Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a solicitat companiei americane Bechtel reducerea costurilor cu circa 35% in limita standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor, a declarat Daniela Draghia, director general al CNADNR. "Nu am solicitat Bechtel rezilierea contractului, ci reesalonarea datoriilor si reducerea pretului de constructie in standardele de cost impuse de minister", a spus Draghia.

CNADNR are datorii catre Bechtel de peste 100 de milioane de euro. Costul pe kilometru construit a ajuns la 16 milioane euro, din cauza clauzelor contractuale.

Ministerul Transporturilor si CNADNR se afla negocieri cu Bechtel pentru a decide un nou grafic al lucrarilor la Autostrada Transilvania, cu noi termene ce vor depasi luna decembrie 2012, data limita luata in calcul pana in prezent pentru finalizarea proiectului.

Proiectul de constructie a Autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. In timp, suma a tot crescut. Autostrada Transilvania este proiectata pe o lungime totala de 415 kilometri, dar portiunea construita pana in prezent, dupa sapte ani de la lansarea proiectului, este de doar 54 de km.

Guvernul a aprobat in decembrie standardele de cost pentru investitiile din domeniul transporturilor finantate din fonduri publice, a anuntat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Standardul de cost pentru infrastructura rutiera defineste costul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou in conditii normale.

Lista din proiectul de act normativ cuprinde un numar de 12 standarde de cost grupate pe domenii: rutier, feroviar, naval si aerian.

  • autostrada in zona de ses este evaluata de minister la 3.802.000 euro/km
  • autostrada in zona de deal - 4.980.000 euro/km
  • autostrada in zona de munte - 5.992.000 euro/km
  • constructie de drum national - 1.271.800 euro/km
  • reabilitare de drum national, clasa tehnica III - 746.700 euro/km
  • reabilitare cale ferata, pe coridoare paneuropene - 2.180.000 euro/km
  • reparatii capitale cale ferata - 1.190.000 euro/km
  • pista de aterizare si decolare PCN 65 - 391.071 euro pe suta de metri
  • pista de aterizare PCN 100 - 557.500 euro pe suta de metri
  • cheu fluvial pereat - 8.861 euro pe metru liniar
  • cheu maritim - 13,5 - 21.450 euro pe metru liniar
  • punct de trecere a Dunarii cu bacul - 551.845 euro/bucata.