Deficitul comercial al Romaniei a scazut cu 3,45% in primele noua luni, la 6,89 miliarde euro. Exporturile continua sa creasca mai repede decat importurile

de Dragos Comache     HotNews.ro
Marţi, 9 noiembrie 2010, 10:04 Economie | Companii

Deficitul comercial al Romaniei a scazut in primele noua luni ale anului cu 3,45%, la 6,89 miliarde de euro, de la 7,14 miliarde de euro in aceeasi perioada din 2009, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS). Reducerea deficitului comercial s-a datorat cresterii mai accentuate a exporturilor fata de importuri.

In perioada mentionata, exporturile au crescut cu 26,5%, pana la 26,83 miliarde de euro, iar importurile au avansat cu 18,9%, la 33,73 miliarde de euro.

Calculat in lei, exporturile au urcat cu 25,1%, la 112,31 miliarde de lei, iar importurile au crescut cu 17,6%, la 141,13 miliarde de lei, ceea ce inseamna ca deficitul comercial a fost de 28,82 miliarde de lei, cu 1,38 miliarde de lei mai mic decat in perioada ianuarie-octombrie 2009.

Masinile si echipamentele de transport detin cea mai mare pondere in totalul exporturilor, de 42,2%, fiind urmate de materii prime si materiale, cu 6,8%, in vreme ce produsele agroalimentare si produsele chimice si cele conexe au o pondere de cate 5,8%. Combustibilii minerali detin o pondere de 5,6%, in vreme ce alte produse manufacturate reprezinta 33,8% din totalul exporturilor.

In ceea ce priveste importurile, cea mai mare pondere este reprezentata tot de masini si echipamente de transport (34,8%), urmate de produse chimice (13,6%), combustibili (10,2%), produse agroalimentare, bauturi si tutun (7,0%) si materii prime (3,4%). Alte produse manufacturate reprezinta 31% din totalul importurilor in primele noua luni.

Valoarea schimburilor intracomunitare de bunuri in perioada mentionata a fost de 19,45 miliarde de euro (81,47 miliarde de lei) la expedieri si de 24,40 miliarde de euro (102,17 miliarde de lei) la introduceri, reprezentand 72,5% din total exporturi si 72,4% din total importuri.

Diferenta dintre dinamica calculata pe baza valorilor exprimate in lei si cea calculata din valori exprimate in euro a fost determinata de aprecierea monedei nationale in lunile ianuarie-aprilie 2010 cu valori ce se situeaza in intervalul 1,6% - 4,5%, fata de lunile corespunzatoare din anul 2009 si deprecierii monedei nationale in lunile mai-septembrie 2010 cu valori ce se situeaza in intervalul 0,1% - 1,1%, fata de lunile corespunzatoare din anul 2009.


Citeste mai multe despre   










1726 vizualizari

  • +5 (11 voturi)    
    viva (Marţi, 9 noiembrie 2010, 10:27)

    Alex [anonim]

    Unde sunt cainii care latra ca ce face Boc si Base nu e bine ??

    Daca incepe Romania sa aibe crestere economica sanatoasa si reincep investitiile (de care care Romania depinde 100 % pt a-si reveni) o sa le faca statuie la amandoi .

    Traiasca Iliescu si cu Ciorbea care au dus la fier vechi toate fabricile Romaniei !
    • +2 (6 voturi)    
      Nu chiar (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:13)

      cosmin2509 [utilizator] i-a raspuns lui Alex

      Exagerezi mult prea mult. Eu sunt o persoana echilibrata si urasc demagogia (Nu conteaza din ce parte vine) . Deficitul comercial a scazut din 2 motive simple.
      1. Este criza, puterea de cumparare a romanului a scazut . Nu isi mai permite sa isi cumere plasme, masini la mana a 2-a din germania. Inclusiv cosul de alimente este mai gol. Toate acestea sunt importante.
      2. Exporturile au crescut semnificativ dotorita popularitatii masinilor dacia. Au avut un succes rasunator cu logan iar acum au cu Duster. Momentan 80% din masinile Duster sunt vandute in afara.
      • +2 (2 voturi)    
        Si tu exagerezi la fel de tare (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:42)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui cosmin2509

        1. Daca citesti cu atentie importurile cresc si ele: "in primele noua luni ale anului [...] importurile au avansat cu 18,9%". Nu sunt la nivelul lui 2008, dar cresc. Uite aici niste grafice cu evolutia exporturilor si importurilor:
        http://businessday.ro/wp-content/uploads/2010/09/Comert-exterior.jpg
        2. Exporturile n-au cum creste doar datorita exporturilor auto. De exemplu in Iunie, exporturile au fost de 3.2 mld eur, iar exporturile auto de 182 mil eur. Daca adaugam si subansamble auto, ajungem undeva la exporturi auto de 400 mil eur, iar cresterea fata de 2009 e de 29%., adica foarte apropiata de cresterea generala a exporturilor. Sursa aici:
        http://businessday.ro/09/2010/exporturile-auto-merg-bine-iar-comenzile-externe-sunt-cu-49-mai-mari-decat-in-2009/

        Deci, la fel cum Alex aroga guvernului merite prea multe, si tu atribui evolutia exporturilor unei singure firme. Mai multa informare nu strica.
        • 0 (2 voturi)    
          DA (Marţi, 9 noiembrie 2010, 12:09)

          cosmin2509 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan

          Unde am spus ca importurile nucresc si ele ?Crestea insa este ponderata din aceleasi cauze pe care le-am enumerat mai sus.
          In al doilea punct am vrut sa scot in evidenta ponderea pe care o are dacia in exportul nostru 42,2 %. Daca dacia nu ar avea succes s-ar alege praful de exporturile noastre. Este de asteptat sa se echilibreze putin balanta atunci cand Ford o sa inceapa sa exporte.
          Stiu ca pe langa asta mai avem si o fobrica Nokia care tot pentru export produce si multe altele dar nu au asa pondere mare.
          Concluzia: Cresterea exporturilor nu este data numai de dacia, dar ea este influentata foarte mult
          • +1 (1 vot)    
            foarte mult??? (Marţi, 9 noiembrie 2010, 12:29)

            bula [anonim] i-a raspuns lui cosmin2509

            la 4,2% e foarte mult??? Trezirea!!! Si daca exproturile de Dacia SCAD cu 50% influenta va fi de numai 2%!!! Ajuta cu ceva denigrarea???
          • +1 (1 vot)    
            Cosmin, cifrele (Marţi, 9 noiembrie 2010, 12:32)

            bogdan [anonim] i-a raspuns lui cosmin2509

            Repet cifrele pentru exporturi (am luat iunie nu pentru ca a fost cea mai buna luna pt exporturi, ci pentru ca pe iunie am gasit usor datele):
            Luna iunie, total exporturi 3.2 mld eur
            Luna iunie, total exporturi auto (adica Dacia), 182 mil eur. La masini si echipamente de transport intra multe alte chestii. Industria Auto, cu tot cu subansamble a exportat 400 mil eur in iunie, adica 12.5% din total. iar cresterea ei fata de 2009 e de 29%, foarte apropiata de cresterea medie de 26%. Acum inteleg confuzia pe care ai facut-o, dar INS intelege prin masini si echipamente de transport multe alte chestii care nu tin de domeniul auto.
      • 0 (0 voturi)    
        nu te inteleg (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:45)

        diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui cosmin2509

        1. daca romanul nu isi mai cumpara plasme, e un prim semn ca incepe sa invete cum sa-si gestioneze bugetul personal. sau obiceiurile de consum ale romanilor de pana la inceputul crizei ti se pareau bune? ti se pare ok sa-ti cumperi un obiect cu care sa rupi gura targului in public si care sa-ti rupa buzunarele in privat?

        2. ce e rau in faptul ca masinile Dacia sunt populare in occident? nu ti se pare ca exagerezi spunand ca doar masinile Dacia au tras in sus exporturile? in acele "echipamente de transport" intra o gramada de alte produse, de la cabluri si anvelope la echipamentul de bord al modelului x al marcii y produsa de constructorul z din strainatate.
    • -2 (2 voturi)    
      Totusi (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:37)

      Rhadoo [utilizator] i-a raspuns lui Alex

      Sa nu fim naivi. Economia Romaniei merge de 20 de ani din inertie. Politicienii merita cate o celula, nu o statuie.
      • 0 (0 voturi)    
        Nici statuie nici celula (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:54)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui Rhadoo

        Daca te uiti la Grecia, vezi ca se poate si mai rau. Politicienii nostri sunt precum poporul, nici mai buni, nici mai rai.
  • +1 (3 voturi)    
    O veste foarte buna (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:01)

    Romania Noastra [anonim]

    Mai ales cand e pusa alaturi de cresterea continua si accelerata a productiei industriale pe 11 luni, de revenirea pe plus a constructiilor in luna septembrie si de productia record in agricultura.

    Economia Romaniei isi revine, e evident ca suntem pe plus in T3 si poate vom fi si in T4.

    Trebuie sa mai reducem din importuri, putem reduce la cele de alimente, bautura si tutun, prin stimularea productiei interne si campanii de educare (asa cum se face peste tot in Europa, unde e combatut consumul de alcool si tutun).
    Mai putem reduce la combustibili dar numai daca se controleaza miscarile ciudate de pe piata exista o imensa evaziune fiscala in domeniul asta.
    Desi aceste 2 ramuri de import inseamna doar 17% din importuri, ar fi mai usor sa le reducem pt ca avem productii interne mari.

    Insa efortul real trebuie sa-l facem la produse manufacturate, importam tot felul de tampenii care zac prin depozite si rafturi de magazine, importam masini de cocalari, etc. Productia industriala va creste si vom avea din ce in ce mai multe produse manufacturate ''made in Romania'' pe piata interna.
    • 0 (0 voturi)    
      tutun & alcool (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:44)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui Romania Noastra

      Nu prea ai cum sa reduci importul de tutun & alcool. 90% din portofoliu de tigarete care se vinde pe piata Romaneasca e rezultatul productiei interne. Avem fabrici de tigarete (Philip Morris, JTI, BAT) pe teritoriul tarii, avem de asemenea fabrici de bauturi alcoolice si bere. Ceea ce trebuie facut este combaterea contrabandei, astfel incat taxele sa ajunga la buget.
    • 0 (0 voturi)    
      Hei, nu suntem la cintarea romaniei (Marţi, 9 noiembrie 2010, 11:52)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui Romania Noastra

      1. Revenirea constructiilor in septembrie a fost conjuncturala. Constructiile inca vor scadea, pentru ca au crescut prea mult de la bula imobiliara.
      2. Productia agricola n-a fost record, ci doar mai buna decit asteptarile.
      3. Daca te uiti la structura importurilor: "Masinile si echipamentele de transport [..] 42% materii prime si materiale cu 6,8% ", observam ca jumatate din exporturi nu sunt pentru consum. Deci e putin probabil sa mai putem scadea importurile fara sa afectam exporturile.
      4. In T3 vom avea sigur recesiune fata de T2 din cauza masurilor de austeritate. E posibil insa ca in T4 sa avem crestere. Pe de alta parte cresterea incasarilor din TVA sensibil peste cresterea TVA-ului ar putea fi un semn de redresare. Ramine sa vedem datele pe T3, pe 12 Nov.
      5. Daca ne uitam la structura exporturilor, industria extractiva scade, si cea prelucratoare creste, deci exportam produse prelucrate, si nu materii prime.
      • +1 (1 vot)    
        comentez la ce spui (Marţi, 9 noiembrie 2010, 12:35)

        naiv [anonim] i-a raspuns lui bogdan

        Constructiile nu-si pot reveni specatculos pe termen scurt si sa influenteze PIB. Cresterile din agricultura nefiscalizata nu influenteaza PIB. Avem industrii muribunde (lohn) care nu-si vor mai reveni vreodata (odata cu crestrea costului manoperei) Iar o crestere modesta a PIB compenseaza caderile din constructii (si poate din servicii) cu cresterea industriei. Iar importul de echipamente si tehnologie arata crestere in zona industriala.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi