Fragmente din discursul premierului in fata chinezilor
- Guvernul a reusit in partea finala a anului trecut sa adopte o lege extrem de importanta pentru ce inseamna dezvoltarea economica si pentru ce inseamna colaborarea cu partenerii de afaceri chinezi. Ma refer la legea Parteneriatului Public Privat, o lege care foloseste o alta oportunitate de dezvoltare, pentru ca sunt bani de la buget, niciodata suficienti, sunt bani din fonduri europene, si acestia limitati, dar exista o resursa extraodinara pe care tara o are de-aici inainte pentru a fructifica initiativa privata si nevoia de modernizare a acestei tari in foarte multe domenii, punand impreuna nevoia de modernizare a tarii si cu sustinerea capitalului privat care isi cauta investitii intr-o tara precum Romania.
- De aceea, din domeniul energiei, de la hidrocentrale de amploare la cele de mai mica amploare la investitiile de infrastructura rutiera, de la centuri ocolitoare, daca e sa vorbim de Bucuresti, sau de autostrazi, Comarnic- Brasov, sau Sibiu- Pitesti, si alte tronsoane de autostrada, de la aeroporturi la spitale, la lucrari de irigatii sau la alte investitii din domeniul mediului, toate aceste domenii sunt deschise de-acum inainte pentru adevarate parteneriate si colaborari intre oamenii de afaceri din China si autoritatile publice nationale si locale din Romania.
- Profit de aceasta ocazie pentru a va lansa o oferta sau o invitatie mai bine spus, deschisa, de prietenie, de a participa la aceste proiecte de modernizare a Romaniei. Sunteti bineveniti, aveti deschise usile ministerelor de resort, la ministerul economiei, dar si la alte ministere care gestioneaza astfel de proiecte... Sunt convins ca si la nivelul autoritatilor locale, consilii judetene, consilii locale, primarii, vom gasi aceeasi disponibilitate ca si pentru obiective de interes local sa dezvoltam parteneriatul nostru. Pentru ca aceste relatii economice sunt o continuare a excelentelor relatii politice, sociale, culturale pe care le avem de atata vreme.
Problemele de finantare la autostrazile Comarnic-Brasov si Sibiu-Pitesti
Romania are la activ un esec resunator in ceea ce priveste parteneriatul public-privat. Este vorba de lucrarile de la tronsonul Bucuresti-Brasov. Consortiul Vinci-Aktor ar trebui sa proiecteze, sa finanteze si sa construiasca Autostrada Comarnic-Brasov, urmand ca, pe o perioada de 30 de ani, sa administreze cei 55 de kilometri ai tronsonului. Insa, consortiul a renuntat, pe ultima suta de metri la aceste lucrari, motivand lipsa de fonduri.
- In ceea ce priveste autostrada Sibiu-Pitesti, autoritatile se chinuie sa gaseasca surse de finantare. Este singurul tronson din coridorul Coridorul IV Pan-european Nadlac-Constanta pentru care nu au fost identificate, pana acum, surse de finantare. Celelalte tronsoane vor fi realizate cu fonduri europene, insa finantarea pentru tronsonul Sibiu-Pitesti este foarte dificila din cauza costurilor extrem de ridicate, estimate la circa 3 miliarde de euro. Romania a cerut finantare de la Comisia Europeana si pentru tronsonul Pitesti-Sibiu, insa nu a venit niciun raspuns favorabil in acest sens.
Controversele Legii PPP
Despre parteneriatul public-privat se vorbeste inca din 2003, insa abia dupa sapte ani, s-a reusit aprobarea unei legi in acest sens, intrand in vigoare in octombrie 2010. In cele din urma, Legea PPP a fost publicata in Monitorul Oficial la 5 octombrie 2010.
"Am incercat sa invatam din greselile facute de alte tari: O idee buna daca este pusa in aplicare prost, mai bine nu o aplici. Parteneriatul public-privat deschide, din pacate, supapa practicilor neloiale, iar acest aspect trebuie eliminat din start", a declarat Andreea Vass, consilierul premierului Emil Boc, in cadrul unei conferinte pe tema Parteneriatul public-privat.
Legea parteneriatului public-privat (PPP), a fost atacata oficial de Presedintie si criticata de oficiali pe holurile Comisiei Europene. Legea permite ca o serie de lucrari sa fie facute fara licitatie. De asemenea, vor putea fi concesionate fara licitatie resursele naturale din platoul continental.
Forma initiala a legii fusese retrimisa spre examinare Parlamentului de presedintele Basescu. Acesta considera, printre altele, ca legea confera puteri discretionare partenerului public. Parlamentul a votat insa legea intr-o forma foarte aproape de cea initiala, beneficiind si de tacerea cvasi-totala din media.
Surse guvernamentale au declarat pentru HotNews.ro ca reactia oficialilor CE a fost extrem de dura dupa aparitia legii in Monitorul Oficial. "Anca Boagiu a fost atentionata de unul dintre comisarii europeni ca anumite prevederi ale Legii incalca Tratatul, iar Comisia ia in calcul declansarea procedurii de infringement", sustin sursele citate.
Miza legii este simpla, dupa cum a definit-o Sorin Ionita, director executiv SAR: "Abolirea competitiei pe piata achizitiilor publice, spre satisfactia totala a PDL-PSD-PNL-UDMR. Piata va fi foarte vesela, ca la presiunile ei s-a facut legea. Adica piata care are diverse prietenii cu primarii si presedintii de Consilii Judetene si anumiti ministri. Contractele se vor semna mai repede, cel putin cele mari si importante, unde cei lasati pe margine vor marai, dar nu vor indrazni sa atace in justitie (ca si acum), ca poate prind data viitoare".
- Legea elimina licitatia ca modalitate de cistigare a contractelor de catre partenerii privati, licitatia fiind inlocuita de un proces de selectie si negociere.
- Restringe accesul la justitie: Legea prevede ca orice contestatie in instanta trebuie insotita de depunerea unei garantii de 2% din valoarea estimata a proiectului.
- Nu stipuleaza clar domeniul de aplicare, suprapunindu-se practic peste legislatia existenta in domeniu.
China a fost si in trecut un partener deosebit pentru noi.
Pacat ca a trebuit sa asteptam atata pentru a ne relua legaturile cu ei.
Dar oricum nici acum nu este prea tarziu.
Polonezii construiesc autostrazile cu chinezii la jumatate din pretul nemtilor (si nu ca noi de 2,5 ori mai scumpe ) .
b. boc le propune chinezilor sa vina sa investeasca in romania.
ce zici? o fi mica diferenta?
nu-l baga pe ponta in discutie ca ponta n-a scos o singura fraza inteligenta (gandita de el) de cand a ajuns presedintele psd. e doar un fanfaron impins de la spate de mostenirea comunista.
partea buna e ca japonia ne-a dat bani pt metrou
daca chiar o sa faca chinezii autostrazile alea eu sunt total de acord, mi se pare o idee inteleapta. nu trebuia sa stricam relatiile cu chinezii de la bun inceput!
De ce nu ar participa si la alte proiecte de infrastructura ca sa nu mai fim codasii Europei?
1. studiu de fezabilitate 200k-800k euro... stim noi de ce..
2. expropierile... shde zeci de mii de sute de euro...
3. licitatile... sute de mii de zeci de milioane...
4. compania lu' aia care au... pe ala si pe partidu' lui... preia licitatia...
5. sub contractare, intermediere, comisioane, supraevaluare etc, etc,
6. nu mai este bani, inchidem tot dam oamenii afara, chemam chinezii ca astia cu 5000 de euro lucreaza 100 de insi si fac 5 km pe saptamana...
7. zambim la temebelizor si ne laudam, sperand si salivand la urmatorii 4 ani... aaaaaaa ca in reclamele cu Kuka Kula...
Astia suntem....daca nu furam putin (mai mult) nu ne "simtem bine" :)
.. pacat ca e locuita. :)
lumii. Putina rigoare in ceea ce scrii nu strica. Asta nu inseamna ca nu e binevenita initiativa Guverului de a invita China sa faca investitii in Romania.
Terminati cu prostiile asta nici nu stie ca nu stie dar acum a nimerit-o !
Francezii nu au avut bani(pe vremurile acelea)si au dat liber la privati.Consecintele?
Un drum de la Paris pana la granita belgiana te costa in jur de 30 Euro.
Cum s-a mai spus si aici:autostrazile trebuiesc intretinute si nu numai construite si s-a incheiat cu asta capitolul!
si iulius mall din cj tot cu chinezi a fost finalizat ..si inca cu o luna mai devreme
sa vedeti cum lucra astia !!
Iasul trebuie legat de Vest, si de fapt Est-ul Romaniei de Vest-ul, pentru tot traficul care ne tranziteaza asa... Daca vom astepta alti 20 de ani, va apare o ruta prin Ucraina/Moldova iar noi tot pe site-ul asta comentand vom sta...
Domnilor de la PSD, cu parere de rau va spun ca nu o sa mai pupati conducerea tarii mii de ani de acum incolo.
Jos palaria BOC.
Baga cu China, dar repede, si nu doar autostrazi, ai o gramada de facut cu ei.
PSD, esti mancat tataie, esti PA, nu ca nu mai pupi puterea in veci, dar sint curios daca o sa mai luati 20%.
Bravo ampersande!
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-8183468-basescu-trebui-continuam-acordul-fmi-fara-luam-bani-ministrii-nu-trebuie-cada-capcana-povestii-unui-acord-china.htm
cam aceasi ca intre kilogram si kilometru.
Si da exista o legatura intre kilogram si kilometru - trebuie doar sa strabati un kilometru si sa intrebi ce parere au oamenii de aceasta guvernare - si garantat vei slabi cate un kilogram la fiecare pas facut...
adica: doar acum e buna?
au adus-o in discutie recent si altii (printre care ponta si geoana)
i-ati criticat.
acum din gura lui boc e buna. inteleg: "din bube mucegaiuri si noroi/ iscat-am frumuseti si preturi noi"
Cine se mai apuca in ziua de astazi sa construiasca autostrazi cu 2 fire pe sens, este un mare //.!
//.(editat de HotNews.ro)
Sa vedem daca nu trebuie si investitorii chinezi sa deschida portofelul pentru a li se deschide acele usi.
Titlu din Ev.Zilei-vezi arhiva si continutul articolului.
E bine insa ca ne trezim...
Pe cand o invitatie si lui Putin, "prietenul" lui Base, sa vina sa investreasca in Romania? Vai de voi! S-a trezit tatucul-portocaliu ca nu mai are ce s..ge de la Licuriciul al Mare si se orienteaza spre licuriciul cinezesc?! Halal strategie!
Vad ca nimeni nu observa ceva f amuzant. Deci Mr. Boc ii invita pe chinej' sa investeasca in niste domenii in care statul roman s-a dovedit absolut INCOMPETENT. Acum sa imi spuna cineva...pt ce as investi eu, chinezul, bani in spitalele si mediul romanesc?!?! mi-ar iesi bani din asa ceva? investitie=ma astept la profit...
Se pare ca BOK, la fel ca majoritatea est-europenilor, are impresia ca e cel mai destept si poate niste straini prostia vor investi in ceva falimentar. Deci acolo unde statul nu a reusit, investeste tu, fraiere chinez, ca eu boc sunt smecher si v-am prostit. Nu conteaza ca e falimentar, e ceva in care sa aruncati cu banii ca si asa aveti prea mult. Para malaiata in gura lui natafleata. Si cand te gandesti cati idioti inca mai sunt "portocalii"...parca imi dau seama ca nu de ce sa ma intorc in romania. Romanie...iti meriti soarta! Votanti idioti...conducatori idioti!
Deci, hai sa nu criticam pe cei care au zis inainte ca a lua bani de la China e un lucru bun s mai bine i sa inchidem poate ochii la ce a zis Basescu tot despre asta (adica exact opusul). A lucra cu China pe infrastructura e un lucru bun (o fac Polonia, Brazilia, chiar si Germania).
Pe langa faptul ca impiedica desfasurarea normala a activitatii economice din aceste zone, constructia acestor segmente ar fi un mare impuls pentru dezvoltarea actualelor business si a altora si ar crea multe oportunitati pentru partenerii de afaceri din alte zone a firmelor locate langa segmentele mentionate (si sunt multi parteneri).
Ar face mult sens ca si fie alocati si bani de le buget, alimentat in mare parte de contribuali din cele 4 orase, precum au fost si vor fi investitiile de la buget in cazul autostrazii Transilvania si Arad -Timisoara...
P.S.: nu vreau sa incriminez pe cei din Arad, Timisoara sau Cluj
Eu unul personal nu cred ca Romania are o problema la capitolul finantare drumuri. In schimb are o problema majora cu nomenclaturisti incompetenti care nu sunt in stare sa proiecteze si sa realizeze drumuri.
20 de ani de incompetenta vorbesc de la sine.