Monitorizarea FMI a companiilor cu pierderi. Episodul 5.

Termoelectrica are o singura solutie pentru eliminarea pierderilor: Scutirea la plata a datoriilor istorice

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Luni, 8 noiembrie 2010, 10:42 Economie | Companii

Termocentralele, scoase de pe piata
Foto: AGERPRES
Termoelectrica SA, unul dintre cei mai mari datornici la stat, inregistra la sfarsitul anului trecut pierderi de 2,5 miliarde de lei. In primele noua luni ale anului in curs, au fost inregistrate pierderi de 382,4 milioane de lei, reprezentand, in special, majorari si penalitati aferente datoriilor acumulate. Scutirea la plata a datoriilor istorice este singura solutie necesara prezentata de Termoelectrica la solicitarea HotNews.ro in vederea limitarii pierderilor.

Potrivit Termoelectrica, datoriile dateaza din 2001 cand au fost contractate credite pentru achizitionarea de combustibil pentru iarna. De asemenea, au fost facute datorii la bugetul statului reprezentand TVA si taxe vamale. Termoelectrica mai are datorii si la furnizorii de combustibili.

Pierderea contabila de 382,4 milioane lei, din primele noua luni, a fost determinata de:


  • Majorari si penalitati in suma de 385.305 mii lei aferente datoriilor reprezentand credite garantate angajate de societate pentru achizitionarea de combustibil pentru iarna 2001-2002 in suma de 190 mil EUR cu rambursare dupa 01.01.2006, datorii la bugetul statului reprezentand TVA, taxa vamala pentru importuri din perioada de pana la 31.12.2002, furnizori de combustibil, servicii de sistem pentru perioada de pana la 31.12.2004. Aratam ca aceste datorii au ramas in sarcina societatii in urma procesului de restructurare a SC Termoelectrica SA ce s-a finalizat la data de 31.12.2004.
  • Diferente de curs valutar in suma de 36.285 mii lei aferente obligatiilor la plata reprezentand credite garantate pentru investitii angajate pana la data de 31.12.2003, in sold la data de 30.09.2010 cu rambursare in perioada de dupa 01.10.2010, conform prevederilor contractuale.

Potrivit Termoelectrica, in ciuda datoriilor istorice, din activitatea curenta, in primele noua luni ale anului, societatea a inregistrat profit de 45,1 milioane de lei.

"De altfel si in anii 2008 si 2009 societatea a inregistrat pierderi contabile, dar din activitatea curenta are profit dupa cum urmeaza: in 2008- 109.316 mii lei, iar in 2009- 30.613 mii lei", precizeaza reprezentantii Termoelectrica.

Potrivit acestora, in perioada 01.01.2006-31.09.2010, societatea nu a mai contractat credite si si-a achitat toate obligatiile angajate pentru activitatea curenta reprezentand datorii comerciale, salarii, datorii catre bugetul general consolidat si bugetul asigurarilor sociale.

Datorii achitate in ultimii patru ani:


- datorii in vama reprezentand taxe vamale, comision vamal si TVA aferente importurilor realizate in perioada 1996-2000, ramase in sarcina societatii dupa restructurarea CONEL, in suma de 52.793.673,54 lei debit baza si 19.312.924,41 lei accesorii aferente acestuia. Soldul datoriei reprezentand accesorii, este la data de 30.09.2010 in suma de 244 mil. lei;

- rate de capital, dobanzi, comisioane aferente credite angajate pana la data de 31.12.2002 in suma de  64.080.597,22 lei;

- datorii reprezentand c/val combustibil, servicii de sistem – in suma de  155.718.576,32 lei.

  • Reprezentantii Termoelectrica au mai spus ca in perioada 2009-30.09.2010 au fost disponibilizati 500 de angajati pentru care au fost achitate salarii compensatorii de 30,5 milioane lei.
  • De asemenea, in perioada 2006-30.09.2010, au fost realizate investitii din surse proprii de 109,7 milioane lei.

Singura masura pentru eliminarea pierderilor este scutirea la plata a datoriilor istorice, precizeaza Termoelectrica

Potrivit reprezentantilor Ministerului Economiei, Termoelectrica se afla in plin proces de reorganizare si privatizare. "S.C. Termoelectrica S.A. se afla în proces de privatizare din anul 2006, de când a fost instituita administrarea speciala si exista doua colaborari cu parteneri straini (EON si ENEL la Braila si GDF Suez la Borzesti) în vederea realizarii unor grupuri termoenergetice noi. De asemenea, este în curs de finalizare procesul de constituire a filialei Electrocentrale Paroseni ca structura cu personalitate juridica distincta fata de SC Termoelectrica SA, iar centrala Doicesti este în proces de închidere".

  • HotNews.ro a solicitat companiilor monitorizate de FMI sa prezinte situatia pierderilor si solutiile pe care le au in vedere pentru limitarea acestora.
  • Companiile monitorizate sunt Compania Nationala de Cai Ferate CFR, Societatea Nationala de Transport CFR Calatori, Compania Nationala a Huilei, Termoelectrica, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Societatea Comerciala Electrificare CFR si Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

2363 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    De restructurare nu au auzit? (Luni, 8 noiembrie 2010, 10:52)

    mircea [anonim]

    Au mai fost iertati de datorii si tot acolo s-a ajuns.Trebuie schimbati sefii,facuta o analiza a numarului de personal si mai ales al celor cu functii de conducere ,multe inutile.Chiar nu inteleg in care logica economica,dupa 1989,din 2-3 directori la o societate,s-a ajuns la 10-15.Sunt prea multi si se incurca unul pe altul,iar responsabilitatea este zero.Si pe la spitale e aceiasi situatie.La Termoelectrica ar trebui analizate si cheltuielile si imputate cele nejustificate.Astia ,cu nesimtirea lor,pun pe butuci intreaga economie nationala.Vor iertarea de datorii.Sa le-o spuna profesorilor,doctorilor,politistilor,functionarilor publici.Stiu cati oameni sufera din cauza lor?
    • +3 (3 voturi)    
      vreau si eu sa fiu iertat de datorii (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:13)

      S [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Vom suferi cu totii! Datoriile vor fi platite prin imprumuturi ... imprumuturi pe care le vom plati noi si copiii nostri prin mii de taxe, impozite si calitate proasta a vietii.

      Ma intreb: daca nu mai platesc TVA-ul, taxele si impozitele la stat incepand de acum, oare peste 10 ani statul o sa ma ierte si o sa ma puna pe lista celor "scutiti" doar pt ca datoria mea e "istorica"??
    • +2 (2 voturi)    
      Ce e aia restructurare? (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:13)

      , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      Adica sa nu mai suga toti?
      Cu neamuri, cu catel cu purcel?
      Ce vorbesti?
      Io le propun sa faca greva!
      Sa le ierte datoriile de pe vremea lui Stefan Cel Mar, apoi si p'alea ale lui Mihai Viteazul...
      Ce alea nu e istorice?
      Astea de acum sunt... isterice!
    • -3 (3 voturi)    
      Vorbesti si tu (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:13)

      droid04 [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Ca sa te afli intreaba. Indiferent cum se cheama societatea dai din gura ca le stii tu pe toate...
      De-aia se pricepe tot romanul si la politica, si la fotbal si mai nou la economie, de zici ca e laureat Nobel pe economie ...

      Ca sa-ti explic ce inseamna "datorii istorice" : Termoelectrica a preluat toate datoriile acumulate de termocentralele pe care le avea in patrimoniu, care asa au devenit "fete mari" curate ca lacrima si s-au desprins de Termo, care a ramas cu toate rahaturile in brate.

      Deci inainte sa te ia avantul revolutionar mai documenteaza-te ...
    • 0 (0 voturi)    
      nu e asa de simplu, nu e asa de PSD (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:55)

      bula [anonim] i-a raspuns lui mircea

      grupuri termo-electrice trebuie sa existe pt. zacul in care nu avem apa in lacuri, pt. cazul in care Cernavoda se opreste pt. revizii, etc. Aceste grupuri, chiar daca stau produc cheltuieli. Iar daca produc, reiese cea mai scumpa energie electrica. Dar sunt o necesitate, ca si o unitate militara de parasutisti (produce cheltuieli pana ai nevoie de ea). Probabil ca desfiintarea firmei si inglobarea unor portiuni in Hidro si Nuclearo va face aceste cheltuieli sa se topeasca in celelalte. Si gur ca mai exista si solutia importului in caz de necesitate, dar cand e seceta la noi , e seceta si la vecini.
    • 0 (0 voturi)    
      te doare doar de "ceilalti" bugetari? (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:32)

      asa ca [anonim] i-a raspuns lui mircea

      nu te deosebesti cu nimic de cei de la termoelectrica.
  • -2 (2 voturi)    
    opinia mea (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:23)

    popas [anonim]

    Consider ca oportunitatea analizei profitabilitatii unei entitati precum Termoelectrica este gresit inteleasa... Aceasta entitate nu poate fi analizata dupa criterii de performanta economica precum alte entitati economice, deoarece performanta acesteia nu se masoara in functie de PROFITUL CONTABIL, ci in functie de BENEFICIILE aduse...

    Credeti ca ar fi greu sa obtina profit? Credeti ca daca ar fi privatizata ar aduce bani la buget? Nu cred...

    De ce Termoelectrica genereaza in prezent pierderi?
    Sistem strategic national: DA
    Concurenta: cvasi-monopol natural
    Preturi controlate de stat: DA

    In conditiile in care costul de productie si distributie al unitatii de energie este mai mare decat pretul primit, Termoelectrica va genera pierderi...
    Credeti ca salariile directorilor fac pierdere? Nu cred... Eventual marimea salariilor are o componenta morala, dar nu una economica.

    Atata vreme cat energia va fi scumpa, iar romanii vor plati mai putin decat costa, societatile de energie controlate de stat vor genera pierderi contabile, dar vor genera si beneficii sociale...

    Ce se doreste? PROFIT CONTABIL sau BENEFICII SOCIALE?
    • 0 (0 voturi)    
      nu exista "beneficii sociale"! (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:35)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui popas

      Atat!
      • 0 (0 voturi)    
        memoria? (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:58)

        bula [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

        ai uitat cand costul kwh era subvenionat de la buget pt. populatie??? se mai practica si azi PUNCTUAL. Analiza de mai sus este corecta: nu poti avea si maximizarea profitului si cost de vanzare "social". Idem la caldura din termoficare, la bilteul de metro sau de CFR.
        • 0 (0 voturi)    
          si in completare (Luni, 8 noiembrie 2010, 16:22)

          popas [anonim] i-a raspuns lui bula

          Termoelectrica a ajuns intr-o situatie financiara dezastruoasa din cauza datoriilor acumulate in timp, care au ajuns la 1,2 miliarde de euro. Sunt multe de spus vizavi de modul cum s-au acumulat aceste arierate, plecand de la faptul ca producatorul a preluat la momentul separarii din fosta structura a CONEL (anul 2000) cea mai mare parte a datoriilor, lucru care s-a repetat si in anul 2002, cand au fost transferate catre consiliile locale o serie de centrale electrice de termoficare, lasand povara datoriilor tot la compania-mama. La acest handicap s-a adaugat cel al costurilor de productie mari, care nu au fost acoperite prin preturile de vanzare. Printre cauzele ce au adancit dificultatile societatii se numara si indecizia autoritatilor de a demara procesul de privatizare in sectorul de producere a energiei.

          Ce a determinat scoaterea din competitia interna a Termoelectrica?. Este vorba de procesul de reforma a sistemului energetic, care a dus la crearea unor producatori structurati dupa sistemul de producere a energiei: termo, hidro, nuclear. Artizanii reformei sectorului au explicat ca aceasta organizare trebuia sa reprezinte doar o etapa intermediara, menita a evidentia costurile de producere ale fiecarui sistem.

          Ulterior, ar fi trebuit derulata o alta etapa de reorganizare, care ar fi condus la crearea unor entitati de producere care sa aiba preturi apropiate, astfel incat sa existe o competitie reala pe piata. Este evident ca Termoelectrica, in actuala structura, nu are cum sa fie o societate competitiva, care sa concureze cu producatori precum Hidroelectrica, Nuclearelectrica, complexurile energetice, care au preturi de producere mult mai mici. In nici o tara europeana structura producatorilor de energie nu s-a realizat dupa un singur tip de producere, societatile avand in componenta atat capacitati hidro, termo, cat si nuclear.

          sursa: http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Business/48773/Sistemul-energetic-pierde-o-cutuma-Termoelectrica.html
      • 0 (0 voturi)    
        remarca (Luni, 8 noiembrie 2010, 15:45)

        popas [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

        Codruta, nu stii ce inseamna beneficiu social... :)
        Atat!
  • +3 (3 voturi)    
    Termoelectrica are o gandire simplista si irealist (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:27)

    Virgil Madgearu [anonim]

    "Singura masura pentru eliminarea pierderilor este scutirea la plata a datoriilor istorice, precizeaza Termoelectrica"
    Mai este o solutie: sa se ia banii de la ARLO Slatina si de la "baietii destepti" din Ministerul Economiei la care cei ARLO Slatina au carat banii cu sacii ani de zile si in continuare, pentru ca acele contracte s-au prelungit pana prin 2014 sau 2016.
    Acolo este acest deficit pe care il reclama acum Termoelectrica! De ce sa fie scutiti de plata datoriilor? Asta inseamna acoperirea lor de la bugetul de stat! Adica de catre noi toti.
    Eu nu sunt de acord , in calitate de contribuabil, sa acopar ilegalirtati savarsite de altii!! Paguba , respectiv datoriile, trebuie recuperate de la cei vinovati. Termoelectrica sa se adreseze justitiei si sa isi rezolve acolo problemele , cu cei vinovati si sa lase bugetul de stat in pace. Siigur ca pentru ei asta e cea mai usoara solutie,dar nu si pentru noi, contribuabilii. Repet inca odata EU NU SUNT DE ACORD !
    Si inca ceva, conducerea Termoelectrica sa-si imbunatateasca substantial managementul total deficitar, sa umble si la salariile gigantice ale celor din conducere, CA etc, sa-si rationalizeze drastic cheltuielile, renuntand la cele ne-necesare-masini de 40-60. 000 de Euro, etc, Lgan-ul si eventula Duster-ul pentru teren si in numar absolut rezonabil sunt arhisuficiente si necesare in actualele conditii de stagnare economica, dar si pe viitor.
    • 0 (0 voturi)    
      nu-ti zic nu (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:02)

      bula [anonim] i-a raspuns lui Virgil Madgearu

      desi, daca faci ceva calcule, chiar daca merg toti pe jos si mazilesc toti sefii, nu economisesti mai mult de 5% din datoria viitoare. Termo produce energie SCUMPA si inca nu s-a decis CINE suporta diferenta. Ca sa nu mareasca kwh la populatie, se suporta de la buget, adica tot de la populatie. Acelasi calcul si pt. ce SE ZICE despre ALRO. Chiar daca ma iau dupa RTV, vorbim de cateva mil.de dolari pe ani, iar pana la sute de milioane de euro MAI ESTE.
    • 0 (0 voturi)    
      remarca (Luni, 8 noiembrie 2010, 15:54)

      popas [anonim] i-a raspuns lui Virgil Madgearu

      Virgil, energia vanduta catre ALRO este deja prinsa in veniturile Termoelectrica, iar nerecuperarea banilor nu afecteaza profitul... Daca ai sti putina contabilitate, ai intelege mai bine ca rezultatul contului de profit si pierdere nu depinde de incasarea creantelor...

      Raman la aceeasi parere, si anume ca nu poti avea o companie profitabila din punct de vedere economic, daca statul controleaza preturile pentru a obtine beneficii sociale.
      Daca s-ar ridica pragul superior al pretului pe unitatea de energie, compania ar putea deveni profitabila atunci cand VENITURI > CHELTUIELI.
      Insa beneficiul social este acela ca fiecare roman trebuie sa suporte un pret rezonabil pentru energie...
  • 0 (0 voturi)    
    asa si? pe minie cine ma scuteste (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:44)

    oldman [anonim]

    cele mai multe firme se descurca cu greu in perioada asta. fiscul iti blocheaza conturi, isi trage automat banii din ele, te baga in faliment. astia traiesc pe picior mare, cu salarii de te doare mintea si apoi cer sa nu mai plateasca statului? pai tot noi avem sa platim scutirea aia de impozite. nu am auzit vreodata ca aceste societati sa aiba blocate conturile pentru datorii la stat. in 20 de ani n-au gasit un management capabil care sa le rezolve problemele? si cum adica si-au achitzt datoriile curente. stiam ca platile acopera intai datoriile mai vechi si apoi pe cele mai noi catre acelasi furnizor. sau la ei nu functioneaza asa?
  • 0 (0 voturi)    
    disponibilizări? (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:49)

    gicu [anonim]

    500 disponibilizati cu 30,5 milioane roni? adică 60000 roni pe bucată? vreau si eu să mă disponibilizez.
  • +1 (1 vot)    
    Propunere... (Luni, 8 noiembrie 2010, 11:51)

    calinsab [utilizator]

    Propun o solutie simpla.

    Taierea pt fier vechi al intregii companii - Termolelctrica si cu banii obtinuti sa se finanteze reactoarele la Nuclear Eelctrica, iar astfel vom mai economisi cu emisiile poluante de la termocentrale, iar cotele indivize de poluare care se revin Romaniei conform protocoalelor internationale se vor putea vinde catre alte tari, iata astfel economisim pt buget - adica se stopeaza sume mari de bani care in acest moment se pierd : salariile uriase din termoelectrica, sumele incasate pe cota Romaniei de poluare - cateva sute de milioane euro cred, eliminam pierderile statului care dupa cum se vede sunt enorme, investim astfel in energia nucleara sau eoliana de ce nu?, si mai face ceva bani statul pe fierul vechi- acum cat are valoare mai mare caci oricum la un moment dat tot aici se v-a ajunge la fel cum s-a intamplat si cu industria din toata tara- tehnologii invechite si depasite care in contextul actual, ... sa fim seriosi suntem cam depasiti, va veti intreba, ce se v-a intampla cu angajatii, pai eu cred ca nici pe cei din marile fabrici desfintate din toata tara ... nu i-a intrebat nimeni ce vor face... e greu, adevarat asta, insa restructurare trebuie facuta, acum sau niciodata. Firmele private au restructurat in ultimii 2 ani mai multi angajati decat cei de la stat, asa ca E RANDUL STATULUI ROMAN SA SE RESTRUCTUREZE PINA LA TEMELII ! Altfel... aceasta economie care are caracteristicile unei boli lungi - inseamna moarte sigura !
    • 0 (0 voturi)    
      e timpul sa se renunte la termoelectrica (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:19)

      toto [anonim] i-a raspuns lui calinsab

      singura sansa sa nu mai platim ceea ce nu face, este sa se renunte la productia de energie pe baza de carbuni si sa se treaca la energie eoliana. proiectele eoliene in derulare pot prelua o mare parte de golul pe care l=ar lasa termo. bineinteles, si daca s-ar renunta la capusele din jurul acestor companii......
  • 0 (0 voturi)    
    Salarii nesimtite (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:12)

    Andrei [anonim]

    Salariile nesimtite i-a adus aici! Ei nu lucreaza la stat? Ei nu au reduceri de salarii? O femeie de serviciu la Termo castiga mai mult ca mine ..am 10 ani vechime si studii superioare! Traim in Romania...
  • 0 (0 voturi)    
    datoriile ce sunt? (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:38)

    costache [anonim]

    Datoriile astea istorice sunt cumva o parte din banii din fondurile de sanatate si pensie? Adica unii s-au pensionat sau s-au tratat medical fara ca angajatorul sa le plateasca asigurarea?
  • 0 (0 voturi)    
    Sa renuntam la ele (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:12)

    Popescu vasile [anonim]

    Intr-adevar trebuie sa renuntam la aceste firme ale statului care produc pierderi. Au salarii foarte mari si sunt pe pierderi, asa ceva nu se poate. Ai pierderi, trebuie sa-ti reduci salariul, noi populatia sa suportam piederile dar si salariile foarte mari ale acestora.
    Va multumesc!
  • 0 (0 voturi)    
    Tare titlul (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:44)

    ionA [anonim]

    Super tare titlul "o singura solutie", e in dulcele stil romanesc. Ce rost are sa ne batem capul sa caustam cauze, sa dezvoltam programe de eliminare a pierderilor si sa impunem un sistem de management performant, mai bine spergem datoriile, oricum peste doi ani fac altele.... oare la comanda cui a fost scris acest articol?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version