CFR SA are de recuperat de la operatorii de transport feroviar peste 1 miliard de lei, din care 639,1 milioane de lei reprezinta taxa de utilizare a infrastructurii, se arata intr-un raspuns al companiei la solicitarea HotNews.ro. O mare parte din suma, 405 milioane de lei, reprezinta penalitati, dobanzi sau chirii, iar 19,3 milioane de lei sunt datoriile pentru energia electrica de tractiune. Cei care au obligatii restante la CFR SA sunt atat operatori privati, cat si de stat. In timp ce asteapta sa recupereze banii de la diversi operatori, CFR isi sporeste, la randul ei, obligatiile catre bugetul de stat sau furnizorii de energie electrica, fiind unul dintre cei mai mari datornici din Romania.

Infrastructura CFRFoto: Agerpres

CFR SA a incheiat anul trecut cu datorii de 5,36 miliarde de lei, nivel de peste doua ori mai mare fata de cel inregistrat in anul anterior. Circa 2 miliarde de lei reprezinta datoriile catre furnizorii de energie.

In aceste conditii, CFR SA a luat, saptamana trecuta, decizia de a interzice activitatea a patru operatori de transport feroviar, insa pentru o datorie infima fata de cat are de recuperat: 36,6 milioane lei.

Operatorii interzisi de CFR pe calea ferata sunt Grup Transport Feroviar, Regiotrans, Servtrans si Transferoviar, care inregistreaza in total datorii pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii de 36,6 mil. lei.

CFR SA sustine ca a depus toate eforturile necesare pentru recuperarea acestor debite, decizia de oprire a circulatiei trenurilor de marfa si calatori fiind luata ca urmare a refuzului repetat al operatorilor feroviari de a achita sumele restante, in contul taxei de utilizare a infrastructurii (TUI).

Operatorii de transport feroviar notificati sunt SC Grup Transport Feroviar SA, cu o datorie de 7,2 milioane lei, Regiotrans - care are datorii de 7,7 milioane lei, Servtrans Invest, cu cele mai mari datorii, de 18,2 milioane lei si Transferoviar Grup cu debite de 3,5 milioane lei.

  • "In data de 2 iunie CNCF CFR SA a transmis notificari tuturor operatorilor de transport feroviar care inregistrau datorii curente sau restante pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), data la care operatorii respectivi nu aveau incheiate cu CFR SA conventii de esalonare a datoriilor. Nu mai putin relevant este faptul ca, anterior lunii iunie au existat grafice stabilite de comun acord cu unii operatori, grafice care insa nu au fost respectate, prin neplata transelor stabilite de comun acord intre partile semnatare. In urma notificarilor transmise de CFR SA in data de 2 iunie tuturor operatorilor de transport feroviar, care inregistrau datorii curente sau restante pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), notificare in care era stipulat termenul de 5 zile in care se putea efectua plata datoriilor, doar CFR Marfa si CFR Calatori au dat curs acestui act, prin efectuarea de plati si prezentarea modalitatilor de achitare a debitelor, prin esalonare. Prin urmare, masura de restrictionare a traficului de marfa si de calatori a fost aplicata doar operatorilor care nu au facut plati si nici nu au inaintat alte modalitati de achitare a datoriilor, in urma notificarilor transmise in data de 2.06.2011", informeaza CFR.

CFR SA este una dintre companiile monitorizate de Fondul Monetar International.In conditiile in care volumul de trafic pe calea ferata a scazut, compania se vede nevoita sa ia cateva masuri de reducere a cheltuielilor, doua dintre acestea fiind desfiintarea unor statii cu trafic redus si achizitionarea de energie electrica de pe piata libera la preturi mai mici. Acestea sunt doar doua din solutiile necesare prezentate de CFR SA la solicitarea HotNews.ro in vederea limitarii pierderilor.

Un raport al Bancii Mondiale arata ca in 2008, societatea a realizat o pierdere de 892 milioane RON, in timp ce veniturile din taxe pentru accesul la caile ferate au fost de 1.018 milioane RON, iar contributia Guvernului de 96 milioane lei. In 2009, pierderea companiei a crescut la 1.215 miliarde lei, dupa ce veniturile din taxe au scazut la 938 milioane lei, iar contributia Guvernului la 55 milioane lei. Lasand la o parte penalitatile, rezultatele sale au fost in concordanta cu o cheltuiala medie de aproximativ 18.000 euro/km la cursul de schimb din 2009. Pe unele rute, CFR SA este acum in imposibilitatea de a oferi un standard de servicii pentru companiile de marfa si de calatori. Masurile de restructurare de la CFR SA nu pot rezolva problemele de finantare ale retelei. Pe partea de venituri, companiile feroviare platesc deja taxe semnificative, acestea aflandu-se aproape de media europeana.

Recomandarile Bancii Mondiale

* Deci, in plus fata de masurile de eficienta, Ministerul Transporturilor trebuie sa aloce mai multe fonduri pentru intretinere. De asemenea, este necesara reducerea retelei pana la nivelul in care poate fi intretinuta financiar. O alta optiune este de a permite retelei sa continue sa se deterioreze, dar asta ar insemna prabusirea finala a industriei feroviare.

* Este important ca strategia Romania pentru reteaua feroviara sa fie adusa rapid in concordanta cu o estimare realista a resurselor bugetare disponibile in urmatorii cativa ani.

* Ministerul Transporturilor trebuie sa creeze un grup de lucru la CFR SA pentru a evalua optiunile alternative in vederea realizarii unei retele feroviare durabile capabile de a concura cu transportul rutier. Grupul de lucru ar trebui sa invite la dezbateri atat reprezentanti ai companiilor publice, cat si private.