In cei 13 ani de experienta profesionala am vazut destule cazuri in care diferite firme - inclusiv multinationale bine organizate - au fost victimele diferitelor tipuri de frauda. In toti acesti ani, am propus, dar si aplicat, diferite modele de diminuare a riscului de frauda. Exista o literatura intreaga, exista destui teroreticieni, dar si consultanti bine platiti care pot explica mai bine si mai exhaustiv despre cum o firma isi poate reduce riscul de frauda.

Insa experienta este un bun profesor si incerc sa impartasesc ceva din ea.

1. Cultura firmei - este cel mai important lucru. Daca firma are o cultura cu toleranta zero fata de orice tip de frauda; daca este o cultura deschisa si daca urmareste profitul in mod 100% legal. Iti poti da seama inca de la angajare de cultura firmei. De obicei ti se inmaneaza o brosura unde sunt descrise valorile firmei precum si cateva politici despre codul de etica al angajatului. Daca firma este cotata la bursa, creste transparenta, atunci ai si informatii publice certificate si te ajuta la evaluare.

2. Nu se merge de unul singur la intalniri importante: mai ales atunci cand sunt negocieri ce implica bani. Este bine sa fie cel putin doi.

3. Controale interne solide: departamentul financiar trebuie sa fie independent si profesionist si care sa se asigure ca toate contractele sunt aprobate de cel putin doi reprezentanti, ca pentru plati ai nevoie de mai multe semnaturi din mai multe departamente; firma sa aiba si audit intern care sa raspunda comitetului de audit alcatuit din profesionsti integri si independenti. Neaparat si audit extern.

4. Pe cine angajam?: sa se evite nepotismul. Odata ce lucrul asta este stabilit, orice potential angajat sa fie intervievat de cel putin doua persoane care sa fie ambele de acord cu angajarea. Un manager experimentat miroase daca un candidat are probleme cu integritatea. Si neaparat luat referinte si sunat la fostul angajator.

5. Aprobarea cheltuielilor: de exemplu atunci cand iesiti la cina cu seful trebuie sa plateasca seful. Daca seful il pune pe un subaltern sa plateasca, cheltuielile subalternului apoi vor fi aprobate de sef; in acest fel firma poate plati o cina cu caracter privat si nu in interes de serviciu. Lasati-l pe sef sa deconteze el cina, sa vedem daca seful lui ierarhic este de acord.

6. Atentiile din partea tertilor sa fie interzise: este bine ca atentiile mai mari de 10-20 de euro sa fie declarate. Daca este mai mult, de exemplu o excursie in Noua Caledonie, independenta angajatului poate fi pusa la indoiala. Daca iesiti cu un furnizor sau client la masa, nu-l lasati sa plateasca. Nu acceptati favoruri din partea nimanui.

7. Alte activitati in afara serviciului sa fie declarate: de exemplu daca esti director de vanzari la o firma de automobile si ai venituri suplimentare din, sa zicem, spalatorie auto: daca spalatoria auto este mica si nu lucreaza cu firma de automobile este OK. Daca in schimb are contract cu firma de automobile, atunci exista conflict de interese. Din cauza asta spalatoria auto trebuie declarata angajatorului.

Parte din aceste sapte metode sunt usor de implementat, dar si celelalte - precum cultura firmei - odata implementate si intretinute, devin extrem de usoare.

Comenteaza pe blogul Jeopardy.