Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea standardelor de cost pentru investitiile finantate din fonduri publice. "Prin prezenta hotarare se aproba standarde de cost, care sa raspunda unui minim necesar de finantare si care sa evite atat subfinantarea cat si suprafinantarea datorita erorilor de fundamentare a costurilor lucrarilor de investitii pentru obiectivele din domeniul infrastructurii de transport", se arata in nota de fundamentare a proiectului (documentul atasat). Cititi in text lista cu standardele de cost.

La stabilirea costului investitiei de baza s-au avut in vedere:

  • analiza dispersiei costurilor unitare la obiective similare contractate in perioada 2005-2009
  • costul investitiei de baza rezultat din listele cu cantitati pe categorii de lucrari in preturi actualizate la ianuarie 2010

Standardul de cost pentru infrastructura rutiera defineste costul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou in conditii normale in zona de deal. Potrivit proiectului, factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul de performanta nu sunt luati in considerare.

Lista din actul normativ cuprinde un numar de 12 standarde de cost grupate pe domenii: rutier, feroviar, naval si aerian.

  • Pentru autostrada in zona de deal, costul unitar este de 21.210.000 lei/kilometru (5 milioane euro/km). Din aceasta suma, 2 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru autostrada in zona de munte, costul unitar este de 25.620.000 lei/kilometru (6,1 milioane euro/km). Din aceasta suma, 2,6 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru autostrada in zona de ses, costul unitar este trecut la fel ca la deal, de 21.210.000 lei/kilometru (5 milioane euro/km)! Valorile de referinta pentru diferite categorii de lucrari de infrastructura de transport publicate la mijlocul lunii octombrie aratau un cost de 16.212.000 lei/km (3,8 milioane euro/km).
  • Pentru un drum national nou clasa tehnica III, costul unitar este de 16.212.000 lei/ kilometru (3,8 milioane euro/km), din care 1 milion euro reprezinta fundatia, iar 1,4 milioane euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru reabilitarea unui drum national clasa tehnica III, costul unitar este de 3.196.200 lei/kilometru (761.000 euro/km).
  • Pentru reabilitarea coridorului paneuropean, costul unitar este de 9.156.000 lei/kilometru (2,1 milioane euro/km), din care 1,9 milioane euro reprezinta suprastructura si terasamentele.
  • Pentru linie de cale ferata, costul unitar este de 4.998.000 lei/kilometru (1,2 milioane euro/km).
  • Pentru cheu maritim la 13,5 metri, costul unitar este de 90.090 lei/ml (21.450 euro/ml).
  • Pentru cheu fluvial pereat, costul unitar este de 37.220 lei/ml (8.861 euro/ml).
  • Pentru punct de trecere a Dunarii cu bacul, costul unitar este de 2.317.750 lei/bucata (551.845 euro/bucata).
  • Pentru pista de decolare aterizare cu structura rigida si numar de clasificare PCN 65, costul unitar este de 1.642.500/100 m (391.071 euro/100 m).
  • Pentru pista de decolare aterizare cu structura rigida si numar de clasificare PCN 100, costul unitar este de 2.341.500 lei/100 m (557.500 euro/100 m).

NOTA: Toate preturile sunt fara TVA. Pentru mai multe detalii accesati documentul atasat..