Premierul Emil Boc a reluat invitatia adresata investitorilor chinezi de a veni in Romania sa construiasca autostrazi si hidrocentrale in parteneriate public-private. "Fie ca vorbim de autostrazi in parteneriat public-privat sau constructie de poduri, cum ar fi podul de la Braila, sau domeniul energiei, construirea de hidrocentrale, toate sunt domenii unde investitorii chinezi sunt asteptati in Romania", a spus Boc. Acesta a facut o oferta asemanatoare si cu ocazia noului an chinezesc. Atunci Emil Boc le-a propus oamenilor de afaceri din China sa investeasca in proiecte precum autostrazile Comarnic-Brasov si Sibiu-Pitesti.

Autostrada din ChinaFoto: Primaria Bucuresti
  • Emil Boc a primit, miercuri, la Palatul Victoria, o delegatie chineza condusa de Li Changchun, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez. "Dorim sa intensificam relatiile de prietenie traditionale dintre China si Romania, sa intensificam reciproc increderea politica intre cele doua tari, sa impulsionam colaborarile pragmatice in domeniile economic, cultural, educational si in alte domenii", a mai spus oficialul chinez".

"Acest parteneriat public-privat ne va permite sa consolidam relatiile economice cu proiecte importante in domeniul energiei, transporturilor, culturii, mediului si al agriculturii, fiind cateva domenii in care inclusiv prin parteneriat public-privat putem sa dezvoltam relatiile noastre, avand in vedere potentialul pe care China il are de a investi si este binevenita si asteptata in Romania", a afirmat, la randul sau, Emil Boc.

Chinezii au raspuns invitatiilor repetate si au inceput sa se arate interesati de diverse proiecte. Doua mari companii chineze, China State GRID si Shanghai Construction Group, sunt interesate sa participe la realizarea unor proiecte in parteneriat public in Romania. Domeniile cele mai tentante pentru investitorii chinezi sunt cel energetic si cel al infrastructurii rutiere, potrivit unei informatii transmise de Ministerul Economiei la solicitarea HotNews.ro.

Romania are la activ un esec resunator in ceea ce priveste parteneriatul public-privat. Este vorba de lucrarile de la tronsonul Comarnic-Brasov. Consortiul Vinci-Aktor ar fi trebuit sa proiecteze, sa finanteze si sa construiasca Autostrada Comarnic-Brasov, urmand ca, pe o perioada de 30 de ani, sa administreze cei 55 de kilometri ai tronsonului. Insa, consortiul a renuntat, pe ultima suta de metri la aceste lucrari, motivand lipsa de fonduri.

* In ceea ce priveste autostrada Sibiu-Pitesti, autoritatile se chinuie sa gaseasca surse de finantare. Este singurul tronson din Coridorul IV Pan-european Nadlac-Constanta pentru care nu au fost identificate, pana acum, surse de finantare. Celelalte tronsoane vor fi realizate cu fonduri europene, insa finantarea pentru tronsonul Sibiu-Pitesti este foarte dificila din cauza costurilor extrem de ridicate, estimate la circa 3 miliarde de euro. Romania a cerut finantare de la Comisia Europeana si pentru tronsonul Pitesti-Sibiu, insa nu a venit niciun raspuns favorabil in acest sens.

Despre parteneriatul public-privat se vorbeste inca din 2003, insa abia dupa sapte ani, s-a reusit aprobarea unei legi in acest sens, intrand in vigoare in octombrie 2010. In cele din urma, Legea PPP a fost publicata in Monitorul Oficial la 5 octombrie 2010.