Guvernul a aprobat un proiect de act normativ care prevede obligativitatea echiparii autovehiculelor cu anvelope de iarna sau cauciucuri all-seasons in sezonul rece, a anuntat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Noile prevederi vor fi aplicate incepand cu noiembrie 2011. Conducatorii vehiculelor care nu sunt dotate cu anvelope de iarna in sezonul rece vor fi sanctionati cu sume cuprinse intre 2.500 lei si 4.000 lei.

"Sanctionarea cu amenda intre 2.500 si 4.000 RON pentru conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna - si definitia acestor anvelope este exact asa cum este data in directiva europeana. Fac specificatia ca ea include si cauciucurile all season, cele care au fost foarte des invocate in dezbaterile publice", a spus Boagiu.

  • Obligatia anvelopelor de iarna va fi valabila de la inceputul lunii noiembrie pentru circulatia pe drumuri acoperite cu polei, zapada sau gheata. "Sanctiunile pentru nerespectarea acestei reglementari se vor aplica atunci cand autovehiculele vor circula pe drumuri acoperite cu gheata, zapada sau polei", a mai afirmat Boagiu.

Ministrul a mai spus ca la amenda propriu-zisa se adauga o suma pentru repararea drumurilor si despagubirilor in cazul unor eventuale pagube produse in urma accidentelor ca urmare a nedotarii corespunzatoare a masinilor.

"Nu sunt amenzi, putem sa le spunem sanctiuni. Exista o parte care se constituie in amenda si o parte care se constituie intr-o suma dedicata repararii drumurilor. Cum spuneam anterior, sanctionarea cu amenda plus despagubire se face intre 2.500 si 4.000 de lei. Sanctiunea se calculeaza in functie de paguba pe care o produci.", a precizat Anca Boagiu.

Accidentele costa

Ministrul sustine ca sunt costuri foarte mari pentru degajarea carosabilului. "In ceea ce priveste costul unei ore de actionare, in perioada in care este zapada, degajarea carosabilului este de 10.050 de lei. Costurile implica atat activitatea de deszapezire, cat si alte activitati, ca eliberarea carosabilului, dislocarea autovehiculului, care, din nefericire, costa 5.000 de lei pe ora. Deci, cuantumul despagubirilor a fost calculat in functie de costurile pe care le are compania pentru a degaja drumul si pentru a disloca autovehiculul de pe carosabil", a explicat Boagiu.

Potrivit noilor prevederi, sumele vor fi recuperate de la posesorul masinii si de la firma de asigurare la care acesta detine polita.

In plus, ordonanta introduce sanctiuni pentru cei care circula cu autorisme dotate cu lanturi antiderapante pe drum uscat. Astfel de lanturi vor putea fi utilizate doar pe drumurile acoperite de zapada.

  • "Pentru circulatia pe drumurile publice care nu sunt acoperite cu zapada, se sanctioneaza din nou, pentru ca lanturile deterioreaza drumurile. Lanturile puse pe suprafetele carosabile acoperite cu gheata sunt de fapt egale cu zero, aluneci la fel", a mai spus Boagiu.

Pentru autoturisme obligativitatea se refera la toate cele patru roti.

In cazul vehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al celor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, masina trebuie echipata cu anvelope de iarna pe axele de tractiune si/sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.

Statul ar incasa 445 milioane euro din vanzarea anvelopelor

In nota de fundamentare a proiectului se precizeaza statul ar putea incasa 445 milioane euro reprezentand TVA din vanzarea anvelopelor.

"In Romania este inmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesita echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede etc). Prevederile ordonante urmeaza sa fie aplicate pentru aproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezinta parcul aflat in dotarea institutiilor publice, Diferenta de 4,21 milioane autovehicule care apartin diverselor persoane fizice si juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA incasat suma de 445 milioane euro, ceea ce inseamna venituri suplimentare la bugetul de stat si nu cheltuieli", se arata in nota de fundamentare.

De asemenea, suma necesara echiparii parcului auto care apartine institutiilor statului a fost evaluata la aproximativ 28 milioane euro.