Service-urile auto ar putea fi obligate sa isi informeze clientii in legatura cu originea pieselor folosite, vizand conformitatea acestora, pentru a elimina orice suspiciune privind faptul ca ar fi false, contrafacute ori reutilizate, sau cu termenul de valabilitate expirat, conform unui proiect legislativ adoptat, miercuri, de Senat, informeaza Agerpres. Mai mult, service-urile ar trebui ca la cererea clientilor sa permita accesul direct sau prin sistem audio-video inclusiv la executarea reparatiilor. Cristian Muntean, director general al ASSAI, asociatie care reprezinta peste 300 de service-uri auto independente sustine ca masura ar avea ca rpim efect inchiderea a peste 40% dintre service-urile din tara.

Potrivit proiectului legislativ aprobat, proprietarii atelierelor de reparatii de masini vor fi obligati sa asigure accesul consumatorilor la informatii privind procedurile tehnologice si manopera, la solicitarea acestora, iar clientii pot asista fie in mod direct, fie prin urmarirea operatiunilor, printr-un sistem audio-video.

Proiectul legislativ a fost initiat de deputatul PSD Iulian Iancu si urmeaza sa fie dezbatut la Camera Deputatilor.

In expunerea de motive care insoteste proiectul legislativ, initiatorul arata ca Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 prevede obligatia statului de a asigura 'cadrul necesar informarii complete a consumatorului despre caracteristicile esentiale ale serviciilor', precum si 'protectia drepturilor si intereselor lor legitime impotriva unor practici incorecte sau insuficient transparente'.

Proiectul de lege mai prevede ca in cazul in care service-urile auto nu respecta prevederile amintite, clientii au dreptul sa refuze semnarea receptiei lucrarilor, inclusiv plata acestora, pana la momentul in care acestia nu mai au obiectiuni in ce priveste realitatea si calitatea lucrarilor.

  • Cristian Muntean, ASSAI: Masura ar duce la inchiderea in prima faza a peste 40% dintre service-urile auto din tara

Contactat de HotNews.ro, Cristian Muntean, director general al ASSAI, asociatie care reprezinta peste 300 de service-uri auto independente din tara, a precizat ca masura ar duce la falimentul multor unitati in tara.

"Industria de service auto e deja in Romania in cadere libera si o astfel de masura care ar presupune o investitie de 50.000-100.000 euro pentru achizitia unui sistem de monitorizare audio-video care sa poata fi accesata de clienti de la domiciliu ar avea ca prim efect inchiderea a peste 40% dintre service-urile auto", a spus Muntean.

Potrivit acestuia, este exclusa varianta in care clientul sa poata asista direct la reparatii, fapt care obliga automat service-urile la achizitia de sisteme de monitorizare.

"Accesul clientilor intr-un atelier de reparatii este strict interzis pentru ca unitatile service raspund atat de masina clientilor cat si de eventualele accidente care pot avea loc. Sunt norme de protectia muncii care trebuie respectate. O astfel de varianta suna bine si sunt de acord in principiu cu ea, dar nu poate fi pusa in aplicare in acest moment de criza", a declarat acesta.

Costurile pentru astfel de sisteme ar fi insa greu de suportat de unitatile de reparatii auto.

"In cazul unui service cu un numar de 250-300 de masini reparate pe luna si cu circa 40 de angajati, este nevoie de o investitie de circa 100.000 euro, achizitia a aproximativ 60 de camere video si a unui sistem de stocare a datelor timp de 6 luni de zile, pentru ca clientii sa aiba acces si ulterior daca sunt suspiciuni privind instalatia. In prezent in Bucuresti sunt multe service-uri care au un astfel de sistem implementat dar 60-70% dintre service-urile din Romania sunt cu 6 angajati si cifra de afaceri care nu le-ar permite achizitia unui astfel de sistem", a mai precizat Cristian Muntean.