O firrma romaneasca din trei are probleme de lichiditate din cauza platilor intarziate sau neefectuate, iar cea mai mare cota a creantelor neincasate o au companiile din comert, in special cele cu clienti persoane juridice, se arata in studiul "Obiceiuri de plata in tarile europene" prezentat marti de Georg Kovacs, liderul companiei de colectare debite EOS KSI. In Germania doar una din 10 companii sunt afectate, iar in Slovacia- 16%.

De asemenea, firmele romanesti acorda clientilor intervale de plata in medie de aproximativ 33 de zile, mult mai scurte decat in alte tari ca Spania (70 zile) sau Grecia (106 zile). Cele mai scurte intervale de plata pentru clientii persoane juridice le acorda companiile din Rusia si Germania (in medie 24 de zile), se mai arata in studiul citat.

cota creante neincasate

cota creante neincasate

Foto: Hotnews

Aproape 40% dintre companiile din industria comertului s-au confruntat deja cu probleme de lichiditati, cauzate de creantele neincasate, mai spune Kovacs.

  • Consumatorii persoane fizice, mai buni platnici decat cele juridice

Comparativ cu tarile est europene, cota platilor efectuate la timp este mai mare in cazul consumatorilor si la un nivel mediu in ceea ce priveste clientii persoane juridice. Creantele nerecuperabile se situeaza de asemenea la un nivel mediu in ceea ce priveste clientii persoane juridice, insa nivelul este mai ridicat decat cel inregistrat

Cele mai lungi intervale de plata sunt acordate clientilor persoane juridice din industrie

Rezultat studiu EOS KSI

pentru consumatori.

  • Consumatorii afecteaza in primul rand companiile din comert

Astfel, lichiditatile a doua din cinci companii ce activeaza in comert au fost deja periclitate din cauza creantelor neincasate. Cea mai mare problema: companiile din Romania, comparativ cu celelalte tari, ocupa primul loc in ceea ce priveste gradul de periclitare a lichiditatilor.

In Grecia, tara in care aceasta cota este a doua la nivel mondial, 23% dintre firmele chestionate au admis ca au avut pana acum probleme cu lichiditatile.

Pentru acest studiu, EOS a chestionat 2.200 de companii din zece tari europene cu privire la obiceiurile locale de plata.

  • Volumul creantelor neachitate: peste un miliard de lei

39% dintre acestea au avut deja probleme grave din cauza creantelor neincasate (in cazul serviciilor 27% iar in industrie 24%). Comparativ cu anul 2007, numarul total al companiilor afectate a crescut in mod simtitor, in momentul respectiv 16% dintre cei chestionati declarand ca au avut cel putin o data probleme cu lichiditatile. Georg Kovacs, Director General al EOS KSI Romania, explica: "Conditiile economice s-au inrautatit foarte mult in anul 2009. Companiile s-au confruntat tot mai des cu problema refinantarii. Astfel, volumul creantelor neachitate a crescut, valoarea acestora atingand in octombrie 2009 nivelul maxim de peste un miliard de lei", spun reprezentantii EOS.

Cea mai scazuta cota a creantelor nerecuperabile s-a inregistrat la companiile care activeaza in industrie si la prestatorii de servicii

Rezultat studiu EOS KSI

In consecinta, companiile romanesti privesc viitorul cu scepticism. In perspectiva urmatorilor doi ani, in jur de 38,6% se asteapta la o inrautatire a comportamentului de plata al clientilor, in timp ce 41% prevad o evolutie constanta.

Intervalele lungi de plata acordate clientilor duc la valori mari ale creantelor neincasate.

  • In Romania, clientii persoane fizice au la dispozitie un interval mediu de aproximativ 23 de zile pentru plata facturilor

Intervalele lungi de plata se reflecta in cota ridicata a creantelor neincasate. Dupa Grecia (22%) si Spania (16%) companiile din Romania prezinta cea mai ridicata cota a creantelor neincasate (13%). In special companiile ce activeaza in comert, avand clienti persoane juridice prezinta in bilanturile lor o cota ridicata a creantelor neincasate (17%). "Multe companii asteapta in continuare prea mult pana sa adreseze problema managementului creantelor. In acest caz se aplica urmatorul principiu: Cu cat se actioneaza mai repede, intr-un mod profesional, pentru colectarea facturilor ale caror termen de plata a fost depasit, cu atat mai mare este

Aproximativ o companie romaneasca din doua prevede o inrautatire a comportamentului de plata al clientilor sai.

Rezultat studiu EOS KSI

probabilitatea sa le recuperati si sa evitati problemele de lichiditati", explica Kovacs

S-a inteles importanta managementului profesionist al creantelor. Totusi, doar aproximativ una dintre trei companii din Romania (27%) dispune in prezent de angajati specializati in domeniul Managementului Creantelor. Nu in ultimul rand, in acest context, una din doua (51%) dintre companiile romanesti chestionate acorda o importanta crescuta Managementului Riscului si al Creantelor.

Doar in Grecia aceasta valoare este mai mare: 73%. Impreuna cu Institutul independent de cercetare a pietii Ipsos, Grupul EOS a chestionat in primavara anului 2010 2.200 de companii din zece tari europene, cu privire la obiceiurile locale de plata. Cate 200 de companii din Marea Britanie, Spania, Grecia, Romania, Rusia, Slovacia, Bulgaria, Polonia si Belgia precum si 400 de companii din Germania au raspuns la intrebari cu privire la propriile lor experiente referitoare la comportamentul de plata al clientilor, dezvoltarea economica a tarii si Managementul Riscului si al Creantelor.