"Autostrada Transilvania nu se poate face la orice pret, sunt bani publici", a declarat, sambata, premierul Emil Boc, prezent la Cluj Napoca la inaugurarea centurii ocolitoare a municipiului. Proiectul de constructie a Autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. In timp, suma a tot crescut.

Chestionat de jurnalisti in legatura cu Autostrada Transilvania, premierul a spus printre altele:

  • Raspunsul continuarii proiectului se afla in negocierile dintre Ministerul Transporturilor si Bechtel
  • Un singur lucru trebuie sa se inteleaga: ca acest proiect este necesar, este vital pentru Transilvania si il voi sutine cu toate mijloacele posibile
  • Pe de alta parte, trebuie sa se inteleaga ca acest proiect nu se poate face la orice pret, pentru ca sunt bani publici
  • Odata ce Romania a adoptat standardele de cost, pe ceea ce inbseamana kilometru de autostrada, indiferent cine face aceasta autostrada in Romania, trebuie sa respecte aceste standarde nationale in privinta costurilor
  • Bechtel trebuie sa cada de acord cu compania CNADNR si Ministerul Transporturilor in ceea ce priveste preturile pentru ca, sunt convins, lucrarile trebuie sa continue, pentru ca, de departe, autostrada este un obiectiv al Guvernului si al coalitiei, dar cu respectarea legii, caci nimeni nu poate fi mai presus de lege, inclusiv Bechtelul
  • Ministerul Transporturilor va face o comuniocare pe acest subiect saptamana viitoare, iar eu nu vreau sa interferez cu el
  • Autostrada trebuie continuata, dar la costurile solicitate de statul roman
  • Cred ca este o relatie intre Bechteli si subcontractori care cred ca se va rezolva in perioada urmatoare
  • Pretul este cel publicat in Monitorul Oficial
  • Legea e nationala, oameni buni, nu cred ca cineva poate sa fie mai presus de lege
  • Avem o lege romaneasca care se aplica la toate firmele, din toata lumea, cu privire la costuri
  • Guvernele anterioare nu au abut standarde de costuri pe kilometru de autostrada sau drum, pentru ca asa puteau fura mai usor
  • Acum, acest Guvern, spune cat trebuie sa coste un kilometru de strada, de autostrada, de drum judetean
  • Daca erau aceste standarde cand s-a incheiat contractul din pix, de catre Nastase si Mitrea, sunt convins ca aveam alt pret si alte valoare
  • Acum trebuie sa se revina la normalitate

Vezi mai jos declaratiile lui Emil Boc:

La 8 iunie, premierul afirmase ca lucrarile la autostrada Transilvania vor continua: "Autostrada Transilvania merge mai departe. In acest moment astept finalizarea negocierilor intre companie si Ministerul Transporturilor cu privire la standardele de cost si pret. Romania are acum standarde de cost pe care nu le-a avut in trecut si trebuie sa se finalizeze negocierile cu privire la pretul pe kilometrul de autostrada, pret care trebuie sa fie adaptat la ceea ce poate Romania si la standardele noastre de cost, care tin cont de ceea ce se lucreaza in Europa si in lume".

Intr-o declaratie facuta la Cluj, seful Executivului a spus atunci ca responsabil pentru costul ridicat al autostrazii Transilvania este fostul premier Adrian Nastase.

La inceputul lunii iunie,HotNews.ro a scris, citand o declaratie a Danielei Draghia, director general in Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, ca CNADNR a solicitat companiei americane Bechtel reducerea costurilor cu circa 35% in limita standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor. "Nu am solicitat Bechtel rezilierea contractului, ci reesalonarea datoriilor si reducerea pretului de constructie in standardele de cost impuse de minister", a spus Draghia.

Proiectul de constructie a Autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. In timp, suma a tot crescut. Autostrada Transilvania este proiectata pe o lungime totala de 415 kilometri, dar portiunea construita pana in prezent, dupa sapte ani de la lansarea proiectului, este de doar 54 de km.

CNADNR are datorii catre Bechtel de peste 100 de milioane de euro. Costul pe kilometru construit a ajuns la 16 milioane euro, din cauza clauzelor contractuale.

Ministerul Transporturilor si CNADNR se afla in negocieri cu Bechtel pentru a decide un nou grafic al lucrarilor la Autostrada Transilvania, cu noi termene ce vor depasi luna decembrie 2012, data limita luata in calcul pana in prezent pentru finalizarea proiectului.

Tot in iunie, ambasadorul american Mark Gitenstein a declarat urmatoarele despre contractul cu Bechtel: "Am avut discutii ample cu ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, si dumneaei incearca sa gaseasca o modalitate de a plati arieratele din acest contract. Pe baza discutiilor avute cu cei implicati, vreau sa subliniez ca in contract este vorba si de o mare companie turca, nu numai de cea americana. Sunt increzator ca aceasta problema a arieratelor va fi rezolvata".