CFR SA, unul dintre cei mai mari datornici din Romania, are de recuperat de la operatorii feroviari peste 1 miliard de lei

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Luni, 13 iunie 2011, 13:52 Economie | Companii

Infrastructura CFR
Foto: Agerpres
CFR SA are de recuperat de la operatorii de transport feroviar peste 1 miliard de lei, din care 639,1 milioane de lei reprezinta taxa de utilizare a infrastructurii, se arata intr-un raspuns al companiei la solicitarea HotNews.ro. O mare parte din suma, 405 milioane de lei, reprezinta penalitati, dobanzi sau chirii, iar 19,3 milioane de lei sunt datoriile pentru energia electrica de tractiune. Cei care au obligatii restante la CFR SA sunt atat operatori privati, cat si de stat. In timp ce asteapta sa recupereze banii de la diversi operatori, CFR isi sporeste, la randul ei, obligatiile catre bugetul de stat sau furnizorii de energie electrica, fiind unul dintre cei mai mari datornici din Romania.

CFR SA a incheiat anul trecut cu datorii de 5,36 miliarde de lei, nivel de peste doua ori mai mare fata de cel inregistrat in anul anterior. Circa 2 miliarde de lei reprezinta datoriile catre furnizorii de energie.

In aceste conditii, CFR SA a luat, saptamana trecuta, decizia de a interzice activitatea a patru operatori de transport feroviar, insa pentru o datorie infima fata de cat are de recuperat: 36,6 milioane lei.

Operatorii interzisi de CFR pe calea ferata sunt Grup Transport Feroviar, Regiotrans, Servtrans si Transferoviar, care inregistreaza in total datorii pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii de 36,6 mil. lei.

CFR SA sustine ca a depus toate eforturile necesare pentru recuperarea acestor debite, decizia de oprire a circulatiei trenurilor de marfa si calatori fiind luata ca urmare a refuzului repetat al operatorilor feroviari de a achita sumele restante, in contul taxei de utilizare a infrastructurii (TUI).

Operatorii de transport feroviar notificati sunt SC Grup Transport Feroviar SA, cu o datorie de 7,2 milioane lei, Regiotrans - care are datorii de 7,7 milioane lei, Servtrans Invest, cu cele mai mari datorii, de 18,2 milioane lei si Transferoviar Grup cu debite de 3,5 milioane lei.

  • "In data de 2 iunie CNCF CFR SA a transmis notificari tuturor operatorilor de transport feroviar care inregistrau datorii curente sau restante pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), data la care operatorii respectivi nu aveau incheiate cu CFR SA conventii de esalonare a datoriilor. Nu mai putin relevant este faptul ca, anterior lunii iunie au existat grafice stabilite de comun acord cu unii operatori, grafice care insa nu au fost respectate, prin neplata transelor stabilite de comun acord intre partile semnatare. In urma notificarilor transmise de CFR SA in data de 2 iunie tuturor operatorilor de transport feroviar, care inregistrau datorii curente sau restante pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), notificare in care era stipulat termenul de 5 zile in care se putea efectua plata datoriilor, doar CFR Marfa si CFR Calatori au dat curs acestui act, prin efectuarea de plati si prezentarea modalitatilor de achitare a debitelor, prin esalonare. Prin urmare, masura de restrictionare a traficului de marfa si de calatori a fost aplicata doar operatorilor care nu au facut plati si nici nu au inaintat alte modalitati de achitare a datoriilor, in urma notificarilor transmise in data de 2.06.2011", informeaza CFR.

CFR SA este una dintre companiile monitorizate de Fondul Monetar International. In conditiile in care volumul de trafic pe calea ferata a scazut, compania se vede nevoita sa ia cateva masuri de reducere a cheltuielilor, doua dintre acestea fiind desfiintarea unor statii cu trafic redus si achizitionarea de energie electrica de pe piata libera la preturi mai mici. Acestea sunt doar doua din solutiile necesare prezentate de CFR SA la solicitarea HotNews.ro in vederea limitarii pierderilor.

Un raport al Bancii Mondiale arata ca in 2008, societatea a realizat o pierdere de 892 milioane RON, in timp ce veniturile din taxe pentru accesul la caile ferate au fost de 1.018 milioane RON,  iar contributia Guvernului de  96 milioane lei. In 2009, pierderea companiei a crescut la 1.215 miliarde lei, dupa ce veniturile din taxe au scazut la 938  milioane lei, iar contributia Guvernului la 55 milioane lei. Lasand la o parte penalitatile, rezultatele sale au fost in concordanta cu o cheltuiala medie de  aproximativ 18.000 euro/km la cursul de schimb din 2009. Pe unele rute, CFR SA este acum in imposibilitatea de a oferi un standard de servicii pentru  companiile de marfa si de calatori. Masurile de restructurare de la CFR SA nu pot rezolva problemele de finantare ale retelei. Pe partea de venituri, companiile feroviare platesc deja taxe semnificative, acestea aflandu-se aproape de media europeana.

Recomandarile Bancii Mondiale

    * Deci, in plus fata de masurile de eficienta, Ministerul Transporturilor trebuie sa aloce mai multe fonduri pentru intretinere. De asemenea, este necesara reducerea retelei pana la nivelul in care poate fi intretinuta financiar. O alta optiune este de a permite retelei sa continue sa se deterioreze, dar asta ar insemna prabusirea finala a industriei feroviare.
    * Este important ca strategia Romania pentru reteaua feroviara sa fie adusa rapid in concordanta cu o estimare realista a resurselor bugetare disponibile in urmatorii cativa ani.
    * Ministerul Transporturilor trebuie sa creeze un grup de lucru la CFR SA pentru a evalua optiunile alternative in vederea realizarii unei retele feroviare durabile capabile de a concura cu transportul rutier. Grupul de lucru ar trebui sa invite la dezbateri atat reprezentanti ai companiilor publice, cat si  private.


Citeste mai multe despre   












​VIDEO MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii HotNews.ro

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care a avut loc luni dimineata.
  • Intalnirea s-a incheiat. Urmareste VIDEO in articol

2760 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    servtrans (Luni, 13 iunie 2011, 14:39)

    catalin [anonim]

    Ceea ce nu se stie este ca burci, patronul servtrans, a pus in dificultate sidex galati pentru ca transportul pe cfr era facut de firma lui care nu mai are acces pe cfr. Situatia este foarte grava in contextul in care sidexul era sa isi inchida doua furnale din cauza lipsei materiei prime blocate in port. pierderile sidex pot depasii 50 de milione de euro pe luna daca servtrans nu ii transporta materia prima si nu ii elibereaza stocurile catre port
  • +3 (3 voturi)    
    ihuy (Luni, 13 iunie 2011, 14:44)

    hu [anonim]

    nu va recupera curand. sunt firmele bajetzilor din guvern... aia nu platesc nici TVA... apai pe terti :)

    concluzia: e prea mare coruptia.
  • 0 (4 voturi)    
    cata ipocrizie... (Luni, 13 iunie 2011, 14:52)

    ktalin [anonim]

    deci CFR SA are de incasat 1 MLD lei de la trasportatori, cca 3,7% din aceasta datorie-adica cca 37 mln lei de la cativa trasportatori privati, care sunt intamplator chiar cei mai mari concurenti ai CFR MARFA, iar restul datoriei, adica cca 96%, adica cca 960 mln lei, este de recuperat de la cele doua mari companii surori, adica CFR MARFA si CFR CALATORI.
    Desigur, ca aceste 2 mari companii au platit o parte din datorie, adica au dat fiecare cca 4 mln lei.
    Traducerea acestei decizii: daca cele 4 companii private nu transmit ce trebuie la MIN TRANS, atunci chiar AFER-ul le poate ridica autorizatia feroviara, pe motiv ca nu poarta uniforma la servici.
    cele 3 companii feroviare de stat sunt un model demn de urmat: la depoul CFR MARFA Bucuresti sunt angajati 4 mecanici, plus 4 mecanici ajutori, plus cca 10 manevranti (acari), PLUS 121 de magazionere.
    si ne miram ca sosele sunt aglomerate...
    • +1 (1 vot)    
      nue ipocrizie (Luni, 13 iunie 2011, 20:16)

      diu1so [utilizator] i-a raspuns lui ktalin

      e absolut firesc sa se intample asa.
      datoriile CFR vin si din cauza faptului ca altii au datorii catre ei, ori interzicerea acestor operatori e semnalul catre ceilalti.

      GFR, RegioTrans, samd au datorii atat de mici in raport cu CFR pentru ca sunt companii relativ mici si si-au cladit businessul si profitul in a nu achita datoriile catre CFR.
  • +2 (2 voturi)    
    sidex galati (Luni, 13 iunie 2011, 15:19)

    radu [anonim]

    Combinatul este aproape oprit, materie prima ioc, ceea ce nu au reusit politicienii timp de 20 de ani a reusit burci intr-o saptamana....sidex are toate platile la zi catre servtrans! de ce burci nu a platit la cfr? sidex este cel mai mare contribuabil la buget! aloooooo ne aude cineva?
  • +2 (2 voturi)    
    fain... foarte fain (Luni, 13 iunie 2011, 15:20)

    ci ciong [anonim]

    cam aceasi strategie a fost si la sidex galati, cum am privatizat-o a inceput sa mearga foarte bine, mai ales acum cand incepe o crestere in cererea de transport feroviar la nivel mondial, din cauza petrolului, si atunci cu sidex se intrevedea o cerere masiva de otel la nivel mondial... fie... privatizati-o daca nu sunteti in stare de nimic... nu inteleg care mai e rolul "specialistilor" de la transporturi...
  • -1 (1 vot)    
    faliment scrie pe CFR.... (Luni, 13 iunie 2011, 19:24)

    costica [anonim]

    daca nu o privatizati...."specialistii" lu' peste de la MT si CFR ani de zile au luat salarii degeaba... ruina este azi CRF iar maine poimaine bate falimetul la usa... privatizati, faceti ceva... aduceti management privat, chiar strain, ca ai nostri sunt incompetenti... au aratat din plin asta in 20 de ani.....
  • 0 (0 voturi)    
    falimentul caii ferate... (Luni, 13 iunie 2011, 22:02)

    bionica [anonim]

    Daca se vor incasa de catre CFR cei putin peste 1 mld lei cu care se va achita o parte din datoria de 5,36 mld. lei, ce se va intampla cu restul de aprox. 4 mld lei (1 mld. Euro)? De unde ii va lua CFR sa achite datoriile? De la Buget? Adica de la noi prin taxe si impozite? Pai asa poate conduce orice handicapat aceste companii.
  • +1 (1 vot)    
    Interes ascuns? (Marţi, 14 iunie 2011, 11:33)

    zergul [anonim]

    Are cineva idee de ce trenurile din bucuresti spre constanta au orarul ciudat? Intre orele 16:00 si 19:13 nu e nici un tren.... Pt profit vineri ar trebui sa fie 2 trenuri in intervalul ala(sau nu vrea sa le fure clientii autocarelor simpa, sir si gsm). As aprecia f mult un articol hotnews pe tema aceasta. Va multumesc


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi