Continuarea programului de restructurare este singura sansa de salvare a companiilor din sectorul feroviar, a declarat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, dupa o intalnire cu liderii sindicatelor din companiile de cale ferata. Boagiu a mai spus ca 2000 a fost ultimul an in care aceste companii au functionat fara pierderi.

"Continuarea programului de restructurare este singura sansa de salvare a companiilor si, oricat de dureroase ar fi disponibilizarile de personal, riscul ca aceste companii sa intre in faliment este foarte mare avand in vedere actuala situatie de colaps financiar la calea ferata. Prin urmare, daca aceste companii ar intra in faliment, am fi nevoiti sa disponibilizam tot personalul de la calea ferata, nu doar cateva mii", a declarat ministrul transporturilor.

Daca aceste companii ar intra in faliment, am fi nevoiti sa disponibilizam tot personalul de la calea ferata, nu doar cateva mii

Anca Boagiu

Aceasta a precizat ca a cerut modificarea contractelor de mandat ale directorilor de companii astfel incat acestia sa isi asume direct realizarea tintelor de eficientizare. Boagiu a mai spus ca impreuna cu sindicatele, va fi convenit un program mai larg de redresare a companiilor punand accent pe investitii, pe reducerea cheltuielilor si pe o mai buna colectare a veniturilor. "Investitiile presupun in primul rand accelerarea procesului de absorbtie a fondurilor europene pentru sistemul feroviar. Nu vom reusi peste noapte sa readucem aceste companii la situatia din 2000, ultimul an cand au functionat fara pierderi, dar acest plan de eficientizare este unica sansa pe care o avem pentru salvarea lor", a afirmat ministrul Anca Boagiu.

Restructurarea companiilor va fi facuta in conformitate si cu tintele prevazute in acordul semnat de Guvernul Romaniei cu Fondul Monetar International si Comisia Europeana.

Ministrul Transporturilor a cerut, in urma cu cateva zile, modificarea contractelor de mandat ale directorilor generali ai companiilor aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor. "Contractele vor fi modificate in sensul asumarii tintelor prevazute de memorandumul cu FMI", sustine Anca Boagiu. Potrivit acesteia, este o modalitate de a stopa situatiile in care companiile angajau cheltuieli "aberante" sau nu participau la demersurile de reducere a cheltuielilor publice.

  • Mai multe companii din subordinea Ministerului Transporturilor sunt monitorizate de FMI. In scrisoarea de intentie suplimentara semnata de Guvern pe 9 septembrie se arata ca pentru urmatoarele doua trimestre a fost convenit un grafic de limitare a pierderilor celor 10 companii monitorizate de FMI de pana la trei miliarde de lei la sfarsitul lunii septembrie si de pana la patru miliarde de lei la sfarsitul lunii decembrie. Companiile monitorizate sunt Compania Nationala de Cai Ferate CFR, Societatea Nationala de Transport CFR Calatori, Compania Nationala a Huilei, Termoelectrica, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Societatea Comerciala Electrificare CFR si Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare.