CFR Calatori este una dintre companiile ale caror pierderi au fost incluse, in septembrie, in calculul deficitului bugetar, in urma unei recomandari a Comisiei Europene. Pierderile înregistrate de CFR Calatori la data de 31 august 2010 erau de 44,5 milioane lei, iar pentru sfarsitul anului, societatea estimeaza un nivel de 30 de milioane de lei. Tot la 31 august, CFR Calatori inregistra arierate de 588,5 milioane de lei, din care 322 milioane de lei reprezentau datorii la CFR SA. Reducerea numarului de trenuri din circulatie, reducerea cheltuielilor pentru utilizarea infrastructurii si reducerea cheltuielilor cu salariile, sunt doar cateva dintre solutiile necesare prezentate de CFR Calatori la solicitarea HotNews.ro in vederea limitarii pierderilor. Cititi in text si alte solutii propuse de CFR Calatori.

CFR CalatoriFoto: AGERPRES

Subventie suplimentata

Ministerul Transporturilor tocmai a elaborat un proiect de hotarare privind rectificarea bugetului de venituri si cheltuieli la CFR Calatori. Potrivit proiectului, in urma rectificarii bugetare, subventia pentru acoperirea diferentei dintre costul real de transport si veniturile realizate a fost suplimentata cu 198,2 milioane lei, alocata in totalitate pentru plata datoriilor restante catre CNCFR, suma totala fiind de 1,15 miliarde lei fata de un necesar de 1,4 miliarde lei, corespunzator pachetului minim social aprobat.

"In aceste conditii au fost luate masuri de diminuare a elementelor de cheltuieli cu prestatiile externe ca urmare a reanalizarii unor contracte de prestari servicii si efectuarea partiala a acestora cu personalul propriu, a renegocierii tarifelor unor prestatii, potrivit sarcinii stabilite conform O.G nr.55/2010 inclusiv masuri de întrerupere temporara a activitatii, respectiv introducerea in somaj tehnic a personalului începând cu 15 august 2010 pana la 31 decembrie 2010. Astfel, cheltuielile totale au fost diminuate cu 78,9 milioane lei ceea ce determina preliminarea unei pierderi de 30 milioane lei, fata de pierderea de 180 milioane lei prevazuta în bugetul de venituri si cheltuieli aprobat prin Hotarârea de Guvern nr.309/2010", se arata in nota de fundamentare a actului normativ. Proiectul de Hotarare de Guvern poate fi citit aici.

Datoriile CFR Calatori, introduse in calculul deficitului bugetar

Potrivit secretarului de stat in Ministerul Finantelor, Gheorghe Gherghina, CFR Calatori este una dintre societatile care au fost introduse in sectorul public. "In Romania vorbim de doua deficite: cash si ESA. In ESA, daca cheltuielile unei companii provin timp de 3 ani consecutivi din bani publici in proportie de cel putin 50%, compania e considerata o companie publica. Deficitul pe cash se refera doar la sectorul bugetar. Acest sector s-a convenit sa il impartim in 3, la Comisia Europeana. Sectorul public include tehnic vorbind, sectorul administratiei publice centrale (ministerele cu toate institutiile lor), locale si administratia sistemelor de asigurari. Eurostatul vine in control o data pe an in fiecare tara si ne spune ce mai trebuie introdus in sectorul public. In septembrie, ne-a introdus in sectorul public CFR Calatori si Termoelectrica, Compania de Huila Petrosani si cateva CET-uri, dupa ce in 2008 ne-a introdus si Metroul. Si nu de acum ci din urma cu 3 ani, ca asa se face. Tot in 2008 ne-a bagat in sectorul public 7 CET-uri", a explicat Gherghina.

Ce spune CFR Calatori despre masurile de limitare a pierderilor

  • În contextul economic actual, CFR Calatori este nevoita sa aplice în continuare masuri de limitare a pierderilor, prin:
  • Reducerea cheltuielilor cu materialele si piesele de schimb, combustibil si energie.
  • Reducerea numarului de trenuri din circulatie.
  • Reducerea cheltuielilor pentru utilizarea infrastructurii (TUI) proportional cu volumul de tren.km propus spre realizare pâna la sfârsitul acestui an.
  • Reducerea cheltuielilor cu salariile prin derularea programului de somaj tehnic.
  • Reducerea compunerii trenurilor cu utilizare slaba.
  • Reanalizarea turnusurilor de locomotive, vagoane si personal corespunzator volumului de tren.km propus a se realiza pâna la sfârsitul anului în curs si analiza activitatii subunitatilor în scopul redimensionarii acestora pe baza activitatii reale desfasurate, sau desfiintare, dupa caz.

HotNews.ro a solicitat companiilor monitorizate de FMI sa prezinte situatia pierderilor si solutiile pe care le au in vedere pentru limitarea acestora.

Companiile monitorizate sunt Compania Nationala de Cai Ferate CFR, Societatea Nationala de Transport CFR Calatori, Compania Nationala a Huilei, Termoelectrica, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Societatea Comerciala Electrificare CFR si Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare.