Costurile unui angajat roman sunt cu 50% mai mici decat ale unui angajat din Europa de Vest, iar rentabilitatea medie a capitalului uman este cu 30% mai mare in Romania decat in Occident, fiind situata la acelasi nivel cu cea din Statele Unite, arata un studiu publicat marti de PricewaterhouseCoopers (PwC). Si ponderea costurilor cu forta de munca in costurile totale ale companiilor a scazut cu aproape trei procente de la inceputul crizei, de la 12,2% la 9,3%.

Peter de Ruiter, Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica al PwC RomaniaFoto: Pricewaterhousecoopers

Rentabilitatea capitalului uman a crescut cu 19% in Romania in ultimii doi ani, potrivit studiului PwC Saratoga Romania 2010. Acest indicator analizeaza rentabilitatea capitalului uman, masurata ca fiind profitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetara (fie ea euro, dolar american sau leu) platita de angajator sub forma de remunerare. "Cu o rentabilitate medie a capitalului uman de 1,53 (HC ROI), Romania se situeaza la acelasi nivel cu Statele Unite din acest punct de vedere si cu 30% mai sus decat statele din vestul Europei. Totusi acest lucru nu trebuie inteles drept dovada unui nivel mai ridicat de productivitate in Romania, fiind mai degraba rezultatul costurilor salariale mai reduse", a explicat Peter de Ruiter, Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica al PwC Romania.

Rata demisiilor a scazut vertiginos fata de anul 2008, cand era situata la 18,3%, pana la 8% anul trecut. Rata recrutarilor externe a scazut cu 75% fata de cea din anul 2008, iar recrutarile interne se situeaza la un nivel foarte scazut, de 1,3%, mult sub nivelul de 11,1% inregistrat inainte de declansarea crizei economice. Acest fapt se explica prin faptul ca organizatiile au incercat sa mentina numarul de angajati, reducand semnificativ numarul promovarilor si al miscarilor angajatilor de pe un post pe altul. "Veniturile in scadere si lipsa oportunitatilor de promovare au influentat moralul angajatilor, fapt evidentiat de rata in crestere a absenteismului, de angajamentul scazut fata de companie si de comportamentele neproductive in randul angajatilor", a adaugat Peter de Ruiter.

In 2010, companiile din domeniul bunurilor de consum au raportat cel mai scazut nivel al veniturilor per angajat, iar industria telecomunicatiilor si a tehnologiei a inregistrat cele mai mari venituri per angajat. PwC subliniaza in cadrul raportului faptul ca nemultumirea in randul fortei de munca este in crestere si ca am putea asista la miscari semnificative in cadrul pietei: "Este imperativ pentru companii sa inceapa sa se preocupe inca de pe acum de loialitatea angajatilor pentru a preveni o eventuala hemoragie de talente odata ce conditiile de pe piata muncii se intorc in favoarea angajatilor din nou", a declarat Peter de Ruiter.

Rata absenteismului a crescut cu 13,4% fata de nivelurile anterioare crizei, ceea ce arata ca angajatii romani sunt mai putin motivati si rezista in mod pasiv masurilor dificile si deseori nepopulare luate de multe companii pentru a gestiona costul fortei de munca. Acest lucru a condus la o crestere sustinuta a costurilor absenteismului pentru angajatori, care au sporit cu 36% in Romania, pana la nivelul de 3,942 de RON anual pentru fiecare angajat cu norma intreaga.

In Europa Centrala si de Est, rentabilitatea capitalului uman a crescut cu 28,6% in 2009, pe masura ce companiile au redus numarul de personal, iar nivelul mediu al somajului in regiune a ajuns la 10,3%.