​Trei din tronsoanele coridorului pan-european IV Nadlac-Constanta vor fi scoase la licitatie in aceasta saptamana, potrivit unei informatii transmise de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) la solicitarea HotNews.ro. Adunate, lungimea celor trei tronsoane este de 156 de kilometri, iar valoarea lor este estimata la circa 1,3 miliarde de euro. Un alt tronson, de 99,5 kilometri, in valoare de 787 de milioane de euro, va fi licitat in cursul primului trimestru din 2011.

Finantarea pentru executia celor trei tronsoane de autostrada va fi asigurata din fondul de coeziune in proportie de 85% din costul eligibil al fiecarui proiect. Guvernul Romaniei va cofinanta 15% din costurile eligibile (199.779.892 euro).

In saptamana 29 noiembrie-5 decembrie vor demara procedurile de licitatie pentru urmatoarele elemente din Coridorul pan-european IV:

  • Tronsonul Nadlac-Arad, in lungime de 38,8 km, valoare estimativa 274 milioane de euro
  • Tronsonul Timisoara-Lugoj, in lungime de 35,6 KM, valoare estimativa 266 milioane euro
  • Tronsonul Orastie-Sibiu, in lungime de 82 km, valoare estimativa 787 milioane euro.

"La acestea se adauga tronsonul Lugoj-Deva (99,5 km, valoare estimativa 975 milioane euro) care este parte a unui bridge project ce se intinde si pe urmatorul exercitiu financiar POS-T 2014-2020 si va fi licitat in cursul trimestrului I 2011. Mentionam ca pentru Deva-Orastie (32,8 km) licitatia a fost organizata in cursul acestui an, iar contractul a fost semnat", mai informeaza CNADNR.

  • Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a semnat, la inceputul lunii noiembrie, cu asocierea Strabag AG-SC Strabag SRL-SC Straco Grup contractul pentru constructia variantei de ocolire Deva-Orastie la standard de autostrada, informeaza Ministerul Transporturilor. Valoarea contractului este de 220,6 milioane euro (TVA inclus), din care contributia Comisiei Europene este pana la 133,6 milioane euro. 
  • De asemenea, in luna octombrie, Comisia Europeana a aprobat o finantare de 124 milioane de euro pentru tronsonul Arad-Timisoara, care face parte din coridorul IV pan-european.

Prioritatea "zero" a Ministerului Transporturilor este coridorul pan-european IV Nadlac-Constanta, a declarat Eusebiu Pistru, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, in cadrul unui forum privind infrastructura organizat de Forum Invest. In aceste conditii, in 2011, "toate resursele financiare le vom concentra pe culoarul patru", a adaugat Pistru.

Aceste contracte vor avea ca termene 6 luni pentru proiectare si 24 luni pentru executie. Lungimea de autostrada a Coridorului IV este de 856 km iar finantarile totale au o valoare de 8,5 miliarde euro. Lucrarile vor fi finalizate in 2020.

Singurul tronson din coridorul pan-european pentru care nu au fost identificate, pana acum, surse de finantare este Sibiu-Pitesti (116 km). "Cautam in paralel oportunitati de finantare pentru Sibiu- Pitesti, a spus Pistru. Reprezentanta Bancii Europene de Investitii Milena Messori a declarat ca este posibil ca BEI sa finanteze acest tronson: "Stim ca Romania a cerut finantare de la Comisia Europeana pentru tronsonul Pitesti-Sibiu partial in actualul Program de finantare si partial pe programul viitor. Daca proiectul este pregatit, este posibila si o finantare a BEI pentru acest proiect".

Finantarea pentru tronsonul Sibiu-Pitesti este foarte dificila din cauza costurilor extrem de ridicate, estimate la circa 3 miliarde de euro. "Este un traseu care se va construi intr-o zona accidentata. Ultima valoare care se vehiculeaza in urma studiului de fezabilitate este de 3 miliarde de euro", a declarat Catalin Costache, director in cadrul Autoritatii de Management POS-T. Potrivit acestuia, au avut loc discutii cu reprezentantii Comisiei Europene, existand un acord de principiu pentru finantarea acestui tronson.