

      Cristian Ducu [anonim] i-a raspuns lui Realistul

      Aud foarte adesea ideea ca etica nu are legatura cu realitatea, cu situatiile concrete cu care se confrunta companiile sau firmele. Mai mult, cei care se ocupa de etica sunt 'acuzati' ca sunt "teoreticieni" si nu au competentele necesare pentru a rezolva situatii concrete. Ma tem ca aceasta perspectiva nu are legatura cu etica, inteleasa ca domeniu, si nici cu profesionistii din aceasta zona. Eu insumi ma ocup si de cercetare si de consultanta si training de etica si conformitate pentru companii. Sunt multi altii care s-au specializat in risk management, de exemplu, si in etica. Iar unii dintre acestia lucreaza in companiile de investitii si consiliaza acele companii cu privire la riscurile reputationale, riscurile de natura etica si alte tipuri de riscuri in cazul unor investitii mari de capital in alte tari (ca sa ma opresc la o situatie concreta).

      Etica, grosso modo, se ocupa cu evaluarea actiunilor indivizilor din perspectiva a ceea ce este bine/dezirabil si ceea ce este rau/indezirabil. Insa aceasta evaluare nu este lipsita de un scop practic: cu cat intelegem mai bine ce este dezirabil si ce este indezirabil, cu atat putem sa ne conducem mai bine actiunile, organizatiile etc. Cu alte cuvinte, cei care se ocupa de etica, de la Aristotel si pana in zilele noastre, nu fac acest lucru de dragul unui "Adevar suprem", ci pentru ca noi, ca indivizi dotati cu ratiuni, suntem intr-un anume sens proprii nostri legislatori si judecatori (adica ne dam singuri legi si ne sanctionam cand le incalcam).

      Pe de alta parte, exista o zona destul de consistenta in care "etica" este segmentata pe domenii, acea "etica aplicata". Aceasta abordare sectoriala este si mai aproape de profesii, de organizatii, de institutii, si implica in majoritatea cazurilor o dubla specializare. De exemplu, nu poti vorbi despre etica in domeniul nanotehnologiilor daca nu esti pregatit ca inginer in nanotehnologii, in principal, si ca etician, in secundar. La fel si cu bioetica sau orice alt sector.
      • 0 (0 voturi)    
        Corect... (Miercuri, 23 iunie 2010, 13:15)

        Reliastul [anonim] i-a raspuns lui Cristian Ducu

        Corecta ideea cu etica aplicata. E mai aproape de adevar, desi nu se adreseaza esentei ci mai degraba se adapteaza specificului din domeniu.

        Frumos si exemplul cu 'Patagonia', doar ca nevoia de competitivitate neacoperita de potential, aduce si exemple in sens contrar.

        Pana la urma, ramanand la modelul cu cele 2 medii, social si cel de afaceri, daca simplificam foarte mult, etica ar fi principiile impuse de social mediului de business, fara sa adreseze interesul diferit al mediului de business. Adica, faceti ce aveti nevoie sa faceti, ca sa castigati, atata timp cat respectati regulile impuse de social.

        Ceea ce pare corect.

        Dar ce anume poate determina mediul de business sa respecte aceasta impunere? Care este organizatia, institutia sau altceva care sa sustina un front comun social? Cat de comun? Pentru ca morala are si ea variatiuni, deci si etica...

        E evident ca respectarea eticii este un ideal dorit. Fara insa a intelege mecanismele din lumea reala, ramane un ideal.
  • 0 (0 voturi)    
    modelul 'Patagonia' (Miercuri, 23 iunie 2010, 11:12)

    sabin [anonim]

    un subiect important. compania 'Patagonia' poate fi (printre altele) un bun exemplu de etica in afaceri (si nu numai).

    http://think.hotnews.ro/incalcand-regulile-%E2%80%93-profit-si-protectia-mediului-intr-un-sistem-capitalist-in-boxa-%E2%80%9Eacuzatilor%E2%80%9D-%E2%80%9Epatagonia%E2%80%9D.html
  • 0 (0 voturi)    
    peste 100 ani, poate (Miercuri, 23 iunie 2010, 13:14)

    pheideas [anonim]

    Da, ar fi bine, insa tot atat de bine ar fi sa ne amintim ceea ce se pare ca am uitat cu totii - institutiile breslelor si a ucenicilor. Institutii care au functionat la noi pana in 1940. Partea tragica este aceea ca noi nu mai avem oameni care le recladeasca. Pe ultimii mesteri i-am ingropat acum 15 ani. Iarta-ma ca sunt pesimist, dar nu cred ca vom avea etica in businessul romanesc in urmatorii 100 de ani. A, ca vom incepe s-o invatam, este alta problema; de durata insa.
    Etica se bazeaza pe convingere personala, nu pe impunere colectiva. Etica este atitudinea ofiterului german, care in momentul in care isi dadea cuvantul ca nu se trage, toata armata inamica putea sa treaca prin liniile sale fara sa i se clinteasca un fir. Etica inseamna respect de sine si pentru valorile mostenite. Inseamna constiinta zidarului sas, pe care il gaseai pe santier pana seara, in timp ce colegii sai romani numarau sticlele la carciuma. Nimeni nu-l forta sau sa-i spuna ce sa faca.
    • 0 (0 voturi)    
      Re: Pheideas (Miercuri, 23 iunie 2010, 15:06)

      MLZ [anonim] i-a raspuns lui pheideas

      Just ce spui tu, doar ca breslele sunt un sistem inchis, opus total libertatii economice (ma refer la intrarea si iesirea libera de pe piata). Mai exact, un monopol. Nu cred ca de fapt iti doresti monopoluri.

      Cred ca de fapt te bucuri ca poti sa vorbesti ieftin la telefonul mobil si ca nu ai ramas abonat al Romtelecomului monopolist care iti instala post de telefonie fixa dupa 2 ani de la cerere. Toate astea au fost facute posibile de concurenta.

      Deci nu poti sa clamezi superioritatea breslelor si dup'aia sa te bucuri de telefonia mobila .... ai fi inconsecvent, ceea ce nu cred ca e cazul.

      Cumva, tu vrei remedii de secol trecut pentru probleme de secol prezent. Nu cred ca merge asa ceva.

      In plus, mai exista bresle (doar ca nu sunt denumite exact asa): avocatii, notarii ..... ti se pare ca e vreun model de succes!?!
  • 0 (0 voturi)    
    Just si realist (Miercuri, 23 iunie 2010, 14:09)

    misha [anonim]

    Celor care se indoiesc de existenta eticii in business-ul romanesc sa se uite cu atentie in jur.

    Eu m-am uitat si constat ca singurele firme care merg inainte sunt cele respecta si principiile etice. Care au relatii solide, oneste si stabile cu toti partenerii lor: salariati, clienti, furnizori, stat, etc, si asta fara a sacrifica profitabilitatea.

    Si chiar daca aceste firme pe care le-am urmarit nu au manuale de etica si regulamente interioare atat de rafinate, ceea ce le face sa se comporte onest si etic este exemplul antreprenorului.

    La fel si in cazul firmelor care se comporta neetic - antreprenorul da tonul.

    Si cum 99% din business-ul roamnesc este la nivel de antreprenoriat....daca vor evolua sau nu depinde de cei 7 ani de acasa pe care i-a vazut pana acum publicul acestui business.
  • 0 (0 voturi)    
    Hm ..... (Miercuri, 23 iunie 2010, 14:53)

    Gica Contra [anonim]

    "Codurile de etica si conduita profesionala, (...) trebuie sa ia nastere din valorile si principiile angajatilor acelei companii. (...) Multi cred ca asta este o pierdere de vreme. Insa pentru acestia am o intrebare: cum pot cere unui angajat sa respecte un cod de etica pentru care angajatul respectiv nu simte nici un atasament fiindca nu contine valori pe care el sa le impartaseasca? "

    Pai cei care considera ca e o pierdere de vreme, sustin ca nu e nevoie de de un cod de etica. Pe cale de consecinta, nu cer angajatilor lor sa respecte niciun fel de cod de etica. Deci intrebarea ta nu nu "o ai" pentru acestia!!

    Si atunci ... cui i se adreseaza intrebarea!?!? :P
    • 0 (0 voturi)    
      Codurile de etica (Miercuri, 23 iunie 2010, 16:09)

      Cristian Ducu [anonim] i-a raspuns lui Gica Contra

      In Romania, codurile de conduita sau codurile deontologice au devenit o moda. Sunt foarte multi indivizi care nici macar nu disting intre un cod de conduita si un cod de etica, insa fac un astfel de document pentru compania lor. Multi manageri, la randul lor, au observat ca unele companii straine nu lucreaza (fiindca certificarea SA8000 ii obliga) decat cu firme care au un cod de etica si, ca atare, au pus sa se copieze unul de pe Internet.

      Codurile de etica din spitale sau universitati, tot o moda sunt. Numai ca in spatele lor nu mai este un exercitiu de PR, ci o obligatie legala. Ca si in cazul institutiilor publice, care trebuie sa aiba un cod de etica la nivel local (nu cel pentru Functionarul Public).

      Acesta este contextul. Acum, intrebarea se adresa celor care fac un cod de etica fie ca exercitiu de PR, fie dintr-o obligatie legala. Sper ca se intelege.
      • 0 (0 voturi)    
        felicitari (Joi, 24 iunie 2010, 2:28)

        pheideas [anonim] i-a raspuns lui Cristian Ducu

        Inseamna ca vei avea de lucru mult timp de acum inainte. Sunt convins ca foarte multe firme romanesti vor investi in imbunatatirea eticii profesionale atat in cadrul organizatiei, cat si in relatia cu clientii si beneficiarii. Pe criza asta, da-mi voie sa te felicit !:)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri