Proiect de Hotarare de Guvern: Costul unitar pentru o autostrada in zona de munte este de 6,1 milioane euro/km, iar pentru o linie de cale ferata de 1,2 milioane euro/km

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Vineri, 5 noiembrie 2010, 11:18 Economie | Companii

Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea standardelor de cost pentru investitiile finantate din fonduri publice. "Prin prezenta hotarare se aproba standarde de cost, care sa raspunda unui minim necesar de finantare si care sa evite atat subfinantarea cat si suprafinantarea datorita erorilor de fundamentare a costurilor lucrarilor de investitii pentru obiectivele din domeniul infrastructurii de transport", se arata in nota de fundamentare a proiectului (documentul atasat). Cititi in text lista cu standardele de cost.

La stabilirea costului investitiei de baza s-au avut in vedere:
  • analiza dispersiei costurilor unitare la obiective similare contractate in perioada 2005-2009
  • costul investitiei de baza rezultat din listele cu cantitati pe categorii de lucrari in preturi actualizate la ianuarie 2010
Standardul de cost pentru infrastructura rutiera defineste costul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou in conditii normale in zona de deal. Potrivit proiectului, factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul de performanta nu sunt luati in considerare.

Lista din actul normativ cuprinde un numar de 12 standarde de cost grupate pe domenii: rutier, feroviar, naval si aerian.

  • Pentru autostrada in zona de deal, costul unitar este de 21.210.000 lei/kilometru (5 milioane euro/km). Din aceasta suma, 2 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru autostrada in zona de munte, costul unitar este de 25.620.000 lei/kilometru (6,1 milioane euro/km). Din aceasta suma, 2,6 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru autostrada in zona de ses, costul unitar este trecut la fel ca la deal, de 21.210.000 lei/kilometru (5 milioane euro/km)! Valorile de referinta pentru diferite categorii de lucrari de infrastructura de transport publicate la mijlocul lunii octombrie aratau un cost de 16.212.000 lei/km (3,8 milioane euro/km).
  • Pentru un drum national nou clasa tehnica III, costul unitar este de 16.212.000 lei/ kilometru (3,8 milioane euro/km), din care 1 milion euro reprezinta fundatia, iar 1,4 milioane euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru reabilitarea unui drum national clasa tehnica III, costul unitar este de 3.196.200 lei/kilometru (761.000 euro/km).
  • Pentru reabilitarea coridorului paneuropean, costul unitar este de 9.156.000 lei/kilometru (2,1 milioane euro/km), din care 1,9 milioane euro reprezinta suprastructura si terasamentele.
  • Pentru linie de cale ferata, costul unitar este de 4.998.000 lei/kilometru (1,2 milioane euro/km).
  • Pentru cheu maritim la 13,5 metri, costul unitar este de 90.090 lei/ml (21.450 euro/ml).
  • Pentru cheu fluvial pereat, costul unitar este de 37.220 lei/ml (8.861 euro/ml).
  • Pentru punct de trecere a Dunarii cu bacul, costul unitar este de 2.317.750 lei/bucata (551.845 euro/bucata).
  • Pentru pista de decolare aterizare cu structura rigida si numar de clasificare PCN 65, costul unitar este de 1.642.500/100 m (391.071 euro/100 m).
  • Pentru pista de decolare aterizare cu structura rigida si numar de clasificare PCN 100, costul unitar este de 2.341.500 lei/100 m (557.500 euro/100 m).

NOTA: Toate preturile sunt fara TVA. Pentru mai multe detalii accesati documentul atasat..


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

2104 vizualizari

  • -1 (5 voturi)    
    La preturile astea (Vineri, 5 noiembrie 2010, 11:22)

    Andu [anonim]

    La preturile astea nu mai vine nimeni sa construiasca :), ei vor 20-80 mil Euro/ km.
  • 0 (2 voturi)    
    Era si timpul (Vineri, 5 noiembrie 2010, 11:50)

    Cata [anonim]

    In alte tari de mult exista asemenea legi. Dar la noi nimeni nu vroia sa le faca, acu sa vedem cat vor tine si cat vor fi aplicate.
  • +1 (1 vot)    
    piste peste tot (Vineri, 5 noiembrie 2010, 11:51)

    bedexe [utilizator]

    "Pentru pista de decolare aterizare cu structura rigida si numar de clasificare PCN 100, costul unitar este de 2.341.500 lei/100 m (557.500 euro/100 m) "

    Deci 5 mil de eur / km de pista clasificata PCN 100.
    • 0 (0 voturi)    
      nu chiar (Vineri, 5 noiembrie 2010, 14:32)

      Ionut [anonim] i-a raspuns lui bedexe

      O pista de decolare/aterizare n-are covor asfaltic, n-are parapeti, santuri de drenare, etc.:)
  • +4 (4 voturi)    
    Preturi mari, detalii putine (Vineri, 5 noiembrie 2010, 12:06)

    BEDE [anonim]

    De pilda, daca spune un pret pt km de cale ferata, ar trebui sa spuna daca e vorba de km de linie simpla sau linie dubla. Si apoi, daca e vorba de linie electrificata.
    Si, parca preturile prea sunt facute pt contracte acordate contra shpaga sau la clientela politica. Ca doar asha s-au facut toate in ultimii 20 de ani.
    Macar daca, la preturile astea s-ar face lucrari de cea mai buna calitate. Dar, oricum, vad ca tot, la cel putin 2 ani trebuie refacut drumul pt care s-au platit milioane de EUR pe km si nimeni n u e tras la rapsundere pt lucrarile proaste si pus sa plateasca din averea lui pt ca a facut treaba proasta...
  • 0 (0 voturi)    
    ce tampiti! (Vineri, 5 noiembrie 2010, 12:55)

    Codruta N [utilizator]

    De parca ar putea fi aceleasi preturi (sau apropiate) daca lucrezi in zone de calcare sau dolomite compacte, in zone de granit (foarte dure - dar care nu se mai taseaza) sau in strate de Sinaia, care aluneca cu un deal intreg cu tot!
    Sau de parca ar putea fi costuri asemanatoare la zone strabatute de 3 pâraie / km, ca in zone de coasta uniforma; sau de parca ar putea fi apropiate costurile, daca intalnesti situri arheologice, ori nu!
    Ok! eu sunt curioasa: macar au inclus in preturi si "tunelele ecoogice"? Pun pariu ca nici prin GAND nu le-a trecut!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri