O informatie Mediafax indica faptul ca numarul calatorilor transportati de CFR in 2010 a fost de 58 milioane, in scadere cu 3 milioane fata de 2009. Comparativ cu 2008 scaderea este de aproximativ 12 milioane, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Daca luam in considerare faptul ca, in 2010, numarul total de pasageri transportati pe calea ferata a fost de 64-65 milioane rezulta ca operatorii privati au transportat 6-7 milioane pasageri, in scadere fata de cei 9 milioane transportati in 2009, sau cei peste 8 milioane transportati in 2008. Cu alte cuvinte, CFR are o cota de piata in jurul a 90%.

Acum, sa facem o comparatie cu anii anteriori. In 1980, CFR transporta ~300 milioane calatori, numar care a urcat la 470 milioane in 1989, crestere datorata in primul rand navetistilor.

Dupa 1989, numarul celor care foloseau trenul pentru deplasare a scazut constant, astfel incat, in 2010 s-a ajuns la cifra de 65 milioane, cu 86% mai putin decat in 1989, detalii in graficul alaturat, click pe imagine pentru marire.

Este adevarat ca reducerea numarului de calatori era inevitabila – exista mult mai putini navetisti, oamenii si-au cumparat masini, transportatorii rutieri au intrat puternic pe piata, iar uneori avionul este mai ieftin decat trenul, insa pierderea a 88% dintre clienti in 20 de ani s-a datorat si incompetentei de care a dat dovada managementul CFR in aceasta perioada.

In anii urmatori este de asteptat ca numarul clientilor CFR sa scada in continuare pe masura ce numarul masinilor inmatriculate va creste, iar reteaua de drumuri va fi mai buna.

In Romania, transportul pe calea ferata are o pondere de 20% in totalul pietei, iar transportul auto (cu masini personale sau de transport in comun) 78%. Pentru comparatie, dintre tarile dezvoltate, doar in Japonia calea ferata are o pondere mai mare, respectiv 23%, insa in Germania, Franta, Italia si Marea Britanie procentele variaza intre 5-9%.

  • Transportul de marfa

Cantitatea de marfuri transportata pe calea ferata a scazut dramatic in ultimii 20 de ani – de la 67 miliarde tone-km marfa transportata in 1989, la aproximativ 12 miliarde tone-km in 2010, cota de piata a CFR Marfa fiind in prezent in jurul a 50%. Adica CFR Marfa transporta acum cu 91% mai putin decat in 1989.

Si in acest caz este adevarat ca atat transportul rutier cat si cel aerian au luat avant, iar pe calea ferata concurenta este acerba, insa procentul de scadere nu lasa loc de interpretari privitoare la competenta celor care au condus compania.

Daca in Romania transportul pe calea ferata acopera 15-20% din cantitatea de marfa transportata, in Franta si Germania procentul este similar, iar in Ungaria si Polonia se apropie de 30%. Media la nivel european este de 17%.

Comenteaza peblogul lui Cristian Orgonas.